سفر به چین و بازدید از بزرگترین مجسه بودا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 13 نوامبر 2022
Loading...

مجسمه‌ای که از دل کوه‌های سخت و سنگی بیرون آمده قطعا نمی‌تواند سازه‌ای معمولی باشد. تندیسی با قدمت ۱۳۰۰ ساله که در یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا جا خوش کرده، درباره بودای بزرگ چین معروف به مجسمه لشان صحبت می‌کنیم. عظمت این بودا و افسانه‌های شگفت انگیزی که درباره آن وجود دارد دلیلی برآن شده تا هر ساله میلیون‌ها گردشگر بازدید کننده داشته باشد. مجسمه بودا بزرگ لشان نه فقط به دلیل ابعاد عجیب و غریب بلکه به مهندسی پیچیده نیز شهرت دارد. در ادامه بیشتر درباره این بودا و داستان بوجود آمدنش می‌خوانیم.

حضور بودای بزرگ لشان با حقایق شگفت انگیز استان سیچوان را به یکی از قطب‌های گردشگری تور چین تبدیل کرده است. با استناد به گفته مورخین مذهبی این مجسمه اولین عبادتگاه بودا در جهان بوده و علاوه بر ارزش تاریخی از نظر مذهبی نیز بسیار مورد احترام می‌باشد. اگر جز افرادی هستید که به سازه‌های عجیب و غریب علاقه دارید قطعا با دیدن مجسمه بودا لشان شگفت زده خواهید شد.

داستان ساخت مجسه بودای لشان / The Leshan Giant Buddha

ساخت بودای لشان ماجرایی جالب دارد. داستان از این قرار است که سه رودخانه استان سیچوان چین بسیار ظغیان‌گر بوده و به دلیل امواج خروشان خود هر ساله جان صدها تن از اهالی منطقه را می‌گرفتند. در آن زمان ساکنین محلی این حادثه را نتیجه خشم خدایا می‌دانستند. از این رو راهبی به نام تنگ تصمیم گرفت با ساخت مجسمه‌ای عظیم خدای سه رودخانه را با یکدیگر آشتی داده و افراد را از مرگ نجات دهد. در نهایت ساخت بودای لوشان در سال ۷۱۳ آغاز و با مرگ راهب نیمه تمام ماند. اما شاگردان او ساخت مجسمه را ادامه داده و پس از حدود ۹۰ سال یعنی در سال ۸۱۳ میلادی به پایان رساندند. لوشان از سنگ‌های تراشیده شده ساخته شد و در یک فرایند به قدری سنگ ریزه در رودخانه ریخته شد که خود به خود جریان آب کند و مرک و میرها بسیار کمتر شد.

هر چند که افراد محلی این را نتیجه حضور مجسمه بودا لوشان می‌دانستند. در ادامه بیشتر با سیستم آبکشی اطراف لوشان آشنا می‌شویم.

سیستم مبتکرانه تخلیه آب و زه کشی

سازندگان بودا لوشان چین افرادی بسیار باهوش و خلاق بوده‌اند. با بررسی دقیق مجسمه متوجه خواهید شد که سیستم‌های زهکشی هوشمندانه‌ای در قسمت‌های مختلف آن کار شده است. از آنجا که مجسمه در میان رودخانه ساخته شده این زه کشی‌ها باعث شده تا آب به راحتی از مناطق مختلف عبور کرده و در طول قرن‌ها مجسمه همچنان استوار و پابرجا باشد. ذهن کشی‌های خلاقانه از داخل موها، گردن، قفسه سینه و گوش های این مجسمه عبور داده شده‌اند. بدین ترتیب حتی با بارش باران نیز بودای لوشان همچنان خشک و بدون آسیب باقی خواهند ماند. علاوه بر بودای لوشان چندین مجسمه بودای دیگر نیز به همین سبک در اطراف بودا ساخته شده و این منطقه را به موزه‌ تاریخی در دل طبیعت چین تبدیل کرده‌اند.

معماری بودای بزرگ لشان چین

مجسمه بودا لوشان معماری زیبا و بی‌نظیر دارد. این مجسمه با ۷۱ متر ارتفاع به گونه‌ای طراحی شده که گویی بر روی یک سنگ یا صندلی نشسته است. زانوان لوشان به قدری بزرگ هستند که در مراسم مذهبی بیش از ۱۰۰ راهب به صورت همزمان بر روی آن‌ها جای می‌گیرند. سر مجسمه ۲۵ متر طول و شانه‌ها نیز ۲۸ متر عرض دارند. اگر به چهره لوشان با دقت نکاه کنید آرامشی عجیب در آن حس می‌شود. گوش‌های مجسمه ۷ متر طول داشته و شواهد نشان می‌دهد دو نفر به راحتی در آن جا می‌شوند. هر یک از ابروهای مجسمه حدود ۵ متر طول داشته و بینی نیز ۶ متر است. با دیدن این ابعاد راهی نیست جز اینکه بودای لوشان چین را بزرگترین بودای دنیا بدانند.

ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو

در سال ۱۹۹۶ نام بودای لوشان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این افتخار نه فقط بنای مجسمه بلکه هرآنچه را که در ۵ کیلومتری آن قرار دارد را نیز شامل می‌شود. ‌در حال حاضر بودای لوشان در کنار دیوار چین جز مهمترین جاذبه‌های این کشور به شمار می‌رود.  البته این مجسمه داساتان‌های تراژدیک خود را نیز دارد. در حمله بی رحمانه مغول‌ها به چین حدود یک چهارم آن تخریب شد اما پس از روی کار آمدن پادشاهی جدید لوشان مجددا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. تمام قسمت‌های لوشان از سنگ ساخته شده و حضور الوارهای ضد آب زیبایی و البته مقاومت بودای بزرگ چین را چندین برابر کرده است.

معبد لینگیون

لینگین بزرگترین و البته ثروتمندترین معبد بوداییان در کشور چین است. پاگوداها، غارهای بودایی و چندین مجسمه بودا از جمله مجسمه طلایی بودای خندان و مجسمه چوبی ساکیامونی از جاذبه‌هایی هستند که در معبد لینگین می‌توان دید. در غارهای اطراف این معبد کنده کاری‌های مذهبی وجود دارند که به عنوان نمادهایی از بودا توجه باستان شناسان را به سوی خود جلب کرده‌اند.  این معبد در بخش شمال غربی هانگزو و در میان کوه‌های وولین قرار گرفته است. حضور پررنگ مذهب بودا در تاریخ کشور چین و گذراندن دوران پادشاهی قدرتمند دلیلی بر آن شده تا معابد، مجسمه‌ها و بناهای تاریخی جز جاذبه‌های اصلی این مقصد قرار گیرند.

هزینه نگه داری بودای بزرگ لشان

مجسمه بودا لشان با هزاران قدمت در حال فرسوده شدن بوده و نیاز به مرمت و رسیدگی ویژه دارد. طبق تخمین باستان شناسان از سال ۲۰۰۱ تا کنون بالغ بر ۴۰ میلیون دلار هزینه نگه داری و مرمت از این مجسمه بزرگ ارزشمند شده است. شاید دانستن این نکنه برایتان جالب باشد که در روز سال نو چینی‌ها هزاران نفر برای دید این مجسمه راهی استان سیچوان می‌شوند. به اعتقاد چینی‌ها دیدن بودای لشان اقبال نیکو را در سال بعد به ارمغان خواهد آورد. از این رو اطراف این مجسمه بسیار شلوغ و حتی دسترسی به آن تقریبا دشوار و زمان بر است.

بهترین زمان برای بازدید از بودا لشان چین

با توجه به موقعیت قرارگیری و آب و هوای چین دو فصل بهار پاییز را می‌توان بهترین زمان برای سفر به چین و بازدید از جاذبه‌های گردشگری این کشور از جمله مجسمه بودا لشان دانست. چرا که در این زمان هوا بسیار متعدل بوده و گرمای آفتاب یا سوز زمستان مشکلی برای گردشگران بوجود نمی‌آورد. یادآور می‌شویم که اگر می‌خواهید راحت‌تر و جدای از شلوغی‌ها از بودا لشان بازدید کنید بهتر از سال نو چینی را برای سفر به این کشور فراموش کرده و زمان‌های خلوت‌تر را انتخاب کنید. بدین ترتیب می‌توانید زه کشی‌ها و معماری مجسمه را از نزدیک و با دقت ببینید.

مجسمه بودای بزرگ لشان در کجا قرار دارد؟

بودای لشان در شهر چنگدو در نزدیکی استان سیچوان کشور چین قرار دارد. این مجسمه بزرگ در محل تلاقی رودخانه مین و رود دادو و از ماسه سنگ های تخت قرمز کرتاسه تراشیده شده است. حدود ۹۰ سال یعنی بین سال‌های ۷۱۳ و ۸۰۳ طول کشید تا بودای لشان با ارتفاع ۷۱ متری به صورتی که امروزه دیده می‌شود ساخته شود.قسمتی از مجسمه با حمله مغولا به چین به صورت جدی آسیب دید اما بعدها مورد مرمت قرار گرفت. به دلیل فرسایش سنگ‌های به کر برده شده نگاهداری و مرمت بودای لشان همچنان نیز ادامه دارد.

مسیر دسترسی به مجسه بودای بزرگ لشان چین

قطار، اتوبوس و تاکسی وسایل نقلیه‌ای هستند که گردشگران را به استان سیچوان و در نهایت نزدیکی مجسمه بودا لشان می‌رسانند. از آنجا که این بودا جز اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تور چین به شمار می‌رود بسیاری از هتل‌ها تورهای ویژه بازدید از بودای لشان را برگزار می‌کنند. بدین ترتیب شما می‌توانید با مراجعه به بخش پذیرش هتل خود تور مورد نظرتان را رزرو و با دیگر مسافران برای دیدن این مجسمه بزرگ همراه شوید.

آدرس بودای بزرگ لشان: ۲۳۴۵ Lingyun Rd, Shizhong District, Leshan, Leshan, Sichuan, China, 614099

قیمت بلیط برای بزرگسالان ۹۰ یوآن، برای بلیت خردسالان ۴۵ یوآن و بلیط بازدید از عبادتگاه ۲۰ یوآن است.

 

در آخر یاد آور می شویم شما برای سفر به چین و بازدید ازاین مکان دیدنی نیاز به اخذ ویزای توریستی چین دارید،برای اطلاع از شرایط با کارشناسان ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک در تماس باشید.

بیشتر بخوانید …

۷ غذای معروف و لذیذ چینی

بایدها و نبایدهای سفر به چین

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید