راهنمای کامل هزینه‌های سفر به استانبول

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 14 مه 2023
Loading...

استانبول، شهری زیبا با تاریخچه‌ای غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان است که هرساله افراد زیادی را روانه‌ی کشور ترکیه می‌کند. همین امر سبب شده تا هتل‌های مختلفی با امکانات متفاوت برای گردشگران در بزرگ‌ترین شهر اروپا ساخته شود. یکی از دغدغه‌های بزرگ مسافران پیش از عزیمت به ترکیه، اطلاع از هزینه سفر به استانبول است. لازم به ذکر است که این شهر برای افراد با بودجه‌های مختلف مقصد مناسبی است و می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز را برای آن‌ها رقم بزند. در این قسمت راهنمای هزینه سفر به استانبول را به صورت کامل برای شما شرح می‌دهیم تا بتوانید با خیالی آسوده تعطیلات خود را در این شهر رویایی بگذارنید.

استانبول، شهری فراتر از خیال

پیش از پرداختن به جزئیات هزینه سفر به استانبول بهتر است که در مورد این شهر اطلاعات کلی به دست آورید. استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه با جمعیتی بالغ بر ۱۵ میلیون نفر بوده و مرکز اقتصادی، فرهنگی و مالی این کشور نیز محسوب می‌شود. ۶۵ درصد جمعیت این شهر در بخش اروپایی و ۳۵ درصد آن در قسمت آسیایی ساکن هستند. شاید بپرسید که قسمت عمده‌ی این بناهای تاریخی و شگفت‌انگیز متعلق به چه دوره‌ای هستند؟

پاسخ به دوران پادشاهی سلطان محمد فاتح باز می‌گردد. این پادشاه قدرتمند در دوران سلطنت خود به معمار بزرگ آن زمان سینان دستور ساخت بسیاری از بناهای معروف این شهر را نظیر مدارس متعدد، کاخ توپکاپی، حمام‌ها، مسجد سلطان احمد، بازار استانبول و … صادر کرد. با فرا رسیدن سال ۱۹۲۳ و تغییر نظام حکومتی ترکیه به جمهوری، پایتخت این کشور به آنکار منتقل شد؛ اما استانبول همچنان در اوج درخشش و موفقیت خود باقی ماند.

دانستی‌های ضروری در راهنمای هزینه سفر به استانبول

  • دین بیشتر ساکنان استانبول اسلام است؛ اما سایر اقلیت‌های مذهبی نیز در آن ساکن هستند.
  • زبان رسمی این کشور، ترکی است؛ اما بیشتر مردم توانایی صحبت به زبان انگلیسی را نیز به صورت نه چندان حرفه‌ای دارند.
  • برای جلوگیری از مسمومیت بهتر است از نوشیدن آب شهری در استانبول خودداری کرده و از آب معدنی استفاده کنید.
  • ساعت رسمی ترکیه ۳۰ دقیقه از ساعت ایران عقب‌تر است.
  • واحد پول این کشور، لیر است.
  • شماره‌های اضطراری مورد نیاز در استانبول به ترتیب شامل پلیس ۱۵۵، پلیس گردشگری ۵۲۷۴۵۰۳ و راهنمای استانبول ۱۱۸۳۲ است.

فهرست هزینه‌ها پیش از سفر به استانبول

سفر به ترکیه برای ایرانی‌ها نیاز به ویزا ندارد؛ بنابراین،‌ قبل از عزیمت به کشور ترکیه باید صرفاً عوارض خروج از کشور و مبلغ مشخصی را برای تمدید یا صدور گذرنامه بپردازید. جزئیات هزینه سفر به استانبول در مراحل صدور گذرنامه به شرخ زیر است:

  • هزینه‌ی عکس: ۴۳ هزار تومان
  • هزینه‌ی مربوط به دریافت فرم: ۳ هزار تومان
  • هزینه‌ی مربوط به درخواست و صدور گذرنامه که عوارض شهرداری، خدمات گذرنامه و صدور آن را در بر می‌گیرد: ۲۰۴ هزار تومان

بر مبنای مصوبات مجلس شورای اسلامی هر فرد در زمان خروج از ایران باید مبلغ مشخصی را برمبنای تعداد دفعات خروج بپردازد. بر این اساس عوارض خروج از کشور که در زمان برآورد هزینه سفر به استانبول باید در نظر بگیرید، به شرح زیر است:

  • هزینه‌ی خروج از کشور برای بار اول: ۴۰۰ هزار تومان
  • هزینه‌ی خروج از کشور برای بار دوم: ۶۰۰ هزار تومان
  • هزینه‌ی خروج از کشور برای بار سوم و بیشتر: ۸۰۰ هزار تومان

موارد فوق در حقیقت قسمتی از هزینه سفر به استانبول هستند که باید در زمان برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات خود به آن‌ها توجه کنید.

بیشتر بخوانید …

بهترین زمان برای خرید بلیط استانبول چه زمانی است؟

راهنمای هزینه سفر به استانبول:‌ تهیه‌ی بلیط

روش‌های مختلفی برای سفر به این شهر فوق‌العاده وجود دارد که می‌توانید با توجه به بودجه‌ی خود از آن‌ها استفاده کنید. برای اطلاع شما عزیزان در این بخش به صورت کامل به شرح هزینه سفر به استانبول با هواپیما، قطار و خودروی شخصی پرداخته‌ایم.

هزینه سفر به استانبول با خودروی شخصی

شاید تصور کنید که هزینه سفر به استانبول با خودروی شخصی در مقایسه با سایر روش‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ اما با در نظر گرفتن موارد مختلفی مانند قیمت بنزین، مسافت طولانی برای رانندگی، خستگی بیش از اندازه راننده و مسافران و در نهایت پرداخت مبالغ مشخصی برای تهیه پلاک بین‌المللی متوجه می‌شوید که این روش چندان هم کم هزینه نیست! در هر صورت برای سفر به ترکیه باید از شهر محل سکونت خود به سمت مرز بازرگان که در فاصله‌ی ۲۹۰ کیلومتری از تبریز قرار دارد، حرکت کنید. در آخر بعد از عبور از شهرهای مرند و ماکو به بازرگان که هم‌مرز شهر گوربولاغ ترکیه است، خواهید رسید.

بعد از عبور از مرز و پرداخت عوارض‌های مربوطه باید مسافتی حدود ۱۵۴۰ کیلومتر را رانندگی کنید تا به استانبول برسید. با توجه به این مسئله مسافرت شما در صورت حرکت از تهران به سمت استانبول بین ۲۵ تا ۲۷ ساعت طول می‌کشد. به تمامی این موارد هزینه‌ی بالای بنزین (در ترکیه هر لیتر بین ۷ تا ۸ لیر معادل ۲۱۵۶۰ تومان)  و استهلاک خودروی شخصی خود را اضافه کنید و ببینید که آیا هزینه سفر به استانبول به این روش منصفانه است یا نه.

بیشتر بخوانید …

معرفی بهترین بازارهای محلی استانبول

هزینه سفر به استانبول با هواپیما

یکی از آسان‌ترین روش‌های پیش رو برای سفر به استانبول هواپیما است. شما می‌توانید به منظور کاهش هزینه سفر به استانبول به تهران یا تبریز رفته و در نهایت بلیط خود به مقصد استانبول را از یکی از این دو شهر خریداری کنید. در حال حاضر هزینه‌ سفر به استانبول با هواپیما برای هر نفر بزرگسال بین ۱۵ تا ۵۸ میلیون تومان با توجه به کلاس پروازی متغیر است.

هزینه سفر به استانبول با قطار

هزینه سفر به استانبول با قطار در مقایسه با هواپیما کمتر بوده اما به همان میزان طولانی‌تر می‌شود. برای این منظور باید از تهران به آنکارا رفته و از آنجا با استفاده از قطار سریع‌السیر یا معمولی به استانبول بروید که بین ۷۵ تا ۹۰ لیر (معادل ۲۰۲۱۲۵ تا ۲۴۲۵۵۰ تومان) هزینه دارد. البته حرکت قطار از تهران به مقصد آنکارا بعد از شیوع کرونا متوقف شد و در حال حاضر امکان استفاده از این روش وجود ندارد.

راهنمای هزینه اقامت و هتل در زمان سفر به استانبول

یکی از مهم‌ترین عواملی که در زمان برآورد هزینه سفر به استانبول باید در نظر گرفت، هتل محل اقامت و موقعیت آن نسبت به مکان‌های گردشگری است. بهترین مناطق برای رزرو هتل در استانبول، سلطان احمد و بی‌اغلو هستند. در منطقه‌ی سلطان احمد که در حقیقت بافت تاریخی شهر را در برگرفته است جاذبه‌های مختلفی مانند بازار آراستا، مسجد ایاصوفیه، آبی، کاخ توپکاپی و … قرار دارند. در مقابل منطقه بی‌اغلو که در بخش اروپایی ترکیه قرار دارد محل قرارگیری میدان تقسیم، پل گالاتا و بهترین مراکز خرید استانبول است.

تعداد هتل‌ها در استانبول امکان سفر برای افراد با بودجه‌های مختلف را فراهم کرده است. براساس آمار منتشر شده هزینه سفر به استانبول برای یک شب اقامت در خوابگاه‌ حدود ۳۰۰ لیر (معادل ۸۰۸۵۰۰ تومان)، اقامت در هتل‌های میان‌رده حدود ۱۰۰۰ لیر (معادل ۲۶۹۵۰۰۰ تومان) و اقامت در بوتیک هتل‌های این شهر حدود ۲۵۰۰ لیر (معادل ۶۷۳۷۰۰۰ تومان) خواهد بود.

برای مشاهده قیمت و خرید تور استانبول از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور استانبول

راهنمای هزینه غذا و رستوران در سفر به استانبول

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفر رفتن به رستوران‌های مختلف و امتحان‌کردن غذاهای محلی آن منطقه است. اگر می‌خواهید بدانید که چه مقدار از بودجه هزینه سفر به استانبول را باید به رستوران‌های آن اختصاص دهید؛ این بخش را از دست ندهید.

هزینه‌ی رستوران در زمان سفر به استانبول بسته به نوع غذا و رستوران مورد نظر متغیر است و به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود:

  • متوسط هزینه غذاهای فست‌فود در استانبول برای هر نفر حدود ۳۵ لیر (معادل ۹۴ هزار تومان) است.
  • متوسط هزینه رستوران‌های ارزان قیمت در استانبول برای هر نفر حداقل ۵۰ لیر (معادل ۱۳۵ هزار تومان) است.
  • متوسط هزینه رستوران‌های میان‌رده در استانبول برای هر نفر حداقل ۱۰۰ لیر (معادل ۲۷۰ هزار تومان) است.
  • متوسط هزینه‌ی رستوران‌های لوکس در این شهر برای هر نفر حداقل ۱۵۰ لیر ( معادل ۴۰۵ هزار تومان) است.

اگر نمی‌خواهید تمام بودجه‌ و هزینه سفر به استانبول خود را صرف خرید غذاهای رستورانی کنید؛ می‌توانید پخت غذا را امتحان کنید که به احتمال زیاد مقرون‌به‌صرفه‌تر است. محدوده‌ی قیمت تعدادی از اقلام خوراکی در استانبول مطابق دسته‌بندی زیر خواهد بود:

قیمت اقلام خوراکی

  • یک کیلو هویج حدود ۷ لیر (۱۹ هزار تومان)
  • یک بسته تخم‌مرغ ۶ عددی حدود ۱۴ لیر (۳۸ هزار تومان)
  • نان حدود ۳.۵ لیر (۱۰ هزار تومان)
  • یک کیلو موز حدود ۹ لیر (۲۵ هزار تومان)
  • یک کیلو برنج حدود ۱۵ لیر (۴۰ هزار تومان)
  • یک کیلو سیب حدود ۶.۵ لیر (۱۸ هزار تومان)
  • یک بطری آب حدود ۲ لیر (۶ هزار تومان)
  • یک کیلو خیار حدود ۱۵ لیر (۴۰ هزار تومان)
  • یک کیلو گوجه حدود ۵ لیر (۱۴ هزار تومان)
  • یک کیلو سینه مرغ حدود ۴۵ لیر (۱۲۲ هزار تومان)
  • یک کیلو پرتقال حدود ۷ لیر (۱۹ هزار تومان)
  • یک لیتر شیر حدود ۲۴ لیر (۶۵ هزار تومان)
  • ۵۰۰ گرم پنیر محلی حدود ۸۴ لیر (۲۲۷ هزار تومان)

با صرفه‌جویی در این بخش و کاهش مجموع هزینه سفر به استانبول می‌توانید قسمتی از بودجه‌ی خود را به بازدید از مکان‌های دیدنی بیشتر اختصاص داده و تفریحات گسترده‌تری را در این شهر رویایی تجربه کنید.

راهنمای هزینه سفر به استانبول: بازدید از جاذبه‌های گردشگری

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، تعدد مکان‌های تاریخی و گردشگری در استانبول این شهر را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای تورهای اروپا تبدیل کرده است. به همین دلیل ضروی است که در زمان برنامه‌ریزی و خرید تور استانبول، قیمت بلیط مکان‌های توریستی این شهر را که مطابق با جدول زیر است، در نظر بگیرید:

جاذبه گردشگری

روزهای بازدید

هزینه‌ی بلیط

بازار ادویه

تمامی روزها به جز روزهای تعطیلات رسمی

رایگان

کاخ دلماباغچه

تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها

۳۰۰ لیر (حدود ۸۰۰ هزار تومان)

کاخ توپکاپی

تمامی روزهای هفته به جز سه‌شنبه‌ها

از ۳۲۰ لیر (حدود ۸۶۵ هزار تومان)

پارک مینیاتورک

تمامی روزها به جز چهارشنبه‌ها و روزهای تعطیل

۹۰ لیر (۲۴۳ هزار تومان)

مسجد ایاصوفیه

تمامی روزهای هفته

رایگان

موزه مادام توسو

تمامی روزهای هفته از ساعت ۱۰ و نیم صبح تا ۷ عصر

۲۰۷ لیر (حدود ۵۶۰ هزار تومان)

بازار بزرگ استانبول

تمامی روزهای هفته به جز یکشنبه‌ها

رایگان

آب انبار باسیلیکا

تمامی روزهای هفته

۱۹۰ لیر (۵۱۳ هزار تومان)

برج گالاتا

تمامی روزهای هفته

۱۳۰ لیر (۳۵۱ هزار تومان)

بیشتر بخوانید …

تماشای هنر بیزانس با بازدید از کلیسای چورای استانبول

هزینه‌ی حمل‌ونقل درون شهری در استانبول

در این بخش از راهنمای هزینه سفر به استانبول به بررسی هزینه‌های استفاده از وسایل نقلیه درون شهری می‌پردازیم. برای جابه‌جایی درون شهری در استانبول گزینه‌های متعددی پیش روی شما قرار دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مترو، اتوبوس، کشتی، قطار شهری، تاکسی دریایی، تراموا و … اشاره کرد که پرداخت هزینه‌ی آن‌ها با استفاده از استانبول کارت انجام می‌شود.

استانبول کارت در حقیقت نوعی کارت حمل‌ونقل شارژی است که منجر به کاهش مجموع هزینه سفر به استانبول شما خواهد شد. برای تهیه‌ی این کارت می‌توانید به باجه‌های بلیط موجود در کنار ایستگاه‌های وسایل نقلیه‌ی عمومی مراجعه کنید. هزینه‌ی تهیه‌ی این کارت برای هر فرد ۵۰ لیر (۱۳۵ هزار تومان) است که امکان شارژ مجدد آن نیز وجود دارد.

هزینه سفر به استانبول: کرایه تاکسی

در مجموع سه نوع تاکسی زرد، فیروزه‌ای و مشکی در استانبول وجود دارد که هر کدام نرخ کرایه‌ی متفاوتی دارند. هزینه‌ی تاکسی‌های زرد استانبول برای سفر در نقاط مختلف شهر بین ۳۰ تا ۸۰ لیر (۸۱ تا ۲۱۶ هزار تومان) ۶.۳۰ تا ۹.۸۰ لیر به ازای هر کیلومتر متغیر است. این مبلغ برای تاکسی‌های فیروزه‌ای حدود ۲۰ درصد و تاکسی‌های مشکی حدود ۲ برابر گران‌تر خواهد بود. چنانچه می‌خواهید در هزینه سفر به استانبول خود صرفه‌جویی کنید، می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی Uber، Itaksi یا BiTaksi استفاده کنید.

هزینه‌ سفر به استانبول: کرایه مترو، اتوبوس و کشتی

همانطور که به آن اشاره کردیم با تهیه‌ی استانبول کارت می‌توان در مجموع هزینه سفر به استانبول صرفه‌جویی کرد. چرا که نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول برای افراد دارنده‌ی کارت شارژی ثابت و برابر با ۷.۶۷ لیر (حدود ۲۰ هزار تومان) است. در حالی که با خرید بلیط الکترونیکی تکی این مبلغ به ۱۵ لیر افزایش خواهد یافت.

راهنمای هزینه سفر به استانبول: خرید سوغاتی

جز جدا نشدنی تمامی مسافرت‌ها خرید سوغاتی برای دوستان و اعضای خانواده است. حتما می‌پرسید که برای خرید سوغاتی باید چه مبلغی را به هزینه سفر به استانبول اضافه کنیم؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به نوع محصول مورد نظر و محل خرید آن اشاره کرد. طبیعتاً خرید از بخش‌های آسیایی استانبول در مقایسه با قسمت‌های اروپایی آن ارزان‌تر است. به‌علاوه برای خرید پوشاک برند نیز باید مبلغ هنگفتی را به هزینه‌ی سفر به استانبول خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید …

تجربه زندگی در استانبول | تجربه کن حتی به غلط!

کلام آخر

در راهنمای هزینه سفر به استانبول به بررسی دقیق و کامل تمامی مواردی که در زمان سفر به این شهر نیاز دارید، پرداختیم. لازم به ذکر است که میانگین هزینه سفر به استانبول و تور ترکیه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما می‌توان با صرفه‌جویی و حذف عوامل غیرضروری این مبلغ را به حداقل رساند و از سفری هیجان‌انگیز به این شهر زیبا لذت برد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور استانبول از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور استانبول
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید