راهنمای سفر به دوشنبه تاجیکستان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 28 مه 2024
Loading...

شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در سایه کوه‌های چشمگیر و دریاچه‌های کوهستانی خیره کننده این کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است! اما این شهر با وجود مساحت کم فضایی نسبتا آرام دارد و جاذبه‌های دیدنی متنوعی را ارائه می‌کند. علاوه بر مکان‌های تفریحی، دوشنبه با داشتن مردمی مهربان و فرهنگ غنی توانسته گردشگران را مجذوب خود کند. فرهنگی که تشابهات بسیاری با سنت‌های زیبا و اصیل ایران باستان دارد! در مطلب راهنمای سفر به تاجیکستان دوشنبه درباره بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی، بهترین هتل‌ها و هر چیزی که لازم است درباره این شهر میهمان نواز بدانید صحبت خواهیم کرد.

سفر به دوسنبه تاجیکستان را از کجا شروع کنیم؟

دوشنبه به عنوان پایتخت کشور تاجیکستان در آسیانه میانه قرار گرفته و با توجه به محصور شدن توسط کوه‌ها، دارای آب و هوایی خشک می‌باشد. این شهر اشتراکات فرهنگی زیادی با ایرانیان دارد از این رو در چند سال اخیر توانسته مسافران ایرانی را به سوی خود جذب کند. اما سفر به دوشنبه تاجیکستان را از کجا شروع کنیم؟

قبل از هر چیز لازم است بدانیم که برای سفر به تاجکستان باید ویزا داشته باشیم؟ پاسخ این سوال مثبت است. مسافران ایرانی قبل از سفر به تاجیکستان باید برای دریافت ویزا اقدام کنند. ویزای تاجیکستان به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. به این صورت که متقاصی فرم را به صورت آنلاین تکمیل و همراه با اسکن مدارک ارسال می‌کند. (در آژانس هواپیمایی ستاره ونک این مرحححله توسط کارشناسان ویزای ما انجام می‌شود) صدور ویزای تاجیکستان ۳ تا ۷ روز کاری طول می‌کشد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور تاجیکستان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور تاجیکستان

خرید بلیط هواپیما دوشنبه

بعد از دریافت ویزای توریستی تاجیکستان می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما به مقصد دوشنبه اقدام کنید. ایرلاین‌های ترکیش، آنادولوجت، امارات و فلای دبی از ایرلاین‌های فعال در مسیر تهران به دوشنبه هستند. مسافران می‌توانند با توجه به ساعات و روزهای پروازی مناسب‌ترین ایرلاین را انتخاب و خریداری کنند.

یکی از اصلی‌ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاههای تاجیکستان با نام “فرودگاه بین المللی دوشنبه (Dushanbe International Airport)” در شهر دوشنبه قرار دارد. این فرودگاه بین المللی مرکز اصلی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی تاجیکستانی مانند سامان ‌ایر و تاجیک ایر است. همچنین می‌توان آن را به عنوان دروازه ورود به تاجیکستان نیز به شمار آورد.

بیشتر گردشگران و مسافران ایرانی نیز از طریق همین فرودگاه وارد شهر دوشنبه می‌شوند.

آب و هوای دوشنبه

شهر دوشنبه توسط کوهستان‌های سرسبز احاطه شده و به دلیل بارش باران‌ کافی در فصل‌های سرد سال دارای آب وهوایی عالی و معتدل است. در ادامه آب و هوای دوشنبه در هر چهار فصل سال را بررسی می‌کنیم:

آب و هوای دوشنبه در فصل بهار (March – April – May)

در فصل بهار همه چیز در تاجیکستان رنگ و بویی خارق العاده به خود می‌گیرد. با توجه به اینکه ماه‌های مارس و آوریل همچنان نشانه‌هایی از سرمای زمستان را دارند با این حال تاجیک‌ها مانند ایرانی‌ها بهار را آغاز سال جدید دانسته و جشن باستانی نوروز را برگزار می‌کنند!

در تاجیکستان نیز مانند ایران جشن نورزو بسیار با شکوه برگزار شده و بهار را به یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به دوشنبه تاجیکستان تبدیل می‌کند. گردشگران می‌توانند در جشن نوروز فرهنگ اصیل مردم تاجیکستان را درک کنند. در روستاها مردم با پخت سومانک (غذای سنتی نوروز)، آواز و رقص محلی و برگزاری مسابقه بسیار جذاب و هیجان انگیز بز کشی بهار را جشن می‌گیرند.

شهرهای بزرگتر مانند دوشنبه، خجند، پنجیکنت و خوروگ در این دوره حال و هوایی واقعا شگفت انگیز دارند! در ماه آوریل که زمان شکوفه دادن درختان است، طیف گسترده‌ای از گل‌ها در مراتع ظاهر شده و مناظر زیبایی را در مناطق کوه‌های فان و جنوب تاجیکستان خلق می‌کنند. در ماه می تمام جاده‌های پامیر و کوه‌های فان قابل دسترس است و به بهشتی برای طبیعت گردان و علاقه مندان به پاراگلایدر در تاجیکستان تبدیل می‌شود.

فعالیت های ممکن در فصل بهار: سفرهای جاده ای، دیدن فرهنگ اصل تاجیکستان، شرکت در جشن نوروز، عکاسی از طبیعت، مشاهده حیات وحش دوشنبه، پیاده روی در طبیعت سرسبز، پاراگلایدر سواری

آب و هوای دوشنبه در فصل تابستان (June – July – August – September)

تابستان با فرصت‌های بی پایان برای پیاده روی، کوهنوردی، رفتینگ، دوچرخه سواری و سایر فعالیت‌ها زمان ایده آلی برای یک سفر پرماجرا به شهر دوشنبه است.

در این فصل که چوپانان گله‌های خود را به مراتع مرتفع کوهستانی می‌برند این فرصت را به مسافران می‌دهد تا در مسیر با آنها دیدار کرده و طعم تازه شیر، پنیر و کره محلی را امتحان کنند. اگر تابستان را برای سفر به دوشنبه تاجیکستان انتخاب کرده‌اید حتما ماستی به نام جورگوت را امتحان کنید!

سپتامبر زمان برداشت محصولات در شهر دوشنبه است، جایی که بیشتر مردم از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند! جالب اینکه در بیشتر  روستاها مردم هنوز از روش های سنتی برای برداشت استفاده می‌کنند که دیدن آن برای گردشگران بسیار دیدنی و جالب است. به طور کلی بدون شک تابستان در تاجیکستان فعالیت‌های تفریحی زیادی برای ارائه به مسافران دارد.

فعالیت های ممکن در فصل تابستان: سفرهای جاده‌ای، پیاده روی و کوهنوردی، دیدن طبیعت و حیات وحش، پیاده روی کوتاه، رفتینگ و کایاک سواری، ماجراجویی های خانوادگی، صخره نوردی، دوچرخه سواری و دوچرخه سواری کوهستان.

آب و هوای دوشنبه در فصل پاییز (October – November)

در ماه‌های اکتبر و نوامبر در تاجیکستان، دمای هوا کاهش پیدا کرده و بارندگی‌ها آغاز می‌شود. این وقت از سال زمان خوبی برای شنا در چشمه‌های آب گرم به ویژه در منطقه  پامیر است.

اوایل اکتبر در طول روز هوا همچنان گرم است ، اما با غروب آفتاب هوا سردتر می‌شود و در ماه نوامبر می‌توان گفت که زمستان رسما فرا می‌رسد.

رنگ نارنجی درخشنده پاییزی مناظر رمانتیک را در کو‌ها و به ویژه به چمنزارهای نزدیک دریاچه‌ها به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه بین المللی صنایع دستی پاییزی از ماه اکتبر آغاز و در مرکز دوشنبه اسماعیلیان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه صنعتگران از سراسر کشور محصولات دست ساز خود را برای نمایش و فروش می آورند. پس شما فرصت این را دارید که در سفر به دوشنبه تاجیکستان صنایع دستی اصیل تاجیکی را به عنوان سوغات خریداری کنید.

فعالیت های ممکن در فصل پاییز: آبتنی در چشمه‌های آب گرم، پیاده روی در طبیعت، شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی

آب و هوای دوشنبه در فصل زمستان (December – January – February)

زمستان‌های تاجیکستان معمولا سرد و برفی ست اما کوهستان‌های دوشنبه برای دوستداران هوای سرد، مناظر حیرت انگیزی را به نمایش گذاشته و به محلی برای فعالیت‌های ورزشی زمستانه تبدیل می‌شوند. هر چند که بارش برف ممکن است رفت و آمد را کمی مشکل کند اما مناظر فوق العاده و رویایی ارزش سفر به دوشنبه را در فصل زمستان دارد.

یکی دیگر از فعالیت‌های زمستانه شایان ذکر  پیست اسکی تکوب واقع در ۶۰ کیلومتری شمال شهر دوشنبه است که اخیرا بازسازی شده و به صفد دره تغییر نام داده است. استراحتگاهی مدرن، چند وجهی و با مدیریت عالی که فعالیت‌هایی مانند اسکی، اسکیت روی یخ، سواری با ماشین برفی، سرسره برفی، چند رستوران و یک هتل بسیار راحت دارد و به مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات زمستانه تبدیل شده است.

فعالیت های ممکن در فصل زمستان: ورزش‌های زمستانی

بهترین زمان سفر به دوشنبه

در حالی که تاجیکستان را در هر قصل از سال می‌توان یک مقصد شگفت انگیز دانست، اما بهترین زمان‌ها برای سفر به دوشنبه تاجیکستان قطعا دو فصل بهار تابستان هستند. زمانی که طبیعت در اوج سرسبزی و زیبایی خود قرار دارد و همه چیز برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراهم است. البته نباید فراموش کرد که پاییز هم با درختان رنگارنگ زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. هر چند در این فصل دمای هوا کاهش پیدا می‌کند اما همچنان برای سفر به دوشنبه مناسب می‌باشد. اگر هم اهل فعالیت‌های برفی هستید می‌توانید  با هزینه ارزان‌تر فصل زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

جاهای دیدنی سفر به دوشنبه

گذشته از مناظر بکر و دیدنی، شهر دوشنبه مملو است که جاذبه‌های تاریخی که ترکیبی جذاب از سنت و مدرنیته را به نمایش می‌گذارند. رستوران‌هایی که غذاهای محلی ارائه می‌دهند، امکانات مدرن، بناهای تاریخی، مراکز خرید بزرگ و فرصت برای طبیعت گردی دوشنبه را به شهری ایده ال برای گذراندن تعطیلات تبدیل کرده‌اند. در ادامه مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر را معرفی می‌کنیم:

موزه ملی تاجیکستان

موزه ملی تاجیکستان در دوشنبه یک موزه مدرن است که نگاهی گسترده به تاریخ، تاریخ طبیعی و هنر این کشور ارائه می دهد. نمایشگاه‌های آن در چندین طبقه از مجسمه‌های بودای باستانی گرفته تا هنر معاصر و مجموعه‌ای غنی از یافته‌های باستان‌شناسی، اسناد تاریخی، و موارد قوم‌نگاری گسترده شده است.

پارک رودکی

این پارک که به نام رودکی شاعر پرآوازه پارسی نامگذاری شده، فضایی سرسبز دارد و در قلب شهر دوشنبه قرار گرفته است. پارک رودکی با فواره‌ها، مجسمه‌ها و تخت‌های گل آراسته شده است که آن را به یک مکان تفریحی مورد علاقه هم برای مردم محلی و هم برای گردشگران تبدیل می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم عصر که چشمه‌های پارک روشن می‌شوند از این مکان زیبا بازدید کنید. همچنین در این زمان می‌توانید جنب و جوش خانواده‌ها را که برای استراحت به پارک رودکی می‌آیند ببینید و با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.

قلعه حصار

قلعه حصار که حدود ۳۰ دقیقه با ماشین از دوشنبه فاصله دارد، یک مکان باستانی با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال است. استحکامات و سازه‌های کنونی عمدتاً مربوط به قرن هجدهم هستند و نگاهی اجمالی به گذشته فئودالی منطقه دارند.

زمانی که در قلعه حصار هستید، برای مطلع شدن از اهمیت تاریخی منطقه می‌توانید از موزه تاریخی مجاور و مدرسه قدیمی دیدن کنید.

مجسمه اسماعیل سامانی در مرکز شهر دوشنبه

مجسمه اسماعیل سامانی که به افتخار بنیانگذار سلسله سامانیان در قرن دهم ساخته شده است، نمادی از غرور و میراث تاجیکستان است. بنای یادبود از برنز با روکش طلا ساخته شده و میله پرچمی به ارتفاع ۴۰ متر با قوس چشمگیر  در نزدیکی آن ایستاده است. این بنا از با ارزش‌ترین جاجذبه‌های تاریخی است که در سفر به دوشنبه تاجیکستان از آن بازدید خواهید کرد.

میله پرچم دوشنبه

میله پرچم دوشنبه که به عنوان یکی از بلندترین میله‌های پرچم آزاد جهان شناخته می‌شود، در ارتفاع خیره کننده ۱۶۵ متری قرار دارد. پرچم عظیم تاجیکستان را با افتخار برافراشته و در مقابل کاخ ملل قرار دارد.

باغ گیاهشناسی دوشنبه

باغ گیاه شناسی دوشنبه یک فضای سبز آرام است که  به خوبی نگهداری شده و دارای طیف گسترده‌ای از گیاهان و درختان بومی و عجیب و غریب است. اینجا یک مکان عالی برای یک پیاده روی آرام یا یک پیک نیک خانوادگی است. بهار را می‌توان بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی دانست.

معرفی بهترین رستورانهای دوشنبه

پایتخت تاجیکستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، بزرگترین شهر این کشور است. این شهر که اکنون به دلیل آثار تاریخی و طبیعت منحصر به فردش در میان گردشگران بسیار ارزشمند شده است، فرهنگ تاجیکستان و دوشنبه را با قرار دادن غذاهای محلی در منو رستوران‌هایش به میهمان معرفی می‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر به دوشنبه تاجیکستان لیستی از بهترین رستوران‎های شهر را در خاطرتان داشته باشید:

  • رستوران چایخونا روحات: با چایخانه و ارائه غذاهای محلی

آدرس: خیابان رودکی ۸۴

  • رستوران توقی: با غذاهای محلی و شیرینی‌های سنتی

آدرس: Kurbon Rakhimov

  • رستوران بوخورو: با غذاهای بین المللی، آسیایی و محلی

آدرس: خیابان دوستی مردم ۴۷

  • رستوران ناوی دها: غذاهای بین المللی، آسیای مرکزی و غذاهای محلی

آدرس: Jabbor Rasulov Street 10

  • رستوران چاکان: غذاهای سنتی تاجیکستان و همچنین غذاهای ژاپنی، اروپایی، ایتالیایی و ترکی

آدرس: خیابان رودکی شماره ۷

مراکز خرید دوشنبه

قطعا برایتان جالب خواهد بود که بدانید دوشنبه زمانی یک روستای کوهستانی کوچک بود که به خاطر بازار “دوشنبه‌اش” معروف بود. اما امروزه آن روستا کوچک به یک کلان شهر تبدیل شده که برترین مراکز خرید تاجیکستان را  دارد. خیابان‌های پهن و پردرخت دوشنبه خانه تعدادی زیادی از بناهایی تاریخی و موزه از جمله موزه متحد و همچنین یک تئاتر اپرای زیبا، کافه‌ها و چایخانه‌های بی شماری است که بازدیدکنندگان می‌توانند شیرینی‌های تاجیکی را امتحان کنند.

اما در این میان مراکز خرید بزرگ و کوچک رنگ و بویی دیگر به خیایان‌های شهر داده‌اند. بازار سرپوشیده برکت یکی از پر جنب و جوش ترین جاذبه های دوشنبه است که حال و هوایی قدیمی دارد و در آن می‌توان انواع صنایع دسته تاجیکستانی را خریداری کرد. در ادامه معروفترین مراکز خرید دوشنبه را معرفی می‌کنیم:

  • مرکز خرید دوشنبه مال

آدرس: خیابان بخزود ۴۷، دوشنبه ۷۳۴۰۰۰، تاجیکستان

  • مرکز خرید سائودات مال

آدرس: منطقه ۸۲، دوشنبه، تاجیکستان

  • مرکز خرید سیوما مال

آدرس: فیرداوسی ۸، دوشنبه، تاجیکستان

  • مرکز خرید برکت پلازا

آدرس: “б”، خیابان عینی ۱۶، دوشنبه، تاجیکستان

  • مرکز تجارت صدبرگ

خیابان رودکی ۱۰، دوشنبه، تاجیکستان

  • مرکز خرید پیکار

آدرس: خیابان عینی ۱۶б، دوشنبه ۷۳۴۰۲۵، تاجیکستان

بهترین هتل های دوشنبه

در سفر به دوشنبه تاجیکستان هتل‌های متنوعی را برای اقامت پیش رو دارید. چه بخواهید در شهر دوشنبه اقامت داشته باشید و چه محیط آرام خارج از شهر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید یکی از هتل‌های ۳ تا ۵ ستاره را انتخاب و از سفر خود لذت ببرید. در ادامه لیستی از بهترین هتل‌های دوشنبه را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

  • هتل ۳ ستاره Dior Hotel با امتیاز ۶٫۰ از وب سایت بوکینگ
  • هتل ۳ ستاره Baland Hotel با امتیاز ۶٫۰ از وب سایت بوکینگ
  • هتل ۴ ستاره The Rumi Hotel & Residences با امتیاز ۹٫۸ از وب سایت بوکینگ
  • هتل ۴ ستاره Hotel Atlas با امتیاز ۹٫۱ از وب سایت بوکینگ
  • هتل ۵ ستاره Hilton Dushanbe با امتیاز ۸٫۸ از وب سایت بوکینگ
  • هتل ۵ ستاره Hyatt Regency Dushanbe با امتیاز ۸٫۴ از وب سایت بوکینگ
  • هتل ۵ ستاره Dushanbe Serena Hotel با امتیاز ۸٫۷ از وب سایت بوکینگ

امکان رزرو آنلاین هتل در دوشنبه

رزرو هتل آنلاین در سفر به دوشنبه تاجیکستان امکان پذیر است. مسافران می‌توانند با مراجعه به وب سایت‌های آنلاین رزور هتل، لیست تمامی هتل‌های شهر دوشنبه را به همراه امکانات و قیمت، مشاهده کرده و پس از انتخاب تاریخ رفت و برگشت و پرداخت وجه، خرید خود را نهایی کنند. البته به دلیل اینکه پرداخت وجه در وب سایت‌هایی مانند بوکینگ فقط از طریق کردیت کارت امکان پذیر است. همکاران ما در واحد تورهای خارجی این را انجام داده و در انتخاب هتل باب سلیقه شما راهنماییتان می‌کنند.

هزینه سفر به دوشنبه

از میان کشورهای آسیایی، تاجیکستان با داشتن جاذبه های تاریخی، طبیعتی بکر و اشتراکات فرهنگی با ایرانیان از مقاصد پرطرفدار گردشگری به شمار می‌رود. واحد پول تاجیکستان  “سامانی” است و از نظر هزینه جز مقاصد نسبتا گران می‌باشد. در جدول زیر می‌توتنید هزینه های سفر به این کشور را مشاهده کنید:

هزینه یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت

۱۸ سامانی

هزینه یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط

۱۰۰ سامانی

قیمت منوهای مک دونالد

۲۷ سامانی

یک بطری آب معدنی

۵ سامانی

یک فنجان قهوه

۱۳ سامانی

هزینه بلیط تک سفره مترو

۲ سامانی

هزینه ورودی تاکسی

۱۰ سامانی

هزینه ا لیتر بنزین

۲۰ سامانی

 

تورهای تاجیکستان معمولا به صورت ۶ شب، ۷ شب یا ۸ شب برگزار می‌شوند. خدمات این تورها بلی ط رفت و برگشت با هواپیما، اقامت در هتل، ترانسفرهای فرودگاهی، گشت شهری و بیمه مسافرتی را شامل می‌شود. قیمت تور تاجیکستان و سفر به شهر دوشنبه تاجیکستان با توجه به نوع پرواز، نوع هتل و زمان سفر متفاوت می‌باشد. برای اطلاع دقیق از جزییات قیمت تورهای تاجیکستان می‌توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

شرایط دریافت ویزای توریستی تاجیکستان

گردشگران ایرانی برای سفر به دوشنبه تاجیکستان باید ویزا دریافت کنند. ویزای تاجیکستان به صورت الکترونیک می‌باشد و صدور آن بین ۵ تا ۷ روز کاری طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۲۰ روز قبل از سفر برای دریافت ویزا اقدام کنید. (تمامی کارهای مربوط به دریافت ویزای توریستی به صورت آنلاین انجام و نیازی به حضور مسافر در سفارت نیست)

مدارک مورد نیاز برای ویزای الکترونیک تاجیکستان

  • تکمیل فرم درخواست ویزای تاجیکستان (مشخصات فردی مثل آدرس، شماره تماس، شغل)
  • اسکن گذرنامه متقاضی با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ ورود
  • اسکن عکس ۶*۴ با پس‌زمینه سفید
  • پرداخت ۱۲۰ دلار

اطلاعات سفارت تاجیکستان در تهران

آدرس: نیاوران، خیابان شهید زینالی، کوچه سوم، پلاک ۱۰

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۸۳۴۶۵۰

سوالات متداول

.

آیا دوشنبه شهری امن برای سفر است؟

بله، دوشنبه شهری امن است اما بهتر است هنگام گشت و گذار مراقب کیف پول و اشیا گران قیمتتان باشید.

ایرانی‌ها برای سفر به تاجیکستان باید ویزا داشته باشند؟

بله، گردشگران ایرانی برای سفر به تاجکستان باید ویزا دریافت کنند.

مردم تاجیکستان به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

مردم تاجیکستان به زبان فرسی تاجیکی صحبت می‌کنند. مسافران ایزانی به دلیل اشتراکات زبانی به راحتی می‌توانند با ساکنان این کشور ارتباط برقرار کنند.

واحد پول تاجیکستان چیست؟

واحد پول تاجیکستان سامانی است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید