دوست‌داشتنی‌ترین غذاهای خیابانی تایلند

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در چهارشنبه 24 جولای 2024
Loading...

پدیده‌ای به نام غذاهای خیابانی این روزها به‌تنهایی یکی از عوامل رونق گردشگری در کشورهای مختلف جهان شده است!  این غذاها که بر روی گاری یا چرخ‌های کوچک در کوچه و خیابان‌ها فروخته می‌شود و اکثراً ساده اما لذیذ هستند، از دستور پختی محلی و سنتی سرچشمه می‌گیرند. کشور تایلند یکی از پیشتازان در زمینه غذاهای خیابانی است؛ تا جایی که می‌توان گفت بسیاری از مردم برای امتحان کردن غذاهای خیابانی تایلند به این کشور سفر می‌کنند. تنوع غذاهای این کشور به قدری زیاد می‌باشد که هر سبک و ذائقه غذایی که داشته باشید، خوراکی محبوب خود را از میان غذاهای خیابانی تایلند خواهید یافت.

تاریخچه غذاهای خیابانی به سالیان بسیار دور بازمی‌گردد. از اولین فروش‌های غذا در خیابان می‌توان به فروش ماهی‌های کوچک سرخ شده در یونان باستان اشاره کرد! اما همان‌گونه که احتمالا بدانید، در ایام قدیم این غذاها که در خیابان فروخته و خورده می‌شد، بیشتر مخصوص افراد فقیر جامعه بود. امروزه با اینکه هم‌چنان غذاهای خیابانی قیمت بسیار کمتری از منوهای رستوران‌ها دارند، اما دیگر مخصوص قشر خاصی نیستند و افراد زیادی برای خرید آن‌ها صف می‌کشند.

اگر قصد سفر به تایلند را دارید خیالتان بابت خوردوخوراک راحت باشد، چون فرهنگ غذایی تایلند جزو یکی از بهترین‌ها در دنیاست. از طرفی چنانچه عازم بانکوک هستید، باید بدانید که ستوران‌های بانکوک بسیار لوکس و باکیفیت هستند اما اگر تا بدان جا بروید و غذاهای خیابانی تایلند را امتحان نکنید، بی‌رودربایستی سفر را باخته‌اید! استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در بانکوک بسیار آسان است، پس بی‌دغدغه به مناطق مختلف سر بزنید و غذاهای مختلف را امتحان کنید.

توصیه‌های مهم قبل از خوردن غذاهای خیابانی تایلند

از آن‌جایی که طیف وسیعی از غذاها در تایلند طبخ می‌شود، با رفتن به مراکز فروش غذاهای خیابانی تایلند از نودل و برنج تا گوشت و سبزیجات و مواد دریایی را خواهید دید. اما نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که اغلب غذاهای تایلند به قدری تند هستند که قابل وصف نیست! بنابراین از دیدن چیلی و انواع فلفل‌ها به عنوان چاشنی غذا متعجب نشوید!

  • حتماً به خاطر داشته باشید قبل از خوردن غذاهای خیابانی تایلند از تند بودن یا نبودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید چون اگر تند خور نباشید ممکن است دچار حساسیت‌های شدیدی شوید.
  • توصیه دوممان این است که هنگام سفر به هر شهر یا جزیره‌ای در تایلند، اگر غذایی را دیدید و خوشتان آمد حتماً همان‌جا امتحان کنید چون ممکن است آن را در هیچ شهر دیگری پیدا نکنید! سبک غذایی شمال و جنوب تایلند بسیار باهم متفاوت است و فقط در منطقه خود پخته می‌شوند.

۱۰ تا از غذاهای خیابانی تایلند

همان‌طور که گفتیم چرخ‌ها و دکه‌های غذایی در شهرهای این کشور به‌وفور دیده می‌شوند و ممکن است در نگاه اول کمی کثیف به نظر برسند، اما به قول آنتونی بوردین “غذاها هرچه کثیف‌تر، خوشمزه‌تر است”. پس دل را به دریا بزنید و غذاهای خیابانی تایلند را امتحان کنید. آماده هستید؟! برویم که با غذاهای خیابانی تایلند آشنا شویم:

۱) سام تام (Som Tum –  سالاد سبز پاپایا)

اگر به طعم پاپایا علاقه داشته باشید این سالاد سبز مناسب شماست. سوم تام یک سالاد سبز تند است که از ترکیب پاپایای خرد شده، سیر، فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی، بادام زمینی و سس ماهی تهیه می‌شود. سوم تام در انواع مختلفی دارد که از جمله آنها به نسخه‌های دارای میگو خشک و خرچنگ شور می‌توان اشاره کرد؛ اما در نهایت در این سالاد ترکیبی از طعم‌های تند، ترش، شیرین و شور را تجربه خواهید کرد.

۲) خائو پد (Khao Pad –   برنج سرخ‌ شده)

این غذا که از برنج سرخ‌شده با تخم‌مرغ، سبزیجات، و گوشت یا میگو تهیه می‌شود، انواع مختلفی دارد که دو مورد از محبوب‌ترین آن‌ها برنج سرخ شده‌ای است که با طعم‌ سویا سس یا سس ماهی تایلندی مزه‌دار می‌شود. کو پد یک غذای سریع و محبوب خیابانی است که هر گردشگری باید آن را امتحان کند. این غذا اغلب با یک برش لیموترش و خیار سرو می‌شود تا طعم آن را کامل کند.

۳) پد تایی کانگ (Pad Thai Kung –   نودل با میگو)

در ابتدای امر باید گفت که پد تایی کانگ نه تنها در تایلند، بلکه در سراسر جهان محبوب است!این غذا با نودل برنج، میگو، تخم‌مرغ، توفو و جوانه‌های لوبیا طبخ شده و با فلفل چیلی، بادام زمینی و دیگر مواد اغلب ترش یا شیرین سرو می‌شود؛ می‌توان گفت این غذا یک نمونه عالی از تعادل طعم‌ها در آشپزی تایلندی است.

۴) خو مان گای (Khao Man Gai –   مرغ بخارپز شده با برنج)

 همان‌گونه که از تصویر غذا پیداست، کو مانگ گای یک غذای بسیار سالم و مغی است و از مرغ بخارپز شده با برنج و سس سویا و سیر تشکیل شده. طعم ساده و ملایم کو مانگ باعث شده این غذا تا برای تمامی ذائقه‌ها مناسب باشد و شاید به همین دلیل است که تا بدین حد در میان گردشگران محبوب می‌باشد.

۵) مو بینگ (Moo Ping –  مرغ گریل شده یا گوشت خوک کبابی)

سس سویا، عسل و سیر که تکه‌های مرغ یا گوشت خوک با آن‌ها مرینیت می‌شوند. به این ترکیب فکر کنید! بله قطعا برای ایرانیانی که همواره دوست‌دار غذاهای کبابی بوده و هستند، خوراکی لذیذ خواهد بود! این میان وعده خوشمزه به‌صورت سیخ‌هایی کوچک فروخته شده و با سسی تند و ترش سرو می‌شود.

۶) سای کورک لسن (Sai Krok Isan –  سوسیس ترش)

این سوسیس‌های کوچک که از گوشت خوک و برنج تهیه شده و پختشان به صورت کبابی است، با سیر، فلفل و برگ‌های لیمو مزه‌دار می‌شوند تا طعمی ترش به خود بگیرند. این غذا نیز یکی از غذاهای پر طرفدار خیابانی تایلند می‌باشد.

۷) پد کراپو مو (Pad Kra Pao Moo –  گوشت خوک سرخ‌شده یا جوشیده شده با ریحان)

پد کراپو مو که طعمی تازه و معطر از ریحان و چیلی دارد، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این غذا از گوشت خوکی که با ریحان و چیلی و سیر ترکیب شده، سرخ می‌شود؛ سپس به همراه برنج و تخم مرغ نیمرو سرو می‌شود.

۸) پلا پو (Pla Pao –  ماهی کبابی در نمک)

از آن‌جایی که این غذا تا حد زیادی شبیه به غذاهای دریایی جنوب و شمال کشورمان می‌باشد، احتمالا مطابق سلیقه ایرانیان باشد. پلا پو یک ماهی کامل پوشانده شده با نمک و گیاهان معطر است که کبابی شده و سپس با سس تند و سبزیجات تازه سرو می‌شود.

۹) یام پلا دوک فو (Yam Pla Duk Foo –  سالاد ماهی گریل شده)

نهمین غذای خیابانی تایلندی که قصد معرفی آن را داریم نوعی ماهی گریل شده است که با فلفل چیلی، سیر و آب لیمو تازه مخلوط شده و در نهایت به‌صورت سالاد سرو می‌شود. این غذا با طعمی تند و ترش یکی از محبوب‌ترین غذاهای شهر بانکوک است. اگر به بانکوک سفر کردید امتحان کردن این غذا را هرگز فراموش نکنید.

۱۰) کای جیئو (Kai Jeow –  املت تایلندی)

برای این‌که جای یک صبحانه تایلندی در لیست غذاهایمان خالی بود، دهمین غذا را به معرفی املت کای جیئو اختصاص دادیم. این املت تخم مرغی با گوشت خوک یا مرغ و سبزیجات درست شده و سپس با سس چیلی سرو می‌شود کای جیئو بافتی نرم و طعمی دلپذیر دارد و به‌خاطر سادگی و سرعت پخت، یکی از محبوب ‌ترین غذاهای خیابانی تایلند است.

بیشتر بخوانید: 

۲۰ تا از بهترین غذاهای تایلند که حتما باید امتحان کنید!

اجاره ماشین در تایلند

 

غذاهای خیابانی تایلند با نودل

نودل یک ماده جدانشدنی از فرهنگ غذایی کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا است. به هرکدام از این سرزمین‌ها سفر کنید غذاهای مختلفی را که با نودل پخته می‌شود خواهید دید. در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از این نودل‌ها که از غذاهای خیابانی تایلند می‌باشند، خواهیم پرداخت:

۱) سن یای (Sen Yai –  رشته یا نودل که با آرد سفید پخته می‌شود)

 این نوع نودل از آرد سفید تهیه شده و در غذاهای مختلفی مانند سوپ نودل و پد تای استفاده می‌شود. سن یای دارای بافتی نرم و لطیف است و به‌خوبی طعم‌های مختلف را جذب می‌کند.

۲) سن می (Sen Mee –  رشته یا نودل سفتی که با آرد برنج درست شده است)

سن می نوعی نودل‌ نازک و سفید است که از آرد برنج تهیه شده و در غذاهای مختلفی مانند سوپ‌های نودل و سالادهای نودل استفاده می‌شود. این نودل دارای بافتی سفت و طعمی لذیذ است و یکی از نودل‌های پرکاربرد در غذاهای خیابانی تایلند به شمار می‌آید.

۳) سن لک (Sen Lek –  رشته یا نودل متوسط با آرد برنج)

یکی از اجزای اصلی غذاهای تایلندی، نودل برنج  یا سن لک است که به طور گسترده‌ای در غذاهای گرم و سرد ایلندی استفاده می‌شود. این نوع از نودل خمیری از آرد برنج و آب است که پس از بخارپز شدن، بریده و خشک می‌شود. سن لک در غذاهایی مانند پد تایی و سوپ‌های نودل مصرف می‌شود و طعمی لذیذ دارد. این نودل به‌خاطر بافت مناسب و طعم خوب خود، یکی از انتخاب‌های اصلی در بین غذاهای خیابانی تایلند است.

۴) به می (Bamee –  رشته یا نودل زردرنگ با آرد گندم یا تخم‌مرغ)

مشخصه‌ی اصلی این نودل رنگ زرد رشته‌های آن می‌باشد. به می که از آرد گندم یا تخم‌مرغ تهیه می‌شوند، در غذاهایی مانند پد سی یو و سوپ‌های مختلف استفاده می‌شود و دارای طعمی متفاوت و خوشمزه است. این نودل به‌خاطر طعم منحصر به‌فرد و بافت خوشایند، یکی از نودل‌های محبوب تایلندی است.

۵) وون سن (Woon Sen –  رشته یا نودل نازک و شفاف با آرد سویا یا لوبیا)

مواد تشکیل دهنده وون سن شامل آرد سویا یا لوبیا می‌باشد و در سالادهای نودل و سوپ‌های سبک مصرف می‌شود. این نودل علاوه بر این‌که نازک و شفاف می‌باشد، بافتی لطیف و طعمی ملایم نیز دارد و در میان غذاهای خیابانی سالم و مغذی تایلند بسیار محبوب است.

۶) کیو (Kiao –  خمیر زرد که با گوشت خوک آب‌پز پرشده است)

خمیر نودل گیو نیز همانند به می زرد رنگ می‌باشد. نودل‌ها در آب گوشت خوک آب‌پز شده و سپس در غذاهایی مانند کوی تیو و سوپ‌های نودل استفاده می‌شوند.

۷) پد سی یو ( Pad See Ew نودل سرخ‌شده با سویا سس تیره)

پد سی یو یک غذای خیابانی تایلندی بسیار محبوب در این کشور و سراسر جهان است. این نودل‌های تهیه شده از برنج تازه با سویا سس تیره، تخم‌مرغ و سبزیجات سرخ می‌شوند.

۸) پد کیماو ( Pad Kee Mao -نودل سرخ‌شده با ریحان و فلفل چیلی)

اگر به غذاهای تند علاقمند باشید، این غذا مورد سند شما واقع خواهد شد! زیرا که نودل پد کیماو با استفاده از مواد تازه و معطری مانند ریحان، فلفل چیلی و سیر سرخ می‌شود وعطر و طعمی تند و تیز می‌گیرد.

۹) کوای تیو نوا ( Kway Teow Nua – سوپ نودل با گوشت گاو)

کوای تیو نوا یک سوپ نودل با گوشت گاو است که با انواع سبزیجات و ادویه‌جات معطر سرو می‌شود.

این غذا دارای طعمی غنی و لذیذ است و یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی تایلند در بین محلی‌ها و گردشگران می‌باشد.

۱۰) کوای تیو مو ( Kway Teow Moo -سوپ نودل با گوشت خوک)

این نودل یا در اصل سوپ نودل، بافتی نرم و طعمی دلپذیر دارد و با گوشت خوک و سبزیجات که با طعم‌های مختلفی مانند سس سویا و سس ماهی مزه‌دار می‌شود. این سوپ نودل به‌خاطر طعم منحصر به‌فرد و بافت لطیفش، یکی از انتخاب‌های اصلی در بین غذاهای خیابانی تایلند است.

سخن پایانی

غذاهای خیابانی تایلند یک تجربه منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی برای هر گردشگر می‌باشد. از طرفی این غذاها نه تنها طعمی لذیذ و متنوع دارند بلکه بخشی از فرهنگ و سنت مردم تایلند را نیز منعکس می‌کنند؛ بنابراین اگر قصد سفر به تایلند را دارید، حتماً زمانی کافی را برای تجربه غذاهای خیابانی بانکوک و سایر شهرها اختصاص دهید. رای فراهم کردن مقدمات سفرتان، از بلیط و تور گرفته تا هتل و گشت در هر نقطه‌ای از تایلند، با کارشناسان مجرب ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک به شماره‌ی ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس حاصل فرمایید. 

برای مشاهده قیمت و خرید تور تایلند از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور تایلند
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید