دوست‌داشتنی‌ترین غذاهای خیابانی تایلند

نوشته شده توسط : پونه مولایی در دوشنبه 22 جولای 2019
Loading...

پدیده به نام غذاهای خیابانی این روزا به‌تنهایی یک پای رونق گردشگری در کشورهای مختلف جهان شده است. غذاهایی که بر روی گاری یا چرخ‌های کوچک در خیابان و کوچه‌های فروخته می‌شود. اکثراً ساده اما لذیذ هستند و دستور آشپزی آن‌ها از غذاهای محلی و سنتی سرچشمه می‌گیرد. کشور تایلند یکی از پیشتازان درزمینهٔ غذاهای خیابانی است.

تاریخچه غذاهای خیابانی به سالیان بسیار دور بازمی‌گردد. در یونان باستانی ماهی‌های کوچک سرخ‌شده در خیابان به فروش می‌رسید که جز اولین غذاهای خیابانی دنیا محسوب می‌شود.

در ایام قدیم این غذاها که در خیابان فروخته و خورده می‌شود که بیشتر مخصوص افراد فقیر و پایین جامعه بود. هرچند که امروز هم این غذاها قیمت بسیار کمتری از منوهای پرزرق‌وبرق دار رستوران‌ها دارد اما دیگر مخصوص قشر خاصی نیست و افراد زیادی برای خرید آن صف می‌کشند.

اگر قصد سفر به تور تایلند را دارید خیالتان بابت خوردوخوراک راحت باشد. چون فرهنگ غذایی تایلند جز یکی از بهترین‌ها دنیا است.

اگر عازم بانکوک هستید، بدانید رستوران‌های بانکوک بسیار لوکس و باکیفیت هستند اما اگر این‌همه راه به این شهر بیایید و غذاهای خیابانی را امتحان نکنید بی‌رودربایستی سفر را باختید.

 استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در بانکوک بسیار آسان است پس بی‌دغدغه به مناطق مختلف سر بزنید و غذاهای مختلف را امتحان کنید. البته جزایر شگفت‌انگیز تایلند مانند پوکت هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

محبوب‌ترین غذاهای خیابانی تایلند

چرخ و دکه‌های غذایی در شهرهای این کشور به فور دیده می‌شود. البته در نگاه اول ممکن است کمی کروکثیف باشد اما به قول آنتونی بوردین “غذاها هرچه کثیف‌تر، خوشمزه‌تر است”. پس دل را به دریا بزنید و یک غذا سفارش بدید و بخورید.

آماده هستید! برویم که با غذاهای خیابانی تایلند آشنا شویم.

غذاهایی که در خیابان‌های بانکوک دیده می‌شود:

  • سام تام (سالاد سبز پاپایا)
  • کو پد (برنج سرخ‌شده)
  • پد تایی کانگ (نودل با میگو)
  • کو مانگ گای (مرغ بخارپز شده با برنج)
  • مو بینگ (مرغ گریل شده یا گوشت خوک کبابی)
  • سای کورک لسن (سوسیس ترش)
  • پد کراپو مو (گوشت خوک سرخ‌شده یا جوشیده شده با ریحان)
  • پلا پو (ماهی کبابی در نمک)

در تایلند طیف وسیعی از غذاها طبخ می‌شود. غذاهایی که با نودل، برنج، گوشت، سبزیجات و مواد دریایی هستند. اغلب غذاهای تایلند تند هستند و تندی غذاهای آن‌ها قابل وصف نیست. حتی در اغلب رستوران‌ها یا دکه‌های خوراکی، چیلی خوشت شده و انواع فلفل به‌عنوان چاشنی دیده می‌شوند. پس حتماً به خاطر داشته باشید قبل از خوردن آن‌ها از تند بودن یا نبودن غذاها اطمینان حاصل کنید چون اگر تند خور نباشید ممکن است دچار حساسیت‌های شدیدی شوید.

هنگام سفر به هر شهر یا جزیره‌ای در تایلند اگر غذایی را دیدید و خوشتان آمد حتماً امتحان کنید چون ممکن است آن را در هیچ شهر دیگری پیدا نکنید. سبک غذایی شمال و جنوب تایلند بسیار باهم متفاوت است و فقط در منطقه خود  پخته می‌شوند.

غذاهای خیابانی با نودل

نودل یک ماده جدانشدنی از فرهنگ غذایی کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا است. به هرکدام از این سرزمین‌های سفر کنید غذاهای مختلفی را که با نودل پخته می‌شود خواهید دید.

  • سن یای (رشته یا نودل که با آرد سفید پخته می‌شود)
  • سن می (رشته یا نودل سفتی که با آرد برنج درست شده است)
  • سن لک (رشته یا نودل متوسط با آرد برنج)
  • به می (رشته یا نودل زردرنگ با آرد گندم یا تخم‌مرغ)
  • وون سن (رشته یا نودل نازک و شفاف با آرد سویا لوبیا)
  • گیو (خمیر زرد که با گوشت خوک آب‌پز پرشده است)

پد سی اوو

یک غذای گرم و خوشمزه که از نودل برنج همراه با گوشت گاو یا خوک، کلم بروکلی و کاهوی تفت‌داده شده همراه با سس سویا پخت می‌شود. اگر غذاهای تند دوست ندارید پد سویی رو امتحان کنید.

پد کارا بو

یک غذای تندوتیز که فلفلی است. این غذا شامل برنج سفید با مخلوط گوشت یا مرغ چرخ شده که همراه با فلفل و ریحان نفت داده‌شده، می‌شود. البته در بسیاری از موارد یک تخم‌مرغ نیمرو هم کنار برنج می‌گذارند.

سالاد پاپایا

سام تام یا سالاد پاپایا از آن دسته غذاهای محبوب تایلندی ست که با مذاق همه خوش می‌آید. چه در رستوران‌های شیک چه دکه‌های کنار خیابان این غذا سرو می‌شود. در ظرف این سالاد همه خوراکی‌های خوشمزه تایلندی پیدا می‌شود.

این سالاد شامل پاپایای سبز، گوجه‌فرنگی، هویج، بادام‌زمینی، لوبیا قرمز، میگو، سس ماهی و فلفل چیلی می‌شود.

سایی او

یک نوع سوسیس مخصوص شمال تایلند است که بسیار معطری بوده و از گوشت خوک درست شده است. طمع تندی دارد و بیشتر به‌عنوان غذایی خیابانی طبخ و خورد می‌شود.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید