جاذبه‌های جیپور | شهر صورتی هند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 14 ژوئن 2022
Loading...

اگر می‌خواهید در میان تاریخ هند قدم زده و شکوه و عظمت پادشاهان این سرزمین را از نزدیک ببینید، به شهر جیپور سفر کنید! جیپور یکی از اضلاع مثلث طلایی هندوستان است و بسیاری آن را با نام شهر صورتی هم می‌شناسند. هر چند زیبایی‌های جیپور را باید از نزدیک دید و لمس کرد، اما داشتن پیش‌زمینه‌ای هر چند کوتاه از آن می‌تواند ما را با فضای این شهر باستانی آشنا کند. در ادامه معروف‌ترین جاذبه‌های جیپور را معرفی می‌کنیم.

مثلث طلایی و تور هند  نامی آشنا برای اهالی سفر و گردشگری است. مثلثی جذاب که سه شهر اعجاب‌انگیز دهلی، آگرا و جیپور را به هم وصل کرده و گردشگران را راهی سفر سرزمین عجایب می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم با جاذبه‌های جیپور یکی از زیباترین ضلع این مثلث طلایی آشنا شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

دیدنی های جیپور

جیپور معروف به شهر صورتی هند یک ضلع از اضلاع مثلث طلایی این کشور را تشکیل می‌دهد. شهری که به موزه‌ای بدون سقف شباهت داشته و گشت و گذار در آن شکا را با خود به دل استان‌های افسانه‌ای هدوستان می‌برد. هاوا محل، جال محل و کاخ شهر از معروفترین دیدنی های جیپور به شمار می‌روند.

.

هاوا محل (Hawa mahal)

در ابتدای معرفی جاذبه‌های جیپور به دیدن هاوا محل، یکی از متفاوت‌ترین کاخ‌های دنیا می‌رویم. این کاخ معماری شگفت‌انگیز دارد و با دیوارهایی به رنگ صورتی هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا می‌باشد. کاخ هاوا محل را بسیاری به نام قصر بادها نیز می‌شناسند، معماری جالب کاخ که باعث عبور راحت باد در میان دیوارهایش می‌شود علت این نام‌گذاری است. مواد به کار برده شده در ساخت دیوارهای قصر نیز دلیلی بر رنگ صورتی آن می‌باشد. اما جدای از تمام خصوصیات، این پنجره‌های هاوا محل هستند که آن را متفاوت و خاص می‌کنند. قصر هاوا محل ۹۵۳ پنجره در ابعاد مختلف دارد. طبق اعلام تاریخ شناسان پنجره‌ها برای محافظت زنان دربار بدین شکل طراحی شده‌اند. چرا که در گذشته کسی اجازه دیدن چهره زنان درباری را نداشت و وجود پنجره‌ها به بانوان قصر اجازه می‌داد تا بدون اینکه دیده شوند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند.

بسیاری از افرادی که هاوا محل را از نزدیک دیده‌اند معماری آن را به کندوهای زنبورعسل تشبیه می‌کنند.

جال محل (Jal Mahal)

قصری ساخته شده در میان آب‌ها بهترین توصیف برای جال محل است. این بنای زیبا از محبوب‌ترین جاذبه‌های جیپور است. کاخ جال محل در میان دریاچه ساگار ساخته شده و در گذشته به عنوان محلی برای استراحت تابستانی شاهزادگان هندی استفاده می‌شده است. در ساخت دیوارهای کاخ از سنگریزه‌های رنگی استفاده شده و همین رنگ دیوارهای کاخ را به سمت نارنجی تیره کشانده که تقابل آن با آب تلالو چشم‌نوازی را ایجاد کرده است. نکته حیرت‌آور اینکه در نگاه اول جال محل کاخی یک طبقه به چشم می‌آید، درصورتیکه ۴ طبقه از این قصر منحصربه‌فرد در زیرزمین قرار دارد. وجود نوعی آهک خاص بنا را محکم نگاه داشته و از نفوذ آب به درون جلوگیری می‌کند.

جال محل در فاصله ۴ کیلومتری از شهر جیپور قرار دارد و شما می‌توانید چند ساعتی را به دور از شلوغی شهر جیپور در کنار دریاچه سپری کرده و از چشم‌انداز زیبای کاخ لذت ببرید.

کاخ شهر (City Palace)

در بخش قدیمی شهر یکی از جاذبه‌های جیپور در حال خودنمایی است. این بنای باشکوه کاخ شهر نام دارد و با ترکیبی از معماری راجستانی و مغولی نمایی بسیار زیبا به محله قدیمی جیپور بخشیده است. قدمت کاخ شهر به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد و معماری فوق‌العاده آن ذوق و خلاقیت هنرمندان هندی را در قرن‌ها پیش به نمایش می‌گذارد. مبارک محل که محلی برای خوشامدگویی میهمانان بوده، دیوان خاص، اسلحه خانه و … بخش‌های مختلف کاخ را تشکیل می‌دهند. بسیاری از این بخش‌ها در حال حاضر به موزه یا گالری تبدیل شده و می‌توان آثار هنرمندان هندی و عتیقه جات مهاراجه‌ها مانند جواهرات، زره، لباس، کالسکه‌های قدیمی و … را در آن دید. اما بخش دیگری به نام چاندرا محل، با تغییراتی نسبی همچنان محلی برای سکونت خانواده سلطنتی جیپور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چهار دروازه که هرکدام معماری منحصربه‌فرد خود را دارند و به عنوان نمادی برای چهار فصل سال شناخته می‌شوند از جاذبه‌های دیگر کاخ شهر هستند.

رصدخانه جانتار مانتار (Jantar Mantar Observatory)

در میان جاذبه‌های صورتی شهر جیپور، بازدید از رصدخانه جانتارمانتار فضایی کاملا متفاوت را پیش‌روی گردشگران قرار می‌دهد. مشاهده امکانات و وسایل این رصدخانه که قدمت آن به ۳۰۰ سال قبل برمی‎گردد حیرت همگان را برانگیخته است. تمامی وسایل رصدخانه با سنگ‌های مرمر عظیم ساخته شده و کسوف و خسوف را نشان می‌دادند. همچنین منجمان برای دیدن ستاره‌ها و زمان سنجی از آن‌ها استفاده می‌کردند. امروزه درب‌های این مکان شگفت‌انگیز بر روی گردشگران باز شده و به تمامی افراد اجازه داده می‌شود تا از تکنولوژی ۳۰۰ سال قبل بازدید کنند. نام این بنای ارزشمند با جاذبه‌های منحصربه‌فردش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

قلعه آمبر (Amber Fort)

قلعه آمبر نه فقط یکی از جاذبه‌های جیپور بلکه به عنوان باشکوه‌ترین بنای تاریخی این شهر شناخته می‌شود. این قلعه زیبا بر روی تپه‌ای بلند قرار گرفته و گردشگران برای رسیدن به آن می‌توانند قسمتی از مسیر را فیل‌‌سواری کنند. به قلعه که برسید معماری باشکوه در مقابل شما قرار خواهد گرفت. این قلعه باشکوه در چهار طبقه ساخته شده و استفاده از سنگ مرمر و ماسه‌های سرخ ابهتی خاص به آن بخشیده است. این کاخ در گذشته محل زندگی مهاراجه‌های راجپوت بوده و می‌توان قدرت و عظمت این خاندان را در گوشه گوشه کاخ مشاهده کرد. پس از بازدید از قلعه می‌توانید به بازار محلی اطراف آمبر رفته و از غرفه‌های کوچک صنایع دستی هندی خریداری کرده و یا با نشستن در کافه‌های دنج اطراف دسرهای لذیذ محلی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانبد…

۷ سوغاتی جذاب که می‌توانید در سفر به هندوستان با خود به خانه بیاورید

نکات ضروری که قبل از سفر به هند باید بدانید

بهترین شهرهای توریستی هندوستان

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید