تنگ براق کجاست؟ بهشت سرسبز در دل کوه

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 31 مارس 2024
Loading...

تنگ براق یا همان بهشت گمشده اقلید فارس، نام یکی از مقاصد گردشگری جذاب در جنوب کشور است که فاصله‌ای ۸۰۰ کیلومتری با تهران دارد. این تنگه در شمال فارس واقع شده و به دلیل آبشار و دره زیبایش، گردشگران زیادی را در روزهای گرم نیمه اول سال جذب می‌کند. این مکان که یکی از جاهای دیدنی فارس محسوب می‌شود، پاییزی شگفت‌انگیز داشته و انتخاب ایده آلی برای عکاسی و طبیعت‌گردی است. در این مطلب از ستاره ونک، قصد داریم در مورد هر آنچه نیاز است در مورد این مکان رویایی بدانید، از جاهای دیدنی تنگه براق گرفته تا آدرس و مسیر دسترسی، صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

تنگ براق کجاست؟

شاید اولین سؤالی که برایتان پیش بیاید این باشد که تنگه براق کجاست؟ تنگه براق یا تنگ براق از جاذبه‌های گردشگری استان فارس و از توابع شهر اقلید است. شهرستان اقلید در ۱۹۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. روستای تنگ براق نیز در جنوب شرقی شهرستان اقلید و در دامنه کوهی با شیب ملایم واقع شده است و مردمانش هم اغلب ترکی و لری صحبت می‌کنند. این روستا به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی دیگری مثل آبشار و دره زیبای اطراف آن، از آب‌وهوایی مطلوبی به‌ویژه در فصل بهار، برخوردار است. در ضمن فاصله تهران تا تنگه براق حدود ۸۰۰ کیلومتر است.

دلیل نام‌گذاری تنگ براق

این دره در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است و غار آهکی از جاذبه‌های این مکان است. احتمالا یکی از دلایل نام‌گذاری این منطقه همین سنگ‌های آهکی است که در اثر جریان آب دچار فرسایش شده، صیقل خورده و درخشان‌ شده‌ است.

براق به معنای درخشان است؛ پس شاید بتوان تنگ براق را تنگه‌ای که سنگ‌های آن درخشان است، هم معنی کرد.

پوشش گیاهی و جانوری تنگه براق

تنگ براق به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی پوشش گیاهی متنوعی دارد. چشم‌اندازی زیبا از مزارع، جنگل‌های اطراف و درختان بلوط، پاسیوهای طبیعی در دیواره‌ها و شکاف‌های مسیر آبشار در کنار گونه‌های جانوری مثل شغال و گراز و عقاب این منطقه را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده ‌است.

بیشتر بخوانید

روستای پالنگان کجاست؟ آدرس + عکس + معرفی

جاهای دیدنی تنگ براق

تنگ براق اقلید دارای جاذبه‌های گردشگری و مناطق زیبایی است که با هم به بررسی این جاذبه‌های زیبا می‌پردازیم:

آبشار براق

آبشار تنگ براق با ۴۰ متر ارتفاع، به حوضچه‌های پایینی سرازیر می‌شود. آب سد درودزن از تنگه براق عبور می‌کند و با آب‌های دست بالا نیز تلفیق می‌شود؛ سپس این آب‌ها، با عبور از دشت‌ها از شکافی به حوضچه‌های کوچک سرازیر شده و اینگونه به آبشاری زیبا تبدیل می‌شود.

آبشار مارگون

آبشار حیرت‌انگیز مارگون هم در نزدیکی تنگ براق واقع شده است که مسافران زیادی برای تفریح و خوش‌گذرانی از این آبشار بازدید می‌کنند.

آبشار دشتک ابرج

این آبشار که در ۶۵ کیلومتری شمال غربی مرودشت و در ۱۰۲ کیلومتری تنگه براق قرار گرفته، یکی دیگر از مناطق بکر نزدیک به این تنگه است. این مکان با دو آبشار در دل خود، منظره‌ای زیبا را برای گردشگران و طبیعت گردانی ایجاد کرده که علاقه‌مند به محیط‌های بکر هستند. آبشار دشتک باوجود داشتن پتانسیل‌های فراوان گردشگری و تفریحی، هنوز درست‌وحسابی بین مردم شناخته نشده است.

رودخانه تنگ براق اقلید

رودخانه خروشان تنگه اقلید یکی از جاذبه‌های دیدنی این تفرجگاه است و منشأ آب این رودخانه سرچشمه پالنگان خواهد بود که درنهایت به رود کر می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید

غار باستانی کرفتو کجاست؟ (جاذبه‌ها + راهنمای سفر)

سنگ نوشته تاریخی تنگ براق اقلید

در راه رسیدن به تفرج‌گاه تنگ براق سنگ نوشته‌ای تاریخی که به دو زبان پهلوی ساسانی و پهلوی اشکانی نوشته شده است، وجود دارد. قدمت این سنگ نوشته به دوران ساسانیان برمی‌گردد که از قدرت، شجاعت و مهارت بالای تیراندازی شاپور اول، پادشاه ساسانی روی این سنگ حک شده است. این سنگ نوشته جزء آثار ملی کشورمان محسوب می‌شود.

غار طبیعی آهکی

در دل یکی از صخره‌هایی که ایجاد شده است، یک غار آهکی دیده می‌شود که کف و دیواره‌های آن از خزه پوشیده شده‌اند و از سقف این غار آب به صورت قطره قطره به پایین می‌چکد. این غار آهکی با تمام شگفتی‌هایش چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دریاچه ملاصدرا

دریاچه ملاصدرا به تنگه براق نزدیک است و تقریبا حدود ۱۰ کیلومتر تا براق فاصله دارد. در اطراف این دریاچه ۱۱۰۰۰ هکتار زمین درخت بادام وجود دارد که فضا را بسیار جذاب‌تر کرده است.

حوضچه‌های اطراف آبشار

آب‌هایی که با هم تلفیق شده و آبشار تنگه براق را به وجود آورده‌اند با سرازیر شدن به سمت پایین باعث شکل‌گیری حوضچه‌هایی با اندازه‌ها و ابعاد کوچک و بزرگ می‌شوند که مکان بسیار خوبی برای شنا و آبتنی خواهد بود و در کنار این حوضچه‌ها مکان‌هایی جهت استراحت گردشگران وجود دارد.

آب این آبشار آنقدر زلال و شفاف است که سنگ‌ها و ته حوضچه‌ها کاملا پیداست. در این حوضچه‌ها می‌توانید خاطره‌ای فراموش نشدنی با تفریحاتی مثل قایق‌سواری و ماهیگیری برای خود رقم بزنید؛ اما گفته‌ شده که به تازگی‌ها شنا کردن و ماهیگیری در این محدوده ممنوع شده است.

از دیگر دیدنی‌های این تنگه می‌توان به روستای محمدآباد، روستای شیرین و فرهاد، امامزاده عبدالرحمن، امامزاده سید حسن، چشمه‌های پالنگان، رودخانه کر، باتلاق گور بهرام و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

آشنایی با روستای پلکانی هجیج در دل کوه‌های کرمانشاه

بهترین زمان سفر به تنگ براق

بهترین فصل برای سفر به تنگ براق در استان فارس، بهار و پاییز است. در این دو فصل، آب‌وهوای منطقه معتدل‌تر و مطبوع‌تر می‌شود و شما می‌توانید از طبیعت زیبای این منطقه با دمیدن بادهای خنک و نظارت به چشم‌اندازهای بهاری یا پاییزی لذت ببرید. در بهار که بین ماه‌های اواخر مارس تا اوایل ژوئن م ی‌آید، مناظر اطراف تنگه براق با گل‌های رنگارنگ تزئین می‌شود. همچنین، دمیدن بادهای خنک به همراه طبیعت خرم و سرسبز این فصل، سفری دل‌نشین را به شما هدیه خواهد داد.

از طرفی در پاییز که بین ماه‌های سپتامبر تا اواخر نوامبر می‌آید، بخشی از باغ‌ها و درختان با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز تزیین می‌شوند و مناظر زیبای پاییزی خلق می‌کنند. هوای خنک و خشک پاییز، سفری دل‌پذیرتر را به ارمغان می‌آورد.

در تابستان نیز می‌توانید به تنگ براق سفر کنید، اما در این فصل، هوا گرم‌تر می‌شود و ممکن است نیاز به مراقبت از خودتان در برابر نور آفتاب داشته باشید.

چگونه به تنگه براق اقلید برویم؟

اگر از تهران به شهرستان اقلید می‌روید، بهترین راه برای شما سفر هوایی است. شما می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما برای این سفر برنامه‌ریزی کنید و سفری آسان به شیراز داشته باشید. از شیراز تا روستای تنگ براق ۱۹۰ کیلومتر فاصله است و می‌توانید این مسیر را با اتوبوس و سواری طی کنید و به این روستای زیبا برسید.

اما اگر با خودروی خود از هر کجای ایران به شیراز رفته‌اید، مسیری زیبا پیش روی شما است. ابتدا باید خود را به شهرستان اقلید برسانید. پس از آن هشتاد کیلومتر به سمت شهر سده برانید و بیست کیلومتر پس از این شهر به دره تنگ براق برسید. البته در مسیر خود تا تنگ براق از شالیزارهای برنج و جنگل‌های بلوط هم گذر خواهید کرد.

اگر هم از یاسوج به این سمت می‌روید، هفتاد کیلومتر که به سمت سپیدان رانندگی کنید، به این مکان زیبا می‌رسید.

بیشتر بخوانید

کمی آنطرف‌تر از شهر شیراز چه خبر است؟

نکات مهم در سفر به تنگه براق اقلید

برای سفر به تنگ براق اقلید باید نکاتی را چه قبل از سفر و چه در مسافرت در نظر بگیرید:

  • اگر به این تنگه سفر کردید حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید که حوضچه‌های این تنگه عمق‌های متفاوتی دارند و حتی ارتفاع برخی از آن‌ها به ۱۰ متر نیز می‌رسد.
  • وجود صخره‌های بزرگ در عمق حوضچه‌ها کمی نگران‌کننده است زیرا پریدن از بالا و شیرجه زدن در این تنگه تاکنون باعث به خطر افتادن جان بسیاری از افراد شده و حتی در مواردی به مرگ آنان ختم شده است. پس توصیه می‌کنیم که در این حوضچه‌ها به هیچ عنوان شیرجه نزنید و با این کار خوش‌گذرانی خود و خانواده‌تان را به تلخ‌کامی تبدیل نکنید.
  • اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید باید کیسه خواب، پتو، چادر مسافرتی، پاور بانک، پیک‌نیک، زیرانداز و … همراه خود ببرید؛ زیرا هتلی در این روستا وجود ندارید و برای اقامت باید به شهرهای اطراف بروید.
  • وسایل مورد نیاز مثل کرم ضد آفتاب، عینک و… را فراموش نکنید و حتما لباس اضافه همراه خود داشته باشید؛ زیرا احتمال دارد با آب‌تنی و شنا در حوضچه‌های تنگ براق لباس‌هایتان خیس شود.
  • سعی کنید در هر زمان و فصلی که به این منطقه مسافرت می‌کنید، لباس گرم همراه خود داشته باشید؛ چون حتی در تابستان، مخصوصا شب‌ها هوا کمی سرد می‌شود.
  • اگر در فصل زمستان به تنگ براق سفر می‌کنید باید متوجه این موضوع باشید که امکان زدن کمپ و نصب چادر مسافرتی در اطراف آبشار، آن هم در سرمای طاقت‌فرسای این فصل امکان ندارد و باید پس از بازدید دوباره به محل اقامت خود بازگردید.
  • اگر قصد سفر به تنگ براق و اقامت هنگام شب را دارید سعی کنید به صورت گروهی و تیمی و همچنین با تجهیزات کامل و مجهز راهی این سفر شوید.
  • قبل از راهی شدن به این سفر حتما باد لاستیک‌های ماشین خود را تنظیم و باک گاز یا بنزین خود را پر کرده تا آنجا به خاطر نبود امکانات کافی به مشکل نخورید.
  • در این تنگه سعی کنید آتش روشن نکنید و اگر هم روشن کردید از خاموش شدن آن مطمئن شوید و سپس محیط را ترک کنید؛ زیرا تنها با یک جرقه کوچک احتمال آتش‌سوزی در این محیط فراهم می‌شود و تمام سرسبزی‌ها و زیبایی‌های این تنگه از بین خواهد رفت.
  • به علت کوهستانی بودن این منطقه حتما کتانی و یا کفش‌های ورزشی همراه خود داشته باشید و استفاده کنید

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم، تنگ براق در شهرستان اقلید واقع شده و حدود دویست سال پیش محل ییلاق عشایر بوده که قصد داشتند به اقلید بروند. این اثر طبیعی که مجموعه‌ای متشکل از رودخانه، دره، آبشار و حوضچه است، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس در حوزه طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. در کل مرز بین استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، مملو از زیبایی‌های بکری مثل همین تنگه براق شیراز است که تا به امروز کمتر کسی آنان را مشاهده کرده است. در سفر به این مکان که مناسب‌ترین زمان آن فصل‌های بهار و تابستان است، علاوه بر بهره‌مندی از طبیعت زیبای منطقه می‌توانید با یکی از مهم‌ترین کتیبه‌های تاریخی ایران باستان مربوط به شاپور یکم ساسانی هم آشنا شوید و آن را از نزدیک ببینید.

سوالات متداول

.

تنگ براق کجاست؟

 استان فارس، شهرستان اقلید، بخش سده، تنگ براق

مسیر تنگ براق از شیراز چگونه است؟

ابتدا خودتان را به اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر ۸۰ کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی ۲۰ کیلومتر از سده خودتان را به روستای تنگ براق برسانید.

بهترین زمان بازدید از تنگ براق چیست؟

اواسط بهار تا اواسط شهریور

تنگ براق چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟

امکانات رفاهی دره تنگ براق به سکوی زینتی برای نشستن و سرویس بهداشتی محدود می‌شود و باید لوازم ضروری، آب و مواد غذایی را با خود به همراه داشته باشید؛ اما برخلاف امکانات رفاهی محدود می‌توانید تفریحات مختلفی چون شنا، ماهیگیری، کمپینگ و… را در این منطقه تجربه کنید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید