تفریحات مسقط عمان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 29 اکتبر 2023
Loading...

جاذبه های مسقط با ارائه پالت خارق‌العاده‌ای از مساجد پرآذین، واحه‌های سرسبز و موزه‌های مسحورکننده گردشگران غافلگیر می‌کند.  چه با خانواده خود سفر کنید، چه در تعطیلات عاشقانه با یکی از عزیزانتان هستید جاذبه‌های توریستی شهر شما را در تمام مدت اقامت درگیر خود خواهد کرد. از سواحل شنی پر زرق و برق گرفته تا قلعه‌های باستانی، همه و همه را می‌توان در لیست تفریحات مسقط عمان دید. شما می‌توانید یک روز عالی را در ساحل قورم، با کلبه های غذا و انواع ورزش‌های آبی داشته باشید یا اگر اهل ساحل نیستید، وقت خود را  به گشت و گذار در بسیاری از قلعه‌های باستانی اطراف مسقط بگذرانید.

مسجد بزرگ سلطان قابوس مسقط عمان

مسجد جامع سلطان قابوس که بر آسمان آبی روشن مسقط مسلط است، مسجد اصلی در کشور سلطان نشین عمان می‌باشد. در میان مشهورترین تفریحات مسقز عمان و مکان‌های تاریخی این شهر، مسجد یک شگفتی معماری به شمار می‌رود. مسجد سلطان قابوس با مرمر سفید و ترکیبی یکپارچه از سبک معماری اسلامی، خاورمیانه و معماری سنتی عمانی، به دلیل طراحی‌ها و ساختارهای پیچیده خود شناخته شده است.

۵ مناره ای که مسجد را احاطه کرده‌اند، ۵ ستون ایمان اسلامی را تشکیل می‌دهند که بلندترین آنها بیش از ۹۰ متر ارتفاع دارد. این مسجد همچنین خانه بزرگ ترین لوستر جهان است که از بیش از ششصد هزار کریستال ساخته شده است.

موقعیت مکانی مسجد سلطان قابوس: Sultan Qaboos Street, Muscat, Oman

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۹ شب

موزه ملی از تفریحات جذاب در مسقط

موزه ملی مسقط از بخش‌های مختلف از جمله بخش جواهرات، لباس‌ها، فرش‌ها و مبلمان سلطنتی، نسخه‌های خطی قدیمی، نقتشی‌های دیواری و فرهنگ و هنر عمان از زمان پیش از تاریخ تشکیل شده است. این موزه از سال ۱۹۷۸ به لیست جاذبه های عمان اضافه و توانست نظر گردشگران را به سوی خود جلب کند. موزه ملی بیش از هر چیز بر نشان دادن فرهنگ و تاریخ هزاران ساله عمان تمرکز دارد. یک سالن نمایشگاه صوتی و تصویری از دیگر بخش‌های پرطرفدار موزه می‌باشد.

موقعیت مکانی موزه ملی مسقط: opposite Al Alam Palace, Al Saidiya St, Muscat, Oman

ساعات بازدید: روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر، روز جمعه از ساعت ۲ تا ۶ بعدازظهر

بیت الزبیر از خاص‌ترین تفریحات مسقط عمان

موزه بیت الزبیر که در ابتدا برای نگهداری دارایی‌های شخصی رئیس سلطانی بیت الزبیر افتتاح شد، اکنون به یکی از محبوب ترین موزه‌های تور عمان و شهر مسقط تبدیل شده است. این موزه که در ابتدا در محل اقامت شخصی الزبیر قرار داشت، گشترش پیدا کرده و اکنون دارای سه بخش مجزا شامل موزه اصلی، یک گالری هنری و یک روستای نمونه به سبک عمانی پر از خانه‌ها، فلج و سوق می‌باشد.

تمرکز اصلی موزه بر روی صنایع دستی سنتی عمانی است و در آن تعدادی اقلام از مبلمان باستانی گرفته تا خنجرهای سنتی نگه داری می‌شود. در الزبیر می‌توانید چند عکس جذاب از شهر قدیم مسقط را نیز ببینید.

موقعیت مکانب بیت الزبیر: ۱۰۰ Muscat, Muscat, Oman

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶ غروب

کاخ العالم

سلطان قابوس، پادشاه عمان، شش کاخ دارد که در سراسر این پادشاهی واقع شده‌اند، اما هیچ کدام به اندازه کاخ العالم دارای اهمیت نیستند. العالم یکی از محبوب ترین تفریحات مسقط عمان برای بازدید است. این کاخ نقطه عطف تاریخی شهر مسقط به شمار رفته و به خاطر نمای آبی و طلایی مشخص خود شناخته شده است.

اگرچه بازدید از بخش داخلی کاخ برای گردشگران امکان پذیر نیست اما چمن‌زارهای زیبای بیرون از آن همیشه به روی عموم باز هستند. پیشنهاد می‌کنیم ساعات پایانی عصر را برای بازدید از کاخ انتخاب کنید، چرا که در این زمان از روز کل محوطه روشن شده و زیبایی چشمگیری دارد.

موقعیت مکانی کاخ العالم: Muscat, Oman

پارک طبیعی قورم از جذابترین تفریحات مسقط عمان

پر از باغ‌های سرسبز و گل‌‌های رنگارنگ! پارک طبیعی قورم یکی از برترین تفریحات مسقط عمان است که می‌توانید از یک پیک نیک روزانه در آن لذت ببرید. محوطه سرسبط بزرگ، آبشارها و استخرهای مصنوعی و یک دریاچه زیبا از جاذبه های پارک هستند

قایق سواری در دریاچه را می‌توان محبوب‌ترین تفریح پارک قوروم دانست. پارک طبیعی دارای یک شهربازی کوچک با وسیله‌های بازید متنوع برای کودکان نیز می‌باشد. همچنین می‌توانید از جنگل‌های حرا با  پرندگان رنگارنگ دیدن کنید.

ساحل قورم یا مجموعه پارک طبیعی قورم به طول چهار کیلومتر در امتداد خط ساحلی مسقط، قرار گرفته و تا قلب این شهر امتداد دارد. آب‌های کم عمق و مدت نسبتا طولانی تر جزر و مد این ساحل را به مکانی مناسب برای تفریحات خانوادگی تبدیل کرده است. طبق تجربه گردشگران، آب‌های تمیز خلیج عمان برای تجدید روحیه و  رسیدن به آرامش به دور از شلوغی زندگی شهری بسیار مناسب هستند.

سواحل قورم را به دلیل شگفتی‌های طبیعی و دیدنی که دارند با معروفترین سواحل دنیا مقایسه می‌کنند، گردشگران با هر سلیقه‌ای می‌توانند یک روز عالی را در این ساحل زیبا سپری کنند! خط ساحلی مسقط مناظر باشکوهی از دریای آزاد و طیف وسیعی از تفریحات را ارائه داده و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا پس از یک روز کاری سخت به استراحت و تفریح بپردازند.

موقعیت مکانی پارک طبیعی قورم: Al Qurm Street, Muscat, Oman

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب

بیشتر بخوانید: بهترین هتل‌های ۵ ستاره مسقط، عمان

خانه اپرای سلطنتی مسقط عمان

خانه اپرای سلطنتی در مسقط در واقع یک معدن طلای فرهنگی ست که همه را به یک شب مجلل دعوت می‌کند. خانه اپرا با پوشش بیرونی مرمر سفید و سالن‌های تزیینی مجلل، نهایت جلال و شکوه را به نمایش می‌گذارد. در این مجموعه به طور منظم اجراهای موسیقی به ویژه موسیقی سنتی عمانی بر روی صحنه می‌رود. پس اگر اهل موسیقی هستید و می‌خواهید یک شب متفاوت را سپری کنید پیشنهاد می‌کنیم رفتن به خانه اپرای سلطنتی را در فهرست تفریحات مسقط عمان قرار دهید.

علاوه بر اجرای موسیقی، خانه اپرا که بیش از ۵۰ فروشگاه گران قیمت را در خود جای داده است، به عنوان یکی از محبوب ترین مکان های خرید در مسقط است شناخته می‌شود.

موقعیت مکانی خانه اپرای مسقط: Al Kharjiya Street, Muscat Oman 103

ساعات بازدید: جمعه‌ها از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۱۱ شب، شنبه تا پنجشنبه: از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب

قلعه المیرانی از زیباترین تفریحات مسقط عمان

قلعه AL Mirani که در کنار بندر بزرگ مسقط قرار گرفته است، قلعه‌ای نمادین قرن شانزدهمی ست که توسط پرتغالی ها ساخته شد. هرچند که در حال حاضر بازدید از قلعه برای عموم بسته است اما می‌توان بخش بیرون بنای قلعه را که در واقع قسمت اصلی آن  نیز به شمار رفته  و چندین سنگ نگاره از قرن ۱۹ را به نمایش می‌گذارد مشاهده کرد.

موقعیت مکانی قلعه المیرانی: Old Muscat, Oman

مارینا بندر الروضه از مهیج‌ترین تفریحات مسقط عمان

جدای از ارائه امکانات قایق‌سواری، مارینا بندر الروضه لیستی از مهیج ترین تفریحات مسقط عمان را داشته و مجموعه‌ای پرطرفدا برای اهال ورزش‌های آبی از جمله ماهیگیری و غواصی به شمار می‌رود. همچنین مکانی دلپذیر برای لذت بردن از فعالیت‌های بندری و استراحت در رستوران بلو مارلین است. مارینا  بندر الروضه استفاده رایگان از استخر خود را برای کسانی که در رستوران غذا می خورند، ارائه داده و در صورت ترکیب با سفر با قایق، آن را به یک گردش روزانه بی‌نظیر تبدیل می کند.

با گذراندن یک روز از سفر خود در مارینا می‌توانید مناظر بی‌نظیر در امتداد جاده ساحلی از مسقط قدیم به البوستان شامل مناظر دیدنی کوه و دریا و نمایی اجمالی از زندگی محلی را پیش روی خود داشته باشید. یک سرویس تاکسی آبی، مارینا را به استراحتگاه در السیفا (جبل سفاح) و اسکله تفریحی در الموج متصل می کند.

موقعیت مکانی مارینا بندر الروضه: Marina Bander Al Rowdha, Muscat, Oman

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۷ صبح تا ۱۱ شب

بازار مطرح از تفریحات جذاب در مسقط

Mutrah Souq با گذشت صدها سال از ساخت خود همچنان جذابیت یک بازار سنتی عربی را حفظ کرده است. ردیف پشت سر هم غرفه‌های چوبی در سوق، انواع مصنوعات هندی و عمانی را به همراه طیف وسیعی از کالاهای عتیقه در فروشگاه‌های جواهرات و پارچه ارائه می‌دهند.

اقلام ویژه در بازار سوق مسقط عبارتند از ماندو عتیقه یا صندوق عروسی مجهز به شمشیرهایی که از کوه‌های الحجر پایین آورده شده اند، کت و شلوار سنتی عمانی برای مردا و مشک‌های طناب‌دار که در جنگ‌های ظفار در سال ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفتند. اگرچه برخی غرفه‌ها انواع تنقلات را می‌فروشند اما قهوه‌ای که در دروازه سرو می‌شود طعمی متفاوت داشته و یادگاری از دنیای سنتی عمان می‌باشد.

موقعیت مکانی بازار مطرح از تفریحات مسقط عمان: Mutrah Corniche, Muscat

بیشتر بخوانید: تفریحات عمان | بهترین تفریحات عمان

فستیوال مسقط

کشور عمان هر ساله بین ماه‌های ژانویه و فوریه میزبان بزرگترین فستیوال مسقط است. این فستیوال که فرهمگ و سنت اصیل عمانی در آن به نمایش درمی‌آید بخش مهمی از تفریحات مسقط عمان را با خود اختصاص می‌دهد. با حضور در فستیوال مسقط می‌توانید از اجرای برنامه‌های متنوع مانند مسابقه شترسواری، پخت انواع غذاهای بومی، پرفرمانس و موسیقی، آکروباتیک و ده‌ها برنامه جذاب ورزشی دیدن کنید.

غواصی اسکوبا در نزدیکی بندر الخیران

غوتصی از تفریحات جداب برای اهالی ورزش‌های آبی به شمار می‌رود. خوشبختانه کشور عمان یکی از معروفترین سایت‌های غواصی در خاورمیانه را دارد. بندر الخیران از جزایر نزدیک به شهر مسقط است که مکانی فوق‌العاده برای غواصی را به گردشگران ارائه می‌دهد. این بندر دارای سه محل ویژه برای  غواصی است که در آن گردشگران می‌توانند در ایمنی کامل از دیدن زندگی جذاب زیر آب لذت ببرند.

تماشای دلفین‌ها و قایق سواری در کنار غواصی از دیگر تفریحات بندر الخیران هستند.

ورزش‌های آبی در مسقط

نمی‌شود به مسقط سفر کرد و از تفریحات و ورزش‌ های آبی این شهر زیبا لذت نبرد! کشور عمان به داشتن سواحل بکر و تمیز در خاورمیانه معروف است بنابراین لازم است در معرفی تفریحات مسقط عمان گریزی هم به ورزش‌های آبی این کشور داشته باشیم. گردشگران در طول اقامتشان در مسقط مجموعه‌ای متنوع از تفریحات آبی مانند تورهای قایق‌سواری، غواصی، تماشای دلفین‌ها و ماهی‌ها، اسکی روی آب و غیره را برای انتخاب پیش رو دارند. پس چه در سفر به دنبال هیجان باشید یا آرامش می‌توانید از گرفتن حمام آفتاب تا اسکی رو آب را تجربه کنید. معمولا هتل‌ها لیستی از تورهای ورزش‌های آبی در مسقط  را در اختیارتان قرار می‌دهند.

منطقه موج مسقط عمان

ده‌ها فروشگاه برای خرید سوغاتی، رستوران‌ها متنوع با انواع غذاهای عربی و بین المللی، مسیرهای آبی داخلی، یک لنگرگاه و فضای سبز بسیار وسیع از جاذبه‌های منطقه موج مسقط هستند. این منطقه زیبا و دیدنی در محلی معروف به موج در امتداد یک خط ساحلی بزرگ قرار دارد.

کورنیش مطرح از پرطرفداترین تفریحات مسقط عمان

Mutrah Corniche در امتداد ساحل، یکی از محبوب ترین تفریحات مسقط عمان در بین مردم محلی و گردشگران است. کورنیش با ارائه چشم اندازهای باشکوه از دریا و تفرجگاه ساحلی در هنگام غروب خورشید بسیار درخشان به نظر می رسد چرا که نور در حال کاهش در زوایای کم به آب‌های درخشان برخورد کرده و بسیار سحرانگیز می‌شود.

انتهای شمالی کورنیش مطرح یک سوق محلی کوچک وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند در اوقات فراغت خود از آن لذت ببرند. در طول پیاده روی در مسیر کورنیش از چند باغ بکر و پارک مجسمه عبور خواهید کرد.

موقعیت مکانی کورنیش مطرح: Muttrah Corniche, Muttrah.

برج دیده بانی سوق

پس از بازدید از کورنیش مطرح سری هم به برج دیده بانی سوق بزنید. این برج توسط پرتغالی‌ها ساخته شده و معماری جالب دارد. همانطور که از اسمش پیداست برای دیده بانی استفاده می‌شده و برای بازدید از یک مسیر پلکانی نسبتا طولانی را طی کنید. برج دیده‌بانی چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته اما همچنان معماری اصلی خود را حفظ گرده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آداب و رسوم مردم عمان | میهمان نوازی به سبک عربی

قلعه الجلالی

قلعه AL Jalali که در دوران اشغال پرتغالی ها در دهه ۱۵۸۰ ساخته شد، از ورودی بندر به سمت شرق محافظت می‌کرده است. این قلعه که فقط از طریق پله‌های شیب‌دار قابل دسترسی است، مکانی مناسبی برای لذت بردن از پیاده‌روی عالی به شمار می‌رود.

اگرچه زمانی قلعه الجلالی به عنوان یک زندان ایفای نقش می‎‌کرده، اما اکنون به موزه میراث عمان عمل تغییر کاربری داده که فقط برای افراد خاصی که از این کشور بازدید می کنند قابل دسترسی است. (گردشگران عمومی امکان بازدید از محوطه قلعه را دارند) نمایشگاه‌های موزه در قلعه تماشای  توپ‌ها، تفنگ‌ها، نقشه‌ها و غیره را شامل می‌شود.

موقعیت مکانی قلعه الجلالی: Al Bahri Rd, Muscat, Oman

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت ۸:۳۰ صبح تا  4 بعدازظهر

موزه دروازه مسقط

موزه دروازه مسقط که در جاده بین دیوارهای شهر قدیمی و کورنیش مطرح قرار دارد، گواهی بر شکوه کشور عمان است. اگرچه موزه تعدادی نمایشگاه خارق العاده را در خود جای داده است اما بیشتر به خاطر مناظر پانورامایی که از کورنیش ارائه می دهد، شناخته شده است.

این منطره موزه را به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مسقط عمان برای  عکاسی تبدیل کرده است. گالری‌ها و نمایشگاه‌های موجود در موزه، برخی از قدیمی‌ترین مکان‌های دیدنی مسقط از جمله سوق‌ها، خانه‌ها، بنادر و غیره را به نمایش گذاشته است.

موقعیت مکانی موزه دروازه مسقط: Al Qurm Street, Muscat, Oman

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر

وادی های مسقط

وادی دره‌ای ست که در بین صخره‌ها قرار گرفته و آب را به سمت ساحل هدایت می‌کند. شهر مسقط دارای چندین وادی است که امروزه با مکانی برای پیک نیک‌‎های آخر هفته تبدیل شده‌اند. در این وادی‌ها می‌توانید از پیاده روی، نشستن در کنار آب، آبشار و استخرهای فیروزه‌ای لذت ببرید. وادی شاب از معروفترین وادی های مسقط است.

آکواریوم عمان

آکواریوم عمان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در مرکز خرید مسقط است. این آکواریوم چند طبقه با مساحت ۵۶۰۰ متر مربع دارای مخزن اصلی ۱۸۰۰۰۰۰ لیتری است که از طریق یک صفحه دید ۹ متری با وزن ۳۰ تن قابل مشاهده می‌باشد. این مجموعه به عنوان اولین آکواریوم سرپوشیده عمان توانسته به مکانی محبوب برای گردشگران مسقط تبدیل شود. در آکواریوم عمان بیش از ۲۰۰ گونه، ۱۰۰۰ نوع ماهی و ۳۰,۰۰۰ جانور دریایی رنگارنگ زندگی می‌کنند.

نکته جالب اینکه آکواریوم بر اساس ماجراهای احمد بن مجید، کاشف مشهور عربی قرن پانزدهم که در سفرهایش به کشف دنیای زیر آب پرداخته، طراحی و ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی مراکز خرید عمان | سوغات عمان چیست؟

مرکز خرید اونیوز

احتمالاً عنوان محبوب‌ترین تفریحات مسقط عمان در زمینه مرکز خرید به «آونیوز» با ۱۵۰ فروشگاه، سینما، و فودکورت بزرگ اختصاص دارد. محوطه سرگرمی کودکان به نام Funtazmo، یک سالن بولینگ و باشگاه ورزشی و وای فای رایگان در کافه‌های این مرکز از امکانات مرکز خرید اونیوز هستند. این مجموعه دارای صدها فروشگاه است که نام معتبرترین برندهای بین المللی را در میان آن‌ها می‌توان دید. مجموعه اونیوز تا ساعت ۱ بامداد میزبان گردشگران می‌باشد.

موقعیت مکانی مرکز خرید اونیوز: Sultan Qaboos St. Al Ghubrah

سیتی سنتر مسقط

سیتی سنتر مسقط یک مرکز خرید است که در جاده سلطان قابوس در ۳ کیلومتری فرودگاه بین المللی مسقط واقع شده است. این مرکز خرید در اکتبر ۲۰۰۱ افتتاح و به سرعت مورد توجه ساکنان مسقط و گردشگران این شهر قرار گرفت.

این مجموعه طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را ارائه داده و گزینه‌های متنوعی را برای خرید پیش روئیشما قرار می‌دهد. بی دلیل نیست که نام سیتی سنتر در میان تفریحات مسقط عمان قرار گرفته است.

مرکز خرید سیتی سنتر مسقط با در نظر گرفتن معماری عمانی، یکی از منحصر به فردترین معماری‌های عربی در طراحی، سبک و دکوراسیون را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، سالانه رویدادهای مختلف سازمان‌دهی شده در محوطه‌های کوچک مجموعه برگزار می‌شود.

موقعیت مکانی سیتی سنتر مسقط: Al, Seeb St, Muscat, Oman

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

سخن پایانی

در مطلب تفریحات مسقط عمان دیدیم که این شهر به قدری بزرگ و دارای امکانات مدرن می‌باشد که می‌تواند گردشگران با هر سلیقه‌ای را راضی و خوشحال به خانه برگرداند. با اقامت در مسقط می‌توانید در کنار ساحل قدم زده، از دیدن معماری‌های سنتی عربی و عمانی لذت برده و با گشت و گذار در مراکز خرید حسابی خوش بگذرانید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور عمان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور عمان
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید