تاناباتا (Tanabata) - جشن ستارگان در ژاپن

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 28 فوریه 2024
Loading...

تاناباتا (七夕)  که به عنوان “جشن ستارگان” معروف است، در هفتمین روز از هفتمین ماه سال برگزار می‌شود، طبق یک افسانه چینی این روز مطابق با زمانی ست که دو ستاره Altair و Vega که از هم جدا افتاده‌اند با گردش کهکشان راه شیری مجددا به یکدیگر می‌رسند. یکی از رسوم محبوب در جشنواره تاناباتا این است که شرکت کنندگان خواسته‌های خود را روی یک تکه کاغذ بنویسند به امید برآورده شدنش آن را به درخت بامبو مخصوص جشن آویزان کنند. در ادامه بیشتر درباره تاناباتا و تاریخ برگزاری آن می‌خوانیم.

جشنواره تاناباتا چیست؟

در ژاپن روز به هم رسیدن دو ستاره Altair و Vega در کهکشان راه شیری را جشن ستارگان یا جشنواره تاناباتا می‌گویند.

سبک برگزاری این فستیوال در مناطق مختلف ژاپن متفاوت است. اما در تمام آن‌ها مراسم‌های مشترک مانند مسابقات تزئینی تاناباتا، رژه‌ها و انواع رقص‌های سنتی انجام می‌شود. در مجموع در روز برگزاری فستیوال فضایی شاد حاکم است و خیابان‌ها مملو از غرفه‌ غذاهای جداب می‌شود.

در روز اول جشنواره آرزوها بر روی کاغذ نوشته شده و به درخت‌های مخصوص وصل می‌شوند. روز بعد، درختان تزئین شده تاناباتا که بیشتر در کنار رودخانه قرار دارند در آب شناور شده  یا به عنوان هدیه به خدایان سوزانده می‌شوند.

این سنت به اوایل قرن هفدهم بازمی‌گردد، اگرچه محبوبیت جشنواره تاناباتا پس از بازسازی میجی (۱۸۶۸) کاهش یافت و در طول رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول تقریباً از بین رفت. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم، جشنواره‌ها بار دیگر به تاریخی مهم در تقویم ژاپنی تبدیل شدند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

درباره افسانه تاناباتا

تاناباتا از داستان باستانی و غم انگیز چینی Kikkoden سرچشمه گرفته است. این افسانه بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. مدتها پیش، یک شاهزاده بافنده زیبا به نام اوریهیم وجود داشت که در  آسمان زندگی می‌کرد. او دختر مغرو خدای بهشتی بود که هر روز با پشتکار برای پدرش پارچه می‌بافت.

بعد گذشت مدتی که پدرش به دلیل کار زیاد نگران سلامتی او شد تصمیم گرفت او را به یک گاودار جوان به نام هیکوبوشی معرفی کند. آن‌ها در نگاه اول شیفته یکدیگر شدند! تا جایی که تمام وظایف خود را فراموش کردند. از یک طرف گاوها مریض شدند و از طرف دیگر هیچ پارچه‌ای بافته نشد.

این مسئله خدای آسمان‌ها را خشمگین کرد و باعث شد این دو عاشق  را در کنار رودخانه بهشت در راه شیری از هم جدا کند. اوریهیم وهیکوبوشی دیگر اجازه نداشتند یکدیگر را ببینند. این مجازات  برای هر دوی آن‌ها بسیار سخت بود. اوریهیم به شدت افسرده شده و تمام وقت به گریه و زاری مشغول بود.

با دیدن این موضوع خدای بهشتی سرانجام نظرش را تغییر داد و به این دو اجازه داده شد با یک ترفند، یک بار در سال همدیگر را ببینند. بدین صورت که آنها فقط می‌توانستند سالی یک‌بار، در روز هفتم، ماه هفتم (به دلیل اینکه عدد هفت خوش شانسی می‌آورد) یکدیگر را ملاقات کنند. اما اگر باران می‌بارید و رودخانه طغیان می‌کرد و آن دو نمی توانستند یکدیگر را ببینند. بنابراین، آن‌ها همیشه برای هوای خوب دعا می‌کردند و اگر موفق می‌شدند همدیگر را ملاقات می‌کردند، هر کس در آن روز آرزو می‌کرد، آرزوهایش برآورده می‌شد.

بدین ترتیب در روز جشنواره تاناباتا مردم آروزهای خود را نوشته و به امید برآورده شدن به درخت بامبو آویزان می‌کنند.

بیشتر بخوانید

معروف‌ترین فستیوال‌های ژاپن کدام‌اند؟

برگزاری جشنواره تاناباتا در ژاپن

جشنواره ستارگان در دوران فئودالی به ژاپن منتقل شد و همراه با آداب و رسوم سنتی محلی، به یک رویداد رسمی در دربار امپراتوری این کشور تبدیل شد. ژاپنی‌ها به شدت از جشنواره تاناباتا استقبال کرده و سال به سال آن را باشکوه‌تر از قبل برگزار کردند. در ماه جولای، بسیاری از شهرهای ژاپن این سنت را جشن گرفته و خیابان‌ها با وسائل رنگارنگ و نورانی تزیین می‌شوند.

غذای جشنواره تاناباتا

غذاهای ژاپنی با کیفیت فوق‌العاده و طعم لذیذشان به شهرت جهانی رسیده‌اند. جشنواره تانابانا فرصتی عالی برای لذت بردن از  این غذاهای جذاب است. برخی از مهم ترین غذاهای این فستیوال عبارتند از:

تاکویاکی

گلوله‌های خمیر سرخ شده که در آن‌ها تکه های کوچک اختاپوس قرار دارد. این غذا به قدری در ژاپن محبوب است که فست فودهای زنجیره ای به آن اختصاص داده شده است.

یاکیسوبا

یاکیسوبا از رشته فرنگی سرخ شده مخلوط با گوشت خوک و کلم تهیه می‌شود. روی آن با سس یاکیسوبا و سس مایونز تزیین شده است.

اوکونومیاکی

نوعی پنکیک خوش طعم که از خمیر و انواع مواد مختلف تهیه می‌شود. این نام به دلیل تنوع گوشنی که در تهیه غذا به کار می‌رود به “کبابی که هر طور دوست دارید” ترجمه می‌شود.

یاکیتوری

 مرغ کبابی سیخ شده که با پیازچه و سس یاکیتوری سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید

غذاهای خیابانی ژاپنی

انواع تزیینات در جشنواره تاناباتا

در میان انواع تزیینات جشنواره تاناباتا استریمرهای رنگارنگ بیش از همه خودنمایی می‌کنند. نهرها به گونه‌ای تزیین می‌شوند که داستان عاشقانه اوریهیم و هیکوبوشی را به زیبایی به تصویر می‌کشند. همچنین تورهای ماهیگیری نیز به عنوان نماد شانس برای ماهیگیران با انواع وسایل رنگی تزیین می‌شوند.

همانطور که گفته شد در تاناباتا مردم آروزهای خود را نوشته و به درخت‌های بامبو وصل می‌کنند. این درخت‌ها نیز در تمام محله‌ها تزیینات مخصوص به خود را دارند. درواقع به نوعی درخت کریسمس تابستانی هم محسوب می‌شوند!

بزرگترین جشن تاناباتا در کجا برگزار می‌شود؟

جشن‌های بزرگ تاناباتا در سراسر ژاپن برگزار می‌شود. اما مشهورترین جشنواره متعلق به سندای تاناباتا است. سفر به منطقه سندای با استفاده از گذرنامه ژاپن امکان پذیر است. این شهر حدود دو ساعت و نیم با توکیو فاصله دارد. البته جشنواره تاناباتا در توکیو نیز جز بزرگترین جشن‌های این فستیوال به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

اطلاعات ضروری سفر به ژاپن

تاریخ برگزاری جشنواره تاناباتا

از آنجایی که طبق تقویم قمری که قبلاً استفاده می‌شد، هفتمین ماه سال تقریباً نزدیک‌تر به آگوست است تا جولای، جشنواره تاناباتا هنوز در برخی از مناطق ژاپن در ۷ آگوست جشن گرفته می‌شود، در حالی که در برخی از کشورها در ۷ جولای جشن گرفته می‌شود.

امروزه جشنواره‌های رنگارنگ تاناباتا در سراسر ژاپن در اوایل جولای و آگوست برگزار می‌شود. از بزرگترین آنها می توان به فستیوال تاناباتا در سندای در ماه اوت و هیراتسوکا در نزدیکی توکیو در ماه جولای اشاره کرد.

سخن پایانی

تاناباتا یکی از پنج فستیوال سنتی ژاپن ست که به “گوسککو” نیز معروف است و گردشگران بسیاری را به سوی ژاپن می‌کشاند. اگر قصد شرکت در تور ژاپن و این فستیوال را دارید باید توجه داشته باشید که تاریخ برگزاری آن در مناطق مختلف متفاوت است. طبق تقویم قمری که قبلاً استفاده می‌شد، هفتمین ماه آگوست را به برگزاری مراسم تاناباتا اختصاص می‌دادند. در برخی از نقاط مانند سندای، فستیوال را  در ۷ آگوست جشن می‌گیرند. اما در هر صورت تاریخ رسمی آن ۷ جولای است. برای رزرو تور ژاپن با کارشناسان ما با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس بگیرید.

سوالات متداول

جشنواره تاناباتا در ژاپن چیست؟

تاناباتا به عنوان “جشن ستارگان” شناخته می شود، این فستیوال یک جشن ژاپنی است که در روز هفتم ماه هفتم برگزار می‌شود. طبق فولکلور ژاپنی، این تنها روز در سال است که دو ستاره آلتایر و وگا می توانند با هم ملاقات کنند.

تعطیلات ۷ ۷ در ژاپن چیست؟

۷ جولای در ژاپن مخصوص تاناباتا است. این فستیوال معمولاً در ۷ ژوئیه برگزار می‌شود. به همین دلیل به تعطیلات ۷ ۷ در ژاپن شهرت دارد.


آیا تاناباتا یک جشنواره رمانتیک است؟

Tanabata یک جشنواره عاشقانه در نظر گرفته می شود و به ویژه در بین زوج های جوان و کودکان محبوب است. این یک فستیوال شاد است که بیان آرزوها و رویاها را ترویج می‌کند و در فرهنگ ژاپن به عنوان نماد امید و جستجوی عشق جایگاه ویژه‌ای دارد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید