با 10 مسیر برتر (Trekking) در جهان آشنا شوید

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 22 آگوست 2022
Loading...

بدون وسیله نقلیه، بدون هتل و بدون امکانات لوکس، دوست دارید کمی متفاوت‌‍تر سفر کنید؟ ترکینگ نوعی ماجراجویی در طبیعت است که شاید در نگاه اول کمی سخت و خارج از عادات همیشگی سفر به نظر رسد اما به قدری هیجان انگیز است که توانسته نظر عاشقان ماجراجویی در سفر را به سوی خود جلب کند. اگر شما هم طرفدار طبیعت گردی و گشت و گذار در مناطق بکر هستید در ادامه با ما همراه شده و با بهترین مسیرهای ترکینگ دنیا آشنا شوید.

برای عاشقان طبیعت هیچ چیز به اندازه پیاده‌روی‌های طولانی و گذر از دشت‌های پر گل یا دامنه کوه‌ها لذت بخش نیست. خوشبختانه در ایران و سایر نقاط دنیا مکان‌هایی هستند که طبیعتی خارق‌العاده داشته و میزبانی جذاب برای اهالی سفر در طبیعت هستند. کشورهایی مانند فرانسه، استرالیا، نپال و حتی ایران خودمان بهترین مسیرهای ترکینگ دنیا را دارند.

معنی ترکینگ

شاید نتوان معادل دقیق فارسی برای معنی (Trekking) پیدا کرد؛ اما می‌توان گفت که معمولاً به پیاده‌روی‌های طولانی مدت در طبیعت به اصطلاح ترکینگ می‌گویند. در این پیاده روی‌ها خبری از وسایل نقلیه، هتل و امکانات پیشرفته نیست بلکه مسافران این مسیر یک کوله با وسایل مورد نیاز برداشته و ماجراجویی‌های مهیج خود را آغاز می‌کنند. ترکینگ فعالیتی محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت در سراسر دنیا است و قاره‌های آسیا و اروپا را می‌توان بهترین مقاصد برای این تفریح مهیج دانست. با توجه به اینکه ترکینگ نوعی طبیعت گردی محسوب می‌شود معمولاً در گره‌های بیش از دو نفر برگزار شده و لازم است افراد تمام وسایل لازم مانند کیسه خواب، لباس راحتی، عینک‌ آفتابی، کفش ورزشی و غیره را همراه داشته باشند.

بهترین مسیرهای ترکینگ

انتخاب بهترین مسیرهای ترکینگ دنیا کاری بسیار سخت و البته سلیقه‌ای‌ست چرا که از آسیا گرفته تا اروپا و حتی استرالیا طبیعت بکر و منحصربه فرد خود را دارند. با این حال ما از تجربه ماجراجویان این سبک از سفر استفاده کرده و در ادامه بهترین مسیر‌های ترکینگ در دنیا را معرفی می‌کنیم.

۱- ترکینگ درGR20، فرانسه

کشور فرانسه به داشتن طبیعت بکر و سرسبز در سراسر اروپا معروف است؛ بنابراین معرفی زیباترین مسیرهای ترکینگ را از همین کشور آغاز می‌کنیم. GR20 بهترین و معروف‌ترین منطقه ترکینگ در کشور فرانسه است این مسیر ۱۶۸ کیلومتر مربع طول داشته و گذر از آن برای طبیعت گردان حرفه‌ای حدود ۱۵ روز زمان می‌برد. وجود جنگل‌های سرسبز، قله‌هایی که از برف پوشیده شده‌اند، باتلاق‌ها، یخچال‌های طبیعی و حتی سنگ‌های بسیار زیبای گرانیتی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسیر GR20 فرانسه هستند. از این رو بیشتر طبیعت گردان حرفه‌ای در فصل‌های بهار و تابستان این مسیر را برای ترکینگ انتخاب می‌کنند. (جهت رزرو تور فرانسه کلیک کنید)

۲- ترکینگ در مسیر اینکاها، پرو

پرو کشوری در آمریکای جنوبی ست که بسیاری آن را منبع قهوه در دنیا می‌دانند. این کشور به دلیلی داشتن مناظر طبیعی بی‌نظیر نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران طبیعت دوست قرار گرفته است. از معروفترین مناطق طبیعی پرو می‌توان به Inca Trail اشاره کرد. منطقه‌ای خارق‌العاده که برای اولین با توسط گروهی سرخپوست به نام اینکاها مورد استفاده قرار گرفت. منطقه اینکاها مسیری ۳۳ کیلومتری‌ست که در ارتفاعات پرو قرار گرفته و مناظری خیره کننده دارد. اینکاها چند سالی ست که به مسیر محبوب طبیعت گردی تبدیل شده و میهمانان بسیاری از سراسر دنیا دارد.

۳- ترکینگ در Pays Dogon ، مالی

در ادامه مطلب معرفی بهترین مسیرهای ترکینگ دنیا به غرب قاره آفریقا و کشور مالی می‌رویم. کشوری که بخش وسیعی از غرب آفریقا را فراگرفته و توسط خشکی محصور شده است. متاسفانه درصد بالایی از ساکنان مالی زیر خط فقر زندگی می‌کنند اما در مقابل طبیعت این کشور به راستی زیبا و ستودنی ست. Pays Dogon یکی از ۱۰ مسیر پرطرفدار ترکینگ در کشور مالی قرار دارد. این مسیر به دلیل عبور از قبیله تازه کشف شده دوگون‌ها به این نام معروف شده است. پیمودن مسیر جذاب Pays Dogon حدود ۱۰ روز زمان برده و در طی مسیر از تپه کوتوله‌ها و محل زندگی قبیله دوگون عبور خواهید کرد.

۴- ترکینگ در بیس کمپ اورست، نپال

کشور نپال به لطف وجود قله اورست شهرتی جهانی داشته و مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت به شمار می‌رود. البته در ترکینگ بیس کمپ اورست خبری از کوهنوردی‌های دشوار نیست بلکه طبیعت نوردان مسیری جذاب و نسبتا راحت را پیش رو دارند که از میان روستاهای نپال عبور کرده و طبیعتی به راستی بکر دارد. بخشی از این ترکینگ در نپال و قسمتی از آن نیز در منطقه تبت قرار گرفته از این رو شما این امکان را دارید که همزمان از پیاده روی در طبیعت زیبای تبت و نپال لذت ببرید. در طول سال بسیاری از طبیعت گردان بیس کمپ اورست را برای ترکینگ انتخاب می‌کنند.

 5- ترکینگ در Indian Himalayas، هند

ترکینگ در هیمالیا هند کاری ست که فقط حرفه‌ای‌ها از پس آن برمی‌آیند. پس اگر تازه طبیعت گردی را شروع کرده‌اید به هیچ عنوان این مسیر را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم؛ اما اگر طبیعت گرد حرفه‌ای هستید ترکینگ هیمالیا می‌تواند ماجراجویی جذاب برایتان به شمار رود که در آن می‌توانید توانایی‌های خود را به چالش کشید. نکته جالب اینکه به اعتقاد برخی از مردم هند در کوهستان هیمالیا خدایان زندگی می‌کنند از این رو دسترسی به این کوهستان و عبور از آن تقریبا غیر ممکن است اما ترکینگ Indian Himalayas مسیری کاملاً متفاوت است که حدود ۲۴ روز به طول انجامیده و نقطه شروع آن منطقه اسپیتی می‌باشد.

۶- ترکینگ در Routeburn Track، نیوزلند

در معرفی بهترین مسیرهای ترکینگ نوبت به نیوزلند می‌رسد. کشوری که به داشتن سرسبزترین مناظر در سراسر دنیا شهرت دارد؛ بنابراین کاملا طبیعی ست که زیباترین ترکینگ‌ها را بتوان در نیوزلند پیدا کرد. مسیر ترکینگ روتبرن در بخش جنوبی این کشور قرار گرفته و با مساحت ۳۲ کیلومتری خود ۳ روز پر از چالش و هیجان را برایتان رقم می‌زند. بخش جنوبی کوه آلپ آغازگر این سفر جذاب است و پارک‌های ملی نیوزلند با طبیعت خارق‌العاده و انواع حیوانات بومی و البته کمپ‌های مختلف گردشگری جاذبه‌هایی هستند که در این طبیعت گردی ۳ روزه از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد.

۷- ترکینگ در Overland Track، استرالیا

باز هم قاره اقیانوسیه و ترکینگی جذاب و خارق‌العاده! ترکینگ اورلند در استرالیا را می‌توان از بهترین مسیرهای ترکینگ در دنیا دانست. مسیری که سرسبزترین مناظر را در بر گرفته و در کنار چالش برانگیز بودن بسیار جذاب می‌باشد. مسیر اورلند یک مسیر طبیعت گردی استرالیایی است که از پارک ملی کرادل ماونتین- لیک سنت کلر در منطقه میراث جهانی تاسمانی عبور کرده و سالانه بیش از نه هزار نفر در آن پیاده روی می کنند. این آمار بالا نشان دهنده زیبایی بی حد و حصر این منطقه می‌باشد. طی کردن این مسیر ۸۰ کیلومتری حدود ۶ روز زمان می‌برد.

۸- ترکینگ در The Narrows، ایالات متحده آمریکا

Narrows باریک‌ترین بخش دره صهیون در پارک ملی زیون در ایالات متحده آمریکا است. این منطقه زیبا که در شمال فورک رودخانه ویرجین و قسمت بالایی دره اصلی واقع شده است یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی در پارک و فلات کلرادو به شمار می‌رود. ترکینگ Narrows مسیری ۲۶ کیلومتری ست که با عبور از آن می‌توانید دره‌های کنده‌کاری شده‌ و رودخانه‌های آرام وریجین را ببینید. فضای آرام منطقه دلیلی بر آن شده تا بسیاری از طبیعت گردان این مسیر را برای پیاده روی چند روزه خود انتخاب کنند. البته به دلیل وجود رودخانه برای داشتن یک طبیعت گردی موفق باید کمی حرفه‌ای بوده و تجربه ترکینگ را داشته باشید.

۹- ترکینگ درHaute Route ، فرانسه – سوئیس

در اینجا می‌خواهیم یکی از طولانی‌ترین مسیرهای ترکینگ دنیا را به علاقه‌مندان طبیعت گردی معرفی کنیم. مسیری که بین فرانسه و سوئیس قرار گرفته و پیمایش آن حدود ۲۰ هفته زمان می‌برد. ترکینگ Haute Route از معروفترین و طولانی‌ترین ترکینگ‌های اروپا می‌باشد. مسیری که با عبور از آن می‌توان زیبایی و شکوه کوه‌های آلپ را از نزدیک دید و لمس کرد. منطقه شامونی کشور فرانسه آغاز این پیمایش جذاب و زرمات سوئیس پایان آن می‌باشد. اگر رفتن به استرالیا و قاره آفریقا برایتان دشوار است اما می‌خواهید یک ترکینگ جذاب را تجربه کنید ما به شما Haute Route را پیشنهاد می‌دهیم.

۱۰- ترکینگ در Baltoro Glacier & K2، پاکستان

ترکینگ Baltoro Glacier & K2 مسیری جذاب در کشور پاکستان است که پیاده روی بسیار جذاب را برایتان رقم خواهد زد. رودخانه‌های یخی، یخچال بالتورو و البته k2، به عنوان دومین کوه مرتفع جهان جاذبه‌هایی هستند که در مسیر Baltoro Glacier از آن‌ها عبور خواهید کرد. این ترکینگ آسیایی حدود ۱۲ روز زمان برده و به دلیل قرار داشتن در کشور پاکستان دسترسی به آن برای طبیعت گردان ایرانی نسبتا راحت است.

بهترین مسیرهای ترکینگ در ایران

از جنوب تا غرب ایران مسیرهای بسیار جذاب برای ترکینگ وجود دارند. مسیرهایی که هر یک ویژگی‌های خاص خود را داشته و بدون شک برای طبیعت گردان سراسر دنیا جذاب هستند. از بهترین مسیرهای ترکینگ در ایران می‌توان به منطقه ییلاقی سوباتان بین گیلان و اردبیل، کلوت شهداد در استان کرمان، روستای لالان در نزدیکی تهران، جاده اسالم به خلخال، کویر مصر در اصفهان، ییلاق دوخاله کوه تالش و دریاچه نئور بین استان‌های گیلان و اردبیل اشاره کرد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید