با فرهنگ و رسوم مردم دبی آشنا شوید

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 17 جولای 2024
Loading...

دبی به خاطر نزدیکی به ایران و همچنین اشتراکات فرهنگی بسیار، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در میان هموطنان ما محسوب می‌شود. شما چقدر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی آشنا هستید؟ آیا از ویژگی‌های فرهنگی مردم این کشور مطلع‌‌اید؟ ما در این مقاله حقایق جالبی را از آداب و رسوم ساکنان امارات با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. اگر قصد سفر به دبی را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مذهب و زبان مردم دبی

زبان رسمی امارات متحده عربی و شهر دبی، عربی است. این زبان در مدارس تدریس می شود و اکثر مردم بومی امارات به گویش عربی خلیجی صحبت می کنند که به طور کلی شبیه به گویش کشورهای اطراف است. البته تعدادی از زبان‌های مختلف از جمله پشتو، هندی، بلوچی و فارسی نیز در میان جامعه مهاجر این شهر صحبت می‌شود. بیشتر ساکنان دبی می‌توانند به زبان انگلیسی هم صحبت کنند.

از نظر مذهب، حدود سه پنجم جمعیت مسلمان هستند که تقریباً چهار پنجم آن متعلق به شاخه سنی اسلام است. اقلیت های شیعه در دبی و شارجه وجود دارند. همچنین تعداد کمی از مسیحیان و هندوها در این کشور زندگی می‌کنند.

وضعیت زنان در دبی

دبی صرفا به لحاظ اقتصادی و صنعت درحال پیشرفت و توسعه نیست؛ این توسعه و دگرگونی همه مظاهر زندگی، علی‌الخصوص فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وضعیت زنان و حقوق آن‌ها از مواردی است که معمولا زمانی که از زندگی مردم در کشوری عربی حرف می‌زنیم، به چشم می‌آید.

سابق بر این، تصورات به این شکل بود که زنان در کشورهای عربی، از کمترین حقوق انسانی و حق حیات به عنوان شهروند برخوردار نیستند. اما شکوفایی فرهنگ و آداب و رسوم دبی جایگاه زنان را بازتعریف کرده است.

امروزه در امارات زنان در همه بخش‌های فعالیت دارند و بسیاری از مدیران این کشور، از زنان هستند. این تحولات تا جایی پیش رفته است که یکی از وزرای امارات، زن است.

جالب است که بدانید زنان حتی در ارتش هم فعال هستند و حتی بعضی از آن‌ها از فرماندهان نظامی ارتش محسوب می‌شوند.

هرچند جایگاه زنان در امارات به وضعیت مطلوب نرسیده است اما شکوفایی این تحولات، مسئله‌ای غیرقابل انکار به نظر می‌رسد. 

فرهنگ ازدواج در دبی

عروسی‌های  اماراتی جشن‌های مجللی هستند که تحت تأثیر سنت‌های محلی و فرهنگ ماندگار اعراب قرار گرفته‌اند. این عروسی‌ها از قوانین خاص اسلامی پیروی کرده و به مجلل ترین شکل جشن گرفته می‌شوند. جنب و جوش و ولخرجی در عروسی‌های اماراتی غیرقابل مقایسه است و بنا به ترجیح خانواده یا شخصی که دارد ازدواج می‌کند متفاوت خواهد بود. با این حال، ازدواج در امارات اتفاقی بزرگ است که با شیوه‌های آیینی مرسوم و معاصر آمیخته شده.

ازدواج در دبی امری بسیار محترم است که باید در دفاتر دولتی ثبت شود. سن قانونی ازدواج در این شیخ نشین ۱۸ سال به بالا است. همچنین سن همسر نباید دو برابر سن فرد مقابل باشد. از دیگر شرایط ازدواج در دبی ارائه گواهی غربال گری ست که باید هنگام عقد ارائه شود.

در خانواده‌های سنتی‌تر، مراسم عروسی معمولا ۳ روز طول کشیده و از میهمانان با انواع غذاهای رسمی و فاخر پذیرایی می‌شود. بیشتر افراد در این مراسم پوشش سنتی بر تن دارند و رقص و ساز سنتی نیز از اجزا جدانشدنی عروسی‌های دبی هستند.

وضعیت حجاب در دبی

حجاب یکی از وجوه اصلی فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی و تمام کشورهای اسلامی محسوب می‌شود. امارات متحده عربی مانند سایر کشورهای مسلمان استانداردهای خاصی را برای پوشش وضع کرده است و عرف، حدی از پوشش مطلوب را برای بانوان می‌پسندد.

براین اساس، گردشگران ملزم به رعایت حجاب نیستند، اما موظف هستند که حدود را رعایت کنند و به اصطلاح محافظه‌کارانه لباس بپوشند.

به همین دلیل، شناخت قواعد پوشش از موارد مهمی است که در آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی به گردشگران توصیه می‌شود. پوشش بسته به هر امارت کمی تفاوت دارد؛ مثلا پوشش زنان در دبی از شارجه یا عجمان آزادتر است.

با اینکه حجاب در قوانین امارات اجباری نیست اما جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی و سایر امارت‌ها دارد و این هنجارها راه خود را به مراکز عمومی مانند ورودی مراکز خرید، مساجد و هتل باز کرده‌اند.

معمولا در این اماکن تابلوهایی نصب شده‌اند که دستورالعمل پوشش را به بانوان و آقایان خاطرنشان می‌شوند و افراد صرفا در مراکز تفریحی خاص مانند سواحل آزاد هستند تا هرچه می‌خواهند بپوشند.

بیشتر بخوانید …

سفرنامه دبی تجربیات دیگران در سفر به دبی

پوشش و لباس مردم دبی

لباس عربی، یکی از مهم ترین شاخصه های فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی محسوب می‌شود. لباس سنتی برای اماراتی‌ها نماد فرهنگ و افتخار است. این لباس در فرهنگ مردم عرب و مذهب ریشه دارد.

با ورود به امارات متوجه اهمیت پوشش سنتی در میان مردم امارات خواهید شد. شما به ندرت شهروندی را خواهید دید که لباس غربی و غیر عربی بپوشد، آن‌ها به سنت‌ها و فرهنگ خود افتخار می‌کنند.

لباس مردم امارات با لباس مردم عربستان بسیار شبیه است؛ اما تفاوت‌های کوچکی با آن دارد. مردان این کشور دشداشه یا کاندورا می‌پوشند. لباس سفید بلندی که احتمالا همه شما آن را دیده‌اید.

دشداشه‌های مردم امارات بدون یقه است و روی آستین‌ها، گلدوزی دیده می‌شود. همچنین روی لباس خود چیزی چفیه‌مانند به نام گوترا می‌اندازند. این تکه لباس هم بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی محسوب می‌شود.

گوترا پوششی محافظ در برابر نور شدید خورشید محسوب می‌شود و مردم این کشور را از شر تابش نور خورشید و سوختگی پوست در امان نگه می‌دارد.

آن‌ها دور گوترا، چیزی به نام آگال می‌بندند. آگال نوار تسمه‌مانندی است که دور سر قرار می‌گیرد تا گوترا را روی آن نگه دارد. مردم امارات در مجالس رسمی حتما از آکال استفاده می‌کنند.

بیشت یا عبا هم از دیگر عناصر جدانشدنی از لباس عربی است که انواع اعیانی آن با نخ‌های زر، زربافت می‌شوند و بسیار گران‌قیمت هستند.

زنان در فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی، برخلاف مردان بیشتر مشکی می‌پوشند. عبا اصلی‌ترین پوشش زنان است که معمولا گشاد و به رنگ تیره طراحی می‌شود و ظاهری شیک دارد.

آن‌ها در خانه یا در میان بانوان دیگر، از کفتان استفاده می‌کنند که رنگارنگ هستند و گلدوزی شده‌اند. معمولا همراه کفتان شلواری گشاد به نام سیروال هم پوشیده می‌شود.

تعطیلات رسمی در دبی

در زیر لیستی از تعطیلات رسمی دبی ارائه شده است که برای هر دو بخش عمومی و خصوصی قابل اجرا است.

  • روز سال نو: ۱ ژانویه
  • عید فطر: از ۲۹ رمضان تا ۳ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری (۴ روز)
  • روز عرفه و عید قربان (عید قربان): از ۹ تا ۱۲ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری (۴ روز)
  • سال نو هجری (سال نو اسلامی): ۱ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
  • ولادت حضرت محمد (ص): ۱۲ ربیع الاول ۱۴۴۶ هجری قمری
  • روز ملی: ۲ و ۳ دسامبر ۲۰۲۴ (۲ روز).

*نکته: اعیاد اسلامی بر اساس رؤیت ماه تعیین می‌شود.

مهمان نوازی مردم دبی

مهمان‌نوازی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آداب و رسوم مردم امارات متحده عربی محسوب می‌شود. مردم این کشور مانند سایر کشورهای عربی به مهمان‌نوازیو احترام به میهمانان معروف هستند.

از آنجایی که رفت و آمد به امارات متحده و علی‌الخصوص دبی بسیار زیادی است و بخش وسیعی از ساکنان این کشور را مهاجران تشکیل می‌دهند، آداب و معاشرت در دبی در سطح مطلوبی قرار دارد.

مردم این شهر رفتار دوستانه‌ای با توریست‌ها دارند و یاد گرفته‌اند که به صورت مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی کنند. به این ترتیب هیچ جای نگرانی از بابت برخورد با توریست‌ها وجود نخواهد داشت.

شما به محض ورود به دبی با مهمان‌نوازی مردم این شهر آشنا خواهید شد. علاوه‌بر مسائل مربوط به توریسم و صنعت گردشگری، مهمان‌نوازی نه‌تنها در فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی که در تمام امارات و سایر کشورهای عربی ریشه‌ای عمیق و دیرینه دارد.

آن‌ها با میهمانان بسیار گرم و صمیمی برخورد می‌کنند و او را نسبت به خود در اولویت قرار می‌دهند. اگر میهمان خانواده‌ای عرب شوید،  این نکته را از لبخندهای گاه و بیگاه و قرار گرفت در بهترین جای خانه یا برخورداری از بهترین انواع پذیرایی متوجه خواهید شد.

بیشتر بخوانید …

راهنمای جامع قوانین سفر به دبی

مراسمات دبی

جشن‌ها، علی‌الخصوص جشن‌های عروسی جایگاهی ویژه در فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی دارند. آن‌ها این جشن‌ها را با وسواس و جزئیات زیادی برگزار می‌کنند.

علاوه‌براین، اعیاد مذهبی مانند عید فطر از مراسماتی هستند که مردم امارات اهمیت زیادی برای آن قائلند.

دبی، جشن ملی چندانی ندارد و بیشتر اعیاد و جشن‌های آن‌ها، از فرهنگ اسلامی برگرفته شده است. شاید بتوان تنها جشن ملی این کشور را سالگرد پیدایش امارات متحده عربی دانست.

رقص شمشیر در دبی

بعید است کسی بخواهد فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی را بررسی کند، اما به رقص شمشیر برنخورد. رقص شمشیر نوعی مراسم نمادین است که در فرهنگ اعراب جایگاهی ویژه دارد.

پیشینه رقص شمشیر به بندرعباس و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس برمی‌گردد. جالب بدانید که ریشه این رقص آریایی است و به نوعی، مراسمی برای تقویت روحیه مبارزان و نشان دادن قدرت نظامی به حساب می‌آمده است.

رقص شمشیر عربی با ساز و آواز همراه است و در آن مردان مقابل هم می‌ایستند و مراسم را اجرا می‌کنند.

این رقص در مراسمات مهم و سنتی مردم امارات مانند عروسی اجرا می‌شود و به یکی از نمادهای فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی تبدیل شده است.

فرهنگ غذایی در دبی

اعراب ذائقه غذایی فوق‌العاده‌ای دارند که به ذائقه ما ایرانی‌ها بسیار نزدیک است. آن‌ها شیرینی‌های لذیذی درست می‌کنند که می‌تواند تا مدت‌ها در خاطرتان باقی بماند.

استفاده از ادویه‌های زیاد، علی‌الخصوص ادویه‌های گرم و تند از مشخصه‌های اصلی فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی در طبخ غذا محسوب می‌شود.

اماراتی‌ها مانند ما ایرانی‌ها در شبانه روز سه وعده غذا می‌خورند و به طبخ گوشت علاقه زیادی نشان می‌دهند.

آن‌ها دوست دارند غذا را به روش سنتی و با دست سرو کنند، البته این روش در میان جوانان کمتر دیده می‌شود. شاورما، حمص، انواع کباب، مجبوس، لگیمات، محلبی، تاهیتا و بریانی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای امارات محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید …

با لذیذترین و خوشمزه ترین غذاهای دبی آشنا شوید {لیست کامل غذاهای محلی و عربی}

ماه رمضان در دبی

ماه رمضان در کشورهای عربی با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود. بالطبع این ماه در فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی هم جایگاه ویژه‌ای دارد و شبیه به نوعی عید است.

اولین نکته‌ای که باید یادآوری کنیم این است که اگر در ماه رمضان به دبی سفر می کنید، باید حتی بیشتر از ایران مراقب نخوردن و نیاشامیدن در خیابان‌ها و معابر عمومی باشید.

خوردن و آشامیدن در ملا عام در ماه رمضان جرم تلقی می‌شود و خاطیان گاهی تا ۲۰۰۰ درهم جریمه خواهند شد.

جدا از این قوانین سخت‌گیرانه، برگزاری مراسم‌های ویژه استقبال از ماه رمضان و سایر مراسمات مربوط به این ماه در مساجد دبی بسیار دیدنی و باشکوه است. سفر به این شهر در ماه رمضان می‌تواند علاوه بر آشنا کردن شما با فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی، جلوه دیگری از ماه مبارک رمضان را به شما نشان دهد و تجربه‌ای جالب خواهد بود.

شعر و هنر در دبی

یکی از تلاش‌های دولت حاکم بر امارات متحده عربی اسن است که این کشور را از همه لحاظ به عنوان یکی از مظاهر سبک زندگی اسلامی پیشرو در جهان معرفی کند.

به همین دلیل، می‌توانید نمود فرهنگ اسلامی را در گوشه گوشه جزئیات شهرسازی و فرهنگ مردم این کشور ببینید. از معماری تا دکوراسیون داخلی و فضاسازی شهری، همگی از مواردی هستند که از فرهنگ عربی و هنر اسلامی بهره برده‌اند.

توجه به فرهنگ و رسوم مردم دبی و نشان دادن نمادهای آن در المان‌های شهری، تلاش دولت برای معرفی هنر اسلامی به گردشگران است. اوج این تلاش را می‌توان در معماری و ساخت موزه آینده دبی دانست که در نوع خود بی‌نظری است.

جدا از آن، دبی همه ساله میزبان رویدادهای فرهنگی و ادبی متعددی است و دولت تلاش می‌کند تا با جذب شاعران و هنرمندان به این کشور، در جهت اعتلای فرهنگ کشور حرکت کند. گردهمایی جهانی هنر از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری دبی است و در نوع خود کم‌نظیر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید …

معروف ترین سوغات دبی کدامند؟ (لیست بهترین سوغاتی های دبی)

ورزش های سنتی امارات

ورزش‌های سنتی که نشان‌دهنده فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی باشند، متفاوت، خاص و بی‌نظیر هستند. مردم این کشور علاقه عجیبی به پرورش شاهین و حیوانات خانگی خاص دارند.

به همین ترتیب بسیاری از ورزش‌های سنتی آن‌ها هم حول محور حیوانات و رفتار با آن‌ها شکل گرفته است.

از ورزش‌های سنتی امارات می‌توان به شترسواری، شکار شاهین، اسب‌دوانی، تیراندازی با کمان و غواصی اشاره کرد.

این ورزش‌ها همه ساله به بهانه‌ای برای برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای محلی جذاب تبدیل می‌شوند و توریست‌های زیادی برای تماشای آن‌ها بلیط می‌خرند.

امنیت و آمار جرم و جنایت در دبی

شاید مسئله امنیت ارتباط چندانی به فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی نداشته باشد، اما بد نیست که برای آشنایی با این شهر، امنیت آن را هم بررسی کنیم.

به طور کلی در کشورهای عربی، آمار دزدی بسیار پایین است و این مسئله از شاخصه‌های مهم معرفی این شهرها محسوب می‌شود. معمولا گردشگران در دبی با خیال راحت تا نیمه‌های شب بیرون از خانه به سر می‌برند و از بابت امنیت مطمئن هستند.

علاوه‌بر دزدی، آمار جرم و جنایات دیگر هم در امارات پایین است و احتمال اینکه کسی در سطح شهر مورد تعرض قرار بگیرد، رقمی قابل قبول دارد که به لحاظ استاندارد، بسیار ایده‌آل است.

سخن آخر

حتما در نظر داشته باشید قبل از سفر به دبی اقدامات لازم جهت دریافت ویزای توریستی دبی را انجام دهید. در این خصوص آژانس گردشگری ستاره ونک می توانند همراه شما باشند. 

برای مشاهده قیمت و خرید تور دبی از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور دبی

سوالات متداول

معروف‌ترین مشخصه معرف دبی چیست؟

سنت‌های عربی، فرهنگ برگرفته از اسلام، ثروت، برج‌های سر به فلک کشیده، مراکز خرید لوکس و گران‌قیمت، شب‌های روشن و زندگی شبانه و رانندگی با ماشین‌های لاکچری از معروف‌ترین صفاتی هستند که فرهنگ و رسوم مردم دبی را به جهان معرفی کرده‌اند.

آیا زنان می‌توانند در دبی شلوارک و دامن بپوشند؟

پوشیدن هر لباسی که اندازه آن به زیر زانو برسد در دبی منع ندارد و آزاد است.

سال نو در دبی با چه ماهی آغاز می‌شود؟

طبق تقویم قمری، سال جدید در کشورهای عربی با محرم آغاز می‌شود.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید