آشنایی با جشنواره های قطر

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 13 مه 2024
Loading...

قطر میزبان مجموعه‌ای از جشنواره ها و رویدادهای هیجان انگیز در طول سال است. برخی از جشنواره ها انعکاس دهنده میراث فرهنگی غنی کشور هستند و برخی دیگر قطر شیک و امروزی را با چشم اندازهای بین المللی به نمایش می‌گذارند. جشنواره های قطر بسیار متنوع هستند و از تاخت و تاز شترها گرفته تا رقابت بین سرآشپزهای مشهور دنیا و نمایش‌های خیره کننده آتش بازی را شامل می‌شوند! اگر قصد سفر به این کشور را دارید پیشنهاد می‌کنیم تاریخ برگزاری جشنواره‌ها را بررسی و برای حضور در آن‌ها برنامه ریزی کنید.

معروفترین جشنواره های قطر

تنوع در جشنواره‎های قطر کم نیست! در حالی که برخی از جشنواره‌ها ریشه مذهبی دارند ، برخی دیگر پا را از مرزهای این کشور فراتر گذاشته و هنرمندان معروف از سراسر دنیا را به سوی این کشور جذب می‌کنند. در ادامه معروفترین جشنواره های قطر را معرفی می‌کنیم.

جشنواره بین المللی بادبادک

هر ساله در ماه مارس در فستیوال سالانه بادبادک‌ها، آسمان‌های پارک آسپایر در دوحه با بادبادک‌های رنگارنگ حال و هوایی شاد و متفاوت به خود می‌گیرد. اگر در این زمان در قطر حضور داشته باشید می‌توانید از تماشای بادبادک‌های رنگارنگی که توسط بادبادک‌بازان با استعداد از سراسر جهان ساخته و در هوا به پرواز در می‌آیند لذت ببرید.

بیشتر بادبادک‌هایی که به پرواز درمی‌آیند در طرح‌های سنتی ساخته شده‌اند. جالب اینکه در طول سال کارگاه‌های بادبادک سازی برگزار و به خانواده‌ها این فرصت را دارند که مهارت‌های بادبادک‌سازی خود را تقویت و به چالش بکشند.

فستیوال بین المللی باربادک از پرطرفدارترین جشنواره های قطر است که در ۳ روز برگزار و رویدایدهایی مانند مسابقات دانش آموزی، رژه و نمایش‌های فرهنگی را شامل می‌شود.

  • زمان برگزاری: ماه مارس
  • مدت برگزاری: ۳ روز
  • مکان برگزاری: پارک آسپایر شهر دوحه

برای مشاهده قیمت و خرید تور قطر از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور قطر

جشنواره شتر دوانی الشحانیه

شتر دوانی در قطر قرن‌های قدمت داشته و رفته رفته به یک ورزش رقابتی شدید با میلیون‌ها دلار درآمد تبدیل شده است. «جوکی‌های» کنترل‌شده از راه دور که بر شتر سوار می‌شوند، ترکیب منحصربه‌فرد این ورزش از سنت و فناوری مدرن را به نمایش می‌گذارند.

مسابقات هفتگی هر جمعه از اکتبر تا فوریه برگزار می‌شود اما مسابقات اصلی در ماه مارس و آوریل برگزار می‌شوند. برنده مسابقه اصلی HH the Emir در ماه آوریل جایزه بسیار معتبر شمشیر طلایی را که نوعی افتخار ملی محسوب می‌شود دریافت می‌کند! مسابقات شتر سواری که از مهمترین جشنواره های قطر به شمار می‌رود در پیست مسابقه شتر الشحانیه در بزرگراه دوحه-دخان، که حدود یک ساعت رانندگی از مرکز شهر دوحه فاصله دارد برگزار می‌شود.

  • زمان برگزاری: ماه‌های مارس و آوریل (هر جمعه)
  • مدت برگزاری: دوره‌ای
  • مکان برگزاری: الشحانیه در بزرگراه دوحه-دخان

جشنواره بین المللی هنر قطر

جشنواره بین المللی هنر قطر در دوحه در دوره ۶ روزه و در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر برگزار می‌شود، این رویداد به عنوان یکی از بهترین جشنواره های قطر ویترین هنر این کشور و محلی برای  تبادل خلاقانه هنرمندان سراسر جهان می‌باشد. بیش از ۲۰۰ هنرمند در زمینه نقاشی زنده، کارگاه‌های آموزشی، میزگردها و نمایش مد در این جشنواره شرکت می‌کنند.

این جشنواره در دهکده فرهنگی کاتارا برگزار می شود. هنرمندانی که قصد شرکت در این رویداد را دارند می توانند از قبل درخواست خود را ارائه دهند، اما حضور در نمایشگاه برای بازدیدکنندگان رایگان است.

  • زمان برگزاری: اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر
  • مدت برگزاری: ۶ روز
  • محل برگزاری: دهکده فرهنگی کاتارا

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر به قطر: جاهای دیدنی + شرایط و هزینه‌ها

جشنواره فیلم آجیال قطر

جشنواره سالانه فیلم آجیال در اواخر نوامبر به مدت یک هفته در دهکده فرهنگی کاتارا برگزار و از پرطرفدارترین جشنواره های قطر می‌باشد. Ajyal در زبان عربی به معنای «نسل‌ها» است. این جشنواره به گونه‌ای طراحی شده است که تمام شرکت کنندگان با هر سن و سالی از حضور در آن لذت ببرند.

جشنواره فیلم آجیال در نمایش فیلم و بحث و گفتگو درباره آن خلاصه نمی‌شود بلکه بازی‌های ورزشی، بازی‌های ویدیویی و اجرای موسیقی مدرن نیز بخش‌های دیگر این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

هر ساله فیلمسازان، نوازندگان و هنرمندان از سراسر جهان در این جشنواره حضور پیدا. ورود برای تمامی فعالیت‌ها رایگان است.

  • زمات برگزاری: اواخر نوامبر
  • مدت برگزاری: یک هفته
  • محل برگزاری: دهکده فرهنگی کاتارا

جشنواره سنتی دوو کاتارا

ملوان‌ها قرن‌ها با قایق‌های Dhow به اطراف دریای عرب یا فراتر از آن می‌رفتند. امروزه قطر برای قدردانی از این کشتی بادبانی که بخشی از فرهنگ این کشور هم به شمار می‌رود، جشنواره سنتی را در دهکده کاتارا برگزار می‌کند.

در این جشنواره که معمولا در ماه دسامبر برگزار می شود، حدود ۷۰ قایق با اندازه‌های مختلف و طرح‌های سنتی به نمایش گذاشته شده‌ و در کنار آن بازدیدکنندگان جشنواره می‌توانند از نمایشگاه‌های هنری و نمایش آتش‌بازی با مضمون دریایی لذت ببرند.

 یک بازار سنتی با محصولات دریایی، صنایع دستی و مواد غذایی در حاشیه جشنواره بر پا می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که با پرداخت هزینه ای ناچیز، قایق سواری ۳۰ دقیقه‌ای در دریا را تجربه کنید.

  • زمان برگزاری: دسامبر
  • مدت برگزاری: یک تا دو روز
  • مکان برگزاری: دهکده فرهنگی کاتارا

جشنواره فرهنگی دوحه از معروفترین جشنواره های قطر

جشنواره فرهنگی دوحه به عنوان یکی از معروفترین جشنواره های قطر یک رویداد مهم است که انواع سنت‌ها و هنرهای محلی را به نمایش می‌گذارد. در این رویداد فرهنگ و خلاقیت این منطقه از طریق اجرای موسیقی، رقص، عکاسی، نمایشگاه‌های هنری و غیره معرفی می‌شود.

 آواز خوانی و شعرخوانی دو فعالیت محبوب در جشنواره فرهنگی دوحه هستند که منعکس کننده سنت‌های غنی داستان سرایی شفاهی قطر می‌باشند. رویدادها در چندین مکان در سرتاسر دوحه برگزار م و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که برای کل خانواده جذاب باشد.

شیخ محمد بن خلیفه آل ثانی، شاهزاده قطر، ریاست این مراسم را بر عهده دارد.

  • زمان برگزاری: فوریه یا مارس
  • مدت برگزاری: ۳ تا ۷ روز
  • مکان برگزاری: مناطق مختلف دوحه

عید فطر از مهمترین جشنواره های قطر

رمضان یک ماه مقدس در سراسر قطر است که با ۳ روز جشن عید فطر پس از یک ماه روزه‌داری و دعا به پایان می‌رسد. عید فطر از مهمترین جشنواره های قطر بهه شمار می‌رود که به مناسبت آن یک تعطیلات رسمی ۳ روزه در نظر گرفته شده است.

تعطیلات ۳ روزه به مردم این فرصت را می‌دهد که دور هم جمع شوند و از وعده‌های غذایی مفصل پس از یک ماه روزه داری لذت ببرند. در این ایام بیشتر مشاغل تعطیل و سراسر کشور با چراغ‌ها، بنرهای رنگارنگ و نمایش‌های آتش بازی تزیین می‌شود.

علاوه بر خانواده‌هایی که فطر را در خانه‌های خود جشن بگیرند، بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌های محلی تخفیف‌های قابل توجهی را ارائه می‌دهند. با توجه به زمان اعلام عید فطر، زمان برگزاری این جشنواره متفاوت است.

  • زمان برگزاری: بنابر تعیین زمان عید فطر
  • مدت برگزاری: ۳ روز

جشنواره بین المللی غذای قطر

اگر اهل غذاگردی هستید ماه مارس یا آوریل را برای سفر به قطر استفاده کنید. در این ماه جشنواره بین المللی غذا با حضور سرآشپزان معروف از سراسر جهان و غذاهای بسیار لذیذ برگزار می‌شود.

در میان رویدادها، نمایش‌ آشپزی زنده توسط سرآشپزهای معروف، کارگاه‌های غذای سالم، بازارهای کشاورزی و ارائه غذاهای ارگانیک مزرعه‌ای برگزار می‌شود. این جشنواره همچنین فرصتی را برای سرآشپزها و کارآفرینان محلی فراهم می کند تا استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.

جشنواره غذا هر سال دارای موضوعی متفاوت با اجراهای زنده و سرگرمی است که تم همان سال را منعکس می کند. این جشنواره در مکان‌های مختلفی در اطراف قطر از جمله پارک مروارید و اکسیژن در دوحه برگزار می‌شود.

  • زمان برگزاری: مارس یا آوریل
  • مدت برگزاری: ۱ روز
  • محل برگزاری: معمولا پارک‌های شهر دوحه

جشنواره دریایی قطر

قطر دارای میراث قوی دریانوردی است که هر ساله در جشنواره دریایی قطر به آن پرداخته می‌شود. این رویداد در دهکده فرهنگی کاتارا در دوحه با برنامه‌هایی که حول محور آموزش دریایی، فرهنگ، محیط زیست، سرگرمی و ورزش می چرخد برگزار می‌شود. در یکی از سال‌های برگزاری جشنواره، نمایشی استادانه با بیش از ۳۰۰ اجرا کننده و صحنه سازی با فناوری پیشرفته اجرا شد که بسیار آن را نقطه عطفی در جشنواره‌ های قطر می‌دانند.

تماشاگران جشنواره این شانس را دارند که در مورد روش‌های ماهیگیری، صید مروارید و روش‌های ساخت تور ماهیگیری مطالبی را یاد بگیرند.

وجود غرفه‌های غذا و فعالیت‌هایی مانند مینی گلف و نمایش‌های هنری از ویژگی‌های جشنواره دریایی قطر هستند. بچه‌ها می توانند با حضور در کارگاه‌های کاغذسازی، نقاشی، سرامیک و سایر هنرها و صنایع دستی از حضور در رویداد لذت ببرند.

  • زمان برگزاری: ماه مارس
  • مدت برگزاری: ۳ روز
  • مکان برگزاری: دهکده فرهنگی کاتارا

جشن بهار سوق واقف از شادترین جشنواره های قطر

یکی از نمادین‌ترین مکان‌های قطر، سوق واقف است که نام آن در میان جاذبه های گردشگری دوحه به چشم می‌خورد. بازار سنتی مبتنی بر یک منظره تجاری باستانی؛ سوق واقف در فصل بهار رنگی تازه به خود گرفته و میزبان یکی از شادترین جشنواره های قطر است. جشن سالانه بهار به مدت ۱۵ روز در اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه برگزار می‌شود.

در طول برگزاری جشنواره فعالیت‌های مختلفی مانند نمایش‌های جادویی، نمایشگاه‌های هنری، والیبال، کارناوال و غیره را در سوق واقف شاهد هستیم. در این زمان غرفه‌های فروش اجناس مختلف تمام محوطه بازار را دوره می‌کنند.

  • زمان برگزاری: اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه
  • مدت برگزاری: ۱۵ روز
  • مکان برگزاری: بازار سوق واقف

سخن پایانی

قطر کشوری ست که به ترکیب میراث فرهنگی غنی و فضای مدرنیته خود می بالد، این کشور به دلیل جشنواره های خود در سراسر جهان شهرت زیادی دارد. جشنواره هایی که نه تنها نمایانگر فرهنگ و هنر کشور، بلکه نمایانگر پیشرفت روز افزون آن نیز هستند. جشنواره های قطر از هر نظر متنوع هستند و هیچ نقطه ضعفی در آن‌ها دیده نمی‌شود. در حالی که برخی از آنها کاملاً مبتنی بر اعتقادات مقدس هستند، سایر جشنواره ها با حضور شرکت کنندگان بین المللی مرزها را جا به جا می‌کنند.

سوالات متداول

.

برترین جشنواره های قطر کدامند؟

جشنواره‌های برتر در قطر عبارتند از: جشنواره بین‌المللی بادبادک‌های Aspire، جشنواره بین‌المللی غذای قطر، جشنواره فرهنگی دوحه، جشنواره بین‌المللی دریایی کاتارا، عید فطر و غیره.

برای سفر به قطر چقدر پول ببریم؟

مبلغ ایده آل برای سفر به قطر در نظر گرفتن مبلغ ۱۰۰ دلار در روز است.

سردترین ماه قطر کدام است؟

سردترین ماه در قطر ژانویه است که میانگین دمای بالای آن به ۲۱٫۷ درجه سانتیگراد می‌رسد در حالی که دمای پایین حدود ۱۳ درجه سانتیگراد است. در مجموع قطر کشوری ست که در بیشتر فصول سال آب و هوایی گرم دارد.

آیا قطر کشوری امن برای سفر است؟

قطر که در شرق عربستان واقع شده است، به دلیل نرخ پایین جرم و جنایت و تجهیزات امنیتی کامل، یکی از امن ترین کشورهای جهان است. این کشور نه تنها برای مسافران، بلکه برای کسانی که مایل به زندگی در آنجا هستند نیز فضایی امن دارد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید