بناهای عثمانی، گواهی بر شکوه و عظمت استانبول

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 8 آوریل 2020
Loading...

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم استانبول بیشتر زیبایی و شهرت خود را مدیون دوره عثمانی است. شهری که با قصرهای با شکوه و فضای سبز دل ‎انگیز تاریخ و طبیعت را با هم ترکیب کرده و یک سر و گردن بالاتر از سایر مناطق ترکیه جای گرفته است. بی دلیل نیست که ساکنانش استانبول را زیباترین شهر دنیا می‌خوانند. در ادامه مطلب به دیدن گوشه‌ای از این شکوه و جلال خواهیم رفت.

درست است که اکثر گردشگران استانبول را با کافه‌های دنج و مراکز خرید معروفش می‌شناسند اما در کنار تمام این‌ها تور استانبول بدون بازدید از کاخ‌ها و مساجد دوره عثمانی کامل نخواهد شد. پس اگر عازم این شهرُ زیبا هستید بازدید از بناهای زیر را از دست ندهید. (بلیط تهران استانبول)

مطالب مرتبط

۶ کاری که در میدان تکسیم استانبول می‌توان انجام داد

معرفی بهترین اسپاهای استانبول

.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

جاذبه‌های عثمانی در استانبول

.

۱-کاخ دلما باغچه

دلما باغچه کاخی عظیم و باشکوه در استانبول است که دیوارهایش یادگارهایی به جا مانده از دوره سلطنت ۶ پادشاه آخر عثمانی هستند. این پادشاهان که فکر می‌کردند حکومتشان ابدی است کاخ توپکاپی را برای خود کوچک دیده و می‌خواستند با اقامت در عمارتی بزرگتر خود را به جلال و شکوه اروپاییان نزدیک‌تر کنند، دلما باغچه را در نزدیکی تنگه بسفر (محله اروپایی) استانبول بنا کردند. اما غافل از اینکه دنیا چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند… . این کاخ زیبا بعد از انقراض حکومت عثمانی افتخار میزبانی از پدر ترکیه نوین “کمال آتاتورک” را داشته و اکنون نیز به عنوان موزه تاریخ  درب‌هایش به روی عموم گردشگران باز است.

برای ورود به کاخ بایستی از یک دروازه بزرگ و سلطنتی عبور کنید که از همان ابتدای کار عظمت دروازه گویای شکوه و جلالی ست که در ادامه خواهید دید. دلما باغچه زیبایی معماری سنتی ترکی را به نمایش می‌گذارد و می‌توان آن را به سه قسمت ورودی (سلام علیک) که ویژه عرض سلام به پادشاه است، قسمت مخصوص حرم و عمارت ولیعهد تقسیم‌بندی کرد. جالب است بدانید که باتوجه به قرارداشتن این کاخ در کنار تنگه بسفر اتاق‌هایی با چشم‌انداز دریا ویژه اقامت شاهان و شاهزادگان و اتاق‌هایی که نمایی از باغ را داشته‌اند ویژه اقامت سایر درباریان بوده است.

در سقف‌ها و دیوارهای کاخ  بیش از ۱۴ تن طلا به کار برده شده است و کاشی‌کاری، حکاکی‌های بسیار هنرمندانه و البته لوسترهای عظیم تزیینات کاخ را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر هرکدام از عمارت‌ها به موزه تبدیل شده و گردشگران می‌توانند علاوه بر شکوه دولما باغچه از دیدن وسایل پادشاهان، پرتره‌ها، آثار به جا مانده از دوره اسلامی و فرش‌های گران‌قیمت لذت ببرند.

محل زندگی آتاتورک هم از دیگر جاذبه‌های کاخ است و جالب است بدانید که ساعت این اتاق مدت‌هاست که بر روی زمان مرگ این مرد بزرگ ثابت باقی مانده است.

۲-کاخ توپکاپی

توپکاپی زیباترین، باشکوه‌ترین و البته پر رمز و رازترین کاخ استانبول است. هر چه که در این کاخ  می‌بینید شگفت‌‌زده‌تان کرده و در سفری در زمان شما را به دنیای باشکوه خاندان عثمانی می‌برد. پس در سفر به استانبول بازدید از این کاخ خارق‌العاده را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کاخ توپکاپی ۴۰۰ سال میزبان  پادشاهان عثمانی بوده و در زمان اوج خود بیش از ۴۰۰۰ تن از اعضای خانواده پادشاهان و درباریان مهم در آن زندگی می‌کردند. اگر سریال زیبای حریم سلطان را دیده باشید کاخ برایتان غریب نبوده و در بازدید از آن با صحنه‌های آشنای زیادی روبه‌رو خواهید شد.

توصیف کردن این مجموعه عظیم کاری ست بسیار دشوار. اما در مجموع می‌توان گفت که توپکاپی را سه حیاط اصلی تشکیل می‌دهد. با بازدید از حیاط اول افتخار بزرگی نصیب‌تان خواهد شد چرا که شما در محلی قدم می‌گذارید که هیچکس جز سلطان و والده‌اش اجازه ورود به آن را نداشتند.

حیاط دوم رازهای سلطنتی زیادی را فاش می‌کند. در این مکان عمارت‌ها، آشپزخانه سلطنتی و خوابگاه‌ها وجود دارند. هنگام بازدید از این حیاط حتما سری به آشپزخانه سلطنتی و ظروف گران‌‌قیمت آن بزنید نکته جالب اینکه ظروف آشپزخانه در صورت سمی بودن غذا تغییر رنگ داده و دست توطئه‌کاران را رو می‌کردند.

حیاط سوم مخصوص سفرا بوده جایی که آن‌ها هدایای خود را تقدیم پادشاه می‌کردند. این حیاط اکنون محل موزه معروف توپکاپی در استانبول است و اشیا با ارزش بسیاری از جمله برخی از وسایل شخصی پیامبر مانند مهر، جلیقه، دندان و شمشیر ایشان در آن نگه‌داری می‌شود. سایر بخش‌های موزه هم به وسایل پادشاهان عثمانی و گنجینه سلطنتی اختصاص دارد.

مطالب مرتبط

راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

زیباترین مکان‌های دیدنی استانبول، ترکیه

.

۳-کاخ چراغان کمپینسکی

هتلی ۵ ستاره در استانبول که در گذشته‌ای نه چندان دور کاخی باشکوه بوده است. کاخ چراغان پالاس توسط سلطان عبدالعزیز عثمانی در رقابت با دولما باغچه و در نزدیکی همین کاخ ساخته شد.

این کاخ معماری شبیه به کاخ‌های اروپایی دارد و دکوراسیون داخلی آن از چوب و دیوارهای بیرونی‌اش از مرمر ساخته شده‌اند. چراغان پالاس با وجود نمایی خارق‌العاده خیلی برای صاحبانش خوش یمن نبود چرا که اکثر پادشاهان این کاخ پس از مدت کوتاهی اقامت در آن کشته شده و جای خود را به دیگری داده‌اند. آخرین پادشاه عثمانی که در کاخ حکومت کرد سلطان محمد پنجم بود و پس از آن کاخ با آتش‌سوزی عظیم مواجه شد اما بعدها مورد بازسازی قرار گرفت تا زمانی که توسط یک شرکت ژاپنی خریداری شده و اکنون به هتلی بسیار زیبا و شاهانه در استانبول تبدیل شده‌ است.

۴-مسجد آبی (سلطان احمد)

عثمانی‌ها علاوه بر کاخ‌های باشکوه مساجد بسیار زیبایی با شهرت جهانی در شهر استانبول به یادگار گداشتند. مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد یکی از آن‌هاست. این مسجد به دستور سلطان احمد و برای شکرگذاری پیروزی‌ها در چندین جنگ مهم ساخته شد.

معماری مسجد آبی از مسجد معروف ایاصوفیه الهام گرفته شد و به‌قدری با شکوه و زیباست که بسیاری آن را الهام‌بخش‌ترین مسجد استانبول می‌دانند. جالب‌است بدانید که کاشی‌های مسجد با تابش نور به رنگ آبی دیده می‌شوند و به همین دلیل است که با نام مسجد آبی معروف شده است. داشتن ۶ مناره بزرگ از دیگر ویژگی‌های ست که باعث محبوبیت بیش از بیش مسجد سلطان احمد شده است.

۵-مسجد رستم پاشا

رستم پاشا صدر اعظم پادشاه وقت عثمانی بود و این مسجد بسیار بسیار زیبا نیز به دستور وی ساخته شد. مسجد رستم پاشا در بخش آسیایی شهر استانبول قرار دارد و همانند دیگر بناهای عثمانی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد. در ساخت این مسجد بیش از ۲۳۰۰ کاشی رنگارنگ به کار رفته که ظرافت آن‌ها هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. نکته قابل توجه دیگر درباره مسجد وجود رنگ قرمز در ساخت آن است چرا که رنگ قرمز در زمان عثمانی از رنگ‌هایی به شمار می‌رفت که ساخت آن بسیار مشکل بود و به همین دلیل مسجد رستم پاشا از سازه‌های خاص دوره خود به محسوب می‌شد.

مطالب مرتبط

۱۰ تفریح مهیج و رایگان در استانبول

بایدها و نبایدهای سفر به استانبول

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید