مناظر دیدنی منطقه شگفت انگیز لاداک هند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 28 نوامبر 2022
Loading...

دهلی، آگرا، جیپور نام این سه شهر را بارها و بارها در میان مقاصد گردشگری هند دیده‌ایم اما جاذبه‌های این کشور تنها در این مثلث طلایی خلاصه نمی‌شود! دهکده کوهستانی لاداک چهره تازه از هند را به ما نشان می‌دهد. چهره‌ای که در آن خبری از عمارت‌های پر زرق و برق نیست اما به لطف کوه‌های هیمالیا طبیعتی بکر و مثال زدنی دارد. پس با ما همراه شده و با موقعیت مکانی، فرهنگ و جاذبه‌های این دهکده استثنایی آشنا شوید.

هند به عنوان مقصدی با جاذبه‌های متنوع همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. فرقی نمی‌کند هدف از سفر بازدید از بناهای تاریخی است یا گشت و گذار در طبیعت در هر صورت تور هند به عنوان پکیجی ایده آل تمامی انتظارات شما را برآورده می‌کند. در اینجا قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته شده اما حیرت انگیز این کشور بپردازیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درباره لاداک هند / ladakh

لا‌دا‌ک به عنوان دهکده‌ای کوهستانی در هند گذشته‌ای غنی و پر رونق را در حافظه تاریخی خود دارد. این دهکده کوچک در استان کشمیر قرار گرفته و به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در هند به شمار می‌رود. با مطالعه تاریخ لا‌دا‌ک پی خواهیم برد که فرهنگ مردم این سرزمین ارتباطی نزدیک با تبت دارد. از طرفی هم به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از نظر تجاری و اقتصادی جایگاهی ارزشمند داشته است. هر چند که در سال ۱۹۶۰ و پس از بسته شدن مرزها توسط دولت چین از حضور تجار در لا‌دا‌ک کاسته شد اما این دهکده همچنان رشد اقتصادی خود را ادامه داده و امروزه میزبان گردشگران طبیعت دوست از سراسر دنیا می‌باشد.

جاذبه‌های دهکده لاداک

دهکده لا‌دا‌ک در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح زمین قرار گرفته به عنوان مرتفع‌ترین منطقه کشمیر مناظر رویای را در خود جای داده است. همچنین این دهکده با پشتوانه تاریخی غنی میزبان قلعه‌ها و معابد گوناگون می‌باشد. با این وصف بی دلیل نیست که نام لا‌دا‌ک در میان برترین جاذبه‌های گردشگری هند قرار گرفته است. در ادامه صومعه Phuktal، روستای تورتوگ، دره نوبرا / Nubra Valley، دریاچه پانگونگ تسو و گذرگاه خاردونگلا به عنوان معروفترین جاذبه‌های این دهکده تاریخی آشنا می‌شویم. هر یک از این مناطق توریستی ویژگی منحصربه‌فرد خود را داشته و در طول سال صدها بازدیدکننده دارند.

صومعه Phuktal

پوکتال صومعه‌ای شبیه به لانه زنبور است که در امتداد دهانه یک غار طبیعی تراشیده شده و می‌توان گفت که تنها صومعه سنگی ست که با اینکه در ارتفاعات قرار گرفته اما می‌توان با یک پیاده روی کوتاه به آن دسترسی پیدا کرد. پوکتال محل اقامت بیش از ۷۰ راهب بوده است که اعمال آیین بودا از جمله عبادت‌های مخصوص، ترانه‌های سنتی و حتی رقص‌های محلی را در راستای زنده نگاه داشتن آیین بودا به جای می‌‌آورده‌اند. منطقه زانسکار هند میزبان این صومعه زیبا و ارزشمند است. علاوه بر خانه‌های راهبان بودایی از دیگر جاذبه ‌های پوکتال می‌توان به غارهای طبیعی اشاره کرد که هزاران سال پیش محل تفکر اندیشمندان هندی بوده است. یادبود سنگی Sandor Csoma de Koros نیز به عنوان کتیبه تاریخی ارزشمند به زبان لاتین – تبتی در این صومعه نگه داری می‌شود.

روستای تورتوگ

تورتوگ مرز میان پاکستان و هند و به عنوان آخرین روستای این کشور در منطقه کشمیر شناخته می‌شود. بیشتر گردشگران تورتوگ را به  گوهر ارزشمند لاداک توصیف می‌کنند. چرا که این روستا علاوه بر داشتن مناظر طبیعی بسیار زیبا و خیره کننده در زمینه کشاورزی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد تا جایی که در تولید زردآلو توانسته رتبه نخست را به دست آورد. نکته جالب اینکه اهالی تورتوگ به زبان بالتی صحبت می‌کنند زبانی که از صداهای پارسی و تبتی قدیم ترکیب شده است. می‌توان گفت که این قوم آخرین مردمانی هستند که زبان بالتی را زنده نگاه داشته‌اند. در بازدید از روستای تورتوگ علاوه بر لذت بدن از مناظر طبیعی بی‌نظیر می‌توانید زردآلوهای لذیذ دهکده را نیز امتحان کنید.

دره نوبرا / Nubra Valley

دره نوبرا را می‌توان در میان معروفترین جاذبه های گردشگری لاداک قرار داد. باغ‌ها، مناظر دیدنی، شترهای باختری و صومعه‌ها این دره را تا این اندازه معروف و پرطرفدار کرده‌اند. Nubra را در گذشته Ldumra به معنای دره گل‌های خوشبو نیز می‌نامیدند. عطر این گل‌ها همچنان در این منطقه به مشام رسیده و گردشگران را شیفته خود کرده است. علاوه بر این رشته‌ کوه‌های سفید پوش هیمالیا که دو تا دور دره را احاطه کرده‌اند نیز به نوبرا زیبایی صد چندان بخشیده‌اند. برای رسیدن به دره نوبرا باید از منطقه حیرت انگیز Khardung La، که عنوان مرتفع ترین گذرگاه موتوری جهان را دارد عبور کنید. در نهایت پس از عبور از کانال‌های پرپیچ‌وخم رودخانه‌های شیوک به دره پهن و مسطح نوبرا می‌رسید.

دریاچه پانگونگ تسو

پانگونگ تسو از زیبترین دریاچه‌های هندوستان است که محل فیلم برداری بسیاری از صحنه‌های فیلم‌های هندی نیز بوده، به عنوان مثال در فیلم “سه احمق” شخصیت اصلی داستان در کنار همین دریاچه به عشق اصلی خود اعتراف می‌کند. این دریاچه در فلاتی به نام Changtang قرار گرفته و بیشتر اهالی کشمیر تعطیلات آخر هفته خود را در کنار آن سپری می‌کنند. پانگونگ تسو حتی در فصل زمستان نیز از حضور گردشگران خالی نمی‌شود چرا که در این فصل آب دریاچه بخ زده و بستری مناسب برای علاقه مندان به ورزش اسکی روی یخ آماده می‌شود. در فصل‌های بهار و تابستان نیز پانگونگ تسو شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری کرده و میزبان صدها گردشگری ست که برای شنا و تفریحات آبی این منطقه سرسبز و زیبا را انتخاب می‌کنند.

گذرگاه خاردونگلا

Khardung La یک گذرگاه کوهستانی با ارتفاع  5359 متر است که در ۴۰ کیلومتری منطقه Leh قرار داشته و به عنوان دروازه‌ ورود به دره‌های شیوک و نوبرا شناخته می‌شود. از این گذرگاه برای انتقال ذخایر به یخچال سیاچن استفاده می شود، از رو اهمیت استراتژیک بسیار زیادی برای کشور دارد. Khardung  با توجه به ارتفاع بالای خاردونگلا این منطقه مرتفع ترین جاده موتوری جهان به شمار می‌رود. نکته جال اینکه در بدو ورود تابلویی ورود به بازدیدکنندگان را به این جاذه باشکوه خوش آمد می‌گوید. این حس که در حال عبور از مرتفع ترین جاده موتوری جهان هستید بدون شک برایتان بسیار هیجان انگیز خواهد بود. گذرگاه خاردونگ لا، یک مکان گردشگری مهم در لاداک است که توسط سازمان راه‌های مرزی نگهداری شده و انواع وسایل نقلیه، از دو چرخه گرفته تا کامیون‌های سنگین، در این جاده تردد می‌کنند.

فرهنگ لاداک

فرهنگ تبتی اولین تصویری ست که پس از ورود به منطقه لاداک توجه گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند. از لباس‌هایی که مردم می‌پوشند تا غذاهایی که طپخ کی‌شود همه و همه به شدت تحت تأثیر فرهنگ تبتی و بودایی قرار گرفته است. با این وصف می‌توان گفت که لاداکی‌ها فرهنگی غنی و جذاب دارند. زندگی روزمره مردم لا‌دا‌ک بیشتر حول محور صومعه‌ها می‌چرخد گویی که این مکان‌های مقدس بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ این منطقه هستند. مردم لا‌دا‌ک چندین فستیوال را در طول سال جشن می گیرند که از معروف ترین آنها می توان به لوسار، همیس تسهچو و ساکا داوا اشاره کرد. جواهرات سنگی، لباس های پشمی و نقاشی های دیواری که بیشتر توسط راهبان طراحی و ساخته می‌شوند از سوغاتی‌های این منطقه زیبا و سرسبز هستند.

مکان‌های توریستی لاداک

در این مطلب با مکان های توریستی دهکده لاداک آشنا شده و دیدیم که مناظر طبیعی و معابد این دهکده تئریستی با داشتن ویژگی‌های منحصربه فرد توانسته‌اند هم ردیف با دهلی، بمبئی، آگرا و جیپور گردشگران را تحت تاثیر قرار دهند. در انتها یادآور می‌شویم که می‌توانید جهت رزرو تور هند و بازدید از دهکده لا‌دا‌ک با کارشناسان ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چرا لادا‌ک معروف است؟

لاداخ به خاطر مناظر خیره کننده، آسمان های شفاف، بلندترین گذرگاه های کوهستانی، فعالیت های ماجراجویی هیجان انگیز، صومعه های بودایی و جشنواره ها مشهور است.

بهترین زمان برای بازدید از لادا‌ک کدام فصل است؟

بهترین زمان برای سفر به لاداخ در فصل تابستان از ماه آوریل تا جولای است. در این زمان دمای هوا بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است.

لا‌دا‌ک در کدام کشور قرار دارد؟

کشور هند میزبان دهکده زیبای لا‌دا‌ک است.

بیشتر بخوانید …

همه چیز درباره فستیوال هولی یا جشن رنگ در هند

نکات ضروری که قبل از سفر به هند باید بدانید

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید