راهنمای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 31 جولای 2024
Loading...

وقتی پای خروج از کشور با ماشین شخصی در میان باشد، قوانین سفر کمی پیچیده‌تر می‌شود. سفر به خارج  با ماشین شخصی قوانین و شرایط خاص خود را دارد که عدم اطلاع از هریک از این قوانین ممکن است شما را با چالش روبه رو کند. پس برای داشتن سفر زمینی بدون دغدغه در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا نکات و قوانین سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی را مرور کنیم.

سفر به خارج با ماشین شخصی

اگر اهل هیجان و ریسک در سفر هستید بدون شک سفر به خارج با ماشین شخصی برایتان جذاب خواهد بود. لذت بردن از مسیر اصلی‌ترین ویژگی سفر با ماشین شخصی است. دیدن مناظر بسیار زیبا و اینکه بتوانید هر جای مسیر که می‌خواهید توقف کنید هیجان سفر را چندین برابر می‌کند. اما شرایط سفر با ماشین شخصی کمی پیچیده‌تر از سفر با هواپیما، قطار یا وسایل نقله عمومی است. داشتن گواهینامه بین المللی، پرداخت عوارض خروج از کشور برای ماشین و اطلاع از شرایط رانندگی و جاده‌های مقصد همه و همه از کارهایی هستند که پیش از آغاز سفر با ماشین شخصی باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

با ماشین به کدام کشورها می توان سفر کرد

پاسخ این پرسش بسیار ساده است. با ماشین شخصی به هر کجای دنیا می‌توانید سفر کنید! همانطور که برادران امیدوار (جهانگردان معروف ایرانی) سفر به دورترین نقاط دنیا را با موتور معروفشان تجربه کردند. فقط کافیست مجوزهای لازم را برای عبور ماشینتان از مرز دریافت کرده و البته خودتان هم گواهی نامه بین المللی داشته باشید.

در چند سال اخیر بیشتر مسافران ایرانی به دلیل گران شدن بلیط هواپیما و صرفه جویی در هزینه‌ها سفر به خارج با ماشین شخصی را انتخاب می‌کنند. مسافران می‌توانند به راحتی و از طریق مرز زمینی به کشورهایی مانند ترکیه، ارمنستان، دبی و حتی قطر و عمان سفر کنند. علاوه بر کشورهایی که دارای مرز مشترک با ایران هستند، سفر با ماشین شخصی به مقاصد دورتر مانند اروپا، آفریقا و کانادا هم امکان پذیر است.

مدارک خروج از کشور با خودروی شخصی

بیشتر مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی مربوط به وسیله نقلیه‌ای ست که می‌خواهید با آن سفر کنید. با تهیه و تکمیل این مدارک می‌توانید سفر هیجان انگیزتان را آغاز کنید:

مراحل دریافت مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج با ماشین شخصی

در اینجا به شما خواهیم گفت که برای سفر به خارج با ماشین شخصی چگونه برای ماشینتان گذرنامه خودرو و چگونه برای خودتان گواهی نامه بین المللی بگیرید:

کاپوتاژ یا گذرنامه خودرو

کاپوتاژ خودرو به معنای دریافت مجوزهای لازم برای خروج ماشین از مرزهای کشور می‌باشد. برای این کار دو روش پیش رو دارید: روش اول مراجعه شخصی به نزدیک‌ترین گمرک محل زندگیتان است و روش دومکمک گرفتن از کارگزارانی ست که در این زمینه فعالیت می‌کنند. کسانی که ساکن تهران هستند برای کاپوتاژ کردن ماشین می‌توانند به گمرک غرب تهران واقع در جاده قدیم کرج مراجعه کنند. تمامی مراحل کار حدود دو ساعت زمان می‌برد.

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو

  • اصل و کپی صفحه اول گذرنامه مالک خودرو با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • کارت ملی مالک خودرو
  • گواهینامه رانندگی مالک خودرو (با اعتبار حداقل یک ماه و ۳ روز، برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک‌ساله و اعتبار حداقل ۳ سال، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی ۳ ساله)
  • ارائه گواهینامه بین‌المللی قبلی (در صورت داشتن اعتبار)
  • خودروی شخصی که می‌خواهید با آن به سفر خارجی بروید
  • سند خودرو و فاکتور فروش خودرو
  • بیمه‌نامه خودرو با تاریخ معتبر
  • برگ سبز
  • کارت ماشین
  • ترجمه تمامی مدارک توسط موسسات معتبر
  • یک عکس پرسنلی با زمینه سفید
  • رسید پرداخت هزینه‌ها

دریافت گواهینامه بین المللی

پس از دریافت مجوزهای لازم برای خروج خودرو یا کاپوتاژ کردن آن نوبت به دریافت گواهی نامه بین المللی برای خودتان می‌رسد. درصورتی که قصد سفر به خارج با خودرو شخصی را دارید باید برای دریافت گواهینامه بین المللی به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهینامه بین المللی

  • اصل گواهینامه رانندگی
  • یک قطعه عکس ۴×۳ (تمام‌رخ)
  • اصل گذرنامه به همراه کپی از صفحه اول آن
  • گواهینامه بین المللی قبلی (تنها در صورتی که اعتبار آن تمام نشده است)
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • پرداخت هزینه‌های گفته شده

بیمه سفر با خودرو

داشتن بیمه خودرو از دیگر مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی می‌باشد. برای این کار باید از قوانین بیمه خودرو در کشور مقصد اطلاع داشته باشید چرا که هر یک از کشورها قوانین ویژه خود را در این زمینه دارند.

پرداخت عوارض خروج از کشور خودرو

عوارض خروج از کشور مبلغی ست که مسافران برای خروج از مرزهای زمینی و هوایی باید پرداخت کنند. بنابراین افرادی که قصد سفر به خارج با ماشین شخصی را دارند هم باید این مبلغ را پرداخت کنند. برای پرداخت عوارض خروج از کشور می‌توانید به سامانه پرداخت الکترونیک سداد مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید

شرایط گرفتن پاسپورت در سال ۱۴۰۳ + مدارک + هزینه ها

هزینه خروج خودرو از کشور

هزینه خروج خودرو از کشور همان هزینه‌هایی ست که برای کاپوتاژ کردن خودرو باید پرداخت شود. این هزینه‌ها توسط کانون جهانگردی و اتومبیل رانی اعلام شده است:

ردیف

 نوع خدمات

قیمت به تومان 

۱

 ترجمه گواهینامه موتور

۱۴۱,۰۰۰ 

۲

 ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو

۱۴۱,۰۰۰ 

۳

 ترجمه گواهینامه خودرو + موتور

۱۶۳,۰۰۰ 

۴

 ترجمه گواهینامه سه ساله

۴۱۴,۰۰۰ 

۵

 دفترچه مالکیت

۱۳۰,۰۰۰ 

۶

 پلاک ترانزیت (خودرو)

۴۲۵,۰۰۰ 

۷

 پلاک ترانزیت (موتور)

۲۰۲,۰۰۰ 

۸

 کارنه دو پاساژ ۵ برگی

۲۰۲,۰۰۰ 

۹

 کارنه دو پاساژ ۱۰ برگی

۲۳۸,۰۰۰ 

۱۰

 کارنه دو پاساژ ۱۵ برگی

۲۷۴,۰۰۰ 

۱۱

 کارنه دو پاساژ ۲۵ برگی

۳۲۷,۰۰۰ 

۱۲

 کارت عضویت

۶۳,۰۰۰ 

۱۳

 مخدوشی غیر چاپگر

۱۴,۰۰۰

۱۴

 علامت CD و IR

۵,۴۰۰ 

۱۵

 تغییر نام کارنه دو پاساژ

۳۹,۰۰۰ 

۱۶

 تمدید کارنه دو پاساژ

۹۰,۰۰۰ 

۱۷

 گواهی حضور

۱۸,۵۰۰ 

۱۸

 صدور قبض المثنی

۱۸,۵۰۰ 

۱۹

 تغییر تریلر (انتقال پلاک )

۹۳,۰۰۰ 

۲۰

 ودیعه کارنه خودرو‌های شخصی

۵۹۴,۰۰۰ 

۲۱

 ودیعه کارنه خودرو‌های حمل و نقل جاده‌ای

۳۹۶,۰۰۰ 

۲۲

 ودیعه شرکت‌های حمل و نقل بدون کارنه

۵۹۴,۰۰۰ 

۲۳

 ودیعه شرکت‌های حمل و نقل با کارنه

۱,۵۸۴,۰۰۰ 

۲۴

 ودیعه شرکت‌های مسافری با کارنه

۱,۵۸۴,۰۰۰ 

۲۵

 ودیعه شرکت‌های خصوصی

۱,۵۸۴,۰۰۰ 

۲۶

 تمدید کارنه‌های صادر شده توسط کلوپ‌ها

۷۰,۰۰۰ 

۲۷

 تأئید سوابق مدارک بین‌الملل اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت

۲۷,۵۰۰ 

۲۸

 پیگیری مشکلات موردی اعضاء در پهنه جغرافیایی

۲۷,۵۰۰ 

۲۹

 پیگیری و هماهنگی جهت بازگشت اعضاء کلوپ به کشور مبداء

۲۷,۵۰۰ 

هزینه های سفر خارجی با خودروی شخصی

هزینه‌های سفر به خارج با ماشین شخصی به صرفه‌تر از هزینه‌های سفر با هواپیما است اما این سبک از سفر هم هزینه‌ها و مخارج خود را دارد. برای بودجه این سفر می‌توانید هزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه بیمه
  • هزینه دریافت پلاک ترانزیت
  • عوارض خروج از کشور
  • هزینه دریافت کاپوتاژ و گواهینامه بین المللی
  • هزینه سوخت

همانطور که می‌بینید بیشتر هزینه‌ها مربوط به کاپوتاژ کردن خودرو می‌باشد. می‌توانید هزینه‌های خورد و خوراک و اقامت در مقصد را هم به موارد بالا اضافه کنید.

هر آنچه که قبل از سفر با ماشین شخصی باید از مقصد بدانید

شما قرار است رانندگی در یک کشور غریبه را تجربه کنید، بنابراین برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی اطلاع از قوانین رانندگی و شرایط جاده‌ای آن کشور بسیار حائز اهمیت است. پس برای سفر به خارج با ماشین شخصی در مورد موارد زیر تحقیق کنید:

قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور مقصد

اینکه رانندگی در کشور مقصد از سمت راست است یا چپ، انجام چه کارهایی در حین رانندگی جریمه دارد و میزان جریمه‌ها همه و همه از مواردی هستند که پیش از شروع رانندگی در یک کشور باید از آن اطلاع داشته باشید.

آشنایی با فرهنگ کشور مقصد

اطلاع از شرایط فرهنگی کشور مقصد چه در سفرهای زمینی و چه در سفرهای هوایی سفر را لذت بخش‌تر می‌کند. بدین ترتیب با احترام گذاشتن به عقاید کشور مبدا می‌توانید احترام بیشتری را از میزبان بگیرید.

بیشتر بخوانید

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۴

شناخت دقیق از مسیرهای رانندگی

خوشبختانه وجود برنامه‌های مسیریابی این مشکل را حل کرده است. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند waze یا googlemap به راحتی مسیرتان را انتخاب کنید. اما چک کردن مسیرها قبل از سفر هم می‌تواند دید کلی نسبت به مسیر پیش رویتان به شما بدهد.

جعبه‌ ابزار و وسایل کمکی

پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی حتما جعبه ابزارتان را چک کرده و وسایل ضروری مانند آچار، زنجیر چرخ، لاستیک اضافه، شمع و تسمه دینام را همراه داشته باشید. داشتن اطلاعات کلی از علت خرابی‌های ناگهانی خودرو هم می‌توانند هنگام مواقع اضطراری به کارتان بیاید.

*حتما قبل از سفر خودرو را به تعمیرکار نشان داده و مشکلاتش را برطرف کنید.

شناخت اقامتگاه،‌ رستوران و تعمیرگاه‌های معتبر

یکی از اقدامات مهم پیش از سفر به خارج با  ماشین شخصی چک کردن هتل‌ها، رستوران‌ها و تعمیرگاه‌های معتبر در مسیر می‌باشد. به این ترتیب می‌توانید برای زمان‌های استراحت برنامه ریزی داشته و در صورت خرابی احتمالی ماشین به چالش کمتری در پیدا کردن تعمیرگاه مواجه شوید.

سفر به اروپا با ماشین شخصی

گردشگران ایرانی در صورت داشتن ویزای توریستی شینگن می‌توانند با ماشین شخصی به اروپا سفر کنند. مسیر ایران به اروپا با ماشین شخصی، مسیری بسیار زیبا و هیجان انگیز است. شما می‌توانید از مرز مشترک ایران و ترکیه و خارج شده و مسیرتان را به سمت اروپا ادامه دهید. یا مسیر دریای خزر را برای رسیدن به اروپا انتخاب کنید. پس سفر به خارج با ماشین شخصی به اروپا را هم می‌توان جز لبست مقاصد مسافران ایرانی قرار داد.

نکات مهم سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

  • حتما پیش از سفر تمام کارهای مربوط به گرفتن مجوز خروج ماشین را انجام دهید.
  • برای رانندگی در خارج از مرزهای ایران باید گواهینامه بین المللی داشته باشید.
  • از سالم بودن ماشینتان مطمئن شوید.
  • مسیرهای سفر را چک کنید.
  • هتل‌ها و رستوران‌های مسیر را بشناسید.
  • درباره قیمت بنزین در کشور مقصد تحقیق کنید.

سخن پایانی

ممکن است سفر با هواپیما راحت‌تر از سفرهای زمینی به نظر رسد اما کسانی که اهل هیجان هستند معمولا سفر به خارج  با ماشین شخصی را با تمام چالش‌ها و زیبایی‌هایش ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید با کاپوتاژ کردن خودرو و داشتن گواهی نامه بین المللی و البته گرفتن ویزای مقصد به هر کجای دنیا که می‌خواهید با ماشین سفر کنید.

سوالات متداول

برای سفر خارج از کشور با ماشین شخصی باید ویزا داشته باشیم؟

شرایط دریافت ویزا در سفرهای زمینی دقیقا مانند سفرهای هوایی است. مسافران برای سفر به مقاصدی که نیاز به ویزا دارد باید برای دریافت ویزای آن کشور اقدام کنند. سفر زمینی به مقاصدی مانند ترکیه و ارمنستان نیاز به ویزا ندارد.

برای سفرهای زمینی باید عوارض خروج پرداخت کنیم؟

بله، مسافرانی که قصد خروج از کشور از طریق مرزهای زمینی را دارند باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند.

با گواهینامه ایرانی می‌توان در خارج از کشور رانندگی کرد؟

برای امکان رانندگی در خارج از کشور باید به کانون اتومبیل رانی و جهانگردی مراجعه و گواهینامه بین المللی دریافت کنید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید