تجربه‌ای متفاوت از قطار سریع‌السیر چین

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 15 ژوئن 2024
Loading...

در دهه گذشته کشور چین شبکه راه آهن اختصاصی پرسرعت ساخته است که به (CRH) معروف و به عنوان طولانی‌ترین و سریع‌ترین خط ریلی در جهان شناخته می‌شود. این خط ریلی کارایی و سرعت را ترکیب کرده و در طول روز هزاران مسافر را در کمترین زمان جابجا می‌کند. می‌توان گفت که امروزه قطارهای سریع السیر با هزینه‌ای به صرفه‌تر جایگزین سیستم حمل و نقل هوایی شده‌اند. در اینجا بیشتر درباره قطار سریع السیر چین، مسیرها و امکانات آن صحبت کرده‌ایم.

درباره قطار سریع السیر چین

اروپایی‌ها قطار سریع السیر چین را یک معجزه می‌دانند! راه‌اندازی این قطارها به دلیل سرعت بالا و مقرون به صرفه بودن نه فقط در کشور چین بلکه در بسیاری از کشورهای جهان اول از جمله قاره اروپا در حال توسعه است. قطار تندرو چین تا سرعت ۴۵۳ کیلومتر در ساعت را هم به ثبت رسانده‌ و نقطه عطفی در فناوری حمل و نقل ریلی در جهان به شمار می‌روند.

کشور چین به سرعت در حال گسترش شبکه ریلی قطارهای پر سرعت خود است و پس از آن دو کشور ژاپن و فرانسه در رده‌های بعدی قرار دارند. کشور چین در حال حاضر بیش از ۱۵۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد که حدود ۴۵ هزار کیلومتر از آن را شبکه‌های ریلی سریع السیر تشکیل می‌دهد. قطارهای پرسرعت چین در هر ایستگاه توقف کوتاهی دارند که معمولا تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین

انواع قطار تندرو چین

قطار سریع السیر چین انواع مختلف دارند که هر کدام در مسیر خاص و با سرعت بسیار سریع و استاندارد فعال هستند، در ادامه با انواع این قطارها آشنا می‌شویم:

قطار CR Fuxing: با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت

راه‌آهن چین (CR) Fuxing که با نام سری CR EMU نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از قطارهای پرسرعت است. قطارهای فوکسینگ که توسط شرکت راه آهن چین توسعه داده شده، با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند اما سرعت این قطارها در آزمایشات به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت هم رسیده است.
مدل‌های فوکسینگ اولین مدل‌های سریع‌السیر داخلی در چین هستند که بدون هیچ‌گونه فناوری اختصاصی یا وسایل تولیدکنندگان خودروهای نورد خارجی ساخته شده‌اند.
قطارهای فوکسینگ ۲۰۹ متر طول، ۳٫۳۶ متر عرض و ۴٫۰۶ متر ارتفاع دارد و می تواند بیش از ۵۰۰ مسافر را حمل کند. این مدل قطار تندرو چین شاید بیشتر به دلیل استفاده در راه آهن پرسرعت پکن- شانگهای، که مسافران را بین این دو شهر در کمتر از ۵ ساعت جابجا می کند، شناخته شده است. مجموعه‌های Fuxing علاوه بر مسیر پکن – شانگهای در هفت خط دیگر در چین فعال هستند.
اخیرا این مدل قطار با کمی پیشرفت در مسیر تبت هم استفاده می‌شوند. Fuxing CR400AF، با ۱۱ قطار پرسرعت اولین مدلی خواهد بود که در خارج از چین ( مسیر جاکارتا-باندونگ در اندونزی) قرار است امسال شروع به کار کند.

قطار CR Harmony: با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت

راه آهن چین (CR) Hexie، که با نام  Harmony هم شناخته می شود، یک  نوع جدید در قطارهای سریع السیر EMU سری CRH است. اگرچه آنها با سرعتی برابر با قطارهای Fuxing کار می کنند، (با حداکثر سرعت عملیاتی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت)، اما به دلیل سرعت بالاتری که در آزمایش نشان داده‌اند، در رتبه دوم قطار سرسع السیر چین جای می‌گیرند.

CR Harmony در ابتدا با استفاده از فناوری تولیدکنندگان جهانی سهام نورد ساخته شد اما در نهایت توانست دانش خود را در مورد این فناوری ایجاد کند. طرح ساخت قطارها با توسعه داخلی قطارهای CR Fuxing محقق شد.

CRH380B جز مجموعه خانواده قطارهای سریع السیر زیمنس Velaro است و از سال ۲۰۱۱ در راه آهن سریع شانگهای-هانگژو و راه آهن سریع السیر شانگهای-نانجینگ فعال بوده است.

طی آزمایشی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، قطارهای CRH380A حرکت با سرعت ۴۸۶٫۱ کیلومتر در ساعت را به ثبت رساندند. در حال حاضر ۸۵ مجموعه این قطارها در سراسر راه آهن شانگهای و راه آهن چنگدو فعال هستند.

بیشتر بخوانید

معرفی بازار شهر ایوو چین

قطار Shanghai Maglev: با سرعت ۴۶۰ کیلومتر در ساعت

Shanghai Maglev که با نام Shanghai Transrapid نیز شناخته می شود، با حداکثر سرعت عملیاتی ۴۶۰ کیلومتر در ساعت و میانگین سرعت ۲۵۱ کیلومتر در ساعت در صدر لیست قطار سریع السیر چین و جهان قرار دارد. رکورد سرعت این قطار ۵۰۱ کیلومتر در ساعت است.

نکته قابل توجه اینکه قطار مگلو یک قطار پرسرعت معمولی نیست! در این قطار از نیروی الکترومغناطیسی استفاده شده که اصطکاک را از بین می‌برد و امکان سفری فوق‌العاده آرام و بی‌صدا را فراهم می‌کند.

شرکت توسعه حمل و نقل شانگهای Maglev مالک و اداره کننده قطارهای شانگهای Maglev است. زیمنس و شرکت چندملیتی آلمانی ThyssenKrupp این قطار را به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک ساختند.

این سرویس به عنوان سریع ترین قطار تندرو چین در آوریل ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در خط ۳۰٫۵ کیلومتری شانگهای Maglev فعال است. Shanghai Maglev اولین خط ریلی مغناطیسی پرسرعت است که از ایستگاه جاده لانگ یانگ در شانگهای، چین تا فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودونگ حرکت می‌کند.

قطار Maglev می‌تواند مسافت تقریباً ۱۹ مایلی را در کمتر از هشت دقیقه طی کند و با وجود اینکه به مرکز شهر ختم نمی‌شود اما همچنان جز خطوط پرطرفدار است و دسترسی مسافران را به فرودگاه در کمترین زمان امکان پذیر می‌کند.

شرایط خرید بلیط قطار سریع السیر چین برای مسافران

  • مسافران باید هنگام خرید بلیط و سوار شدن به قطار در چین مدارک شناسایی معتبر را ارائه دهند.
  • همراه داشتن پاسپورت یا مجوز سفر برای مسافران خارجی الزامی است.
  • مسافران هنگ کنگ، ماکائو و تایوان باید مجوز سفر به کشور چین را ارائه کنند.
  • مسافران خارجی و تایوانی اگر قصد دارند با قطار به تبت بروند، باید برای مجوز سفر تبت داشته باشند.
  • برای خرید بلیط قطار سریع السیر چین می‌توانید از طریق آژانس‌های مسافرتی یا رزرو آنلاین اقدام کنید.
جهت دریافت خدمات ویزای توریستی چین کلیک کنید

امکانات قطار سریع السیر چین

  • رستوران (معمولا در بخش میانی قطار قرار دارد)
  • آب گرم رایگان برای نوشیدنی‌های داغ
  • تهویه هوای مطبوع
  • صندلی های قابل تنظیم
  • یک سوکت برق ۲۲۰ ولت AC در زیر صندلی برای شارژ تلفن همراه، تبلت و غیره
  • توالت به سبک غربی و چینی
  • سرویس بهداشتی ویژه معلولین و میز مخصوص تعویض پوشک

انواع کلاس‌های قطار تندرو چین

کلاس تجاری: صندلی‌های این کلاس بسیار جادار هستند و فاصله بین هر ردیف زیاد است. صندلی‌ها به صورت A+F برای ردیف اول و AC+F برای ردیف های دیگر چیده شده اند. همچنین صندلی‌ها قابل انعطاف هستند و می‌توان آن‌ها را برای استراحت یا خواب با حالت صاف درآورد.

کلاس برتر: صندلی‌های کلاس برتر فقط در برخی از قطارهای پرسرعت چین تعبیه شده‌اند. هر واگن دارای ۱۶ صندلی با چشم انداز رو به بیرون است. در هر ردیف ۳ صندلی قرار داده شده است.

فرست کلاس: خرید بلیط فرست کلاس به مسافرانی توصیه می‌شود که می خواهند سفری راحت را با قطار سریع السیر تجربه کنند. صندلی‌های این کلاس ۲ درجه پهن‌تر هستند.

کلاس ۲: رایج ترین و ارزان ترین کلاس بلیط قطار سریع السیر چین بوده و برای مسافرانی که می‌خواهند سفری با کیفیت و مقرون به صرفه داشته باشند مناسب هستند.

سخن پایانی؛ شبکه راه آهن پر سرعت چین

کشور چین ۳۴ بخش اداری در سطح استانی دارد که در حال حاضر ۳۳ بخش آن به جز ماکائو دارای خطوط ریلی پر سرعت هستند. نکته مهم اینکه چین تا سال ۲۰۲۳ با ثبت شبکه راه آن به طول ۵۴ هزار کیلومتر، رکوردار طولانی‌ترین و سریع‌ترین خط ریلی در جهان می‌باشد.

در مجموع ۱۶ خط اصلی ریلی در شبکه راه آهن سریع السیر چین وجود دارد که هفت خط عمودی (شمال-جنوب) و هشت خط افقی (شرق-غرب) که بیشترین مسیر حمل ونقل خطوط ریلی پرسرعت هستند را شامل می‌شود.

سوالات متداول

.

جدیدترین مدل قطار سریع السیر چین کدام است؟

به گفته اپراتور راه آهن این کشور، قطار گلوله ای CR450، جدیدترین مدل قطار سریع السیر چین است که به تازگی طراحی شده و می تواند با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

ویژگی سیستم‌های قطار تندرو چین چیست؟

قطار سریع السیر (HSR)، قطار مسافربری هستند که معمولاً حداقل ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۴ مایل) در ساعت سرعت داشته و می توانند تا ۳۵۵ کیلومتر (۲۲۱ مایل) در ساعت هم حرکت کنند، البته سرعت بیشتر حرکت در برخی از قطارها به ثبت رسیده است. در حال حاضر علاوه بر چین بیش از ۲۰ کشور، عمدتاً در آسیا و اروپا دارای شبکه ریلی پرسرعت هستند.

روزانه چند نفر در چین از قطارهای پرسرعت استفاده می کنند؟

حجم حمل و نقل مسافرهای قطارهای سریع السیر در چین بیش از ۱٫۹ میلیارد مسافر است که این تعداد هر ساله بیشتر هم می‌شود.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید