تصور کنید قصد سفر به مقصدی کرده‎ اید که هیچ شناختی نسبت به آن ندارید. صفحه گوگل را باز می‎کنید و شروع می‎کنید به جست و جو: تور بالی. نتایج جست و جوی گوگل، شما را بیشتر سر در گم می‎کند. بالاخره یکی از سایت‎ها را انتخاب کرده و اندکی در لیست هتل‌ها و قیمت‎هایش چرخ می‎زنید. چیز زیادی دستگیرتان نمی‎شود. تصمیم می‎گیرید به شماره تلفنی که در بالای صفحه ظاهر شده زنگ بزنید و اطلاعات بیشتری دریافت کنید. بعد از چند دقیقه انتظار، فروشنده‎ای با صدایی رسا و لحنی صمیمانه از پشت تلفن به شما می گوید :

“فراهانی هستم، وقت بخیر! چطور می تونم کمکتون کنم؟”

و سوالات شما را با دقت و حوصله و با نهایت صداقت پاسخ می‎گوید. او همزمان برنامه سفر، لینک عکس‎های هتلی که درباره آن به شما توضیح داده و مدارک مورد نیاز سفرتان را برایتان ارسال می‎کند. ظرف چند دقیقه هر آنچه می‎خواسته‎اید به دست آورده‎اید…

تیم فروش ستاره ونک

تیم فروش ستاره ونک

متاسفانه در بیشتر مواقع داستانی که در بالا نقل شد اتفاق نمی‎افتد. در بهترین حالت فروشنده‎ای کم حوصله به چند سوال شما پاسخ می‎دهد و بعد تلاش می‎کند تور مورد نظر خود را به شما بفروشد. فارغ از اینکه نیازهای شما چیز دیگری است. حتی به اینکه تیپ شخصیتی شما چیست هم توجهی نمی‌کنند و تورهایی به شما پیشنهاد می‌دهند که اصلا با روحیات و شرایط سنی یا جسمی شما سازگار نیست. معمولا در این موارد بهانه‎هایی واهی نیز برای منصرف کردن شما از مقصد اصلی بیان می‎شوند.

اغلب فروشنده‌ها به اینکه تیپ شخصیتی شما چیست توجهی نمی‌کنند و تورهایی به شما پیشنهاد می‌دهند که اصلا با روحیات و شرایط سنی یا جسمی شما سازگار نیست.

در ایران، اغلب فروشنده‎های آژانس‎های هواپیمایی آموزش‎های لازم را برای کار در این شغل ندیده‎اند. پیچیدگی این شغل آنجاست که باید به طیف گسترده‎ای از اطلاعات واقف باشید. اطلاع از قوانین و مقررات گردشگری، اطلاع از اوضاع سیاسی کشورها، پیش بینی نرخ ارز، شناخت کامل فرهنگ و جاذبه‎های مقصد و هزاران مورد دیگر. همه این‎ها به کنار باید فروشنده خوبی هم باشید تا بتوانید شرایط برد – برد برای مشتریانتان فراهم سازید. حتی تا حدودی باید روانشناسی، بازاریابی، اصول و فنون مذاکره، فن بیان و… را نیز آموخته باشید.

به طور کلی فروشنده‎های خوب در موارد زیر به شما کمک خواهند کرد:

  • هزینه های سفر شما را کاهش می دهند.
  • انتخاب شما را به رویایتان نزدیک‎تر می‎کنند.
  • باعث می‎شوند تا شما خدمات بهتری بگیرید.
  • اطلاعات درست و کافی از جاذبه‎ها، هتل‎ها و … به شما می دهند.
  • تصویری مناسب از ابتدا تا انتهای سفر به شما ارائه می‎دهند.
  • باعث می‎شوند وقت کمتری از شما گرفته شود.

باید در نظر داشت که در ایران با توجه به ضعف‎های بسیار زیاد صنعت گردشگری در بخش آنلاین، اغلب خرید خدمات توسط مشتریان آژانس‌های هواپیمایی از طریق فروشنده‎ها و به صورت آفلاین انجام می‎پذیرند. (البته وضعیت ارائه خدمات آنلاین آژانس‌‌ها رو به بهبود می‌باشد). آمارهای جهانی سال ۲۰۱۶ نشان می‎دهند که مشتریان آژانس‎های هواپیمایی ۶۹% از سهم تصمیم‎گیری خرید خود را بر اساس اطلاعاتی که از فروشنده می‎گیرند انجام می‎دهند.

                                                                                                                                                                                                                                                                         

به نظر می‌رسد امروزه آژانس‌های هواپیمایی باید جلسه‌های آموزشی مستمری برای پرسنل خود برگزار کنند تا آن‌ها با داشتن به روزترین اطلاعات کاربردی در زمینه‌های مختلف بازاریابی، فروش، روانشناسی و … بتوانند بهترین خدمات ممکن را به مشتریان عرضه کنند. غافل شدن از این موضوع باعث از دست رفتن مشتریان و افول روز به روز آژانس‌ها خواهد شد.

ستاره ونک همواره به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته است. همه سعی مجموعه بر این است که فرایند خرید مشتریان کوتاه‌تر، ساده‌تر و دلپذیرتر شود. برای رسیدن به ایده آل همواره تلاش خواهیم کرد.

امید اکبرپور – مدیر داخلی ستاره ونک

 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
امید اکبرپور
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید