سنتی‌ترین جشن‌های چین

نوشته شده توسط : پونه مولایی در سه‌شنبه 3 سپتامبر 2019
Loading...

با هر میزان از پیشرفت و مدرن شدن؛ فرهنگ و باورها همچون گذشته در ذهن مردم باقی می‌مانند و نسل به نسل ترویج پیدا می‌کند. حتی اگر آن کشور چین باشد و بیش از یک میلیارد جمعیت داشته باشد. زمانی که صحبت از اعتقادات و هویتی جمعی می‌شود همه یکپارچه برای به‌جای آوردن آن متحد شده و تلاش می‌کنند. برگزاری جشن‌های با قدمت چند صدساله چین نمونه‌ای خوبی بر این ادعا است.

جشن‌های چینی بخش جدانشدنی از فرهنگ مردم این سرزمین سرخ‌رنگ است. بیشتر آن‌ها بر اساس تقویم قمری چینی پایه‌گذاری شده و نقش مهمی در زندگی و کار این ملت دارد.

با توجه به گستردگی فرهنگ، زبان و البته جمعیت چین در کشورهای آسیایی و جهان؛ برخی از مهم‌ترین این جشن‌ها به‌عنوان یک رویداد بزرگ جهانی در اقصی نقاط دنیا برگزار می‌شود. وجود این‌چنین جشنواره‌هایی فرصت خوبی به گردشگران می‌دهد تا کتاب گویای فرهنگ و سنن این جماعت را ورق بزنند و گذشته‌های دور را به روایت تصویر کنونی، ببیند.

مطالب مرتبط

جاذبه‌های اژدهای سرخ آسیا، چین

راهنمای سفر به شانگهای، چین

نگاهی به جشن‌های مهم چین

.

جشنواره بهار یا سال نوی چینی

جشنواره بهاره یا سال نو  یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشن‌های چین است. تاریخ این جشن سنتی به بیش از  چهار هزار سال قبل بازمی‌گردد. این رویداد از روز اول ماه در تقویم سنتی چین شروع می‌شود و پایان آن  با فستیوال فانوس‌ها در پانزدهم همان ماه است.

سال نوی چینی را میلیون‌ها نفر در شهرهای مختلف سراسر دنیا بر اساس سنتی خاص جشن می‌گیرند.

کشورهایی که این عید را برپا می‌کنند شامل: چین، هنگ‌کنگ، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند می‌شود.

بیشتر لباس‌ها و ملزومات جشن به رنگ قرمز می‌باشد چون معتقدند که این رنگ نمایانگر آرزوی کامیابی، تندرستی و دور کردن ارواح خبیثِ است. تمام خانواده‌ها در شب سال نو کنار یکدیگر جمع شده و باهم شام می‌خورند.

 رقص شیر و اژدها یکی از کهن‌ترین آیین و رسوم  چین است. عروسک‌های بزرگ و طویل که به نمایش درمیاید و در کنار آن موسیقی خاصی نواخته می‌شود.

این جشن مشابه تعطیلات کریسمس غربی‌ها است.

مهم‌ترین غذاهایی که در این روز خورده می‌شود:

  • ماهی

یکی از مهم‌ترین غذاهایی ست که در سال نوی چینی باید خورد و بدون آن سفره معنایی ندارد. ماهی در فرهنگ چینی نماد پیشی گرفتن است.

  • دامپلینگ چینی

در افسانه‌های چینی می‌گوید در سال نو اگر کوفته (دامپلینگ) بیشتری میل کنید؛ سال جدید پول بیشتری به دست می‌آورید.

  • اسپرینگ رول

چینی‌ها معتقدند خوردن آن‌ها خوش‌شانسی می‌آورد.

  • کیک برنجی

خوردن برنج چسبناک نماد درآمد زیاد و یا موقعیت‌های عالی‌تر است.

  • نودل‌های بلند

این نودل‌ها به خاطر بلند بودشان خورده می‌شود که نماد طول عمر است.

  • میوه خوش‌شانسی

میوه‌های که در این روز خورده می‌شود شامل نارنگی، پرتغال و دارابی است که ازنظر ظاهری کاملاً گرد و سرخ می‌باشند. این میوه‌ها نماد ثروت  است.

این روز مصادف با ۵ بهمن‌ماه است.

جشنواره نیمه پاییز

یکی از  چهار عید مهم و  سنتی چینی است که تعطیلاتی را همراه خود دارد. جشنواره نیمه پاییز به‌جای مانده از روزگاران پرستش ماه است.

این جشن محبوب با برداشت محصول همراه است که مقارن با روز پانزدهم از هشتمین ماه تقویم چینی می‌باشد.

چینی‌ها معتقدند، ماه منبع الهام و قدرت است و در این روز با کامل شدن ماه تمام موجودات و گیاهان کامل می‌شوند و رشد می‌کند. به همین خاطر آن‌ها به دیدار یکدیگر می‌روند تا  علاوه بر دعای خیر برای خانواده خود طلب یک آینده خوب را هم داشته باشند و در کنار آن شکرگزاری برداشت محصول را هم به‌جای می‌آورند.

مهم‌ترین غذاهایی که در این روز خورده می‌شود:

  • کیک ماهی
  • خرچنگ
  • تارو (یک نوع سیب‌زمینی شیرین است)
  • حلزون
  • کدوحلوایی
  • گوشت اردک کبابی
  • هندوانه
  • گلابی
  • شراب اسمانتوس

این مراسم شبیه به عید شکر گذاری پیروان دین حضرت مسیح است.

جشنواره فانوس

ریشه‌های این جشن نورانی را باید در سلسله هان که به بیش از دو هزار سال بازمی‌گردد؛ جست‌وجو کرد. جشنواره فانوس نمایانگر پایان سال نوی چینی و آماده‌سازی برای شروع فصل دوباره‌ای از سال است.

در هر کوی و برزن از خاک چین که گذر کنید، فانوسی روشن  جلوی درب تمام خانه‌ها به چشم می‌خورد که در تاریکی شب، چشم اندازه زیبایی را خلق می‌کند. در زمان‌های گذشته تنها پادشاهان و اشراف اجازه حمل کردن فانوس را داشتند اما این روزها همه افراد حق به پرواز درآوردن فانوس خود را پیداکرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی که در جشن فانوس خورده می‌شود شیرینی‌های تانگ يوآن است. این شیرینی‌ها از آرد برنج و در رنگ‌های متفاوتی پخته می‌شود.

 این روز مصادف با ۱۹ بهمن‌ماه است.

جشنواره قایق اژدها

در مورد فلسفه و ریشه این جشن افسانه‌های بسیاری نقل می‌شود که به هیچ‌کدام به‌طور قطع نمی‌توان استناد کرد. عده‌ای اعتقادات دارند که چینی‌ها این جشنواره را از ایران باستان وام گرفته‌اند و تعدادی دیگر معتقدند که اصالت این رویداد به خودکشی شاعر معروف چینی در رودخانه بازمی‌گردد.

در این روز که تعطیل عمومی است، مردم به کنار رودخانه رفته و مشغول مسابقه قایق‌رانی می‌شوند.

مهم‌ترین غذاهایی که در این روز خورده می‌شود:

  • چیماکی

نوعی دلمه است که برنج پخته‌شده را لای برگ درخت خیزان می‌پیچند.

  • مارماهی

در مناطق جنوبی حتماً این غذا همراه جشن می‌خورند. مارماهی را یا به‌صورت کبابی و یا به‌صورت خورشت با توفو خورده می‌شود.

  • تخم‌مرغ چای

جوشاندن تخم‌مرغ با چای یک رسم قدیمی است که رنگ تخم‌مرغ کاملاً عوض می‌شود که معتقدند خوردن آن به رفع خستگی و دور کردن بدشانسی کمک می‌کند.

  • پنکک
  • شراب سرخ

این روز مصادف با ۵ تیرماه است.

روز ملی چین

روز ملی چین هرساله در یک اکتبر در سراسر کشور و همچنین هنگ‌کنگ و ماکائو  جشن می‌گیرند. تعطیلات این روز مهم به هفت روز می‌رسد که در این مدت جشن‌های گوناگونی همچون آتش‌بازی و برگزاری کنسرت انجام می‌گیرد. میزان سفر مردم در این زمان بالا می‌رود.

جشنواره چینگ مینگ

یک روز بسیار مهم در چین که از درگذشتگان و اجداد خود یاد و به آن‌ها ادای احترام می‌کنند. این روز که همراه با یک تعطیل سه روز است، فرصت مناسبی به بازماندگان می‌دهد تا به قبرستان‌ها رفته، یاد و خاطره رفتگان خود را تجدید کنند.

این روز علاوه بر چین در مالزی، سنگاپور، تایلند، اندونزی، هنگ‌کنگ، تایوان و ماکائو گرامی داشته می‌شود.

جشنواره کیکسی

این روز را باید به‌عنوان ولنتاین چینی اطلاق کرد. در روز کیکسی عشاق و دلداده‌ها به‌رسم افسانه قدیمی دختر بافنده و پسر گاوچران به یکدیگر عشق می‌ورزند.

به‌طور سنتی دختران اقلامی را که با هنر و دست خود درست کردند به معرض نمایش می‌گذارند و آرزو می‌کنند که همسری خوب نصیبشان شود.

اما اخیراً کیکسی با فرهنگ ولنتاین تلفیق‌شده و در این روز عشاق جوان ترجیح می‌دهند به خرید بروند و پسران به دختران گل هدیه دهند.

مهم‌ترین غذاهایی که در این روز خورده می‌شود:

  • دامپلینگ
  • شکلات‌های شکری
  • پنج مغز: فندق، بادام‌زمینی، دانه لونگان، دانه ملون و عناب
  • نودل
  • مرغ

این روز مصادف با ۱۶ مردادماه است.

برای اطلاع از تور چین، با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید