سانجا ماتسوری (Sanja Matsuri): یکی از سه جشن‌ بزرگ شینتو در توکیو

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 11 مارس 2024
Loading...

در سومین آخر هفته ماه می، صد معبد میکوشی قابل حمل، رژه باشکوه و تعداد زیادی از ساکنان توکیو گرد هم می آیند تا جشنواره سانجا ماتسوری را جشن بگیرند. سانجا ماتسوری یکی از سه فستیوال بزرگ توکیو است و در سه روز متوالی برگزار می‌شود. این جشنواره که بخشی از فرهنگ ژاپن را به نمایش می‌گذارد، تاریخچه‌ای شنیدنی دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. برای داشتن یک تجربه عالی از سفر به ژاپن، می‌توانید با شرکت کنندگان در سانجا ماتسوری همراه شوید.

افسانه جشنواره سانجا ماتسوری

بر اساس افسانه‌های باستانی ژاپن، برادران هینوکوما هاماناری و هینوکوما تاکناری در حال ماهیگیری در رودخانه میاتوگاوا (که اکنون به عنوان رودخانه سومیداگاوا شناخته می‌شود) بودند که مجسمه کانن، “الهه رحمت بودایی” کشف و از اعماق رودخانه بیرون آوردند. فرد ثروتمندی به نام هاجینوماتسوچی مجسمه را در خانه خود نگه داشت و به همین بهانه پایه معبد سنسوجی را که امروزه جز معروفترین جاذبه های گردشگری تور ژاپن به شمار می‌رود بنا کرد.

بعدها ضریحی برای زنده نگاه داشتن یاد آن سه نفر که مجسمه را کشف کردند در توکیو ساخته شد. زیارتگاه ساخته شده  معبد Asakusa نام دارد که هم اکنون در کنار معبد سنسوجی قرار گرفته است.

از دوره ادو، جشنواره سانجا ماتسوری برای بزرگداشت این سه مرد برگزار شد. (“سانجا” در اصطلاح به معنای “سه نفر” است.) امروزه جشنواره سانجا ماتسوری با حضور بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده برگزار شده و  یک رویداد محلی پر جنب و جوش و محبوب به شمار می‌رود.

رویدادهای جشنواره سانجا ماتسوری

سانجا ماتسوری سه روز ار آخرین هفته ماه می را به خود اختصاص می‌دهد. هر یک از این سه روز رویدادهای مخصوص به خود را دارند:

جشن‌های روز اول: جمعه

جشن‌ها بعد از ظهر جمعه با رژه دایگیورتسو آغاز می‌شود، صفوف بزرگی از کشیش‌ها، مقامات شهری، نوازندگان و رقصندگان با لباس‌های دوره ادو در امتداد Yanagi Dori به سمت معبد سنسوجی و معبد آساکوسا حرکت می‌کنند. یک مراسم شینتو بلافاصله پس از رژه برگزار می‌شود و پس از آن یک رقص سنتی جهت دعا برای برداشت محصول و رفاه فراوان برگزار می‌شود.

در ادامه جشن اولین زیارتگاه قابل حمل (میکوشی) محله‌های آساکوسا با همراهی نوازندگانی که در حال نواختن طبل‌ها و فلوت‌های ژاپنی هستند، بیرون آورده شده و در خیابان‌ها حمل می‌شوند.

جشن‌های روز دوم: شنبه

در روز شنبه هر محله میکوشی خود را به نمایش می‌گذارد، در این روز حدود ۴۴ میکوشی در خیابان‌ها خودنمایی می‌کنند. میکوشی‌ها حوالی ظهر بیرون آورده شده و به معبد سنسوجی و معبد آساکوسا برده می‌شوند تا قبل از بازگرداندن آنها برای رژه در اطراف محله‌های خود جهت شانس و رفاه و برکت محصولات متبرک شوند. بسیاری از محله‌ها میکوشی‌های کوچکتر مخصوص زنان و کودکان را نیز برای رژه به خیابان می‌آورند.

جشن‌های روز سوم: یکشنبه

رویدادهای یکشنبه به عنوان روز پایانی جشنواره سانجا ماتسوری، از ساعت ۶ صبح آغاز می‌شود. زمانی که صدها نفر که بر اساس محله‌هایشان گروه‌بندی شده و لباس‌های جشنواره بر تن دارند، در زیارتگاه آساکوسا جمع شده و برای حمل یکی از سه میکوشی بزرگ اصلی رقابت می‌کنند. رقابت بین گروه‌ها بسیار شدید و حساس است. در نتیجه، تماشاگران در طول این بخش از جشنواره به دلیل فضای کم و مسائل ایمنی اجازه عبور از دروازه ها و ورود به سنسوجی را ندارند.

پس از حدود دو ساعت، میکوشی به جهات مختلف حرکت می‌کند تا در تمام منطقه رژه انجام شود. تا پایان شب، قبل از بازگشت به معبد آساکوسا آنها از تمام خیابان‌ها، پاساژهای خرید و محله های آساکوسا دیدن خواهند کرد.

بیشتر بخوانید

جشن کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی در ژاپن – کیشیوادا دانجیری ماتسوری (Kishiwada Danjiri Matsuri)

بهترین زمان برای بازدید از سانجا ماتسوری

به اعتقاد بسیاری از شرکت کنندگان بهترین روز برای بازدید از جشنواره سانجا ماتسوری روز شنبه (دومین روز جشنواره) است. در این روز همه محله‌‌ها میکوشی (معابد یارتگاه های قابل حمل) خود را از معبد Asakusa و از طریق محوطه معبد سنسوجی خارج می‌کنند. حدود ۱۰۰ میکوشی از دروازه خارج می‌شود. بنابراین این رویداد برای چند ساعت ادامه دارد. اولین میکوشی در حوالی ظهر سنسوجی را ترک می‌کند. از آنجا که جمعیت بسیار زیادی برای دیدن رژه ارابه‌هایی که معابد را حمل می‌کنند به خیابان می‌آیند، بهتر است چند ساعت قبل از شروع مراسم در آنجا حضور داشته باشید.

حضور جمعیت زیاد شور و هیجان وصف نشدنی را در فضا حاکم می‌کند، شما اعضای هر محله را می‌بینید که میکوشی‌ها خود را با آواز به هوا پرتاب می‌کنند. با اینکه هر معبد حدود ۱ تن وزن دارد اما شرکت کنندگان به راحتی آن‌ها را حمل کرده و رژه می‌روند. رژه جذاب تا چند ساعت ادامه دارد، پس وقت کافی برای دیدن آن را خواهید داشت.

غذاهای جشنواره سانجا ماتسوری

در طول جشنواره، محوطه معبد سنسوجی مملو از غرفه‌های غذای مختلف و لذیذ ژاپنی می‌شود، شما می‌توانید غذاهای معروف مانند تاکویاکی، اوکونومیاکی یا یخ تراشیده شده را امتحان کنید. پخت و ارائه غذاها تا عصر ادامه دارد. بنابراین جشنواره سانجا ماتسوری زمانی مناسبی برای امتحان برخی از غذاهای محلی ژاپن به شمار می‌رود. با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا فرصت این را خواهید داشت تا سنسوجی را در شب و هنگام روشن شدن فانوس‌ها ببینید. شب‌های جشنواره نیز در محوطه معبد سنسوجی حال و هوای خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید

جشن رقص و موسیقی در کوچی – یوساکوی ماتسوری (Yosakoi Matsuri)

دسترسی به محل برگزاری سانجا ماتسوری

جشنواره سانجا ماتسوری در اطراف محوطه معبد آساکوسا و معبد سنسوجی برگزار می‌شود. ایستگاه آساکوسا، که توسط خط مترو گینزا، خط مترو آساکوسا و راه‌آهن توبو در دسترس است در چند قدمی این دو معبد قرار دارد.

  • دسترسی از ایستگاه توکیو

با خط JR Yamanote به ایستگاه Kanda بروید (۲ دقیقه، ۱۵۰ ین) و به خط مترو Ginza برای Asakusa (10 دقیقه، ۱۸۰ ین) بروید.

  • دسترسی از ایستگاه شینجوکو

با خط نارنجی JR Chuo به ایستگاه کاندا بروید (۱۰ دقیقه، ۱۸۰ ین) و به خط مترو Ginza برای Asakusa (10 دقیقه، ۱۸۰ ین) بروید.

آنچه در جشنواره سانجا ماتسوری میبینید

  • تماشای رژه Daigyoretsu در بعد از ظهر جمعه
  • دیدن صدها میکوشی در اطراف محله آساکوسا در روز شنبه
  • تماشاگران مشتاق برای برگزاری میکوشی بزرگ معبد Asakusa در روز یکشنبه رقابت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

نمایش عظیم فانوس‌های کاغذی در ژاپن – نبوتا ماتسوری (Nebuta Matsuri) در آئوموری

سخن پایانی

جشنواره سانجا ماتسوری (三社祭) یک جشنواره سالانه در منطقه آساکوسا است که معمولاً در سومین آخر هفته کامل ماه می برگزار می‌شود. این مراسم برای بزرگداشت سه بنیانگذار معبد سنسوجی برپا شده و یا حال و هوای بسیار شاد طرفداران بسیاری در میان ژاپنی‌ها و گردشگران خارجی دارد. هر ساله نزدیک به دو میلیون نفر در طول سه روز برگزاری این جشنواره از آساکوسا دیدن کرده و این استقبال پر شور سانجا ماتسوری را  به یکی از محبوب ترین جشنواره های توکیو تبدیل کرده است.

سوالات متداول

.

در سانجا ماتسوری چه مراسم‌هایی برگزار می‌شود؟

جشنواره سانجا دارای حدود ۱۰۰ زیارتگاه قابل حمل میکوشی است که خدایان شینتو به طور نمادین در آنها قرار گرفته‌اند. سپس تیم‌های میکوشی محله در خیابان‌ها به سمت معبد سنسوجی رژه رفته و همراه با تکان دادن معابد قابل حمل آواهایی را با قدرت زمزمه می‌کنند.

سانجا ماتسوری در چند روز برگزار می‌شود؟

فستیوال سانجا ماتسوری، جشنی سه روزه است. روز اول جابجایی معابد انجام می‌شود، روز دوم رژه‌های بزرگ در خیابان همراه با کشیدن ارابه‌ها در خیابان برگزار شده و روز سوم، روز رقص Binzasara (رقص سنتی) دعا برای رفاه و برداشت پربار محصولات است.

تاریخچه سانجا ماتسوری به کدام افسانه ژاپنی برمی‌گردد؟

منشا پیدایش سانجا را می توان در سال ۱۶۴۹ یافت، زمانی که “شوگون توکوگاوا ایمیتسو” دستور ساخت معبد آساکوسا را به دو برادر به نام‌های تاکناری و هاماناری هینوکوما  و دوست آنها، ماتسوشی هاجینو داد.  به دلیل نقش این سه نفر در ساخت معبد، در سانجا ماتسوری از آن‌ها قدردانی می‌شود.

شرکت کنندگان در جشنواره سانجا ماتسوری چه می‌پوشند؟

یوکاتا یک لباس سنتی ژاپنی است که معمولاً از پنبه یا پارچه مصنوعی ساخته می‌شود و اغلب در ماه‌های تابستان یا در مناسبت‌های خاص مانند جشنواره‌ها، آتش‌بازی‌ها و سایر رویدادهای سنتی پوشیده می‌شود.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید