جشن کشتی سومو ژاپنی

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در شنبه 6 آوریل 2024
Loading...

احتمالا شما هم با شنیدن نام ژاپن فرهنگ و تکنولوژی فوق پیشرفته‌اش به ذهنتان خطور می‌کند. همین مسئله پارادوکسی بسیار جذاب و جالب از ژاپن می‌سازد که سیل گردشگران را به این کشور سرازیر می‌کند. آداب و رسوم ژاپنی از کودکی با وسواس و جدیت به کودکان آموزش داده می‌شود و چیزی که اکنون میبینیم یک محیط مدرن و پیشرفته با درون مایه‌ای سنتی است که با وجود تغییرات جهانی، در این مرز و بوم همچنان پررنگ است! یکی از این رسومات بازی‌های سومو است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

معرفی بازی سومو

سومو ورزش ملی ژاپن است که در آن قد، وزن، قدرت در درجه اول اهمیت قرار دارد و برنده مسابقه کسی است که حریف خود را از رینگ بیرون انداخته یا یکی از اعضای بدن حریف را به زمین بزند؛ ژاپنی‌ها هر سال ۶ تورنمنت که هر کدام ۱۵ روز طول می‌کشد، با حضور پرشور تماشاگران برگذار می‌کنند.

نقاشی‌های دیواری ماقبل تاریخ نشان می‌دهد که سومو از رقص در دعا برای برداشت خوب محصول در آیین‌های کشاورزی سرچشمه گرفته‌است و قدمت برگذاری این مسابقات به بیش از دو هزار سال پیش باز می‌گردد. نخستین نبرد مورد تایید تاریخی سومو، در سال ۶۴۲ در دربار امپراتریس کوگیوکو برگذار شد تا یک نماینده کره‌ای را سرگرم کند و در قرن‌های بعد، محبوبیت سومو در دربار، اهمیت تشریفاتی و مذهبی آن را افزایش داد.

همچنین در طول فصل مسابقات، منطقه با پرچم‌های رنگارنگ تزئین می‌شود و قبل از مسابقه بنرهایی متنوع در اطراف رینگ رژه می‌روند. اینها جوایزی است که حامیان مالی به کشتی‌گیران ارائه می‌دهند. هر چه بنرهای بیشتری ببینید، مسابقه پرشورتر است.

اصول اولیه مسابقات سومو

مسابقات سومو خیلی زود (حدود هشت صبح) شروع می‌شود. ترتیب مسابقات بدین صورت است که از کشتی‌گیران دارای رتبه پایین شروع و تا مسابقات بزرگ بین ورزشکاران رتبه برتر ادامه می‌یابد. قوانین سومو ساده است: اولین کشتی‌گیری که پا را بیرون از رینگ می‌گذارد یا با هر قسمتی از بدنش به جز پاهایش داخل رینگ را لمس می‌کند، بازنده است.

بالاترین رتبه در سومو، ماکوچی (به انگلیسی:Makuuchi) یا ماکونچی (به انگلیسی: Makunouchi) است و از طرفی به قهرمان مسابقات سوموی ژاپن یوکوزونا گفته می‌شود.

همچنین جالب است بدانید که کشتی‌گیران سومو معروف به این هستند که مقادیر زیادی از چانکونابه (نوعی غذای پرکالری) می‌خورند تا وزنشان را بالا ببرند.

بیشتر بخوانید:

جشنواره های پاییزی ژاپن | لیست کامل

چگونه در مراسم سومو شرکت کنیم؟

اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که در ماه آوریل با  تور ژاپن به توکیو سفر کنید، می‌توانید جشنواره سومو را ببینید. مراسم در معبد یاسوکونی ،یکی از معروف‌ترین زیارتگاه‌های توکیو، برگزار می‌شود و دلیل انتخاب معبد یاسوکونی برای اجرا این است که سوموها بتوانند دعا کنند که پیروز شوند.

 

برای تماشای مسابقات سومو باید به سایت buysumotickets.com مراجعه و بلیط تهیه کنید؛ همچنین در برخی از فروشگاه‌ها یا استادیوم‌ها نیز بلیط قابل خرید است. فروش بلیط‌ها تقریباً یک ماه قبل از شروع مسابقات آغاز و اغلب استادیوم پر از تماشاگران می‌شود.

سه نوع صندلی برای تماشاگران در دسترس است:

صندلی های کنار حلقه:

صندلی‌های کنار رینگ که نزدیک‌ترین نقطه به حلقه قرار دارند، گران‌ترین صندلی‌ها هستند. دارندگان بلیط روی بالشتک های روی زمین می‌نشینند و حتی ممکن است کشتی‌گیران به آنها برخورد داشته باشند!

صندلی های جعبه ای:

بقیه طبقه اول استادیوم از صندلی‌های جعبه‌ای به سبک ژاپنی تشکیل شده است که به طور کلی چهار نفر را در خود جای می‌هند و برای نشستن بر روی آن باید کفش‌ها در آورده و روی کوسن‌ها نشست.

صندلی های بالکن:

در بالکن طبقه دوم، چند ردیف صندلی وجود دارد که بسته به فاصله‌شان تا حلقه به صندلی‌های A، B و C طبقه بندی می‌شوند.

 

در انتها توصیه می‌کنیم که اگر زمان محدودی برای تماشای مسابقات دارید، بین ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۰۰ در ورزشگاه حضور داشته باشید زیرا که قهرمانان و کشتی گیرانی که بالاترین امتیازها را دارند مسابقات خود را قبل از ساعت ۱۸ برگذار می‌کنند.

سخن پایانی:

پیشنهاد ما این است که پس از یک پیک نیک لذت بخش، در آمفی‌تئاتر پشت معبد یاسوکونی بنشینید و مبارزه سوموها با یکدیگر را تماشا کنید. همچنین می‌توانید رژیم غذایی اصلی سومو را که Chankonabe نام دارد امتحان کنید. Chankonabe یک سوپ از نوع هات پات است که  مقدار زیادی سبزیجات و گوشت‌های مختلف در آب ماهی دارد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید