جشنواره گل هیروشیما یا Hiroshima Flower Festival

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در شنبه 18 مه 2024
Loading...

از دلایل محبوبیت ژاپن بین توریستان، فستیوال‌های پر شور و حرارت آن می‌باشد که جشنواره گل هیروشیما یکی از آنهاست. هر ساله مردم از سرار ژاپن در هیروشیما گرد هم می‌آیند تا از رژه‌های مخصوص این جشن و نمایش‌ها لذت ببرند. شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین جذابیت فستیوال گل هیروشیما، رقص یوساکوی باشد که در آن صدها نفر با آرایش و لباس‌های خاص و ترکیب رقص‌های سنتی و مدرن به پایکوبی می‌پردازند. هر ساله بلوار صلح که مقر اصلی برگزاری مراسم است، با عرضی ۱۰۰ متری، به روی ماشین‌ها بسته می‌شود و به رژه‌ها، رقص‌ها و غرفه‌ها اختصاص داده می‌شود. در ادامه به طور کامل در مورد این جشنواره صحبت خواهیم کرد.

جشنواره گل هیروشیما

در ابتدا باید بگوییم که فلاور فستیوال هیروشیما، با فضای کارناوالیک خود، سالانه بیش از یک میلیون نفر را جذب می‌کند! روز اول جشنواره یعنی حوالی ظهر ۳ می، با یک رژه خیره کننده، شناورهای تزئین شده با گل و پایکوبی هزاران رقصنده که به سمت پارک یادبود صلح حرکت می‌کنند، برنامه آغاز می‌شود. پارک یادبود صلح جایی است که میهمانان مشهور آواز می‌خوانند، می‌رقصند و نمایش اجرا می‌کنند. در ۵ می که آخرین روز جشنواره گل هیروشیما است، رژه (رقص) یوساکوی، جشنواره را با اجراهای پرشور و لباس‌ها و آرایش‌های رنگارنگ مخصوصش به اوج هیجان می‌رساند. همان‌طور که گفته شد، یوساکوی رقص سنتی ژاپنی را با موسیقی مدرن ترکیب می‌کند و شاید به همین علت است که شرکت کنندگان این رویداد طیف وسیعی از سنین و پیشینه‌ها را شامل می‌شوند.  

علاوه بر مراسم اصلی که شامل رقص و رژه است، سرگرمی‌های دیگری نیز در این جشنواره وجود دارد؛ مثل کنسرت‌ها، نمایش‌های مد و اجراهای محلی ژاپنی. هم‌چنین غرفه‌هایی اطراف بلوار صلح برپا می‌شوند که همگی با نام گل‌های مختلف نام گذاری شده‌ و توسط شرکت‌های مختلف اجاره می‌شوند. یکی دیگر از جذابیت‌های هیروشیما فلاور فستیوال، برج گل می‌باشد که هر ساله در ضلع جنوبی پارک یادبود صلح، برپا می‌شود. گفتنی است که طرح این برج از میان طرح‌های ارسالی مردم محلی انتخاب می‌شود.

از میان این غرفه‌ها، غرفه‌های بین‌المللی مواد غذایی بسیار محبوب هستند. متاسفانه گیاهخواران شانس زیادی در یافتن غذای مورد علاقه‌شان نخواهند داشت اما اگر گوشتخوار باشید، غرفه‌های بسیار جذابی در انتظار شما را می‌کشند. توصیه ما این است که غذاهای محلی مانند Okonomiyaki را از دست ندهید! سبک محلی اوکونومیاکی با پایه خمیر شروع می‌شود که بر آن لایه‌هایی از کلم، جوانه لوبیا، پیازچه، شکم خوک، رشته فرنگی و تخم مرغ قرار دارد.

با قدم گذاشتن به بلوار صلح، تمام رده‌های سنی را در حال تفریح خواهید دید؛ از بچه‌های مدرسه‌ای گرفته تا بازنشستگان و افراد مسن در حال رقص و آواز خواهند بود. همچنین بچه‌ها می‌توانند در چادرها و غرفه‌هایی که مخصوص آن‌ها طراحی شده‌اند، سرگرم شوند و حتی جوایز مختلف برنده شوند.

مراسم روشن کردن شمع

نکته قابل توجه و نسبتاً جدید در جشنواره گل، مراسم روشن کردن شمع در پارک یادبود صلح است؛ جایی که مردم با ساخت اوریگامی جرثقیل و شمع روشن کردن، پیام‌های صلح را ترویج می‌دهند. این شمع‌ها از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۹ شب روشن می‌مانند و منظره‌ای دیدنی و تاثیرگذار را به نمایش می‌گذارند.

فلسفه برگزاری جشنواره گل هیروشیما

از زمان راه اندازی جشنواره در سال ۱۹۷۷، چند هدف اصلی زیربنای این جشنواره بوده است: تبدیل هیروشیما به شهر گل‌ و موسیقی، انتقال پیام‌ صلح، ترویج فرهنگ هیروشیما با بقیه جهان و روابط گرم انسانی. بخش‌هایی از جشنواره نیز در بلوار صلح که در نزدیکی گنبد بمب اتمی است، برگزار می‌شود و یادبودی برای قربانیان حادثه تلخ بمباران هسته‌ای هیروشیمای ژاپن است.

تاریخ برگزاری فستیوال گل هیروشیما

جشنواره گل هیروشیما از سال ۱۹۷۷ هر ساله در هفته طلایی از ۳ تا ۵ می برگزار می‌شود. هفته طلایی در ژاپن به چهار تعطیلات ملی مجزا اشاره دارد که تقریباً متوالی و در اواخر آوریل و اوایل ماه می است که یک زمان محبوب از سال برای سفرهای داخلی ژاپنی می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید:

اطلاعات ضروری سفر به ژاپن

 

پارک یادبود صلح یا گنبد بمب اتمی

پارک یاد بود صلح هیروشیما علاوه بر جشنواره گل، محل قرارگیری چندین مکان عمومی و یادبودی برای قربانیان بمباران اتمی ژاپن نیز می‌باشد. موزه یادبود این پارک، به جزئیات وحشتناک جنگ هسته‌ای پرداخته و پیام صلح را به جهان منتقل می‌کند. همچنین تالار یادبودی نیز وجود دارد که داستان قربانیان بمب را به اشتراک می‌گذارد.

در نهایت، موزه هنر هیروشیما مجموعه قابل توجهی از شاهکارهای غربی، از جمله آثار مونه، پیکاسو، ون گوگ و امثال آن، و همچنین هنر ژاپنی قرن ۱۹ و ۲۰ را در خود جای داده است. بنابراین اگر که به ژاپن سفر کردید مطمئن باشید که رفتن به هیروشیما و بازدید از پارک یادبود، ارزشش را دارد!

سخن پایانی

در بخش سخن پایانی قصد داریم که چند توصیه مهم قبل از شرکت در جشنواره به شما داشته باشیم: سازمان‌دهندگان این جشنواره ممکن است بدون اطلاع قبلی رویدادها را لغو کنند یا زمان‌بندی‌ها را تغییر دهند؛ بنابراین همیشه قبل از رفتن به این فستیوال، سایت‌های رسمی را بررسی کنید.

از طرفی دیگر اگر ترجیح می‌دهید از شلوغی دوری کنید، اواسط هفته یا بعد از ساعت ۳ که رژه‌ها تمام می‌شوند بروید. زیرا با وجود این‌که بلوار صلح جاده‌ای وسیع است، اما با حضور چند صد هزار بازدید کننده و خصوصا در رژه روزهای اول و پایانی جشنواره بسیار شلوغ می‌شود.

در طول جشنواره نیز اغلب هوا بسیار گرم است، بنابراین کلاه و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. برای شرکت در این جشنواره و رزور تور ژاپن میتوانید با کارشناسان ما با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس بگیرید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید