بوتیا، کریمان و کارمانیا به معنای “شجاعت و دلاوری” نام‌‌های کرمان کهن هستند. شهری پهناور که نشانه‌های تمدن در آن به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد و با داشتن گنجینه‌های معماری ارزشمند در میان ۵ شهر تاریخی ایران قرار گرفته است. در این مطلب با معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان آشنا می‌شویم.

کرمان نگینی ارزشمند در فلات کویر ایران که بیش از ۶۰۰ اثر ارزشمند تاریخی را در دل کوچه‌پس‌کوچه‌های خود دارد. جاذبه‌های این شهر شهرت جهانی داشته و ۶ بنای آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

در واقع کرمان از قدیمی‌ترین و البته پهناورترین شهرهای ایران است. سرزمین کرمان در زمان هخامنشیان بخشی عظیم از حکومت پارس را تشکیل می‌داده اما همانند بسیاری از مناطق ایران با حمله اسکندر مقدونی خسارات فراوانی را متحمل شد. با این حال بسیاری از بناهای تاریخی شهر همچنان پا برجا مانده و روایت‌گر داستان‌های پرفرازونشیب آن می‌باشند. قنات‌ها، باغ‌ها و عمارت‌های تاریخی با معماری‌های خارق‌العاده از جاذبه‌های گردشگری هستند که در تور کرمان خواهید دید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

جاذبه‌های گردشگری کرمان

.

مجموعه گنجعلی خان

گنجعلی خان در زمان شاه عباس صفوی حاکم کرمان بوده واین مجموعه نیز به دستور او برای رفاه حال مردم شهر ساخته شد. میدان گنجعلی خان تعداد بسیاری از بناهای تاریخی کرمان را در دور تا دور خود دارد. در واقع هر کجای این میدان که قدم بگذارید گنجینه‌ای ارزشمند را پیش روی خود خواهید دید.

بازدید از میدان را می‌توانید از بازار گنجعلی خان شروع کنید. قدم زدن در این بازار با معماری سنتی شما را با خود به قلب تاریخی جذاب ایران می‌برد. در ادامه سری به حمام مجموعه بزنید که هم اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده و تصویری زیبا از لباس‌های محلی و شیوه زندگی مردم کرمان را به نمایش می‌گذارد و اگر می‌خواهید انواع سکه‌های ایرانی را در دوره‌های مختلف ببینید به ضرابخانه بروید این مکان زیبا زمانی محل ضرب سکه بوده و در حال حاضر یکی از موزه‌های سکه ایران به شمار می‌رود.

آب انبار، کاروانسرا، مدرسه و سرای گنجعلی خان از دیگر بناهای تاریخی مجموعه هستند. میدان گنجعلی خان از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کرمان است که در اردیبهشت ۱۳۴۷ به ثبت آثار ملی رسید.

مجموعه گنجعلی خان هر روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ باز است.

آدرس: کرمان، بازار بزرگ کرمان، میدان گنجعلی خان

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه از معروفترین جاذبه‌های گردشگری کرمان است که خود کرمانی‌ها به وجودش افتخار می‌کنند. تاریخ دقیق ساخت این بنا به طور قطع مشخص نشده است اما با توجه به شیوه معماری که دارد برخی آن را متعلق به دوره ساسانی می‌دانند.

گنبد جبلیه ساختمانی ۸ ضلعی است که گنبدی هلالی بر روی آن قرار گرفته و تنها بنای سنگی کرمان به شمار می‌آید. داخل گنبدهم آثاری از تزیینات گچبری دیده می‌شود که بیشتر آن‌ها بر اثر مرور زمان از بین رفته‌اند. برخی از باستان شناسان معتقدند که بنا یک آتشکده قدیمی است و برخی نیز آن را مقبره یکی از موبدان زرتشتی می‌دانند.

گنبد جبلیه ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: کرمان، خیابان شهدا

باغ شازده ماهان

باغی سرسبز در دل کویر با فضایی روح‌نواز و شگفت‌انگیز که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. باغ شازده ماهان بزرگترین و البته زیباترین باغ ایرانی است که قدم زدن در آن خاطره‌انگیزترین لحظات سفر به کرمان را می‌سازد.

برای بازدید از باغ شازده ماهان بایستی مسیری ۳۰ کیلومتری را طی کنید اما بعد از رسیدن به مقصد و دیدن درختان سبز سربه‌ فلک کشیده، جویبارهای روان و موسیقی زنده پرندگان نه تنها پشیمان نخواهید شد بلکه شیفته آن خواهید شد. این باغ یادگاری به جا مانده از دوره قاجار است و زیبایی بی حدوحصرش به گوش جهانیان رسیده و آن را به یکی از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو تبدیل کرده است.

در باغ شازده ماهان می‌توانید با دیدن معماری فاخر ایرانی به خود ببالید در میان جویبارها قدم زده و در انتها با یک غذای محلی در محیطی سرسبز و سرشاز از آرامش از خودتان پذیرایی کنید.

باغ شازده ماهان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ باز است.

آدرس: کیلومتر ۲۵ جاده کرمان – بم

شهر بابک و روستای میمند

شهری بنا شده توسط اردشیر بابکان که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کرمان را در میان خود دارد. “روستای میمند” این روستا از کهن‌ترین مناطق ایران است و با معماری ویژه‌ای که دارد بسیار مورد توجه گردشگران تور کرمان قرار گرفته است.

روستای گردشگری میمند قبل از حمله مغول‌ها در اوج زیبایی و آبادانی خود قرار داشته است. این روستا پس از تخریب مجددا بازسازی شده و اکنون نیز با داشتن اقامتگاه‌های محلی میزبان گردشگران می‌باشد.

خانه‌های صخره‌ای و شیوه زندگی سنتی در این روستا در سال ۲۰۱۵نام آن را در فهرست میراث جهان یونسکو به ثبت رسانده است.

بازار کرمان

بازاری که قدمت آن به قرن هشتم بازمی‌گردد و معماری چنان باشکوه دارد که در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. بازار کرمان علاوه بر محلی برای خرید سوغاتی‌های کرمانی و صنایع‌دستی یکی از جاذبه‌های با ارزش شهر نیز به شمار می‌آید.

بازار کرمان در آن دوران یکی از مسیرهای جاده ابریشم و محلی برای تبادل انواع پارچه و ظروف ارزشمند ایرانی بوده است. نکته جالب اینکه این بازار طولانی‌ترین راسته بازار در ایران می‌باشد و بیش از ۵۰ درصد از جاذبه‌های گردشگری کرمان در همین راسته قرار دارند.

بازارنقارخانه، چهار سوق گنجعلی خان، بازار وکیل و … از جاذبه‌های این مجموعه هستند.

مطالب مرتبط

۱۰ شهر دیدنی ایران برای سفرهای نوروزی

سفر به یزد، زیباترین شهر خشتی دنیا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید