آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ارمنستان | معرفی کامل + عکس

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 3 جولای 2024
Loading...

اگر به جلفا سفر کرده باشید، علاوه بر دیدن طبیعت این شهر زیبا، مناظری خیره‌کننده در آن سوی مرزها نیز شما را شیفته خود خواهد کرد. این تصویر حیرت‌انگیز، نمایی کوچک از کشور سرسبز ارمنستان است که هر تماشاگری را برای دیدن زیبایی‌های افسون کننده‌اش به سمت خود فرا می‌خواند. اگر می‌خواهید از نزدیک با جاذبه های گردشگری ارمنستان به عنوان همسایه دوست‌داشتنی ایران آشنا شوید، با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

ارمنستان کجاست؟

ارمنستان، کشوری زیبا و دوست‌داشتنی در همسایگی ایران است. بیشتر مناطق این کشور با کوه‌ها و مناطق سرسبز احاطه شده‌اند. از این رو ارمنستان آب و هوایی عالی و بسیار دلپذیر دارد. دریاچه‌های آرام با برکه‌هایی زیبا و سرسبز، کلیساهای بزرگ که هرکدام به تنهایی شاهکاری باشکوه از معماری ارمنستان را به نمایش می‌گذارند. همه همه ارمنستان را به مقصدی دوست‌داشتنی تبدیل کرده‌اند.

کشور ارمنستان سال‌های طولانی تحت استعمار دولت‌های مختلف بوده و برای به دست آوردن استقلال خود تاریخی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است. همین امر باعث شده علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی ارزشمندی نیز در این کشور زیبا وجود داشته باشند. آثاری که تمدن چند هزارساله بشریت را به نمایش می‌گذارند.

دانستنی‌های جالب و خواندنی درباره ارمنستان

  • ارمنی‌ها عاشق بازی شطرنج هستند، یادگیری شطرنج از دوران ابتدایی جز واحدهای درسی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
  • لادا نیوای سفید خودروی نمادین ارمنستان و از افتخارات مردم این کشور محسوب می‌شود.
  • زنده نگه‌داشتن خاطرات نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها جزئی از هویت مردم ارمنستان است.
  • ارمنستان اولین کشور در دنیا است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود انتخاب کرد.
  • ارمنی‌ها به الفبای کشورشان بیش از هر چیز افتخار می‌کنند تا جایی که برای هر حرف بنای یاد بود سنگی ساخته‌اند.
  • در ارمنستان نان‌هایی به شکل حروف الفبای ارمنی پخت می‌شود.
  • نان لواش در ارمنستان مانند ایران بسیار پرطرفدار است.
  • خانواده از نهادهای مهم در کشور ارمنستان است.

در سفر به ارمنستان از کدام جاذبه‌ها بازدید کنیم / جاهای دیدنی ارمنستان

ارمنستان با طبیعت سرسبز و دیدنی‌های فراوان هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. در این بین ایروان پایتخت این کشور بیش از سایر شهرها مورد توجه قرار گرفته است. این شهر با قدمت چند هزارساله گنجینه‌های تاریخی ارزشمندی را در دل خود دارد.

ایروان شهری زیبا با پارک‌های بزرگ و سرسبز است از این رو آب و هوایی تمیز و مطبوع دارد. ساختمان‌هایی با سبک معماری نئوکلاسیک و کافه‌های کوچک در گوشه و کنار خیابان‌های ایروان فضایی شبیه به شهرهای کوچک اروپایی را در ذهن گردشگران تداعی می‌کنند. فضای زیبای شهری با دیدنی‌های فراوان و نزدیکی ارمنستان به ایران باعث شده این کشور به مقصد محبوب ایرانی‌ها تبدیل شود. اگر شما هم قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، بازدید از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان و جاهای دیدنی ایروان را که در ادامه آمده است از دست ندهید:

پارک عشاق از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان

پارک عشاق از قدیمی‌ترین پارک‌های ایروان  و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان است. این پارک فضای گل‌کاری شده بسیار زیبایی دارد. آبشارهای مصنوعی، برکه و پل‌های متعدد پارک را به مکانی رمانتیک برای قدم زدن زوج‌های عاشق تبدیل کرده است. به راستی پارک عشاق مناسب‌ترین نام برای این فضای عاشقانه است. علاوه بر این، پارک عشاق محل برگزاری فستیوال‌ها، نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های بزرگ بین‌المللی در کشور ارمنستان است.

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر به ارمنستان

میدان جمهوری از جاهای دیدنی ایروان

میدانی به راستی زیبا که دورتادور آن را ساختمان‌های قدیمی با معماری‌های بی‌نظیر فراگرفته است و خیابان‌هایش با سنگ فرش‌های سفید و صورتی تزئین شده‌اند. این میدان از شلوغ‌ترین مناطق ایروان است، هنگام غروب نوازندگان خیابانی و نقاشان بسیاری هنرهای خود را برای رهگذران به نمایش می‌گذارند. بهترین زمان برای بازدید از میدان جمهوری غروب آفتاب است چرا که بعد از تاریک شدن هوا فواره‌های میدان با نورپردازی فوق‌العاده روشن می‌شوند و فضایی بی‌نهایت زیبا را به وجود می‌آورند.

موزه ماتناداران؛ بزرگترین موزه ارمنستان

موزه‌ها در همه جای دنیا بیانگر فرهنگ و تمدن کشورها هستند. ماتناداران بزرگ‌ترین موزه ارمنستان است که در آن می‌توان آثار با ارزشی از تمدن چند هزارساله این کشور را مشاهده کرد. بیش از ۱۷۰۰۰ نسخه خطی به زبان‌های فارسی، عربی و روسی به همراه آثار ادبی گوناگون در این موزه نگه‌داری می‌شود. اگر به ادبیات و تاریخ علاقه دارید در سفر به ایروان بازدید از موزه ماتناداران را به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ارمنستان در برنامه‌های خود قرار دهید.

کلیسای جامع سنت گریگور؛ مهمترین کلیسای ایروان

ارمنستان به داشتن کلیساهای بزرگ و زیبا معروف است. کلیسای جامع سنت گرگور از کلیساهای مهم در شهر ایروان می‌باشد که از مجموعه ۳ ساختمان کوچک‌تر تشکیل شده است. این کلیسا دو محراب اصلی دارد، محراب‌ها به نام شاه تیرداد و ملکه‌اش نام‌گذاری شده‌اند. به گفته مورخان این دو نفر مبلغان اصلی مسیحیت در کشور ارمنستان بوده‌اند. در حال حاضر کلیسا فعال است و ساکنان ایروان برای مراسم ازدواج از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید

بهترین زمان سفر به ارمنستان | مدت اعتبار پاسپورت برای سفر به ارمنستان

معبد گارنی؛ معبدی با معماری حیرت انگیز در ارمنستان

معبد گارنی تصویر و اسمی آشنا برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های ارمنستان است. گارنی بازمانده معابد بت‌پرستان ارمنی است که از تخریب در امان مانده. معبد گارنی با معماری فوق‌العاده و ستون‌های محکم امروزه به یک از دیدنی‌های ارمنستان بدل شده است.

 شهر سرسبز وانادزور از زیباترین جاذبه های گردشگری ارمنستان

وانادزور سومین شهر پیشرو در بخش شمالی ارمنستان است. این شهر در ارتفاع ۱۴۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و مکانی فوق العاده در ارمنستان است که ارزش دیدن دارد.

شهر به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ارمنستان مملو از فضای سرسبز، طبیعتی خیره کننده و رستوران‌های محلی با غذاهای لذیذ است.

برای دیدن تازیخ کهن و پرفراز و نشیب وانادزور، می‌توانید  از تالار شهر دیدن کنید. این مکان معماری ساختاری دوران گذشته را نشان می دهد. از دیگر نقاط دیدنی این شهر می توان به خانه استاد مهراب، میدان هایک، سنت گرگوری، خانه تایروف و غیره اشاره کرد.

یکی از بهترین ویژگی‌های ونادزور این است که به گردشگران خود فرصت دوچرخه سواری، پیاده روی، قایق سواری، صخره نوردی و بسیاری از فعالیت های تفریحی دیگر را می‌دهد. همچنین فراموش نکنید که در باغ گیاه شناسی وانادزور قدم بزنید و آب معدنی طبیعی را مستقیماً از کوه ها گرفته شده‌اند، بنوشید. محلی‌ها به این آب معدنی تتوه جوور می گویند.

بهترین زمان برای دیدن شهر وانادزور در ماه های تابستان (ژوئن تا آگوست) که دمای هوا معتدل و روزها آفتابی هستند. با این حال، برای لذت بردن از ماه های شرد و بازی های زمستانه  وانادزور، سفر خود را برای ماه‌های دسامبر و فوریه برنامه ریزی کنید.

دریاچه سوان؛ دیدنی‌ترین مکان توریستی در ارمنستان

سوان بزرگترین دریاچه در قفقاز و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان است. این مکان با کلیسای چشمگیر و صومعه های قدیمی مانند حیراوانک و سواناوانک هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند. همچنین سوان به لطف شن‌های طلایی زیبا، تفریحات آبی متنوع و باورنکردنی، هوای تازه کوهستانی و آب خنک لاجوردی توانسته عنوان جواهر ارمنستان را از آن خود کند.

بهترین کارهایی که می‌توان در دریاچه سوان انجام داد: از جزیره سوان دیدن کنید، در چایخانه استودیو بنشینید و چای بنوشید، در رستوران ماکو هاکاتون غذا بخورید و در کنار دریاچه سوان برای یک پیک نیک عالی همراه با باربیکیو برنامه ریزی کنید.

بیشتر بخوانید

لذیذترین دسرهای ارمنی که در سفر به ارمنستان باید بچشید

دیلیجان؛ معروف‌ به سوئیس ارمنستان

دلیجان از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری ارمنستان برای بازدید است و به قدری زیبا ست که از آن به عنوان سوئیس ارمنستان یاد می‌کنند.

این شهر توسط جنگل‌های سرسبز احاطه شده و مکانی عالی برای فرار شلوغی و جنب و جوش ایروان است. دلیجان جاذبه‌های باورنکردنی بسیاری دارد که یکی از آنها صومعه جوکتا است.

اینجا یک صومعه نیمه متروکه است که می توانید در آن کمی پیاده روی کنید. علاوه بر این، این مکان به خاطر چشمه آب معدنی و گونه های مختلف جانوری نیز معروف شده است. حدود ۲۴۰ گونه پرنده در حومه شهر دلیجان زندگی می‌کنند.

بهترین جاذبه های گردشگری دلیجان: حتما از بناهای تاریخی و معابد گشاوانک، حقاستین و ماتواسنک دیدن کنید. همچنین بازدید از کلیسای آخنبات و حوضه رودخانه گتیک را از دست ندهید.

صومعه گغارد؛ سکونتگاهی تاریخی در ارمنستان

این روستای کوچک زیبا اقامتگاهی بسیار قدیمی در ارمنستان است. گغارد به خاطر مقبره‌ها و کلیساهایی که به صورت صخره تراشیده شده اند، در بین گردشگران معروف شده است. این کلیساهای قدیمی مجموعه‌ای زیبا با صخره‌های خارق العاده هستند که قسمتی از تنگه زیبای رودخانه ازات را احاطه کرده‌اند.

گغارد به دلیل داشتن آب و هوای عالی و مناظر بسیار زیبا، پاتوق ارمنی‌های ست که به دنبال گذراندن یک آخر هفته عالی در دل طبیعت هستند.

بهترین جاهای دیدنی گغارد: کلیسای آوازان، جاماتون بالا، کلیسای صخره‌ای و کلیسای کاتوگیکه

غذاهای محلی؛ از محبوب‌‌ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان

غذاهای ارمنستان همانند تاریخچه این کشور قدمتی دور و دراز دارند. سلطه کشورهای مختلف در ارمنستان بر فرهنگ غذایی ساکنانش تأثیر گذاشته و باعث متنوع شدن منوی غذایی در این کشور شده است. شما چه طرفدار غذاهای دریایی باشید چه عاشق دسر و سالاد، بی‌شک باکیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین آن را می‌توانید در رستوران‌های ارمنستان پیدا کنید.

کباب لولا؛ غذای ویژه طرفداران کباب

اگر عاشق کباب هستید نگران نباشید چرا که یکی از خوشمزه‌ترین انواع آن را می‌توانید در ایروان امتحان کنید. این کباب ویژه از راسته گوسفندی که در تخم‌مرغ، فلفل، رب گوجه‌فرنگی، برگ نعناع، فلفل سیاه و پیاز خوابانده شده است تهیه می‌شود. لولا کباب مخصوص ارمنی‌هاست که طعمی فوق‌العاده دارد و با برنج یا نان سرو می‌شود.

فالوسیا از لذیذترین خورش‌های ارمنی

خورشت‌ها در ارمنستان همانند ایران از محبوب‌ترین غذاها به شمار می‌روند. فالوسیا خورشتی لذیذ است که با گوشت، لوبیا و گوجه فرنگی تهیه می‌شود. فالوسیا در میهمانی‌های رسمی همراه برنج و یا دیگر غلات مانند بلغور سرو می‌شود. این خورشت خوش‌رنگ را می‌توان در اکثر رستوران‌های ایروان سفارش داد.

برک پنیری؛ دسر محبوب ارمنی

برک پنیری دسر محبوب ارمنی‌هاست. این دسر نوعی شیرینی است که با خمیر اسفناج و لایه‌ای از پنیر درست می‌شود. برک پنیری به‌قدری لذیذ است که با یک بار امتحان کردنش عاشق آن خواهید شد.


قاپاما؛ غذای سنتی ارمنستان

قاپاما غذای سنتی ارمنی‌ها است که به عنوان غذای رسمی کریسمس و اعیاد ساکنان این کشور شناخته می‌شود. قاپاما را دلمه کدو نیز می‌توان نامید. برای پخت این غذا داخل کدو تنبل را خالی کرده و سپس با موادی مانند گوشت، سبزیجات و یا آجیل پخته پر می‌کنند.

این غذای لذیذ معمولاً در اکثر رستوران‌ها به عنوان پیش غذا برای میهمانان سرو می‌شود.

معروفترین موزه‌های ارمنستان

ارمنستان مملو از تاریخ، جاذبه های گردشگری، شگفتی های طبیعی، مناظر فرهنگی و مقاصد زیبا است. ایروان یکی از شهرهای این کشور است که بیشترین جاهای دیدنی و تفریحی را دارد. ایروان مسحورکننده‌ترین شهر ارمنستان است که مملو از صحنه‌های هنری، معماری و فرهنگی جذاب می‌باشد. در این میان موزه‌های این شهر بیشترین سهم را در معرفی فرهنگ اصیل مردم ارمنستان دارند. موزه‌های قابل توجه زیادی در ایروان وجود دارد که تجربه ای همه جانبه را برای همه کسانی که از آن بازدید می‌کنند ارائه می‌دهند. در ادامه با معروفترین موزه‌های ایروان به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری ارمنستان آشنا می‌شویم:

موزه تاریخ ارمنستان (History Museum of Armenia)

موزه تاریخ ارمنستان محبوب ترین موزه در این کشور به شمار می‌رود. این خانه مجموعه ملی آثار باستانی است که در تالارهای باستان شناسی، تاریخ معاصر، سکه شناسی و قوم نگاری به نمایش گذاشته شده‌اند. این موزه همچنین اقلامی را در خود جای داده است که تصویری از فرهنگ و تاریخ ارمنستان را که از دوران ماقبل تاریخ تا قرن پانزدهم را شامل می شود، در معرض دید قرار می‌دهد. موزه تاریخ ارمنستان دارای بیش از ۴۰۰۰۰۰ شی است که همگی بهترین جنبه های فرهنگ ارمنستان و مردم آن را از دوره پارینه سنگی تا امروز به تصویر کشیده‌اند.

گالری ملی ارمنستان یکی از خیره کننده ترین موزه های ارمنستان است. این گالری هنری که در طبقات بالای موزه تاریخ ارمنستان واقع شده است، بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. گالری ملی ارمنستان مکانی است که همه علاقه مندان به هنر باید از آن بازدید کنند! این موزه، خانه گروه عظیمی از آثار هنری قابل توجه است که هنر جهانی را از دوران باستان تا به امروز به نمایش می گذارد. این مجموعه طیف گسترده ای از شاهکارهای هنرمندان مشهور اروپایی، روسی و ارمنی را در خود جای داده است که آثار آیوازوفسکی، ساریان، دوناتلو، سورنیانس، شاگال، سروف، کاندینسکی و دیگر هنرمندان مشهور را به نمایش گذاشته است.

موزه کارخانه براندی آرارات (Ararat Brandy Factory Museum)

کارخانه براندی آرارات برجسته ترین موزه ایروان است. این موزه که در داخل کارخانه شرکت براندی ایروان واقع شده است، روند ساخت کنیاک و براندی ارمنستان را به نمایش می گذارد. ارمنستان به دلیل تولید براندی که بخش مهمی از تاریخ آن است بسیار شهرت دارد. هر کسی که به ارمنستان می آید باید حداقل یک بار طعم براندی آرارات آن را تجربه کند. حتی اگر مشروب نمی خورید، می توانید از موزه آرارات دیدن کرده و با تاریخچه براندی سازی آشنا شوید و اسرار تولید آن را بدانید.

موزه تاریخ ایروان (Yerevan History Museum)

موزه تاریخ ایروان یکی از خیره کننده‌ترین جاذبه های دیدنی این کشور است. این موزه بیش از ۹۰۰۰۰ نمایشگاه را در خود جای داده است که شامل اشیاء باستانی، کتاب های قرون وسطایی، بنرهای نظامی، تلفن، دوربین فیلمبرداری و موارد دیگر می‌شود. در موزه تاریخ ایروان سه سالن نمایشگاه وجود دارد. هر سالن داستان متفاوتی را روایت می‌کند و آثار دوران ماقبل تاریخ را به تصویر می‌کشد. این تالارها کل توالی تاریخی شهر ایروان را توصیف می کنند که باعث می شود شاهد گذشته، حال و آینده شهر ایروان باشید. موزه تاریخ ایروان گاهی اوقات برنامه های آموزشی و نمایشگاه های موقت برگزار می‌کند.

خانه موزه مارتیروس ساریان (Martiros Sarian House Museum)

خانه مارتیروس ساریان یکی از موزه های برجسته در تاریخ ارمنستان است. این موزه آثار هنرمند مشهور ارمنی قرن بیستم را که بنیانگذار مکتب نقاشی ارمنی است، به نمایش گذاشته. تمام آثار زندگی او در موزه به بازدیدکنندگان نشان داده می شود. با گشتی در موزه متوجه خواهید شد که هنر او فراتر از آن چیزی است که می توان تصور کرد. مارتیروس ساریان که اغلب به عنوان استاد رنگ شناخته می‌شد، نقاشی‌هایش عشق او به کشورش را از طریق قلم مو و رنگ های پر جنب و جوشش به وضوح نشان می‌دهد. این موزه بیش از ۳۰۰ اثر هنری مارتیروس را در خود جای داده است.

معروفترین کلیساهای ارمنستان

ارمنستان با داشتن حدود ۴۰۰۰ هزار کلیسا و صومعه به‌عنوان «سرزمین کلیساها» شناخته می‌شود. بنابراین، اگر قصد خرید تور ارمنستان را دارید و به کلیساهای باستانی علاقه مند هستید، در اینجا لیستی از ۵ کلیسا و صومعه های الهام بخش ارمنی وجود دارد که باید از آنها دیدن کنید.

صومعه نوراوانک (Noravank Monastery)

صومعه نوراوانک  یک مجموعه صومعه مذهبی و تاریخی ارامنه است که در قرن سیزدهم ساخته شد. نوراوانک به معنی “صومعه جدید” ترجمه می شود. با این حال، امروزه این نام اصلا برای آن مناسب نیست، زیرا این صومعه در حال حاضر بیش از هفت قرن قدمت دارد! صومعه زیبای نوراوانک در قرن سیزدهم بر روی طاقچه تنگه پیچ در پیچ باریک بر فراز رودخانه آماغو در نزدیکی شهر یغگنادزور ساخته شده است. خطوط یدکی کلیسا با صخره های صخره ای قرمز تیز تضاد زیبایی دارد. همچنین مناظر چشمگیر یکی از بهترین دلایل برای بازدید از نوراوانک است. این صومعه را گاهی آماگو نوراوانک می نامند تا از صومعه نوراوانک در شهر گوریس متمایز شود. آماگو نام آبادی کوچکی است که در گذشته بر فراز تنگه قرار داشت.

در روزگاری که شاهزادگان اربلیان بر این منطقه حکومت می کردند، این صومعه مرکز مذهبی بزرگی بود و در قرون سیزدهم تا چهاردهم میلادی محل سکونت اسقف های استان سیونیک شد. نوراوانک به مرکز مذهبی و فرهنگی اصلی ارمنستان تبدیل شد و ارتباط نزدیکی با بسیاری از مؤسسات آموزشی، به ویژه با دانشگاه گلادزور و کتابخانه آن داشت. طبق یک افسانه، تکه ای از صلیب واقعی که با خون مسیح آغشته شده بود، در آنجا پنهان شده بود. نوراوانک امروزه به عنوان یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری ارمنستان بازدیدگنندگان بسیاری دارد.

صومعه خور ویراپ (Khor Virap Monastery)

صومعه خور ویراپ (به معنی سیاه چال عمیق) یکی از محبوب ترین صومعه های ارمنستان است. صومعه خور ویراپ حدود یک ساعت با ماشین از مرکز ایروان فاصله دارد.

خور ویراپ یک زندان سلطنتی در نزدیکی آرتاشات پایتخت ارمنستان بود. پادشاه تیریدات سوم، گریگور لوساوریچ را به دلیل پیروی از مسیحیت زندانی کرد. اگرچه پادشاه او را در گودال تاریک انداخت تا بمیرد، اما یک بیوه مسیحی به مدت سیزده سال به طور منظم به او غذا می داد. در سال چهاردهم حبس گریگور، شاه تیریدات دیوانه شد، اما تنها کسی که توانست او را شفا دهد گریگور لوساوریچ بود. از آنجا که آنها فکر می کردند او مرده است، پس از دیدن او شگفت زده شدند! او توانست شاه را دوباره به زندگی برگرداند. تیریدات از گریگور طلب بخشش کرد و در سال ۳۰۱ پس از میلاد تمام پادشاهی خود را به مسیحیت تبدیل کرد.

صومعه خور ویراپ از جاذبه های گردشگری ارمنستان و نزدیکترین نقطه به کوه آرارات کتاب مقدس است.

صومعه تاتف (Tatev Monastery)

صومعه تاتف در مرکز سیونیک و در نزدیکی روستای تاتف قرار دارد ومرکز مذهبی و سیاسی شاهزاده سیونیک بود. صومعه به افتخار سنت یوستاتیوس، شاگرد سنت تادئوس به این اسم نامگذاری شد. سنت تادئوس و سنت بارتولمیوس به طور سنتی اولین کسانی بودند که مسیحیت را در ارمنستان تبلیغ کردند. قدیمی ترین قسمت های کلیسا به قرن ششم باز می گردد. روستای تاتف ۲۸۰ کیلومتر با ایروان فاصله دارد.

صومعه گغرداوانک (Geghardavank Monastery)

صومعه گغرداوانک مجموعه‌ای باشکوه از معماری ارمنی قرون وسطایی است و کمی دورتر در کنار رودخانه آزات در استان کوتایک ارمنستان واقع شده است. کلمه گغارد به معنای نیزه است که از نیزه ای که عیسی مسیح را در مصلوب شدن زخمی کرد، سرچشمه می گیرد. اگرچه این صومعه قبل از قرن چهارم وجود داشت اما کلیسای جامع اصلی را در سال ۱۲۱۵ ساخته شد. صومعه گغارد بدون شک مشهورترین صومعه ارمنستان است و از ایروان به راحتی قابل دسترس می‌باشد. نام صومعه با معماری منحصر به فردش در در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

صومعه حقپات (Haghpat Monastery)

صومعه حقپات (Haghpatavank) در شمال ارمنستان در بخش جنوب شرقی روستای حقپات واقع شده است. منظور از حق پت، دیوار محکم است. این بنا در قرن سوم توسط آشوت باگراتونی ساخته شد. ساخت کلیسای اصلی مجموعه در سال ۹۶۶ آغاز شد. بخش های مجموعه صومعه عبارتند از کلیساهای سنت نشان، سنت گریگور و سنت استواتساتسین.

حقپات به عنوان مرکز برجسته معنوی و فرهنگی ارمنستان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سخن پایانی

ارمنستان یکی از جذاب ترین و در عین حال دست کم گرفته شده ترین کشورهای آسیایی است. این کشور در خشکی محصور شده و دریا ندارد اما جاذبه های گردشگری ارمنستان آنقدر زیاد هستند که وقتی به ارمنستان سفر می کنید ناامید نخواهید شد! با اینکه بیشتر گردشگران با شنیدن نام ارمنستان به جاهای دیدنی ایروان، پایتخت این کشور فکر می‌کنند اما سایر مناطق این کشور هم طبیعت منحصربه‌فرد و جاذبه‌های هیجان انگیز مخصوص به خود را دارند. اگر ارمنستان را برای سفر انتخاب کرده‌اید خودتان را برای دیدن قدیمی‌ترین صومعه‌های دنیا با معماری باورنکردنی و طبیعتی نفس گیر آماده کنید. جهت رزرو تور ارمنستان با کارشناسان فروش تور در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

سوالات متداول

ارمنستان بیشتر به خاطر کدام جاذبه‌های گردشگری‌اش معروف شده است؟

ارمنستان به خاطر مناظر زیبا، غذاهای محلی، فرهنگ و تاریخش شناخته شده است. از آنجایی که ارمنستان اولین کشوری بود که رسما مسیحیت را پذیرفت، می‌توانید برخی از قدیمی ترین کلیساها و صومعه‌های دنیا را که را در فضاهای طبیعی ساخته شده‌اند، ببینید.

با یک سفر ۳ روزه می‌توان از جاذبه های گردشگری ارمنستان دیدن کرد؟

اگر فقط چند روز برای گذراندن در ارمنستان فرصت دارید، توصیه می کنیم بیشتر وقتتان را در ایروان، پایتخت این کشور بگذرانید. حتی می‌توانید بخشی از سفرتان را به سفرهای یک روزه در اطراف ایروان اختصاص دهید.

آیا ارمنستان کشور ارزانی برای گردشگران است؟

ارمنستان در مقایسه با کشورهای اروپایی، روسیه، آمریکا و غیره نسبتاً ارزان است. به عنوان مثال، می‌توانید غذاهای سنتی ارمنی را در رستوران‌ها با قیمتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار میل کنید یا با قیمت ۵ دلار به ازای هر بلیط از موزه ها دیدن کنید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید