آیا می‌دانستید ژاپنی‌ها به خاطر خوابیدن هنگام کار پاداش می‌گیرند؟ و یا مردم این کشور با داشتن بیشترین امید به زندگی بالاترین آمار خودکشی در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند؟ شاید حقایق کشور شگفت‌انگیز ژاپن، باورنکردنی و عجیب به نظر برسد، اما این حقایق جالب قرن‌هاست که با فرهنگ و سنت ژاپنی‌ها پیوند خورده است. با ما همراه باشید تا با این عجایب باورنکردنی و دانستنی های ژاپن بیشتر آشنا شوید.

 

دانستی های ژاپن

در مسابقه گریه سومو کشتیگیران برای درآوردن گریه نوزادان باهم به رقابت می‌پردازند.

دانستنی های ژاپن | جالب و خواندنی

ژاپن جز معدود کشورهای آسیایی است که با حفظ سنت‌ها و مراسم آیینی، خود را با دنیای مدرن نیز تطبیق داده و هم اکنون در میان ۱۰ کشور برتر در زمینه رشد اقتصادی قرار گرفته است. مردم کشور ژاپن قوانین عجیب و غریب خود را دارند که قطعا دانستن آن‌ها برایتان جذاب خواهد بود. اینکه کشوری چنین پیشرفته همچنان به فرهنگ گذشتگان پایبند است بزرگترین جاذبه ایست که در تور ژاپن با آن رو به رو خواهید شد. در ادامه لیست کاملی از  عجایب ژاپن و قوانینی که در عین جذاب بودن غیرقابل باور هستند، بررسی شده‌است.

۱- رقابت به خاطر گریه نوزادان

مسابقه‌ای بسیار جذاب در ژاپن برگزار می‌شود که در آن کشتی گیران ژاپنی بر سر درآوردن گریه نوزادان باهم رقابت می‌کنند. این مسابقه گریه سومو نام دارد.

 

۲- خودکشی به رسم ژاپنی‌ها

ژاپنی‌ها وقتی در کاری موفق نمی‌شوند یا پروژه آن‌ها دیرتر از موعد مقرر آماده می‌شود فقط یک را در مقابل خود می‌بینند. خودکشی! آمار خودکشی در ژاپن بسیار بالا است تا جایی که عامل مرگ بیشتر مردان ۲۰ تا ۴۴ ساله خودکشی اعلام شده است. اما روش خودکشی ژاپنی‌ها هم مانند بیشتر کارهایشان جالب و متفاوت است. بیشتر ژاپنی‌ها ایستگاه‌های قطار را برای این کار انتخاب می‌کنند. خانواده تمام کسانی که در ایستگاه‌های قطار اقدام به خودکشی می‌کنند، به دلیل مختل کردن کار قطار مجبور به پرداخت جریمه می‌شوند.

راه دیگر خودکشی ژاپنی‌ها پریدن داخل آتشفشان است به همین دلیل مقامات ژاپنی در اطراف بیشتر کوه‌های آتشفشان حصار ایجاد کرده‌اند تا از پریدن افراد به داخل آن جلوگیری کنند.

 

۳- حبس شدن به روش ژاپنی

برخی از مردان جوان ناامید ژاپنی ممکن است سال‌ها به داخل اتاق رفته و خود را در آنجا حبس کنند. این مردان به بیماری هیکیکوموری مبتلا هستند. تعداد افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۱ میلیون نفر تخمین زده شده است.

 

۴- ژاپنی‌ها عذرخواهی کردن را دوست دارند

یکی از دانستنی های ژاپن که برای مردم دنیا بسیار جالب فرهنگ عذرخواهی در این کشور است. به نظر می‌رسد مردم ژاپن با توجه به اشتباهی که انجام داده‌اند، ۲۰ روش مختلف برای عذرخواهی دارند. به عنوان مثال در برخی از موارد مردان برای ابراز پشیمانی، موهای خود را می‌تراشند.

 

دانستنی های ژاپن

ژاپنی‌ها ۲۰ روش مختلف برای عذرخواهی دارند.

۵- قطارهای منظم و بدون تأخیر!

در فرهنگ ژاپن بدقولی و دیر رسیدن به محل کار به هر دلیلی عمل بسیار ناپسندیده‌ای محسوب می‌شود. بنابراین سیستم حمل و نقل قطار در این کشور جز منظم‌ترین قطارهای جهان است. بیشترین زمان تأخیر یک قطار در ژاپن ۱۸ ثانیه بوده که سیستم حمل و نقل، بابت این تأخیر از مردم عذرخواهی کرد.

این مسئله به قدری مهم است که در ژاپن کسانی هستند که به عنوان هل‌دهنده در ایستگاه مترو استخدام می‌شوند، وظیفه این افراد فشار دادن جمعیت به داخل واگن و کمک به بسته شدن درب واگن‌ها برای حرکت هرچه سریع‌تر قطارها می‌باشد.

 

۶- کشور زمین لرزه‌ها

در ژاپن وقوع زمین لرزه امری کاملاً عادی است. چرا که در سال بیش از ۱۵۰۰ زلزله، باعث لرزش زمین می‌شوند. قوی‌ترین زلزله ژاپن در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد که سرعت چرخش زمین را افزایش داد. در اثر این اتفاق روزها در زمین ۱/۸ میکرو ثانیه کوتاه‌تر شد.

 

۷- بالاترین سطح امید به زندگی

ژاپنی‌ها با میانگین ۸۳/۷ سال عمر، رتبه تخست امید به زندگی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. جالب است بدانید که تعداد افرادی که بالا ۱۰۰ سال سن دارند در این کشور به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

 

۸- خلاقیت ژاپنی

در ادامه مطلب دانستنی های ژاپن به خلاقیت ژاپنی می‌رسیم. در ژاپن هندوانه‌های مربعی شکل پرورش داده می‌شوند. پرورش هندوانه به این شکل جنبه زیبایی ندارد! بلکه کشاورزان خلاق ژاپنی برای اینکه بتوانند راحت‌تر هندوانه‌ها را انبار کنند، آن‌ها را به این شکل پرورش می‌دهند.

 

دانستنی های ژاپن

در ژاپن هندوانه را برای نگه‌داری راحت‌تر به صورت مربعی پروش می‌دهند.

۹- محبوبیت حیوانات خانگی

حیوانات خانگی، جایگاه ویژه‌ای در بین مردم ژاپن دارند. تا جایی که در این کشور تعداد حیوانات خانگی بیشتر از کودکان است. چرا که آن‌ها معتقدند نگه‌داری از حیوانات برایشان خوش‌شانسی به همراه می‌آورد. جالب است بدانید که بیشتر بودایی‌ها در ژاپن اعتقاد دارند پس از مرگ حیواناتشان همچنان ازآن‌ها نگه‌داری می‌کنند! آن‌ها پس از مرگ حیوانات خانگی خود طی یک مراسم بسیار باشکوه جسد آن‌ها را سوزانده و خاکستر باقی مانده را به همراه عکسشان در خانه خود نگه می‌دارند!

 

۱۰- مرد مشهور به “ترسو و نامرد”

در کشتی تایتانیک مردی ژاپنی نیز حضور داشته که متأسفانه نجات پیدا کرده است! مردم ژاپن، بعد از حادثه به این مرد لقب ترسو و نامرد دادند، چرا که این مرد به همراه سایر مسافرین غرق نشده بود!

 

۱۱- کشور گوشی‌های ضد آب

از دانستی‌های ژاپن اعتیاد مردم این کشور به تکنولوژی و استفاده از گوشی همراه است.بیشترین گوشی‌های ضد آب در کشور ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید باورش سخت باشد اما بیش از ۹۰ درصد ژاپنی‌ها حتی هنگام دوش گرفتن هم از گوشی‌های خود جدا نمی‌شوند.

 

۱۲- کشور فروشگاه‌های اتوماتیک

در کشور ژاپن بیش از ۶ میلیون دستگاه فروش اتوماتیک وجود دارد. افراد می‌توانند از مواد خوراکی تا پوشاک و سایر لوازم را از این دستگاه‌های اتوماتیک و بدون فروشنده خریداری کنند.

 

دانستنی های ژاپن

در ژاپن بیش از ۶ میلیون دستگاه فروش اتوماتیک وجود دارد.

۱۳- سرکار بخوابید!

یکی از جذاب ترین دانستمی های ژاپن فرهنگ خوابیدن در سر کار است. ژاپنی‌ها به سخت‌کوشی و فعالیت زیاد مشهورند. بسیاری از کارمندان در ساعات اداری، پشت میز خود به خواب می‌روند. اما آن‌ها به دلیل خوابیدن در محل کار تنبیه نمی‌شوند. حتی ممکن است پاداش نیز دریافت کنند! چرا که خوابیدن در سرکار نشانه کار سخت روزانه کارمند می‌باشد.

۱۴- نظافت دسته‌جمعی

ژاپنی‌ها برای نظم و انضباط و کارهای دسته جمعی اهمیتی ویژه‌ای قائل هستند. به همین دلیل نظافت در مدارس به عهده معلمان و دانش‌آموزان گذاشته شده است.

۱۵- گربه‌های سیاه محبوب

علی‌رغم اینکه گربه‌های سیاه در اکثر نقاط دنیا بدشگون هستند، ژاپنی‌ها آن‌ها را نشانه خوش‌یمنی می‌دانند. اکثر دختران ژاپنی گربه سیاه دارند، چرا که آن‌‌ها معتقد هستند، داشتن گربه سیاه خواستگاران بسیاری را به سمتشان جذب می‌کند.

۱۶- جنون بازی‌های کامپیوتری

علاقه شدید کودکان ژاپنی به بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن و استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی باعث تشنج و سرگیجه کودکان ژاپنی شده و در بیشتر مواقع آن‌ها را راهی بیمارستان می‌کند!

 

دانستنی های ژاپن

کودکان ژاپنی شیفته بازی‌های کامپیوتری هستند.

۱۷- KFC ژاپنی

در همه دنیا KFC را به عنوان یک رستوران زنجیره‌ای با کنتاکی‌ها و سایر غذاهای معروفش می‌شناسند اما در ژاپن همه چیز عجیب و متفاوت است. ژاپنی‌ها به شب جشن سال نو KFC می‌گویند.

۱۸- کاغذهای کاریکاتوری

ژاپنی‌ها عاشق کاریکاتور و شخصیت‌های کارتونی هستند. در ژاپن کاغذهایی که برای کشیدن کاریکاتور استفاده می‌شوند چند برابر کاغذهای استفاده شده برای ساخت دستمال است.

۱۹- جزیره خرگوش‌ها

جزیره اوکونوشیما پر است از خرگوش‌های بازیگوش و دوست‌داشتنی، نکته جالب اینجاست که در ابتدا این خرگوش‌ها برای تست تأثیر گازهای سمی به این جزیره آورده شده‌ بودند. اما در حال حاضر این جزیره محل اصلی زندگی خرگوش‌ها شده است.

۲۰- کشور سریع‌ترین قطار جهان

از جالب ترین دانستنی های ژاپن حضور سذیع‌ترین قطار دنیا در این کشور است. سریع‌ترین قطار جهان با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت که با جاذبه مغناطیسی بر روی ریل‌ها حرکت می‌کند در کشور ژاپن مشغول فعالیت است.

دانستنی های ژاپن

سریع‌ترین قطار جهان در ژاپن مشغول فعالیت است.

۲۱- کم اشتهاترین مردم دنیا

با کمی دقت متوجه خواهید شد که اکثر ژاپنی‌ها جوان‌تر از سن واقعیشان به نظر می‌رسند و تعداد افراد چاق در این کشور (به استثنا کشتی‌گیران سومو) بسیار کم است.  راز جوانی و تناسب اندام ژاپنی‌ها در غذا خوردنشان است. بیشتر غذاهای ژاپن به صورت ارگانیک تهیه می‌شود و علاوه بر این ژاپنی‌ها ظروف غذا را بسیار کوچک انتخاب می‌کنند و بسیار آهسته غذا می‌خورند. شیوه خاص غذا خوردن باعث شده تا لقب کم‌اشتهاترین مردم دنیا را به خود اختصاص دهند.

۲۲- ناخن گربه‌ها را کوتاه نکنید

گربه‌ها در ژاپن از محبوبیت ویژه‌ای نسبت به سایر حیوانات برخوردار هستند. تا جایی که روز ۲۲ فوریه را به عنوان روز گربه در این جشن می‌گیرند. نگه‌داری از این حیوانات پرعشوه در ژاپن قانون‌های خاص خود را نیز به همراه دارد. یکی از این قوانین شامل کوتاه کردن ناخن گربه است.  کوتاه کردن ناخن گربه در ژاپن ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود!

۲۳- کشوری که بیشتر خیابان‌هایش اسم ندارند

یکی از عجیب ترین دانستنی های ژاپن این است که بیشتر خیابان ها در این کشور اسم ندارند. کاملا درست متوجه شدید، در کشور ژاپن بیشتر خیابان‌ها اسم ندارند! ژاپنی‌ها برای پیدا کردن آدرس روش مخصوص به خود را دارند. آن‌‌ها به جای اسم خیابان از شماره خانه‌ها در دادن آدرس استفاده می‌کنند. شاید این روش برای اکثر انسان‌ها سخت و گیج‌کننده باشد. اما خود ژاپنی‌ها به‌راحتی با آن کنار آمده‌اند.

 

۲۴- روستای عروسکی در ژاپن

در روستای ناگوروی ژاپن تعداد عروسک‌ها از انسان‌ها بیشتر است! یک بانوی ۶۶ ساله ژاپنی به دلیل مهاجرت اکثر ساکنان روستا به مناطق دیگر دست به این اقدام خلاقانه زد. او برای اینکه بتواند جریان زندگی در روستا را حفظ کند به جای انسان، شروع به ساختن عروسک کرد و همین مسئله باعث معروفیت روستای ناگوروی را دنیا شده است.

دانستنی های ژاپن

در روستای ناگوروی ژاپن تعداد عروسک‌ها بیشتر از انسان‌ها است.

۲۵- انعام ندهید!

ژاپنی‌ها دادن انعام را نوعی توهین تلقی می‌کنند. چرا که آن‌ها معتقد هستند برای کاری که انجام می‌دهند، حقوق کافی دریافت می‌کنند.

۲۶- جشن تولد گروهی

در کشور ژاپن اعداد “۷ – ۵ – ۳” سحرآمیز شناخته می‌شوند. به همین دلیل هرساله جشنی به نام شیتی گو آن برای کودکان ۳، ۵ و ۷ ساله به مناسبت رسیدن به این سن مهم زندگی و موفق بودن در آن برگزار می‌شود.

۲۷- ژاپنی‌های باهوش

ژاپنی‌ها با اختراعات جالب در دنیا مشهور هستند: بر روی تلفن همراه ژاپنی‌ها سیستم هشدار ملی نصب است. این سیستم به دولت این امکان را می‌دهد تا بتوانند اتفاقات ناگوار را در ۴ تا ۲۰ ثانیه به اطلاع افراد برسانند. ژاپنی‌ها خمیردندانی را اختراع کرده‌اند ترک‌های دندان را در مدت ۳ دقیقه از بین می‌برد. این‌ها و هزاران اختراع جذاب دیگر ژاپن را به کشوری پیشرو در تمام زمینه‌ها تبدیل کرده است.

۲۸- دراکولای زیبا

در کشور ژاپن داشتن نیش دراکولایی و دندان‌های به هم ریخته نشانه جذابیت به حساب می‌آید. پس اگر در سفر به ژاپن با انسان‌هایی با نیش دراکولا مواجه شدید اصلا تعجب نکنید.

۲۹- عدد ۴ منحوس

عدد ۱۳ در اکثر کشورهای جهان به عنوان عددی نحس و بدیمن شناخته شده است و بیشتر مردم آن را اصلا حساب نمی‌کنند و یا به صورت ۱ + ۱۲ می‌نویسند اما ژاپنی‌ها با این عدد مشکلی ندارند. در ژاپن عدد ۴ بسیار بد یمن است تا جایی که حتی آپارتمان‌ها و برج‌های بلند طبقه ۴ را ندارند و طبقات از ۳ به ۵ منتقل می‌شوند.

دانستنی‌های جالب درمورد ژاپن

قبل از ورود به خانه ژاپنی‌ها کفش‌های خود را دربیاورید.

۳۰- کفش‌هایتان را در بیاورید

ور مورد آخر دانستنی های ژاپن اینکه به هیچ عنوان با کفش وارد خانه ژاپنی‌ها نشوید. ژاپنی‌ها به نظافت خانه خود بسیار اهمیت می‌دهند بنابراین قبل از ورود به خانه و یا رستوران‌های سنتی کفش‌های خود را درباورید. در این کشور برای هر میهمان دمپایی جداگانه در نظر گرفته شده است. نکته مهم دیگر اینکه پس درآوردن کفش، پاهایتان را روی زمین نگذارید، چرا که این کار آن‌ها را به شدت عصبانی می‌کند. سعی کنید کفش‌ها را نزدیک در ورودی درآورده و مستقیم وارد خانه شوید

قوانین کشور ژاپن

علاوه بر دانستنی های ژاپن که هر کدام در نوع خود جالب به نظر می‎رسند مردم این کشور قوانین عجیب و غریب بسیاری نیز دارند. در ادامه برخی از قوانین عجیب مردم ژاپن را مرور می‌کنیم:

  • ژاپنی ها به قدرت اسم در سرنوشت نوزادان باور دارند بنابراین والدین اجازه ندارند برخی از اسم‎ها برای کودکان تازه متولد خود انتخاب کنند.
  • در ژاپن قانونی به نام «متابولا» (The Metabolaw) وجود دارد که طبق این قانون عجیب هر ساله دور کمر افراد ۴۰ تا ۷۵ سال اندازه گیری شده و در صورتی که استاندارد نباشد به آن‌ها رژیم لاغری رایگان داده می‌شود. بدین ترتیب چاق بودن در ژاپن ممنوع است.
  • دور انداختن یا آسیب زدن به پول در ژاپن ۲۰۰۰ دلار جریمه دارد.
  • ماهیگیری در ژاپن بدون داشتن مجوز ممنوع است.

بیشتر بخوانید …

همه چیز درباره قلعه هیمجی، بزرگترین قلعه ژاپن

بزرگترین فستیوال ژاپن: جشن شکوفه های گیلاس توکیو

 

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید