کیپ تاون کجاست؟

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در سه‌شنبه 16 ژانویه 2024
Loading...

شاید اولین باری که نام کیپ تاون سیتی به گوش بسیاری از افراد خورد، در فینال جام جهانی مسابقات فوتبال بود. اما خود کیپ تاون کجاست؟ یا بهتر است بگوییم کیپ تاون پایتخت کجاست؟

این شهر یکی از سه پایتخت آفریقای جنوبی می‌باشد که مقر پارلمان آفریقای جنوبی، پایتخت قانون‌گذاری این کشور و دومین شهر پر جمعیت آن است. کیپ تاون آفریقای جنوبی، نقطه‌ی ادغام فرهنگ جهان اول و جهان سوم است. در ادامه تاریخچه‌ی جذاب این شهر و مناطق دیدنی کیپ تاون را معرفی خواهیم کرد.

این هلندی‌ها بودند که قدیمی ترین شهر و بندر آفریقای جنوبی را تاسیس کردند و از آن‌جایی که کیپ تاون اولین شهرک اروپایی در آفریقای جنوبی بود، به عنوان “مادر شهر” کشور شناخته شد. بندر کیپ تاون سیتی در امتداد شلوغ‌ترین مسیر تجاری جهان و دومین بندر بزرگ کانتینری در جنوب آفریقا است که امروزه  حدود نه دهم ماهی کشور از طریق آن توزیع می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که خوردن ماهی و خصوصا فیش اند چیپس را در این سفر از دست ندهید!

 ستاره ونک به عنوان مجری مستقیم برگزاری تور در ایران، هر ساله افتخار همراهی با سفرجویان را در تور آفریقای جنوبی دارد. در این سفر فرصت ۵ شب اقامت در شهر ساحلی کیپ تاون و بازدید از تمام مناطق دیدنی آن را با همراهی یک راهنمای ماهر خواهید داشت.

تاریخچه کیپ تاون سیتی

کیپ تاون آفریقای جنوبی ابتدا توسط یک کاوشگر پرتغالی  به‌نام “بارتولومئو دیاس” کشف شد و سپس با حضور یک شرکت هلندی به عنوان ایستگاهی برای کشتی‌هایی که به آفریقا، هندوستان و خاور دور سفر می‌کردند، توسعه یافت. در واقع کیپ تاون جایی بود که کشتی‌ها در آن توقف و از غذا و آب آشامیدنی و استراحت‌گاه‌های این ایستگاه استفاده میکردند و سپس راه خود را به سمت شرق ادامه می‌دادند. هلندی‌ها برای این ایستگاه خدماتی کشتیرانی خود، ابتدا یک قلعه گلی ساختند، سپس باغ‌هایی را ایجاد کردند و محصولات خود را با اولین ساکنان محلی، برای خرید گوشت معامله کردند. آثار باغبانی هلندیان را هنوز هم می‌توان در کیپ تاون دید. در واقع این‌جا اولین سکونتگاه دائمی اروپایی در آفریقای جنوبی بود!

بیشتر تاریخ کیپ تاون با کشمکش بین هلندی‌ها و بریتانیایی‌ها برای سلطه به این بندر همراه است. در طول انقلاب فرانسه و جنگ‌های ناپلئونی، هلند بارها توسط فرانسه اشغال شد و بریتانیای کبیر کنترل این مستعمره را به عهده گرفت. تا این‌که در معاهده انگلیس و هلند در سال ۱۸۱۴، کیپ تاون برای همیشه به بریتانیا واگذار شد.این‌جا بود که کیپ تاون پس از نفوذ فرهنگ پرتغالی و هلندی به آن، در این دوره نیز تحت تاثیر فرهنگ بریتانیا قرار گرفت و دروازه‌ی ورود اروپا به داخل آفریقای جنوبی شد.

اما کیپ تاون کم‌کم  ازهدفی که اروپایی‌ها برایش در نظر گرفته بودند پیشی گرفت و به یک قطب اقتصادی و فرهنگی برای آفریقای جنوبی تبدیل شد!

امروزه کیپ تاون آفریقای جنوبی شهری مدرن با ساختمان‌های اداری، تجاری و تفریحی مرتفع و زیبا می‌باشد که گرچه یک مرکز بزرگ سیاسی و اقتصادی است، اما همچنان شهرتش به‌خاطر موقعیت زیبای آن بین کوه و دریا است. کیپ تاون بزرگترین مرکز حمل و نقل این شهر و دارای جایزه‌ی بین المللی بهترین فرودگاه آفریقا می‌باشد.

موقعیت مکانی

کیپ تاون، دومین شهر پرجمعیت و پایتخت آفریقای جنوبی است که در انتهای جنوب غربی کشور و شمال شبه جزیره‌ی کیپ قرار دارد. این شهر توسط رشته کوه تیبل در جنوب، اقیانوس اطلس در غرب و اقیانوس هند در جنوب شرقی قاب گرفته شده است.

آب و هوا

آب و هوای کیپ تاون آفریقای جنوبی از نوع مدیترانه‌ای است و یخ‌زدگی به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

دوره‌ی تابستانی کیپ تاون که گرم و خشک است، از نوامبر تا مارس ( آبان تا اسفند ) می‌باشد. زیباترین صحنه‌ای که در این شهر و در این فصل می‌توانید ببینید، بادهای جنوبی هستند که به شکل یک پوشش ابری بر فراز کوه تیبل (Table mountain) ایجاد می‌شوند و « سفره » (table cloth) نام دارند. این پدیده‌ی وزش باد از جنوب شرقی به کیپ دکتر (Cape Doctor) معروف است؛ زیرا آلودگی را از بین می‌برد و هوا را تمیز می‌کند.

در زمستان که از ماه می تا سپتامبر ( اردیبهشت تا شهریور) است، جبهه‌های سرد بزرگی از اقیانوس اطلس با بارندگی و  بادهای شدید وارد منطقه می‌شوند.

میانگین بالاترین و پایین‌ترین درجه حرارت کیپ تاون آفریقای جنوبی:

  • متوسط بالاترین دما با ۲۱ درجه سانتیگراد در ژانویه و فوریه ( دی و بهمن ماه ) است.
  • متوسط پایین‌ترین دما با ۱۳ درجه سانتیگراد در ماه جولای ( تیر ) است.

 اما توجه داشته باشید که هوا در دامنه کوه و در ساحل سردتر است.

فرهنگ و هنر

کیپ تاون که مادر شهر نامیده می‌شود، قدیمی‌ترین فرهنگ را در آفریقای‌ جنوبی دارد. این شهر با قرار گرفتن در جنوبی‌ترین نقطه‌ی آفریقای‌جنوبی ترکیبی هیجان انگیز از فرهنگ‌های جهان اول و سوم است.

 این‌جا جامعه‌ای است که سنت در آن قوی است. به‌طور مثال مردم مالایی کیپ تاون، نوادگان تبعیدیان سیاسی هستند که توسط مهاجران هلندی به عنوان برده به کیپ تاون وارد شدند و عمدتا هم مسلمان هستند. در سفر به این شهر ممکن است با شنیدن صدای اذان بسیاری از این افراد را در راه مساجد ببینید!

یکی از چیزهایی که با فرهنگ این سرزمین رنگارنگ گره محکمی خورده، فستیوال‌ است! آفریقاییان با برگزاری این مراسمات سعی در معرفی چهره‌ی واقعی خود از طریق فرهنگ، هنر و تاریخ به جهانیان هستند. خوشبختانه در هر زمانی از سال یک فستیوال فرهنگی پر جنب و جوش در کیپ تاون به چشم می‌خورد که از بهترین راه‌های آشنایی با فرهنگ و هنر آفریقای‌جنوبی است.

یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های کیپ تاون که قدمت آن به زمان برده داری در آفریقای جنوبی می‌رسد، فستیوال خنیاگر است که به نام Kaapse Klopse (کاپس کلوس) نیز شناخته می‌شود. این جشنواره هر ساله در ۲ ژانویه (۱۲ دی ) برگزار می‌شود. بیش‌از ۱۰۰۰۰ نوازنده با صورت‌های رنگ شده و لباس‌های سنتی، چترهای خوش‌رنگ را حمل کرده و سازهای مختلف می‌نوازند. در این فستیوال شاهد رژه‌، رقص و آواز نوازندگان با لباس‌ها و صورت‌های رنگارنگ خواهید بود.

از دیگر ابعاد فرهنگ و هنر کیپ تاون، تراکم ساختمان‌های سبک کیپ داچ در آن است. سبک کیپ داچ، ترکیبی از سنت‌های معماری هلند، آلمان و فرانسه است که به وفور در کیپ تاون به چشم می‌خورد.

اگر مشتاقید تا در مورد عادات غذایی این فرهنگ آفریقایی بیشتر بدانید، در وبلاگی دیگر تحت عنوان

معرفی بهترین رستوران‌های کیپ تاون – آفریقای جنوبی  به‌طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

مناطق دیدنی کیپ تاون آفریقای جنوبی:

در ادامه به معرفی ۶ مورد از جاذبه‌های توریستی کیپ تاون سیتی خواهیم پرداخت:

کوه تیبل  Table Mountain

کوه تیبل با ارتفاع تقریبی ۱۰۸۵ متری از سطح دریا، یک شاهکار زمین‌شناسی است که طی میلیون‌ها سال شکل گرفته و در دامنه‌هایش نیز آثاری از سکونت انسان اولیه وجود دارد که آن را به یک سایت باستان‌شناسی مهم تبدیل کرده است.

همان‌گونه که می‌توان حدس زد، اسم این کوه برگرفته از ظاهر میز شکل و سطح صاف آن است که باد جنوب شرقی، یک رو میزی ابری به نام سفره یا table cloth را بر روی این کوه میز شکل، می‌کشد! اسم این پدیده کیپ دکتر( Cape Doctor) است. احتمالا برای شما هم جالب باشد که بدانید علت این پدیده چیست! دیگ جادوگر یا «رو میزی» یا «سفره»، هنگامی اتفاق می‌افتد که ابر گرم با هوای سرد کوهستان برخورد می‌کند و پوششی از غبار را ایجاد می‌کند. زمانی تصور می‌شد که این پدیده در اثر مسابقه‌ی سیگار بین شیطان و دزدان دریایی ایجاد می‌شود. 

کوه تیبل مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر‌به‌فرد را در خود جای داده است که بسیاری از آنها مانند گل ملی آفریقای جنوبی در هیچ جای دیگر روی زمین یافت نمی‌شوند.

اگر اهل ماجراجویی و دوست‌دار طبیعت باشید، می‌توانید تا بالا کوهنوردی کنید اما اگر به هر دلیلی مایل به این کار نباشید می‌توانید از طریق تله کابین معروف کوه تیبل که در طول مسیر ۳۶۰ درجه می‌چرخند بالا بروید و از مناظر دیدنی کوه لذت ببرید. البته قبل از تصمیم گیری باید بگوییم که هزاران گونه‌ی گیاهی و جانوری در امتداد فلات کوه وجود دارد که در یک پیاده‌روی ۲ ساعته تا بالا، شانس مشاهده‌ی آنها را خواهید داشت. حیواناتی مانند خارپشت، مانگوس( خدنگ)، لاک پشت، عقاب، شاهین آفریقایی و یک دوزیست کمیاب به نام قورباغه شبح کوهستانی در این فلات زندگی می‌. حال تصمیم با شماست!

ساحل کلیفتون Clifton Beaches

این ساحل در کلیفتون است که یکی از ثروتمندترین محله‌های کیپ تاون آفریقای جنوبی است و هم در میان مردم محلی و هم گردشگران محبوب است. این‌جا یکی از بهترین سواحل کشور است که دارای جایزه‌ی بین‌المللی نیز هست!

لطفا مطمئن شوید که حتما برای دیدن غروب آفتاب در این ساحل وقت می‌گذارید….

دمای آب در ساحل کلیفتون حتی در تابستان نیز پایین است و می‌توان از تابش آفتاب به آن پناه برد. اما صادقانه بگویم اکثر مردم فقط چند دقیقه می‌توانند این آب سرد را تحمل کنند ولی ارزش امتحان کردن را دارد!

سواحل کلیفتون شامل چهار خلیج (به نام های اول تا چهارم) در خط ساحلی اقیانوس اطلس است که توسط تخته سنگ‌های غول پیکر از هم جدا شده‌اند و حافظ سواحل در مقابل باد شدید کیپ تاون هستند. هر کدام از این سواحل علایق و نیازهای مختلفی را برآورده می‌کنند، اما همه‌ی آنها یک ویژگی مشترک دارند و آن زیبایی نفس‌گیرشان است!

در ادامه معرفی کوتاهی از این ۴ ساحل ارائه خواهیم داد:

  1. ساحل اول برای افرادی است که سگ دارند و می‌خواهند با سگ خود پیاده‌روی کنند. این ساحل مکان مناسبی برای فرار از جمعیت و گذراندن یک روز آرام و ساکت در کنار دریا است. البته در نظر داشته باشید که این ساحل پله‌های زیادی دارد.
  2. در دومین ساحل، که طولانی‌ترین ساحل از چهار ساحل کلیفتون است، به وفور افرادی را می‌بینید که مشغول والیبال ساحلی، موج سواری و نواختن موسیقی هستند. می‌توان گفت بیشتر جمعیت این ساحل را افراد جوان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این‌ها منظره‌ای عالی از کوهستان سر شیر Lion’s Head را پشت سرتان خواهید داشت.
  3. ساحل سوم جامعه ال‌جی‌بی‌تی را به خود جذب می کند و بزرگ‌ترین مزیت این ساحل وجود یک پارکینگ کوچک درست روبه‌روی آن است.
  4. ساحل چهارم کلیفتون شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین ساحل از چهار ساحل است و افراد در هر سنی این ساحل را دوست دارند. این‌جا دارای پارکینگ اختصاصی بوده و تنها چند پله تا ساحل فاصله دارد. بنابراین آسان‌ترین ساحل برای دسترسی است. ساحل چهارم دارای پرچم آبی بین المللی است که به سواحل تمیز، ایمن و دارای امکانات رفاهی عالی، اعطا می‌شود.

 

نکاتی که قبل از رفتن به این ساحل باید بدانید:

  • در روزهای بادی، سواحل شماره دو و سه کلیفتون گزینه‌های بسیار مناسبی برای گردش به‌ حساب می‌آیند، زیرا کوه‌ها به شکل یک دیواره، اطراف این سواحل را پوشانده‌اند و به همین دلیل وزش باد در این دو ساحل چندان حس نمی‌شود.
  • طبیعتا فصل تابستان بهترین زمان برای بازدید از سواحل کلیفتون است. در طول تابستان در سواحل کلیفتون چتر و تخت آفتابی برای کرایه وجود دارد.
  • کلیفتون یک مکان محبوب در طول تابستان است و طبیعتا پارکینگ در این فصل بسیارکمیاب می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم از Uber برای جلوگیری از اتلاف وقت خود در خیابان‌های اطراف استفاده کنید.
  • از بردن نوشیدنی‌های الکلی به این ساحل جدا خودداری کنید. زیرا که ماموران ساحلی در طول روز میان مردم گشت می‌زنند و حتی ممکن است نگاهی به نوشیدنی‌های شما هم بیاندازند! در صورت همراه داشتن مشروبات الکلی جریمه‌های سنگین در انتظار شما خواهد بود.

 

اگر برای سفر به این سرزمین بکر به راهنمایی بیشتر نیاز دارید:

راهنمای سفر به کیپ تاون

 

کوه سر شیر Lion’s Head

اگر می‌خواهید یک منظره‌ی بی‌نظیر از ماه کامل در نزدیک‌ترین حالت ممکن به آسمان را داشته باشید، حتما باید به کوه Lion’s Head یا سر شیر بروید. کوه سر شیر قله‌ای است در ارتفاع ۶۶۹ متری از سطح دریا که با ۹۰ دقیقه پیاده روی می‌توانید به آن برسید.

به‌راستی که نام درستی هم برای آن انتخاب شده؛ زیرا مانند یک شیر نگهبان بر فراز کیپ تاون و اقیانوس اطلس ایستاده است. این‌جا محبوب‌ترین مسیر در کیپ تاون برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی و کمپینگ می‌باشد. یک پیاده‌روی با سرعت نسبتا متوسط حدود دو تا سه ساعت طول می‌کشد. این مسیر در تمام طول سال باز و در هر زمان برای بازدید زیبا است.

کیپ پوینت Cape Point

بیایید صحبت در مورد این منطقه را با معرفی رستوران “دو اقیانوس” آغاز کنیم. احتمالا می‌توانید حدس بزنید که اسم این رستوران از کجا آمده! در این رستوران می‌توانید به تماشای امواج متلاشی کننده‌ی دو اقیانوس اطلس و هند که در هم ادغام می‌شوند، بنشینید.

کیپ پوینت یکی از بکرترین نقاط روی زمین است که فرصت پیاده‌روی از میان این ذخیره‌گاه و غوطه‌ور شدن در زیبایی طبیعت و صخره‌های چشم‌گیر و سواحل خیره‌کننده را برای کوهنوردان و توریستان فراهم می‌کند. منطقه حفاظت شده کیپ پوینت مطمئناً فراتر از انتظاراتتان خواهد بود. شما تنها با یک ساعت رانندگی از شلوغی و هیاهوی مرکز شهر کیپ تاون به یک ذخیره‌گاه بزرگ و آرام می‌رسید.

کیپ پوینت خانه‌ی بسیاری از گیاهان و جانوران نادری مثل گورخرهای کوهستانی، شترمرغ‌ها، پرندگان سینه نارنجی، بابون‌ها(یا عنتر دم‌کوتاه) و همچنین پرندگان دریایی است.

امروزه گردشگران از سراسر جهان برای دیدن کیپ پوینت و ایستادن در لبه‌ی قاره آفریقا به این‌جا سفر می کنند.. به تعبیری می‌توان کیپ پوینت را پایان زمین و آغاز دریاها دانست. محبوب‌ترین جاذبه‌های این ذخیره‌گاه دو قله درست در نوک شبه جزیره هستند: کیپ پوینت و دماغه امید نیک. (Cape of Good Hope  )

دماغه امید نیک Cape of Good Hope

یکی از باورهای اشتباهی که در مورد این منطقه وجود دارد این است که دماغه امید نیک، نوک جنوبی آفریقا و نقطه تقسیم بین اقیانوس اطلس و اقیانوس هند است در حالی که وقتی خط ساحلی را از خط استوا دنبال می‌کنید، دماغه امید نیک شما را بیشتر به سمت جنوب غربی هدایت می‌کند. جنوبی ترین نقطه‌ی واقعی، کیپ آگولهاس (Cape Agulhas)  است که با رفتن به آن‌جا می‌توانید یک پای خود را در اقیانوس هند و پای دیگر خود را هم‌زمان در اقیانوس اطلس قرار دهید!

دماغه امید نیک یک کوهستان سنگی مشرف به اقیانوس اطلس است که از دیرباز نقطه‌ی مهمی خصوصا برای اروپاییان بود زیرا که توسط پرتقالی ها برای ایجاد روابط تجاری با هند و خاور دور کشف و ساخته شده است.

دماغه امید نیک در ابتدا توسط کاوشگر پرتغالی “بارتولومئو دیاس” که کاشف این منطقه بود، دماغه‌ی طوفان‌ها نام‌گذاری شد چرا که طوفان‌های شدیدش مشهور بود. اما بعدها توسط پادشاه پرتقالی”جان دوم” به دلیل خوش‌بینی و شادمانی اروپاییان برای افزایش ارتباطات دریایی با شرق به امید نیک تغییر داده شد. و البته همین‌ اتفاق هم افتاد! این دماغه برای صدها سال، یک بندر مهم در توسعه تجارت و ارتباطات بین آسیا و اروپا و هم‌چنین نقطه ای مهم برای ملوانان اروپایی بود.

پیشنها ما به شما گشت و گذار در این منطقه با دوچرخه است. البته مواظب تغییرات آب و هوایی باشید. زیرا که این‌جا همیشه طوفان در کمین است!

اسکله ویکتوریا و آلفرد  V&A Waterfront

اسکله‌ی ویکتوریا و آلفرد که عنوان برترین بندر قاره آفریقا را دارد، به افتخار شاهزاده آلفرد و ملکه ویکتوریا بریتانیا  نام‌گذاری شده و ما قصد داریم در ادامه به داستان آن بپردازیم.

در ژوئن ۱۸۵۸ طوفان های شدید زمستانی، بیش از ۳۰ کشتی را غرق کرد و این اتفاق باعث متوقف شدن ورود کشتی‌ها در فصل زمستان به این بندر شد. در سپتامبر سال ۱۸۶۰ پرنس آلفرد که در نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا خدمت می‌کرد، از کیپ تاون بازدید و دستور ساخت یک بندر یا به عبارتی موج شکن را داد تا این منطقه را به پناهگاه امنی در تمام طول سال برای کشتی‌های عبوری تبدیل کند.

کشف طلا و الماس در آفریقای جنوبی به این معنی بود که بندر ساخته شده به دستور آلفرد، دیگر به اندازه کافی بزرگ نیست! بدین ترتیب حوضه ویکتوریا نیز در کنار اسکله‌ی آلفرد ساخته شد. این دو بندر هنوز از مجموعه میراث برجسته‌ی آن دوران هستند. حال می‌توان فهمید که نام این اسکله نشات گرفته از چه چیزی است…

اسکله‌ی ویکتوریا و آلفرد یکی از قدیمی‌ترین بنادر نیم‌کره‌ی جنوبی هستند که کوه تیبل با منظره‌ای زیبا پشت آن، جا خوش کرده. این بندر سالانه پذیرای میلیون‌ها نفر از سراسر نقاط جهان است و شامل بیش از ۸۰ رستوران، ۴۵۰ مرکز خرید، ۱۳ هتل که از معروف‌ترین آنها هتل V&A است و هم‌چنن برج ساعت، تئاتر، بازار هنر و صنایع دستی، دانشگاه کیپ تاون ، آکواریوم Two Oceans و موزه ملی دریایی می‌باشد. قطعا یکی از بهترین مقاصد خرید ذر آفریقای جنوبی همین‌جاست.

هنگامی که ستاره‌ها طلوع می‌کنند و شهر روشن می‌شود، سوار بر چرخ و فلک شوید تا مناظر ۳۶۰ درجه باورنکردنی از اسکله، شهر و کوه های اطراف را ببینید!

 

 

برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی کیپ تاون آفریقای جنوبی:

۱۰ جاذبه گردشگری کیپ‌تاون – آفریقای جنوبی

 

سخن پایانی

به شما اطمینان می‌دهم که به‌سادگی از دیدن این شهر زیبا در دامنه کوه تیبل شگفت‌زده خواهید شد.

یک پرواز به کیپ تاون رزرو و یک ماشین برای سفرهای یک روزه به ذخایر طبیعی شگفت انگیز و تاکستان های شهر کرایه کنید. از حال و هوای آرام «مادر شهر» لذت ببرید و زمانی را درسواحل بکر بگذرانید و غذاهای دریایی را تست کنید؛ سپس در فستیوال‌های همیشه برپای کیپ تاون شرکت کنید و با این فرهنگ غنی آشنا شوید. این‌جا منتهی‌الیه آفریقا است!

 

سوالات متداول

 در این بخش پایانی به سوالات متداول در مورد کیپ تاون خواهیم پرداخت.

آیا کیپ تاون شهر گرانی است؟

اگر از هر کسی که اهل آفریقای جنوبی است بپرسید که کدام شهر بالاترین هزینه زندگی را دارد، پاسخ آن‌ها کیپ تاون خواهد بود.

مردم کیپ تاون به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

عمده‌ی افراد به زبان آفریقایی و انگلیسی صحبت می‌کنند. 

واحد پولی آفریقای جنوبی چیست؟

واحد پول این کشور راند (ZAR) نام دارد و هر یک دلار معادل ۱۸.۷۳ راند است.

اختلاف زمانی کیپ تاون با ایران چند ساعت است؟

همیشه یک ساعت‌ونیم از ایران عقب‌تر است.

کیپ تاون پایتخت کجاست؟

کیپ تاون که شهری بندری می‌باشد، پایتخت قانون‌گذازی آفریقای جنوی و هم‌چنین مرکز استان کیپ غربی است. 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود؛ که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! امروز من یک مسافر قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید