پوکت یا پاتایا؟ کدوم بهتره؟ کجا بریم؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 20 فوریه 2024
Loading...

پوکت از دیرباز در لیست مقاصد ایده آل برای خانودا‌ها قرار داشت اما پاتایا را بیشتر گروه‌های دوستانه و جوان‌ها برای سفر انتخاب می‌کردند. هر چند که در حال حاضر هر دو شهر جز مقاصد پرطرفدار تایلند برای هر سلیقه‌ای به شمار می‌روند، با این حال گردشگرانی که به تفریحات هیجان انگیز و سواحل پر جنب و جوش علاقه دارند “پاتایا” و طرفداران مقاصد لوکس و آرام‌تر “پوکت” را برای اقامت در تایلند انتخاب می‌کنند. اگر همچنان برای انتخاب پوکت یا پاتایا مردد هستید در ادامه مزایا و معایب این دو مقصد را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آب و هوای پاتایا

پاتایا شهری ساحلی ست که در شرق کشور تایلند قرار گرفته و در بیشتر مواقع سال آب و هوایی استوایی دارد. بهترین زمان برای سفر به پاتایا از نوامبر تا فوریه ( است. هوا درنیمه دوم سال) است. در این زمان هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است و دمای آن بین ۲۳ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغیر می‌باشد. پاتایا در نیمه اول سال به دلیل بارش باران‌های موسمی آب و هولیی نسبتا گرم و شرجی دارد.

آب و هوای پوکت

شهر پوکت مانند پاتایا، اکثر روزهای سال هوایی معتدل دارد. بنابراین می‌توان گفت که هر یک از فصل‌ها را برای سفر به این شهر انتخاب کنید، می‌توانید از تفریحات آبی لذت ببرید. البته بیشتر گردشگران برای در امان ماندن از باران‌های کوتاه موسمی نیمه دوم سال را برای سفر به پوکت انتخاب می‌کنند. میانگین دمای پوکت در این زمان حدود ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتیگراد و رطوبت هوا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

مقایسه آب و هوای پوکت و پاتایا | پوکت یا پاتایا

با بررسی آب و هوا متوجه شدیم که پوکت یا پاتایا هر دو در این زمینه دارای اشتراک هستند و مزیت یا برتری بر یکدیگر ندارند. گردشگران تور پوکت می‌توانند با سفر به این جزیره در نیمه دوم سال از اقامت در هتل‌های ساحلی و تفریحاتی مانند زیپ لاین، فیل سواری در جنگل و غیره لذت ببرند. مسافران جزیره پاتایا نیز لیستی از فعالیت‌های مهیج بی پایان را در مقابل خود دارند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور تایلند از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور تایلند

دسترسی به پاتایا

شهر پاتایا در در۱۲۰ کیلومتری فرودگاه سووارنابومی بانکوک قرار دارد و گرشگران به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. اکثر گردشگران ترنسفر زمینی را برای رسیدن به پاتایا انتخاب می‌کنند. حمل و نقل عمومی در شهر نیز با وسایل نقلیه مختلف از جمله تاکسی های songtaew، توک توک، اتوبوس و دوچرخه کرایه ای انجام می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ساحل راوای مطلب همه چیز درباره گشت و گذار در ساحل راوای پوکت را بخوانید. 

دسترسی به پوکت

شهر پوکت در جنوب کشور تایلند قرار گرفته و ۸۴۰ کیلومتر با فرودگاه سووارنابومی بانکوک فاصله دارد. درواقع گردشگران یک پرواز ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه‌ای از فرودگاه بانکوک تا پوکت فاصله دارند. البته این شهر دارای فرودگاه بین المللی نیز می‌باشد و گردشگران می‌توانند به صورت مستقیم به پوکت دسترسی پیدا کنند. قایق، تاکسی های songtaew، توک توک، اتوبوس و دوچرخه کرایه ای از وسایل حمل و نقل عمومی در پوکت هستند.

بین پوکت یا پاتایا از نظر دسترسی تفاوت چندانی وجود ندارد. و هر دو شهر امکانات حمل و نقل عمومی مشابهی دارند. اما یادآوری می‌کنیم که برای دسترسی به جزایر تفریحی پوکت مانند فی فی و جیمز باند باید از قایق‌ استفاده کنید.

مقایسه هزینه‌های سفر | پوکت یا پاتایا

پوکت یا پاتایا! سفر به کدام مقصد به صرفه‌‎تر است؟ اگر بودجه محدودی برای سفر دارید مقایسه هزینه‌ها می‌توانید به انتخاب پوکت یا پاتایا به عنوان مقصدتان کمک کند. هزینه‌ها در این دو شهر به نوع تفریحات، ستاره‌های هتل، انتخاب رستوران و غیره بستگی دارد. ما در ادامه لیستی از هزینه‌های روزانه و نرمال هر دو مقصد را بررسی و با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

هزینه سفر به پاتایا

وجود تفریحاتی مانند سواحل شنی زیبا، رستوران‌های متنوع، مراکز خرید و ورزش‌آبی  از جمله شنا، جت اسکی، موج سواری، اسکی روی آب، قایق سواری و غواصی پاتایا را به یکی از مقاصد پرطرفدار تور تایلند تبدیل کرده است. با توجه به تنوع تفریحات، گردشگران با اطلاع از هزینه‌های وردی هر کدام می‌توانند برای مخارج سفر خود برنامه ریزی کنند. در ادامه جدول قیمت حدودی هزینه بلیط و ورودی معروفترین جادبه های گردشگری پاتایا را می‌بینیم:

تفریحات پاتایا

هزینه‌ها

باغ گیاهشناسی نانگ نوچ

۸۰۰ بات

ورودی بازار شناور پاتایا

۲۰۰ بات

پارک آبی کارتون نتورک آمازون

 

۱۲۹۰ بات

گالری هنر در بهشت

۵۰۰ بات

پارک مینی سیام

۳۰۰ بات

بانجی جامپینگ پاتایا

۱۴۰۰ تا ۴۲۰۰ بات

آکواریوم پاتایا ورلد

۵۰۰ بات

دهکده فیل پاتایا

۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ بات

علاوه بر تفریحات، حمل و نقل عمومی بخش دیگر هزینه های سفر به پاتابا را به خود اختصاص داده است. گردشگران می‌توانند برای رفت و آمد در سطح شهر از تاکسی، اتوبوس استفاده کرده یا ماشین کرایه کنند. هزینه‌های حمل و نقل عمومی در پاتایا به صورت زیر است:

  • هزینه بلیط تک سفره ۳۰ بات
  • هزینه بلیط ماهانه ۱,۷۶۵ بات
  • هزینه ورودی تاکسی ۹۹ بات و به ازای هر یک کیلومتر ۱۲ بات به مبلغ اضافه می‌شود.هزینه یک لیتر بنزین در پاتایا ۳۹ بات

سایر هزینه های اقامت در پاتایا

  • هزینه تاکسی از بانکوک به پاتایا: ۳۵.۶ دلار
  • هزینه یک شب اقامت در هتل متوسط: ۴۰ دلار
  • هزینه یک وعده غذای متوسط: ۶.۵ دلار
  • هزینه نوشیدنی های قوطی خنک: ۲ دلار

اگر در سفر خود به دنبال اجاره ماشین در تایلند هستید، این مقاله را بخوانید.

هزینه سفر به پوکت

در ادامه مطلب مقایسه پوکت یا پاتایا به بررسی هزینه‌های اقامت در جزیره پوکت می‌پردازیم. این جزیره بیش از هر چیز به دلیل داشتن طبیعت بکر و جزایر تفریحی متنوع در بین گردشگران معروف شده است. بنابراین تورهای سافاری و گردش در جزیره بخش اصلی هزینه‌های تفریحات پوکت هستند. در اینجا لیستی از هزینه‌های تفریحات این جزیره را مشاهده می‌کنیم:

تفریحات پوکت

هزینه‌ها

گردش در جزایر فی فی

۱۰۰۰-۳۰۰۰ بات

 

تورهای گردش در جزایر جیمز باند

۱۲۰۰-۳۷۰۰ بات

تورهای غواصی

۱۹۰۰-۴۰۰۰ بات

تورهای رفتینگ

۱۰۰۰-۲۰۰۰ بات

تورهای سافاری در جنگل

۸۰۰-۲۰۰۰ بات

زیپلاین هانومان

۲۷۰۰-۳۵۰۰ بات

گردش در جزایر مرجانی و راچا

۹۰۰-۱۰۰۰ بات

جشن فانتاسی پوکت

۱۸۰۰-۳۶۰۰ بات

تورهای فیل سواری

۹۰۰-۱۴۰۰ بات

تورهای گردش در خلیج فانگ انگا

۲۵۰۰-۴۰۰۰ بات

هزینه های حمل و نقل در پوکت

  • هزینه حمل و نقل با توک توک: ۴۰ تا ۱۰۰ بات
  • هزینه حمل و نقل با اتوبوس های سانگسیو: حدود ۳۰ – ۴۰ بات
  • هزینه اجاره ماشین: روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بات
  • هزینه اجاره موتور: روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ بات

سایر هزینه های اقامت در پوکت

  • هزینه پرواز به پوکت از تایلند: ۳۸‌ دلار
  • هزینه تاکسی از فرودگاه به هتل: ۱۳ دلار
  • هزینه یک شب اقامت در هتل متوسط: ۳۶ دلار
  • هزینه یک وعده غذای متوسط: ۷ دلار
  • هزینه نوشیدنی های قوطی خنک: ۱.۳ دلار

پاتایا یا پوکت کدام یک ارزان تر است؟

با توجه به در نظر گرفتن هزینه‌هایی مانند حمل و نقل شهری، وردیه‌ها و خورد و خوراک می‌توان گفت که پاتایا مقصدی ارزان‌تر از پوکت می‌باشد. بنابراین اگر بودجه محدودتری برای سفر به تایلند دارید پیشنهاد می‌‌کنیم پاتایا را انتخاب کنید. نکته دیگر اینکه علاوه بر ارزان‌تر بودن ورودیه‌ها و غیره حمل و نقل به بیشتر مناطق پوکت با قایق انجام می‌شود در صورتیکه در پاتایا می‌توان از تاکسی یا توک توک با هزینه کمتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

بهترین زمان سفر به تایلند چه فصلی است؟

مقایسه جاذبه‌های گردشگری

پوکت به داشتن طبیعت بکر و جزایر آرام معروف است اما وقتی پای هیجان در میان باشد بدون شک پاتایا در وزنه سنگین‌تر قرار می‌گیرد. با مقایسه تفریحات و جاذبه‌های دو مسیر می‌توانید با توجه به سلیقه و روحیه‌ای که دارید پوکت یا پاتایا را برای اقامت در تایلند انتخاب کنید.

دیدنی های پاتایا

در ادامه ببینیم پاتایا که به شهر تفریحات مهیج تمام نشدنی شهرت دارد چه سورپرایزها و جاذبه‌هایی را برای میهمانان خود دارد.

باغ گیاه شناسی Nong Nooch

باغ ارکیده فضایی بسیار باشکوه دارد و گردشگران را به آرامش دعوت می‌کند. علاوه بر ترکیبی از گل‌ها و درختان بسیار زیبا، نمایش‌های زنده در تالار فرهنگی تایلند با اجرای رقص‌های سنتی تایلندی، شمشیر‌بازی، کیک‌بوکسینگ تایلندی و نمایش فیل‌ها از دیگر جاذبه‌های باغ گیاه شناسی Nong Nooch هستند.

برای گشت و گذار در مناطق مختلف پارک می توانید یک دوچرخه کرایه کنید یا با یک راهنما همراه شوید.

معبد پناهگاه حقیقت پاتایا

پناهگاه حقیقت که تماماً از چوب ساخته شده و طراحی معماری تایلندی را به نمایش می گذارد، یکی از بهترین مکان های میراثی برای بازدید در پاتایا است. پناهگاه حقیقت برای ادای احترام به فلسفه ها و ادیان قدیمی ساخته شده است.

پارک آبی رامایانا

پارک آبی رامایانا بزرگترین پارک آبی تایلند و یکی از خانواده پسندترین مکان ها برای بازدید در پاتایا است. این مجموعه فوق العاده ای از ورزش های آبی سرگرم کننده برای کودکان خردسال و بزرگسالان دارد و از زمان افتتاح خود در سال ۲۰۱۹ بسیار پیشرفت کرده و مورد توجه گردشگران قرا گرفته است.

پارک آبی رامایانا همچنین دارای رستوران‌ها و هتل‌های جذاب می‌باشد. این پارک دارای ۲۱ نوع سرسره مختلف است که برخی از آنها به شکل مار پیتون یا آکواکوندا ساخته شده اند. محیط اطراف پارک به دلیل قرار گرفتن در کنار تپه‌های سرسبز بسیار آرام می‌باشد. این پارک همچنین دارای سرسره‌های رودخانه ای مارپیچی ست که برخی از آنها طولانی ترین سرسره های جهان هستند.

غواصی، بانجی جامپینگ، مسیر نوردی و کوهنوردی از دیگر تفریحات مهیج در پاتایا هستند. در ادامه مطلب انتخاب بین پوکت یا پاتایا با جاذبه های دیدنی دیگر مقصد یعنی پوکت آشنا می‌شویم.

دیدنی های پوکت

پوکت بزرگترین جزیره تایلند و مسلماً مشهورترین آن است. آب های آبی، سواحل شنی، غذاهای تند تایلندی و غواصی همه از جاذبه های پوکت هستند. مسافران از سرتاسر جهان برای استراحت و ماجراجویی به پوکت می آیند و بی دلیل نیست که این جزیره به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد تایلند شناخته می‌شود. پس وقت را هدر نداده و با معروفترین جاذبه های تایلند آشنا می‌شویم:

پارک پناهگاه فیل سبز

پارک پناهگاه فیل سبز در وسط جنگل در نزدیکی ساحل سورین قرار دارد و به عنوان یک محیط طبیعی و خانه ‌ای امن را برای همه ساکنان عظیم الجثه خود به شمار می‌رود.

علاقه مندان به فیل‌ها فیل می‌توانند در این پارک با کمک نگهبانان با فیل‌های مهربان ارتباط برقرار کرده و در حمام کردن، نوازش، مسواک زدن و حتی غذا دادن به آنها شریک شوند. شما همچنین می‌توانید بازی فیل‌ها را در دریاچه تماشا کرده و حتی در کنار آنها شنا کنید.

تورهای قایق سواری در جزیره

اگر می‌خواهید در طول سفر خود از مناطق استوایی دیدن کرده مناظر دریایی خیره‌کننده اطراف پوکت را کشف کنید، تورهای قایق سواری جزیره را به شما پیشنهاد می‌دهیم. تورهای ۹ ساعته با راهنما برگزار شده و شامل بازدید از «صخره‌های جیمز باند»، کو فی فی و ساحل معروف خلیج مایا می‌شود.

بیشتر بخوانید

معرفی جاذبه‌ های گردشگری پوکت – تایلند

بازدید از بودای بزرگ پوکت

بودای بزرگ پوکت که در بالای جزیره در بالای تپه‌های ناکارد بین کاتا و چالونگ قرار دارد، یکی از برجسته‌ترین مکان‌های دیدنی جزیره است این مجسمه با سنگ مرمر سفید یشم در سال ۲۰۰۴ ساخته شد.

مرکز غواصی، معبد وات چالونگ، آبشار بنگ پی و موزه سه بعدی از دیگر دیدنی‌های پوکت هستند. آشنایی با این جاذبه‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانید بین پوکت یا پاتایا مقصد خود را انتخاب کنید.

سواحل پاتایا

سواحل پاتایا مکانی فوق‌العاده برای گذراندن بهترین لحظات در این شهر جذاب و مهیج هستند. به بیان دیگر پاتایا با قرارگرفتن در یک منطقه ساحلی توانسته میلیون ها گردشگر را از سراسر جهان را به سوی خود جذب کند. همچنین این شهر که به خاطر زندگی شبانه رنگارنگش مشهور است، دارای مجموعه‌ای از تفریحات آبی متنوع از قایق سواری و جت اسکی تا پارک‌های آبی و غیره می‌باشد.

گردشگران می‌توانند در سواحل متنوع پاتایا قدم زده، حمام آفتاب بگیرند و از سواری با قایق‌های تندرو و پاراسل لذت ببرند. رستوران‌ها و کافه‌ها نیز از دیگر امکانات سواحل پاتایا هستند. پس می‌توان برای انتخاب پاتایا یا پوکت به امکانات سواحل این دو مقصد هم توجه کرد.

سواحل پوکت

پوکت بیش از هر چیز دیگر به دلیل داشتنسواحل بکر و بی مانندش شناخته شده است. در پوکت طیف گسترده‌ای از مناظرطبیعی و تفریحات ساحلی در دسترس است. داشتن امکاناتی مانند هتل‌های لوکس، رستوران و کافه‌های دنج، سواحل شنی، صندلی‌های مخصوص حمام آفتاب، ایستگاه نجات غریق و غیره از مواردی هستند که سواحل پوکت را یک سر وگردن بالاتر از سواحل پاتایا و سایر جزایر پوکت قرار می‌دهد.

بیشتر مسافرانی که بین انتخاب پوکت یا پاتایا مردد بود اما هدف آنها داشتن سفری آرام در فضایی ساحلی ست، پوکت می‌تواند گزینه رضایت بخش‌تری باشد.

مقایسه هتل های پوکت و پاتایا

انتخاب یک هتل مناسب جز دغدغه‌های اصلی هر گردشگر پیش از سفر می‌باشد. با توجه به اینکه دو شهر پاتایا و پوکت از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری تایلند هستند در زمینه هتل سنگ تمام گذاشته و اقامتگاه‌های سه، چهار و پنج ستاره را به گردشگران ارائه می‌دهند. در مطلب پوکت یا پاتایا هتل‌های این دو مقصد را مقایسه کرده‌ایم.

هتل های پاتایا | پوکت یا پاتایا

هتل‌های پاتایا اقتصادی‌تر از هتل‌های پوکت هستند. به این معنی که در شهر پاتایا هتل‌های ۳ و ۴ ستاره معمولی بسیار متنوع هستند و به گردشگران این امکان را می‌دهند تا با بودجه محدود، انتخاب‌های بیشتری را پیش روی داشته باشند. همچنین علاوه بر هتل، می‌توانید در اقامتگاه‌های ارزان‌تر مانند هاستل هم اقامت داشته و هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید.

هتل های پوکت | پوکت یا پاتایا

از نظر اقامت، پوکت دقیقا نقطه مقابل پاتایا قرار دارد! هتل‌های ۵ ستاره‌ای که در کنار ساحل قرار گرفته و مناظر دریای آندمان را به نمایش می‌گذارند، پوکت را به مقصدی رویایی در تایلند تبدیل کرده‌اند. البته هتل‌های اقتصادی نیز در این جزیره با مدرن‌ترین امکانات از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. در مجموع اقامتگاه‌های پوکت لوکس‌تر و شیک‌تر از اقامتگاه‌های پاتایا هستند.

خرید از کدام ارزان‌تر است؟ | پوکت یا پاتایا

خرید را می‌توان بخش جدایی ناپذیر و البته لذت بخش هر سفر دانست!  گشت و گذار در میان مراکز خرید لوکس و بازارهای محلی پوکت و پاتایا از جاذبه های گردشگری این دو مقصد هستند.

بازارهای محلی پاتایا از جمله بازار شناور روی آب شهرت جهانی داشته و با ارائه ارائه انواع کالای سنتی، میوه و حتی غذاهای خیابانی به مکانی معروف در بین گردشگران تبدیل شده است. همچنین مراکز خرید بزرگ در این شهر انواع کالاهای برند را ارائه می‌دهند. به بیان دیگر پاتایا را می‌توان بهشت خرید برای گردشگران دانست چرا که تنوع اجناس در آن بسیار زیاد بوده و چندین مرکز خرید بزرگ و معروف از جمله Tukcom IT mall، Mike Shopping mall و Harbor Shopping Center را در خود دارد.

جزیره پوکت اما در مقایسه با پاتایا از تنوع مراکز خرید کمتر برخوردار است. هر چند که این جزیره هر آخر هفته بازارهای خیابانی ای دارد که وسایل دست ساز خیلی زیبایی در آن ها فروخته می‌شود اما همچنان نتوانسته در این زمینه از پاتایا پیشی بگیرد. مرکز خرید جان سیلون را می‌توان بزرگترین و معروفترین مرکز جزیره پوکت دانست.

معروفترین مراکز خرید پاتایا

  • مرکز خرید فستیوال پاتایا
  • مرکز خرید ترمینال ۲۱
  • مرکز خرید رویال گاردن پلازا
  • مرکز خرید مایک
  • مرکز خرید میموزا
  • مرکز خرید سنترال مارینا
  • مرکز خرید بزرگ هاربر

معروفترین مراکز خرید پوکت

  • مرکز خرید جانسلین در پوکت Jungceylon Shopping Mall
  • بازار چیلوا در پوکت Chillva Market
  • فروشگاه‌های صنایع دستی شهر قدیمی پوکت Phuket Old Town Handicraft Shops
  • فستیوال مرکزی پوکت Central Festival Phuket
  • جیم تامپسون پوکت Jim Thompson

سخن پایانی

در پایان می‌توان گفت انتخاب بین پوکت یا پاتایا به موارد مختلف مانند بودجه‌ای که برای سفر در نظر گرفته‌اید، سلیقه و علائق شما بستگی دارد. هر دو مقصد به داشتن سواحل و تفریحات آبی معروف بوده و به پاتوق گردشگران علاقه مند به ورزش‌های آبی تبدیل شده‌اند. با این تفاوت که پاتایا فضایی پر جنب و جوش تر دارد اما در پوکت می‌توانید تعطیلاتی آرام را در میان طبیعت بسیار زیبا و سواحل شنی تجربه کنید. پس این شما هستید که با بررسی تمام جوانب باید بین پوکت پاتایا یکی را انتخاب کنید!

سوالات متداول

آیا پاتایا گرمتر از پوکت است؟

شهر پاتایا به طور کلی آب و هوای گرم تری نسبت به پوکت دارد. میانگین دمای شهر پاتایا ۲۸٫۷۳ درجه سانتیگراد است در حالی که دمای پوکت ۲۸٫۳۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.

چرا پاتایا اینقدر محبوب است؟

پاتایا یک استراحتگاه ساحلی محبوب در خلیج تایلند است که فقط  ۱۵۰ کیلومتر با بانکوک فاصله دارد (فقط دو ساعت رانندگی با ماشین). زندگی شبانه، سواحل پر جنب و جوش و هتل‌های اقتصادی دلیل محبوبیت پاتایا در بین گردشگران هستند.

چرا پوکت اینقدر محبوب است؟

جای تعجب نیست که پوکت بسیار محبوب است!  چرا که پوکت  بزرگترین  جزیره تایلند می‌باشد و حدود ۹۰ کیلومتر خط ساحلی دارد. این مکان خانه کاتا و کارون، دو تا از بهترین سواحل جهان است، و بین غواصان محبوب ویژه‌ای دارد، اما بازارهای پر جنب و جوش و غذاهای دریایی نیز از دیگر دلایل محبویت پوکت هستند.

پاتایا بهتر است یا ساحل پاتونگ پوکت؟

در حالی که پوکت و ساحل پاتونگ برای سفرهای خانوادگی مناسب است، پاتایا برای افرادی که به دنبال ماجراجویی هستند ایده آل می‌باشد. با این حال، انتخاب بین پوکت یا پاتایا اصلا کار آسانی نیست!

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید