همه‌چیز درباره فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 23 مارس 2023
Loading...

اگر در حال برنامه‌ریزی سفر به اسپانیا هستید، آشنایی با فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا قبل از سفر می‌تواند بسیار مفید باشد. یادگیری فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا به شما کمک می‌کند تا سفر پربارتری را تجربه کنید. در این مطلب ما شما را با نکات اساسی درباره فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا آشنا می‌کنیم تا در سفر به این کشور با دانستن آن‌ها بتوانید بهترین استفاده را از سفر خود ببرید. با ما همراه باشید.

اهمیت آشنایی با فرهنگ مردم اسپانیا چیست؟

این مردمان یک سرزمین هستند که با فرهنگ خود به آن هویت می‌دهند و باعث تمایز یک کشور از کشورهای دیگر می‌شوند. آشنایی با فرهنگ مردم اسپانیا دریچه‌ای را به روی تاریخ، سنت و سبک زندگی غنی و منحصربه‌فرد این کشور می‌گشاید.  (رزرو تور اسپانیا)

آشنایی با فرهنگ مردم اسپانیا به شما کمک می‌کند تا مردم اسپانیا و دیدگاه آن‌ها به دنیا را بهتر درک کنید و در تعامل با آن‌ها رفتار درستی را در پیش بگیرید. آگاهی فرهنگی به ما امکان می‌دهد که متوجه تفاوت‌های آداب، اعتقادات و فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا با کشورهای دیگر شویم و ضمن احترام گذاشتن به این تفاوت‌ها، با دقت و حساسیت لازم در این مورد رفتار کنیم تا ناخواسته باعث رنجش مردم صمیمی و خونگرم اسپانیا نشویم.

سنت‌ها و فرهنگ مردم اسپانیا بعد مهمی از زندگی اجتماعی آن‌ها را تشکیل می‌دهد که نشان‌دهنده ارزش‌هایی است که برای آن‌ها اهمیت دارد. این سنت‌ها نه‌تنها بر اسپانیا که بر فرهنگ کشورهای آمریکای لاتین نیز تأثیر گذاشته است. در صورت سفر به اسپانیا می‌توانید با برخی از فرهنگ مردم اسپانیا که بسیار تحسین‌برانگیز و جذاب هستند بهتر و بیشتر آشنا شوید و آن‌ها را از نزدیک تجربه کنید.

بیشتر بخوانید…

یک راهنمای جامع برای سفر به اسپانیا {آنچه باید قبل از سفر به اسپانیا بدانید}

فرهنگ مردم اسپانیا

برای شناخت بهتر فرهنگ و تاریخ مردم اسپانیا ابتدا نگاهی کلی میندازیم به این کشور که در جنوب غربی اروپا بین فرانسه و پرتغال واقع‌شده است. اسپانیا در همسایگی اقیانوس اطلس شمالی و دریای مدیترانه است و تقریباً ۸۵ درصد از شبه‌جزیره ایبری متعلق به خاک اسپانیا است. اولین نکته‌ای که درباره فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا باید بدانید این است که هر منطقه/ایالت اسپانیا هویت فرهنگی منحصربه‌فردی دارد که ساکنانش به آن افتخار می‌کنند.

بسیاری از چیزهایی که به‌طور عام می‌گوییم «اسپانیایی» هستند. در واقع متعلق به منطقه‌ای خاص بوده و منشأ محلی دارند. برای مثال، سبک موسیقی و رقص فلامنکو در اصل در اندلس (جنوب اسپانیا) ریشه دارد. با وجود تنوع فرهنگ مردم اسپانیا، این کشور همچنین دارای هویت ملی قوی است. اسپانیایی‌ها مردمی مغرور با عشقی عمیق به کشورشان هستند و به آن کاملاً آگاه‌اند.

تفاوت‌های فرهنگ مردم اسپانیا بسیار محسوس است. هر کدام از استان‌ها و نواحی تاریخی اسپانیا هویت، آداب و رسوم فرهنگی و سنت‌های متمایز خود را دارند. اسپانیا به ۱۷ منطقه مختلف تقسیم‌شده است که به‌عنوان جوامع خودمختار شناخته می‌شوند و هر کدام از این مناطق زبان، غذاها و ادبیات خاص خود را دارند. هر چند همه آن‌ها از قانون اساسی اسپانیا پیروی می‌کنند، اما دارای درجه‌ای از خودگردانی نیز هستند.

اختیارات جوامع خودمختار به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. برای مثال، باسک، کاتالونیا و گالیسیا هر کدام دارای یک «ملیت تاریخی» هستند. همچنین نفوذ تاریخی مورها در اسپانیا به دلیل نزدیکی آن به مراکش وجود داشته است. به‌طورکلی، این تأثیر در فرهنگ مردم اسپانیا با سفر به جنوب کشور بیشتر نمایان می‌شود و معماری اسلامی هنوز در بسیاری از نقاط قابل‌مشاهده است.

دین مردم اسپانیا

مذهب عنصری اساسی در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا است. اکثریت جمعیت اسپانیا کاتولیک هستند و کاتولیک بودن در اسپانیا از نظر تاریخی بسیار مهم است. کاتولیک از زمانی که در سال ۵۸۹ به‌عنوان دین رسمی شناخته شد، تأثیری دیرینه بر فرهنگ و جامعه اسپانیا داشته است. هر منطقه یا شهر در اسپانیا یک قدیس حامی دارد که یک روز به او اختصاص داده می‌شود و آن روز در آن منطقه جشن گرفته می‌شود.

چنین روزهای فرهنگی مبتنی بر سنت کاتولیک، جشن‌های زیادی در طول سال را در فرهنگ اسپانیا مثلاً در سانتوس، عروسی‌ها، کریسمس، عید پاک و … به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین، حتی برای اسپانیایی‌هایی که مذهبی نیستند هم معمول است که با خانواده خود در این مراسم و جشن‌ها حضور پیدا کنند یا فرزندان خود را غسل‌تعمید دهند.

اما در فرهنگ مردم اسپانیا که پیروان مؤمن کاتولیک و مذهبی‌تر هستند، مناسک بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. برخی از آن‌ها به زیارتگاه‌های منطقه خود می‌روند. به‌عنوان‌مثال کامینو د سانتیاگو (واقع در شمال کشور) یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین زیارتگاه‌های مسیحیان است که پیاده راهی آن می‌شوند و به زیارتگاه سنت جیمز کبیر در گالیسیا منتهی می‌شود.

به‌طورکلی تقریباً در هر محله و شهر اسپانیا یک کلیسا وجود دارد و آثار مسیحیت در سراسر کشور قابل‌مشاهده است؛ اما ماهیت نفوذ کلیسا در اسپانیا در طول تاریخ بسیار تغییر کرده است و فرهنگ مردم اسپانیا در هر کدام از مناطق اسپانیا از نظر مذهبی با یکدیگر تفاوت دارد و در طی ۴۰ سال گذشته نقش مذهب در زندگی روزمره اسپانیایی‌ها، به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور اسپانیا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اسپانیا

ادبیات و فرهنگ مردم اسپانیا

ازآنجاکه زبان عمیقاً با هویت پیوند دارد و از بارزترین شاخصه‌های مردمی است که در یک منطقه زندگی می‌کنند. قبل از سخن گفتن درباره ادبیات اسپانیایی کمی راجع به زبان این کشور و تأثیر آن بر فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا صحبت می‌کنیم.

اکثریت اسپانیایی‌ها به زبان اسپانیایی (کاستیلیایی) صحبت می‌کنند و تقریباً همه شهروندانی که زبان محلی دارند تا حدی دو زبانه هستند. در قانون اساسی اسپانیا زبان‌ها و لهجه‌های منطقه‌ای به رسمیت شناخته می‌شود. برخی از رایج‌ترین زبان‌های منطقه‌ای عبارت‌اند از کاتالانی (والنسیایی یا بالئاری)، گالیسی، باسکی و آرانی.

بین ۱۱ تا ۲۸ درصد از مردم اسپانیا به‌ویژه افرادی که در مناطقی مانند کاتالونیا، باسک، گالیسیا، والنسیا و جزایر بالئاریک زندگی می‌کنند، با زبان محلی خود صحبت می‌کنند و می‌توان گفت تعداد اسپانیایی‌هایی که به زبان‌های محلی صحبت می‌کنند حداقل میلیون‌ها نفر است.

ادبیات اسپانیایی نیز به سه دسته کاستیلی، کاتالانی و گالیسی تقسیم می‌شوند که از قرون‌وسطی، رنسانس،‌باروک تا مدرنیسم را دربرمی گیرند. نقش ادبیات در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا بسیار پررنگ است. کمتر کسی در جهان است که نام کتاب دن کیشوت از شاهکارهای ادبی اسپانیا نوشته میگل د سروانتس را نشنیده باشد.

اسپانیا سرزمینی است مملو از اسطوره‌ها و افسانه‌های سنتی. داستان‌های فولکلور این کشور باستانی همگی جایگاه مهمی در زندگی روزمره مردم اسپانیا دارند و بر فرهنگ مردم اسپانیا بسیار تأثیرگذارند.

بسیاری از داستان‌های فولکلور اسپانیایی از فرهنگ‌های مختلفی که اسپانیا در گذشته با آن‌ها تعامل داشته، سرچشمه گرفته‌اند و نسل به نسل دیگر منتقل‌شده‌اند و در طول زمان به بخشی از فرهنگ مردم اسپانیا تبدیل‌شده‌اند.

بیشتر بخوانید…

قوانین عجیب کشور اسپانیا

سرگرمی و ورزش در فرهنگ اسپانیا

سرگرمی و ورزش به‌خصوص فوتبال در فرهنگ اسپانیا نقش برجسته‌ای دارند. اولین راه سرگرمی در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا شرکت در فستیوال‌ها است. فستیوال‌ها صدها سال است که در اسپانیا برگزار می‌شوند و مردم را دور هم جمع می‌کنند و بهانه‌ای برای رقصیدن و مهمانی در تمام طول روز هستند. مثلاً جشنواره اسپانیایی لا توماتینا از شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین فستیوال‌ها در میان مردم سراسر جهان است.

در فرهنگ مردم اسپانیا زندگی شبانه اسپانیایی، به‌ویژه در شهرهایی مانند مادرید و بارسلونا از مهم‌ترین سرگرمی‌های مردم است.  اسپانیایی‌ها مردم شب‌زنده‌داری هستند و هر شب به‌خصوص در آخر هفته از ۱۰ شب تا ۲ و ۳ صبح بیرون می‌روند تا در کلوپ‌ها، بارها و کافه‌ها حسابی خوش بگذرانند و زندگی شبانه پر جنب‌وجوش اسپانیا در سراسر جهان مشهور است.


شما میتوانید زندگی شبانه اسپانیایی رو در تور بارسلون و یا تور مادرید دیدن و تجربه کنید. 


گاوبازی شکل دیگری از سرگرمی در فرهنگ مردم اسپانیا است. بیشتر شبیه یک نمایش است تا یک مسابقه، زیرا قوانین و آیین‌های زیادی برای برگزاری آن وجود دارد. قبل از شروع مبارزه، رژه‌ای به نام کوریدا و رژه‌هایی با موسیقی و رقص برگزار می‌شود. یکی دیگر از بخش‌های مهم فرهنگ گاوبازی وقفه‌های کوتاه بین مبارزه است که در آن افرادی به انجام حرکات آکروباتیک می‌پردازند و دیدنی است.

شاید گاوبازی دیگر رو به افول باشد اما فوتبال قطعاً در اسپانیا در اوج است. بازی‌های فوتبال در فرهنگ مردم اسپانیا بسیار مهم است و ورزش شماره یک برای بازی کردن و تماشا است. اهمیت فوتبال در اسپانیا به تقریباً به‌اندازه دین و مذهب است. با داشتن دو تیم از موفق‌ترین تیم‌های فوتبال اروپا، رئال مادرید و اف سی بارسلونا همه به‌نوعی به این ورزش علاقه دارند.

آداب و رسوم غذا خوردن در اسپانیا

غذا خوردن در فرهنگ و آداب و رسوم مردم اسپانیا جایگاه ویژه‌ای دارد و از مهم‌ترین آیین‌های اجتماعی در اسپانیا محسوب می‌شود. غذا در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا آن‌قدر نقش محوری دارد که بر روی ساختارهای اجتماعی، ارتباطات، دوستی‌ها و نهاد خانواده تأثیرگذار است.

از غذا در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا اغلب به‌عنوان وسیله‌ای برای حفظ هویت فرهنگی استفاده می‌شود. اسپانیا پیشتاز در عرصه غذاهای مدیترانه‌ای است که با روغن‌زیتون، سبزیجات تازه و دیگر محصولات غذایی فصلی تازه تهیه می‌شوند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا در ارتباط با غذا خوردن باید به آن توجه کنید، ساعت‌های غذا خوردن است. به‌طورکلی، اسپانیایی‌ها ناهار را بین ساعت ۲ و ۴ بعدازظهر و شام را بعد از ساعت ۹ و ۱۰ شب می‌خورند و رستوران‌ها زودتر از این زمان‌ها غذا سرو نمی‌کنند. البته نگران نباشید، گرسنه نخواهید ماند چون تاپاس در طول روز در دسترس است.

اگر به مهمانی شام دعوت شدید به این موضوعات در آداب غذا خوردن در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا توجه کنید. تا زمانی که همه مهمانان سر جایشان ننشینند، غذا خوردن آغاز نمی‌شود. شام بین ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ شب صرف می‌شود. می‌توانید نان خود را در سس بزنید و کار زشتی به شمار نمی‌رود.

همیشه یک لقمه که ما به آن لقمه تعارف می‌گوییم در ظرفتان باقی بگذارید. سعی کنید اگر غذایی را دوست نداشتید، سر میز آن را نقد نکنید. بعد از تمام شدن غذا میز را ترک نکنید چون تازه همه حاضران گفتگوهای طولانی را در مورد موضوعات مختلف شروع می‌کنند که به آن سوبرمسا گفته‌ می‌شود و مهم ترین بخش غذا خوردن است.

بیشتر بخوانید…

بهترین غذاهای اسپانیا که نباید از دست دهید

آداب و رسوم هدیه دادن در اسپانیا

در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا هنگامی‌که برای بازدید به خانه شخصی می‌روید اشکال خاصی ندارد اگر دست‌خالی بروید چون معمولاً حضور و مصاحبت شما بیشتر از هدیه اهمیت دارد؛ اما می‌توانید برای صاحب‌خانه شراب، شکلات یا شیرینی هدیه ببرید.

 توجه داشته باشید که گل هدیه دادن در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا کار رایجی به شمار نمی‌رود. گل فقط برای جشن‌های خاص ارسال می‌شود، در صورت هدیه دادن گل باید به تعداد فرد داده شود، به‌جز سیزده که عدد بدشانسی تلقی می‌شود.

اگر میزبانتان بچه دارد حتماً یک هدیه کوچک به‌خصوص برای آن‌ها با خود همراه داشته باشید. هر چند هدیه دادن به بچه دوستان در روز تولدشان کار رایجی است؛ اما در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا هدیه دادن در روز تولد، در میان بزرگ‌سالان کمتر رایج است و بزرگ‌سالان بیشتر برای تولدشان، دوستان خود را نوشیدنی دعوت می‌کنند.

سعی کنید هدایای خود را به زیبایی تزیین و کادوپیچ کنید. اگر کسی به شما هدیه‌ای داد، بلافاصله پس از دریافت آن را باز کنید تا بتوانید در مورد هدیه اظهارنظر کرده و شخصاً از هدیه دهنده تشکر کنید.

بیشتر بخوانید…

مسابقات گاوبازی (سنت فرمین) در اسپانیا

آداب و رسوم اجتماعی مردم اسپانیا

برخی از فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا شاید ساده به نظر برسد اما بهتر است در تعاملات خود آن ها را رعایت کنید مثلا هنگام ورود و خروج به هر مغازه یا مکانی سلام و خداحافظی کنید. یا وقتی وارد آسانسور می شوید سلام کنید.

جالب است بدانید در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا وقت‌شناسی چندان اهمیتی ندارد. مردم می‌توانند با نیم ساعت تأخیر به یک مراسم اجتماعی بروند بدون اینکه کسی سؤالی بپرسد که چرا دیر کرده‌اند. اگر کسی دیر برسد و عذرخواهی کند، مردم احتمالاً با عبارتی مانند «no pasa nada» (خیلی مهم نیست) پاسخ می‌دهند.

از دیگر فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا در رستوران‌ها این است که انعام دادن کار رایجی نیست و رایج‌ترین روش برای پرداخت صورت‌حساب‌ها به‌خصوص در بین جوان‌ترها پرداخت به‌طور مساوی به‌طوری‌که هر فرد سهم خود را عادلانه بپردازد یا دنگی است.

اگر کسی صورتحساب را پرداخت کرد، حتی از روی ادب هم با او تعارف نکنید زیرا رفتار بدی تلقی می‌شود. بهترین کار این است که بعد از خروج از رستوران او را به یک نوشیدنی یا دسر دعوت کنید یا وانمود کنید که به دستشویی می‌روید و به‌صورت خصوصی از پیشخدمت صورت‌حساب را بخواهید و هزینه را زودتر از طرف مقابل پرداخت کنید.

اسپانیایی‌ها به اینکه مردمی خوش‌برخورد و سخاوتمند هستند، شهرت دارند. این یک ضرب‌المثل رایج در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا است که می‌گوید «mi casa es tu casa» (خانه من خانه شماست). بااین‌حال اسپانیایی‌ها، معاشرت در مکان‌های عمومی (مانند بارها و کافه‌ها) را به خانه‌هایشان ترجیح می‌دهند

سخن آخر

بسیاری تصور می‌کنند که می‌دانند فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا چیست؛ اما فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا بسیار پیچیده‌تر از سیستا، پائیا و سنگریا است. در این مطلب کوشیدیم نکات مهم درباره فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا را به شما ارائه دهیم. تا اسپانیای واقعی را بشناسید و با در نظر گرفتن این نکات بتوانید تجربه سفر خود به اسپانیا بهبود ببخشید.

برای اخذ ویزای توریستی شینگن، دریافت قیمت تور اسپانیا و برنامه ریزییک سفر رویایی می توانید با همکاران ستاره ونک در تماس باشید. 

سوالات متداول

فرهنگ اسپانیایی به چه چیزی معروف است؟

فرهنگ اسپانیایی به داشتن بعد اجتماعی قوی و فستیوال‌های زیاد معروف است. این جشن‌ها شامل غذاهای سنتی، آتش‌بازی، رقص، تزئینات دست‌ساز، رژه، کنسرت و تئاتر می‌شوند و فستیوال‌هایی مانند سن فرمین پامپلونا و لا توماتینا هر سال میلیون‌ها نفر گردشگر را به اسپانیا جذب می‌کنند.

مهمترین فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا چه هستند؟

خوردن تاپاس، استراحت بعدازظهر یا سیستا، رقص فلامنکو، غذای پائیا و نوشیدن سانگریا، گاوبازی، فوتبال، شب‌زنده‌داری و شرکت در فستیوال‌ها همگی بخش مهمی از فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا هستند

برای مشاهده قیمت و خرید تور اسپانیا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اسپانیا
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید