معرفی کامل ۳۰ تا از معابد ژاپن

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در سه‌شنبه 10 سپتامبر 2024
Loading...

زیارتگاه‌ها و معابد ژاپن نشان دهنده تاریخ و فرهنگ غنی کشور و از طرفی نماد سنت‌ها، باورها و ارزش‌های معنوی این ملت کهن نیز هستند. این معابد، به‌ویژه آنهایی که در طول قرن‌ها توسعه و تغییر یافته‌اند، نمایان‌گر آمیزه‌ای از بودیسم و شینتو، دو دین اصلی ژاپن، هستند. هر یک از معابد ژآپن، نه‌تنها به عنوان محل عبادت و تأمل معنوی شناخته می‌شوند، بلکه معماری منحصر به فرد، مناظر طبیعی پیرامون و آیین‌های مذهبی خاص خود را نیز دارند. در ادامه به معرفی ۳۰ معبد معروف کشور خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

 Kiyomizu-dera (کیومیزو-درا) – کیوتو

کیومیزودرا (清水寺، به معنای “معبد آب خالص”) یکی از مشهورترین معابد ژاپن است که تاسیس آن به سال ۷۸۰ باز می‌گردد و نامش در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شده. یکی از مهم‌ترین علل محبوبیت این معبد در میان توریستان، صحنه یا تراس چوبی‌ آن است که از سالن اصلی و با فاصله ۱۳متر از زمین می‌توان بر روی آن رفت و منظره‌ای فوق العاده از درختان گیلاس و افرا دید. از جمله بناهای معبد سالن Okunoin، تالارهای شاکا و آمیدا بودا، بتکده سه طبقه کویاسو، معبد جیشو و تالار زوئیگودو می‌باشد.

– ساعات بازدید: ۶:۰۰ صبح تا ۶:۰۰ بعد از ظهر 

– نحوه دسترسی: از ایستگاه کیوتو با اتوبوس به مدت ۱۵ دقیقه تا ایستگاه کیومیزو-مچی.

۲٫ Fushimi Inari Taisha (فوشیمی ایناری تایشا) – کیوتو

این معبد شینتو که به خدای برنج یعنی ایناری اختصاص دارد، به دلیل هزاران دروازه قرمز رنگ که مسیری زیبا از دل جنگل تا معبد مقدس می‌سازد، شهرت دارد. مسیر زیبای کوهستانی فوشیمی ایناری علاوه بر این که فرصت کاوش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند، بلکه با وجود رستوران و زیارتگاه‌های زیبا در اطراف معبد، یک روز هیجان انگیز را برایتان می‌سازد.

– ساعات بازدید: ۲۴ ساعته 

– نحوه دسترسی: از ایستگاه JR Inari (5 دقیقه از ایستگاه کیوتو) یا پیاده‌روی کوتاه از ایستگاه فوشیمی ایناری.

۳٫ Kinkaku-ji (معبد طلایی) – کیوتو

در دوران موروماچی ژاپن، بر فراز یک دریاچه بنایی دو طبقه‌ از طلا به عنوان ویلای بازنشستگی شوگون آشیکاگا یوشیمیتسو ساخته شد که پس از مرگ او به معبد ذن و آن‌چه امروز میبینیم تبدیل شد. اگر به این معبد رفتید حتما از چایخانه نزدیک به آن دیدن کنید و یک فنچان چای مرغوب بنوشید.

– ساعات بازدید: ۹:۰۰ صبح تا ۵:۰۰ بعد از ظهر 

– نحوه دسترسی: اتوبوس شهری از ایستگاه کیوتو (۴۰ دقیقه) یا خط مترو Karasuma به ایستگاه Kitaoji و سپس تاکسی یا اتوبوس.

۴٫ Ginkaku-ji (معبد نقره‌ای) – کیوتو

این بنا که توسط شوگون آشیکاگا یوشیماسا ساخته شده، برخلاف نامش، هرگز با نقره پوشیده نشد و خوشبختانه یکی از تنها دو بنای باقی‌مانده از آتش‌سوزی‌های معبد است. از دلایل معروفیت معبد نقره‌ای باغ‌های شنی و خزه‌ای اطراف آن می‌باشد. 

– ساعات بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۰۰ بعد از ظهر 

– نحوه دسترسی: اتوبوس شماره ۵ یا ۱۷ از ایستگاه کیوتو (۳۵-۴۰ دقیقه) یا پیاده‌روی از مسیر فیلسوف.

۵٫ Ryoan-ji (ریوان‌جی) – کیوتو

معبد ریوان‌جی، مشهورترین باغ سنگی ژاپن را در دل خود جای داده است. این باغ سحرآمیز ۱۵ سنگ دارد و طراحی آن‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که از هر زاویه‌ی دیدی همیشه یکی از سنگ‌ها پنهان باشد. از دیگر جاذبه‌های این معبد نیز، پارکی بزرگ با حوض زیبا و مسیرهای پیاده روی فوق العاده می‌باشد.

– ساعات بازدید: ۸:۰۰ صبح تا ۵:۰۰ بعد از ظهر 

– نحوه دسترسی: اتوبوس از ایستگاه کیوتو یا پیاده‌روی از معبد کینکاکوجی.

۶٫ تودای‌جی (Todaiji) – نارا 

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین معابد ژاپن و برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی نارا، معبد تودای جی می‌باشد که در سال ۷۵۲ به‌عنوان معبد اصلی تمام معابد بودایی ژاپن ساخته شد. اگر بخواهیم در مورد معماری بنا صحبت کنیم، باید بگوییم که تالار اصلی تودای جی تا مدت‌ها رکورد بزرگ‌ترین سازه چوبی جهان را در اختیار داشت. این تالار عظیم بزرگ‌ترین مجسمه برنزی ژاپن به نام دایبوتسو را در خود جای داده که یک بودای نشسته به ارتفاع ۱۵ به همراه دو بودیساتوا می‌باشد. جالب است بدانید که در تودای‌جی ستونی با حفره‌ای در پایین آن قرار دارد که اندازه سوراخ بینی دایبوتسو است و عبور از آن به معنای دست‌یافتن به روشنگری در زندگی بعدی می‌باشد. 

نحوه دسترسی: 

معبد تودای‌جی در شمال پارک نارا واقع شده و از ایستگاه کینتتسو نارا حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی و از ایستگاه جی‌آر نارا حدود ۴۵ دقیقه فاصله دارد. همچنین می‌توان با اتوبوس از هر دو ایستگاه به معبد رسید. از ایستگاه اتوبوس Todaiji Daibutsuden تا ساختمان اصلی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی است.

۷٫ هوریو-جی (Horyu-ji) – نارا 

معبد هوریوجی (法隆寺، Hōryūji) در سال ۶۰۷ توسط شاهزاده شوتوکو  ساخته شد و تبدیل به یکی از قدیمی‌ترین معابد کشور شد. این معبد از ۲ بخش اصلی تشکیل شده: بخش غربی (سایین گاران) و بخش شرقی (توین گاران). بخش غربی شامل قدیمی‌ترین سازه‌های چوبی جهان از جمله دروازه مرکزی، تالار اصلی و بتکده پنج طبقه است که بدون تخریب از دوره آسوکا به جای مانده‌.  این معبد منعکس کننده هنر ژاپنی می‌باشد؛ با ورود از دروازه مرکزی دو مجسمه از خدایان محافظ عضلانی ژاپنی خواهید دید. سپس در تالار اصلی معبد با مجسمه‌هایی مواجه خواهید شد که از دوره آسوکا برجای مانده‌اند…

نحوه دسترسی: 

هوریوجی حدود ۱۲ کیلومتری مرکز نارا قرار دارد. 

با قطار: از ایستگاه جی‌آر نارا با خط Yamatoji به ایستگاه Horyuji بروید (۱۲ دقیقه، ۲۳۰ ین). از آنجا یا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تا معبد دارید یا می‌توانید با اتوبوس به مقصد معبد بروید (۱۹۰ ین). 

با اتوبوس: از ایستگاه‌های JR یا Kintetsu نارا با اتوبوس شماره ۹۸ به Horyuji-mae بروید (یک ساعت، ۷۷۰ ین). هر ساعت یک اتوبوس در این مسیر حرکت می‌کند.

۸٫ بیودو-این (Byodo-in) – اوجی، کیوتو 

این معبد زیبا که در ابتدا استراحتگاه یک سیاستمدار قدرتمند ژاپنی بود، نمونه‌ای بارز و برجسته از معماری بودایی می‌باشد که تاثیر بسیاری بر معابد بعدی نیز داشته. معروف‌ترین قسمت بیودواین تالار ققنوس می‌باشد که دلیل نام گذاری آن نیز شکل ظاهری تالار با دو مجسمه ققنوس بر روی سقف آن است.  این تالار جزو معدود سازه‌های چوبی دوره هیان است که خوشبختانه همچنان استوار باقی مانده.

نحوه دسترسی:

بیودو-این در فاصله ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه‌های JR Uji یا Keihan Uji قرار دارد.

۹٫ سن‌سوجی (Senso-ji) – توکیو 

یکی از رنگارنگ‌ترین و محبوب‌ترین معابد ژاپن سن سوجی است که مقام قدیمی‌ترین معبد در توکیو را هم دارد.  اگر قصد رفتن به این بنای فوق العاده را داشه باشید، ابتدا از دروازه تندر که نمادی از آساکویا و توکیو است وارد می‌شوید، از خیابان خرید Nakamise عبور می‌کنید و سپس در انتهای خیابان به سالن اصلی معبد و بتکده ۵ طبقه می‌رسید.

نحوه دسترسی: 

معبد سن‌سوجی چند قدمی ایستگاه آساکوسا قرار دارد که با خطوط مترو گینزا و آساکوسا و راه‌آهن توبو قابل دسترسی است. 

از ایستگاه توکیو: با خط JR Yamanote به ایستگاه Kanda (2 دقیقه، ۱۵۰ ین) و سپس با خط مترو Ginza به Asakusa (10 دقیقه، ۱۸۰ ین) بروید. 

از ایستگاه شینجوکو: با خط نارنجی JR Chuo به Kanda (10 دقیقه، ۱۸۰ ین) و سپس به خط Ginza برای Asakusa (10 دقیقه، ۱۸۰ ین) بروید.

۱۰٫ Meiji Jingu (میجی جینگو) – توکیو 

یکی از اولین امپراتوران در دوران ژاپن مدرن که کشور را به یکی از قدرت‌های مهم جهانی تبدیل کرد، امپراطور میجی بود. این امپراتور به قدری در ژاپن محبوب بود که معبدی به نام و یاد او و همسرش ساخته شد.

در ایام سال نو این زیارتگاه بیش از ۳ میلیون بازدید کننده برای نماز هاتسومود و در باقی ایام، اغلب میزبان مراسم عروسی سنتی شینتو است. یکی دیگر از جاذبه‌های معبد، باغ داخلی آن است که در فصل رویش زنبق‌ها یعنی ماه ژوئن به اوج زیبایی خود می‌رسد.

نحوه دسترسی: 

معبد میجی چند قدمی ایستگاه هاراجوکو در خط JR یامانوت یا ایستگاه Meiji-jingu-mae در خطوط متروی چیودا و فوکوتوشین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: 

شهر های ژاپن | آشنایی کامل

اطلاعات ضروری سفر به ژاپن

۱۱٫ To-ji (تو-جی) – کیوتو 

تاریخچه ساخت توجی که به معنای معبد شرقی است، به اوایل دوره هیان و انتقال پایتخت به کیوتو در اواخر قرن ۸ بازمی‌گردد. نکته جالب در مورد معبد شرقی این است که به همراه معبد غربی یا معبد خواهر به عنوان نگهبانان پایتخت عمل می‌کردند. توجی شامل چند بخش مهم می‌باشد که عبارتند از:

  • تالار اصلی بنا که کوندو نام دارد و مجسمه بودای یاکوشی را در خود جای داده.
  • بتکده پنج طبقه که با ارتفاعی ۵۷ متری، به بلندترین بتکده چوبی در ژاپن تبدیل شده است. (این بتکده نمادی از معبد و شهر کیوتو می‌باشد و از اکثر نقاط شهر قابل رویت می‌باشد.)
  • موزه معبد که آثار بودایی مهمی را به نمایش می‌گذارد و بازدید از آن فقط در ماه‌های خاصی امکان‌پذیر است.

نحوه دسترسی: 

معبد توجی حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی جنوب غربی ایستگاه کیوتو قرار دارد. همچنین می‌توانید از ایستگاه توجی در خط Kintetsu Kyoto پیاده شوید که فقط پنج دقیقه از معبد فاصله دارد.

۱۲٫ Toshogu Shrine (توشوگو) – نیکو 

این معبد در ابتدا یک مقبره ساده برای توکوگاوا ایه‌یاسو ، بنیان‌گذار شوگون‌سالاری توکوگاوا، بود که بعدها توسط نوه او به مجموعه‌ای باشکوه با بیش از ۱۲ ساختمان تبدیل شد. معماری توشوگو با تلفیقی از عناصر شینتو و بودایی، بسیار منحصر به فرد و چشم‌گیر  بوده و با تزیینات چوبی زیبا و طلاکاری هر بیننده‌ای را متحر می‌سازد. از میان سازه‌های توشوگو، بتکده آن به طرز هوشمندانه‌ای ده سانتی متر از سطح زمین بالاتر ساخته شده از از فساد و خرابی چوب جلوگیری شود. با ورود به زیارتگاه حکاکی‌های معروفی چون “میمون‌های سه‌گانه” و “فیل‌های خیالی” را خواهید دید که مبهوتتان خواهد کرد؛ و در آخر اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید، می‌توانید به موزه توشگو رفته و مجموعه از آثار توکوگاوا ایه‌یاسو را ببینید.

نحوه دسترسی:

زیارتگاه توشوگو و سایر معابد نیکو حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی یا ۱۰ دقیقه با اتوبوس از ایستگاه‌های توبو و جی‌آر نیکو فاصله دارند.

۱۳٫ معبد نانزن‌جی (Nanzen-ji) – کیوتو

معبد نانزن‌جی که در ابتدا ویلای امپراتور کیاما بود، در دامنه کوه‌های جنگلی هیگاشیاما در کیوتو قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین معابد ذن در ژاپن می‌باشد. البته ساختمان اصلی معبد در جریان جنگ‌های داخلی تخریب و بعدها بازسازی شده است. اگر به نازن‌جی بروید، در ابتدا دروازه‌ی بزرگ سانمون را خواهید دید که در سال ۱۶۲۸ به یاد سربازان کشته شده در قلعه اوساکا ساخته شده؛ سپس می‌توانید از دو قسمت مهم معبد یعنی هوجو با باغ صخره‌ای معروف و نقاشی‌های روی درهای کشویی دیدن کنید.

ساعات بازدید: محوطه معبد عموما باز است، ولی ساختمان‌های فرعی ساعات متفاوتی دارند؛ بهتر است قبل از رفتن از طریق سایت چک کنید.

دسترسی: حدود ۵-۱۰ دقیقه پیاده از ایستگاه مترو Keage (خط توزای) یا ایستگاه اتوبوس Nanzenji-Eikando-michi.

۱۴٫ معبد ایکاندو (Eikan-do) – کیوتو

معبد ایکاندو یا  Zenrinji، در شمال نانزن‌جی قرار گرفته و دلیل محبوبیت آن، رنگ‌های پاییزی و نورپردازی خاص می‌باشد. مانند اکثر معابد ژاپن، این معبد نیز در دوره هیان به عنوان یک ویلای اشرافی ساخته و سپس به معبد تبدیل شده است. خوشبختانه راهروهای معبد به گونه‌ای طراحی شده که بازدیدکنندگان بتوانند از نقاط مختلف معبد بازدید کنند. یکی از این جاذبه‌های خاص معبد ایکاندو، بتکده تاهوتو در بالای دامنه می‌باشد.

ساعات بازدید: در فصل پاییز، معبد در عصرها برای نورپردازی‌های خاص باز می‌شود.

دسترسی: ۱۵-۲۰ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه مترو Keage (خط توزای) یا ۵ دقیقه پیاده از ایستگاه اتوبوس Nanzenji-Eikando-michi.

۱۵٫ معبد دایگو-جی (Daigo-ji) – کیوتو

معبد دایگو‌جی که به عنوان میراث جهانی ثبت شده، شامل یک دامنه کوه کامل است. محوطه اصلی در پایه کوه قرار گرفته و از طریق یک مسیر پیاده‌روی فوق العاده زیبا به ساختمان‌های معبد در قله کوه می‌رسد. این بنا که در قرن دهم ساخته شده، شامل ساختمان‌هایی همچون تالار کوندو (سالن اصلی) و یک بتکده پنج طبقه است که قدیمی‌ترین ساختمان کیوتو به شمار می‌رود!

دسترسی: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه مترو Daigo (خط توزای) یا با اتوبوس از ایستگاه کیوتو.

۱۶٫ معبد تنریو-جی (Tenryu-ji) – کیوتو

از میان معابد ژاپن، تنریوجی یکی از مهم‌ترین آنهاست که در منطقه زیبای آراشیاما قرار دارد. ماجرای ساخت این معبد از این قرار است که توسط شوگان آشیکاگا تاکوجی ساخته و به امپراتور گو-دایگو تقدیم شد. بیشتر ساختمان‌های این بنای مقدس در طی قرن‌ها نابود شدند، ولی خوشبختانه باغ زیبای آن که توسط طراح معروف موسو سوسکی طراحی شده، همچنان به شکل اصلی خود باقی مانده است.

دسترسی: حدود ۵-۱۰ دقیقه پیاده از ایستگاه JR Saga-Arashiyama.

۱۷٫ شیتننو-جی (Shitenno-ji) – اوساکا 

شیتننو-جی (Shitennoji) یکی از قدیمی‌ترین معابد ژاپن است که در سال ۵۹۳ میلادی توسط شاهزاده شوتوکو تأسیس شد. با این‌که در گذر زمان ساختمان‌های معبد دچار آتش‌سوزی شده‌اند، اما همواره به‌طور دقیق و مطابق با طرح اولیه‌ی قرن ششم بازسازی شده‌اند. از قسمت‌های دیدنی معبد:

  • بتکده پنج طبقه‌ای
  • مجسمه شاهزاده شوتوکو در تالار اصلی کوندو
  • باغ گوکوراکو-جودو در نزدیکی معبد که با الهام از توصیفات بهشت غربی بودا آمیدا طراحی شده است.
  • خانه گنج در محوطه معبد که در آن نمایشگاه‌هایی از نقاشی‌ها، متون مقدس و آثار باارزش برگزار می‌شود.

– دسترسی: این معبد به‌راحتی از ایستگاه Shitennoji-mae-Yuhigaoka در خط متروی Tanimachi قابل دسترسی است. همچنین با ده دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه تننوجی در خط JR Osaka Loop می‌توانید به معبد برسید. 

۱۸٫ کنچو-جی (Kencho-ji)- کاماکورا 

در لیست اولین و قدیمی‌ترین معابد ذن ژاپن، کنچو-جی در صدر لیست قرار دارد. این معبد در سال ۱۲۵۳ میلادی توسط نایب‌السلطنه هوجو توکیوری تأسیس و به مرور بزرگ و بزرگ‌تر شد. اگر به این منطقه سفر کنید و به دیدن معبد کنچو بروید، با ورود از دروازه سانمون، ناقوس معبد که یک گنج ملی ژاپنی است را خواهید دید. تالار بودا (Butsuden) با مجسمه Jizo Bodhisattva و تالار دارما (Hatto) که بزرگترین ساختمان چوبی شرق ژاپن است، از دیگر بخش‌های مهم معبد هستند. تالار Hojo نیز که زمانی محل اقامت کشیش ارشد معبد بوده، امروزه برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. اگر به محوطه بروید و ادامه مسیر تپه‌های پشت معبد را پیش بگیرید، به زیارتگاه هانسوبو می‌رسید که سکویی برای تماشای مناظر زیبا از جمله کوه فوجی دارد.

– دسترسی: کنچو-جی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه Kita-Kamakura در خط JR Yokosuka فاصله دارد. همچنین از معبد Tsurugaoka Hachimangu نیز با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی قابل دسترسی است. 

– ساعات بازدید: از ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ 

۱۹٫ تسوروگاوکا هاچیمانگو (Tsurugaoka Hachimangu) – کاماکورا 

تسوروگاوکا هاچیمانگو مهم‌ترین زیارتگاه کاماکورا است که در سال ۱۰۶۳ توسط Minamoto Yoriyoshi تأسیس شده و به خدای هاچیمن، حامی سامورایی‌ها و خانواده میناموتو، تقدیم شده است.  تالار اصلی معبد بر روی تراسی بلند قرار دارد که با پله‌ به آن متصل است و در تالار اصلی، موزه‌ای کوچک شامل گنجینه‌های ارزشمندی نظیر شمشیر و نقاب‌ها وجود دارد. تا سال ۲۰۱۰ در کنار پله‌ها درخت جینکوی عظیمی قرار داشت که به عنوان مخفیگاهی در یک حمله تاریخی استفاده شده بود! 

نحوه دسترسی:

زیارتگاه تسوروگاوکا هاچیمانگو از ایستگاه Kamakura از طریق خیابان Komachi-dori یا مسیر Dankazura در ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده‌روی قابل دسترسی است. 

۲۰٫ انگاکو-جی (Engaku-ji) – کاماکورا 

انگاکو-جی یکی از بزرگترین معابد ذن در شرق ژاپن است که در سال ۱۲۸۲ توسط هوجو توکیمونه برای یادبود سربازان کشته‌شده در نبرد مغول‌ها بنیان گذاشته شد. این معبد در دامنه تپه‌های جنگلی Kita-Kamakura قرار دارد و دارای دروازه‌ای است که ساخت آن به سال ۱۷۸۳ باز می‌گردد. دو بنای مهم در معبد وجود دارد که یکی تالار اصلی معبد با مجسمه بودا می‌باشد، و دیگری شاریدن است که یکی از گنج‌های ژاپن یعنی دندان بودا را در دل خود جای داده.

در نزدیکی معبد چایخانه‌ای زیبا با محیطی آرام و شیرینی‌های ژاپنی وجود دارد که در فصل پاییز و هنگام تغییر رنگ برگ‌ها به مکانی محبوب برای بازدیدکنندگان تبدیل می‌شود. فرصت نوشیدن چای در این مکان زیبا را از خود دریغ نکنید!

– دسترسی: این معبد در نزدیکی ایستگاه Kita-Kamakura در خط JR Yokosuka قرار دارد. 

– ساعات بازدید: از ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰

بیشتر بخوانید:

هتل یخی ژاپن کجاست ؟ | تصاویر + امکانات و هزینه ها

شهر جهنم ژاپن کجاست؟ | تاریخچه + آدرس و مشخصات

جشنواره های پاییزی ژاپن | لیست کامل

۲۱٫ معبد Yakushi-ji – نارا

معبد یاکوشی‌جی توسط یکی از امپراتوران ژاپن به نام تنمو در اواخر قرن هفتم برای دعا جهت بهبودی همسر بیمارش ساخته شد. این معبد که یکی از قدیمی‌ترین معابد ژاپن می‌باشد، با معماری متقارن خود شناخته می‌شود. با این‌که سالن اصلی طی یک آتش سوزی در دهه۱۹۷۰ سوخت، اما خوشبختانه مجددا بازسازی شد و هم‌اکنون یک تثلیلث یاکوشی که شاهکاری از هنر بودایی ژاپن است، در آن نگهداری می‌شود. برج شرقی یاکوشی‌جی از معدود بناهایی است که در برابر آتش‌سوزی‌های متعدد مقاومت کرده و تاریخ ساخت آن به سال ۷۳۰ میلادی بازمی‌گردد. 

نحوه دسترسی:

با قطار: ایستگاه نیشینوکیو در کنار معبد یاکوشی‌جی قرار دارد. از ایستگاه Kintetsu Nara با خط Kintetsu Nara به ایستگاه Yamato-Saidaiji رفته و سپس به خط Kintetsu Kashihara منتقل شوید (کل مسیر حدود ۲۵ دقیقه و هزینه ۳۰۰ ین است).

با اتوبوس: اتوبوس‌های شماره ۷۲، ۷۸ و ۹۸ از ایستگاه‌های Kintetsu Nara (20 دقیقه، ۲۷۰ ین) و JR Nara (15 دقیقه، ۲۷۰ ین) به یاکوشی‌جی سرویس‌دهی می‌کنند.

۲۲٫ معبد Kofuku-ji – نارا

کوفوکوجی (興福寺) معبد خانوادگی خاندان فوجیوارا است که در سال ۷۱۰ همراه با تأسیس پایتخت نارا ساخته شد. جالب است بدانید که در اوج قدرت فوجیوارا، این معبد دارای بیش از ۱۵۰ ساختمان بود که از معروف‌ترین آن‌ها یک برج پنج طبقه با ۵۰ متر ارتفاع است که دومین برج بلند چوبی ژاپن می‌باشد.

معروف ترین قسمت‌های معبد:

  • تالار اصلی کوفوکوجی، معروف به تالار طلایی مرکزی
  • تالار طلایی شرق که مجسمه بزرگی از بودای یاکوشی را در خود دارد.
  • موزه گنجینه ملی کوفوکوجی که مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنری بودایی را به نمایش می‌گذارد.

نحوه دسترسی:

کوفوکوجی پنج دقیقه پیاده از ایستگاه Kintetsu Nara و ۲۰ دقیقه پیاده از ایستگاه JR Nara فاصله دارد. اتوبوس‌های حلقه‌ای نیز از ایستگاه JR Nara به سمت معبد حرکت می‌کنند.

۲۳٫ معبد Nikko Toshogu – نیکو

این معبد که در دل جنگل قرار دارد، یک یادبود باشکوه برای توکوگاوا ایه‌یاشو، بنیان‌گذار شوگونات توکوگاوا، می‌باشد. ساختمان‌های چوبی حکاکی شده با چوب و ورق طلای این معبد، نشان‌دهنده ثروت و عظمت ایه‌یاسو می‌باشد. از جمله بخش‌های جذاب معبد دروازه یومیمون با معماری و تزئینات خاصش و همچنین اژدهای گریان در تالار Honjido است که کف زدن چوب در زیر سر آن صدایی خاص ایجاد می‌کند.

نحوه دسترسی:

معبد نیکو توشوگو در فاصله ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی یا ۱۰ دقیقه با اتوبوس از ایستگاه‌های نیکو قرار دارد.

۲۴٫ معبد Daikaku-ji – کیوتو

معبد دایکاکو‌جی (大覚寺) که در ابتدا به عنوان کاخ امپراتور ساگا در اوایل دهه ۸۰۰ ساخته شد، بعدها به معبد تبدیل و نقش مهمی در تاریخ ژاپن ایفا کرد. این معبد به سبک معابد شینگون ساخته شده و تالارهایی به هم پیوسته دارد که با فوسوما (درهای کشویی نقاشی‌شده) تزئین شده‌اند. یکی از گنجینه‌های مهمی که در دل این معبد جای گرفته، نسخه‌ای از Heart Sutra (متن مقدس) است که توسط امپراتور ساگا نوشته شده و هر ۶۰ سال یک‌بار به نمایش گذاشته می‌شود! در کنار معبد، حوض اوساوا قرار دارد که حدود ۱۲۰۰ سال پیش به عنوان بخشی از کاخ ساخته شد؛ این حوض که در گذشته برای مهمانی‌ها و تفریحات امپراتوری استفاده می‌شد، امروزه به یکی از نقاط محبوب گردشگری در فصل شکوفه‌های گیلاس و پاییز تبدیل شده است.

نحوه دسترسی:

دایکاکوجی در فاصله ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه JR Saga-Arashiyama یا ۲۵ دقیقه پیاده از ایستگاه Keifuku Arashiyama قرار دارد. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های محلی استفاده کنید.

۲۵٫ بودای بزرگ کاماکورا (Kamakura Daibutsu) – کاماکورا 

بودای بزرگ کاماکورا یک مجسمه عظیم برنزی از آمیدا بودا است که در محوطه معبد کوتوکوین قرار دارد. این مجسمه با ۱۱٫۴ متر ارتفاع، دومین مجسمه بلند برنزی بودا در ژاپن است که در سال ۱۲۵۲ ساخته شده! البته مجسمه در ابتدا در یک سالن بزرگ معبد بود اما بعد ها در اثر طوفان‌ها و سونامی‌های قرن ۱۴و ۱۵ تخریب شد و از آن زمان مجسمه در فضای باز قرار دارد.

نحوه دسترسی:

برای بازدید از این مجسمه، می‌توانید از ایستگاه Hase (ایستگاه سوم خط Enoden) حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. خط Enoden شبیه به تراموا است و کاماکورا را به انوشیما و فوجیساوا متصل می‌کند. ترمینال اصلی این خط در کنار ایستگاه JR کاماکورا واقع شده است.

۲۶٫ معبد چیون‌این (Chion-in) – کیوتو 

یکی از عظیم‌ترین فرقه‌های بودایی در ژاپن که میلیون‌ها پیرو دارد، فرقه جودو بودیسم است و معبد چیون‌این، مرکز این فرقه می‌باشد. دروازه سانمون معبد که ساخت آن به اوایل دهه ۱۶۰۰ بازمی‌گردد، با ارتفاع ۲۴ متر و عرض ۵۰ متر، بزرگ‌ترین دروازه چوبی در ژاپن است که عظمت آن تمام بازدید کنندگان را مبهوت می‌سازد. با ادامه مسیر از دروازه، یک مسیر پلکانی وجود دارد که به محوطه اصلی معبد منتهی می‌شود و تالارهای اصلی معبد مانند میدو و آمیدادو در آن قرار دارند. تالار میدو محل قرارگیری مجسمه کشیش هونن، بنیان‌گذار فرقه جودو، و تالار آمیدادو نیز محل قرار گرفتن مجسمه آمیدا بودا، خدای بودایی این فرقه می‌باشد.

نحوه دسترسی: 

چیون‌این در نزدیکی پارک مارویاما و معبد یاساکا قرار دارد. با مترو از ایستگاه هیگاشیاما (خط توزای) ۱۰ دقیقه پیاده‌روی یا از ایستگاه اتوبوس Chionin-mae (با اتوبوس خط ۲۰۶) حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی تا معبد فاصله دارید.

۲۷٫ معبد انریاکو-جی (Enryaku-ji) – کوه هیئی، کیوتو 

معبد انریاکو-جی در کوه هیئی، یکی از مهم‌ترین صومعه‌های بودیسم ژاپنی و مقر فرقه تندای است. انریاکو-جی در سال ۷۸۸ توسط راهب Saicho که بودیسم تندای را از چین به ژاپن آورد بود، تأسیس شد. در دوره اوج این فرقه، انریاکو-جی دارای ۳۰۰۰ معبد فرعی و یک ارتش قدرتمند از راهبان جنگجو بود، اما در سال ۱۵۷۱، اودا نوبوناگا بسیاری از ساختمان‌های معبد را تخریب و راهبان را کشت. آن‌چه اکنون از ساختمان‌ها باقی مانده مربوط به دوره ادو می‌باشد. 

نحوه دسترسی:

برای رسیدن به انریاکو-جی، می‌توانید از تله‌کابین ساکاموتو یا تله‌کابین و طناب ایزان استفاده کنید. همچنین اتوبوس‌هایی از ایستگاه کیوتو به منطقه تودو هیزان وجود دارند. 

  1. تله‌کابین ساکاموتو: از ایستگاه Hieizan-Sakamoto با خط JR Kosei (15 دقیقه، ۳۳۰ ین) به ایستگاه پایینی تله‌کابین ساکاموتو بروید. سفر با تله‌کابین حدود ۱۱ دقیقه طول می‌کشد (۸۷۰ ین یک‌طرفه).
  2. تله‌کابین و طناب ایزان: از ایستگاه Yase-Hieizan-guchi (خط اصلی Eizan) با تله‌کابین به قله کوه هیئی بروید (۹۰۰ ین یک‌طرفه).
  3. اتوبوس: اتوبوس‌های مستقیم از ایستگاه کیوتو به منطقه تودو هیزان وجود دارند (سفر حدود یک ساعت و ۸۴۰ ین).

۲۸٫ Zenkō-ji (زنکو-جی) – ناگانو

معبد زنکو-جی در ناگانو (善光寺، Zenkōji) یکی از معابد بسیار مهم و محبوب ژاپن است که در قرن هفتم تأسیس شده و به داشتن اولین مجسمه بودا که در قرن ششم به ژاپن آورده شده، شهرت دارد. این مجسمه در معبد مخفی است و هر شش سال یک بار، آن هم برای مدت کوتاهی به نمایش عمومی گذاشته می‌شود. (مراسم نمایش بعدی در ۲۰۲۸ خواهد بود)

معماری معبد: سالن اصلی معبد در سال ۱۷۰۷ بازسازی شده و دارای تزئینات زیبا و مجسمه‌های مختلف بودایی است. در زیر این سالن، گذرگاهی زیرزمینی در تاریکی مطلق وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن دنبال «کلید بهشت» بگردند؛ کلید بهشت به دیواری در این راهرو متصل شده و اعتقاد بر این است که هرکس آن را لمس کند به رستگاری دست خواهد یافت! در پشت سالن اصلی نیز یک پاگودا (نوعی برج‌ با چندین بام) ساخته شده که موزه تاریخ زنکو-جی را به نمایش می‌گذارد. مسیر ورودی معبد نیز با مغازه‌ها و رستوران‌های کوچک محلی و فروشندگان سوغاتی، محیطی جذاب را برای توریستان و زیارت کنندگان فراهم کرده.

ساعات بازدید: سالن اصلی معبد ۶:۰۰ تا ۱۶:۰۰ (از آوریل تا سپتامبر)، ۶:۳۰ تا ۱۶:۰۰ (از اکتبر تا مارس) 

نحوه دسترسی: از ایستگاه JR Nagano می‌توانید با اتوبوس به مدت ۱۰ دقیقه یا با قطار زیرزمینی به ایستگاه Zenkojishita بروید و سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید از ایستگاه ناگانو حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

۲۹٫ Itsukushima Shrine (معبد ایتسوکوشیما) – هیروشیما

معبد ایتسوکوشیما (厳島神社، Itsukushima Jinja) که در جزیره میاجیما واقع شده، یکی از شناخته‌شده‌ترین معابد ژاپن می‌باشد. این زیارتگاه چندین قرن قدمت دارد و جزیره‌ای که در آن قرار گرفته، به دلیل اهمیت مذهبی‌اش به عنوان «جزیره عبادت» شناخته می‌شود. ایتسوکوشیما از چندین ساختمان تشکیل شده که از طریق پیاده‌روهایی با تکیه بر ستون‌های چوبی به هم متصل شده‌اند. این معماری منحصر به فرد در زمان جزر و مد بالا، ظاهری شگفت‌انگیز به معبد می‌بخشد، زیرا به نظر می‌رسد که ساختمان‌ها روی آب شناور هستند.

ساعات بازدید: زیارتگاه از ۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰ باز است (زمان‌ها بسته به فصل تغییر می‌کند). 

نحوه دسترسی: زیارتگاه ایتسوکوشیما در فاصله ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از اسکله کشتی میاجیما قرار دارد.

۳۰٫ Mii-dera (می‌ئی‌درا) – اوتسو، استان شیگا

یکی از مهم‌ترین معابد فرقه تندای جیمون در بین معابد ژاپن، معبد اونجو-جی یا Mii-dera می‌باشد. این معبد تاریخ پر پیچ و خم و جالبی دارد که به دوران جنگ‌های جانشینی امپراتور تنجی برمی‌گردد؛ حتی همین جنگ‌ها منجر به تأسیس معبد توسط امپراتور تنمو شد و از آن زمان تا امروز به عنوان یک مرکز معنوی و مذهبی پا برجا مانده. معبد زیبای Mii-dera در طول سال خصوصا در فصل بهار که درختان پر از شکوفه‌های گیلاس می‌شوند، میزبان بازدیدکنندگان بسیاری است.

ساعات بازدید: از ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ 

نحوه دسترسی: معبد Mii-dera در شهر اوتسو، استان شیگا قرار دارد و می‌توان از ایستگاه قطار JR Otsu به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کرد.

سخن پایانی

معابد ژاپن نه‌تنها نمادهایی از تاریخ و ایمان این کشور هستند، بلکه فرصتی برای تأمل در زیبایی زندگی معنوی فراهم می‌کنند. هر معبد داستان منحصر به فرد خود را دارد و از گذشته‌های دور تا به امروز همچنان با شکوه و احترام در قلب مردم ژاپن باقی مانده است. بازدید از کشور ژاپن و خصوصا معابد آن، نه تنها فرصتی برای کشف معماری و هنر جنوب شرق آسیا را فراهم می‌کند، بلکه راهی برای درک عمیق‌تر فلسفه زندگی است. اگر به دنبال بهترین آژانس اجرا کننده تور مسافرتی برای سفر به آینده هستید، آژانس هواپیمایی ستاره ونک به عنوان مجری مستقیم اجرا کننده تورهای ژاپن، با کارشناسانی مجرب همه روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷:۳۰ آماده خدمات رسانی به شما می‌باشد.  

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید