با جاذبه های گردشگری ورونا، شهر عشق ایتالیا آشنا شوید

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 28 دسامبر 2022
Loading...

عاشقانه رومئو و ژولیت شکسپیر سال‌هاست که در صدر داستان‌های دراماتیک جهان قرار دارد و شهر ورونا ایتالیا صحنه خلق این داستان عاشقانه است. شهری قرون وسطایی که بالکن کوچک مشرف به حیاط، «خانه ژولیت» را در خود داشته و با آمفی تئاتری بزرگ میزبان معروفترین کنسرت‌ها و اپراهای دنیا می‌باشد. اما شهر و‌ر‌و‌نا نه فقط به دلیل حضور خانه ژولیت بلکه به لطف ده‌ها جاذبه تاریخی منحصربه‌فرد دیگر در کنار رم، ونیز و فلورانس در لیست بهترین مقاصد گردشگری ایتالیا قرار گرفته است. در ادامه درباره تاریخچه این شهر بیشتر می‌خوانیم.

هنر و معماری دو ویژگی اصلی و‌ر‌و‌نا هستند که نام این شهر را در میان جاذبه های گردشگری تور اروپا قرار داده‌اند. هر چند که و‌ر‌و‌نا از نظر شهرت به پای ونیز و رم نمی‌رسد اما حضور خانه ژولیت عاشق شکسپیر کافی ست تا گردشگران اقامت در این شهر را به لیست برنامه سفر خود به ایتالیا اضافه کند. این شهر قدمتی قرون وسطایی داشته و با معماری‌های منحصربه‌فردی که دارد چهره‌ای زیبا از کشور ایتالیا را به نمایش گذاشته است.

تاریخچه شهر ورونا ایتالیا

و‌ر‌و‌نا در شمال کشور ایتالیا و در ناحیه ونتو قرار گرفته است . این شهر از معرفترین مقاصد گردشگری ایتالیا به شمار رفته و اروپای مرکزی را به این کشور متصل می‌کند. طبق شواهد تاریخی و‌ر‌و‌‌نا در سال ۸۹ قبل از میلاد مدتی در استعمار رومیان بوده و شهرت بسیار زیادی در میان شهرهای اورپایی داشته است. حضور آمفی تئاتر رومی آرنا درستی این ادعا را ثابت می‌کند. نکته جالب اینکه بیشتر ساختمان‌های تاریخی شهر صورتی رنگ هستند و این مسئله و‌ر‌و‌‌نا را بیش از بیش زیباتر نشان می‌دهد. وجد جاذبه های تاریخی در کوچه پس کوچه‌های شهر نشان از قدرت و شکوه آن در زمان حکومت رومیان دارد.

آب و هوای ورونا

و‌ر‌و‌‌نا مانند دیگر شهرهای ایتالیا هر ۴ فصل سال را تجربه می‌کند. دمای هوای این شهر در فصل بهار بین ۹ تا ۱۹ درجه سانتی گراد، در تابستان بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گزاد، در پاییز بین ۱۰ تا ۱۸ درجه سانتی گراد و در فصل زمستان بین ۷ تا منهای ۱ درجه سانتی گراد است. بدین ترتیب فصل‌های بهار، تابستان و اوایل پاییز را می‌توان بهترین زمان برای سفر به و‌ر‌و‌‌نا و بازدید از جاذبه های تاریخی آن دانست. با سفر به و‌ر‌و‌‌نا در فصل تابستان علاوه بر جاذبه های تاریخی می‌توانید از تفریحات آبی مانند قایق سواری نیز لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری ورونا

هر چند که رومئو و ژولیت تنها یک افسانه است اما استفاده شکسپیر از صحنه‌های و‌ر‌و‌‌نا در نوشته خود این شهر را به مقصدی جادویی و سحرانگیز تبدیل کرده تا جایی که حتی خانه ژولیت و بالکنی که او در آن می‌نشسته بازسازی شده و امروزه عشاق بسیاری را به سمت و‌ر‌و‌‌نا می‌کشاند. علاوه بر خانه ژولیت، خیابان‌های سنگ فرش شده، خانه‌های صورتی و چندین بنای تاریخی با معماری‌های منحصربه‌فرد از جاذبه های ورونا به شمار می‌روند. در ادامه با بناهای به جا مانده از دروه رومیان و سایر جاذبه های این شهر رویایی آشنا می‌شویم.

خانه ژولیت | Romeo House and Juliet House

وقتی صحبت از عاشقانه‌ها به میان می آید بیشتر افراد داستان‌های فانتزی را به واقعیت ترجیح می دهند. اما خانه ژولیت در شهر ورونا به داستان‌های فانتزی رنگ واقعیت بخشیده است. این خانه به نام ژولیت نامگذاری شده و به اعتقاد توریست‌ها پر از پری‌های مهربان است. ژولیت داستان شکسپیر بر اساس یک شخص واقعی ساخته نشده است و او هیچوقت در آن خانه حضور نداشته با این وجود خانه فانتزی ژولیت همواره پر از گردشگرانی ست که برای دیدن فضای این داستان افسانه‌ای به و‌ر‌و‌نا ایتالیا سفر می‌کنند.

آدرس خانه ژولیت در و‌ر‌و‌نا: Gothic-style 1300s house and museum, with a stone balcony, said to have inspired Shakespeare.

آمفی تئاتر رومی آرنا | Roman amphitheater

آرنا آمفی تئاتر رومی در ورونا است که به قرن بعد از میلاد تعلق دارد. این آمفی تئاتر برای تماشای نبردهای گلادیاتورها ساخته شد و سومین آمفی تئاتر بزرگ رومی ست که همچنان پابرجاست و در تابستان برای برگزاری اپرا، کنسرت ها و رویدادها استفاده می شود.  بسیاری از افراد آمفی تئاتر رومی آرنا به عنوان نماد شهر و‌ر‌و‌نا می‌دانند. نمونه‌های معماری رومی در ظاین شهر به قدری زیاد است که به رم کوچک نیز معروف شده است. هر چند که از نظر مقیاس آمفی تئاتر آرنا کوچکتر از نمونه مشابه آن در شهر رم است اما ویژگی برگزاری نمایش‌های مختلف و طولانی بودن عمر آن باعث شده تا به اندازه کلوسئوم مورد توجه قرار گیرد.

آدرس آمفی تئاتر رومی آرنا: P P.za Bra, 1, 37121 Verona VR, Italy

کلیسای سن زنو ماجوره | Basilica of San Zeno Maggiore

کلیسای سن زنو بدون شک یکی از زیباترین منحصربه‌فردترین بناهای تاریخی شهر ورونا به شمار می‌رود که در تمام منطقه شمال ایتالیا نظیر ندارد. آنچه که بیش از همه نظر بازدیدکننده را به سوی این کلیسا جلب می‌کند استفاده از رنگ های گرم و به کار بردن سنگ توفا و آجر در قسمت نمای بنا است.

ساختمان کلیسای سن زنو در سمت چپ توسط برج صومعه اولیه (متعلق به قرن سیزدهم) و در سمت راست توسط برج ناقوس باریک (متعلق به قرن دوازدهم) محصور شده است. در تزئینات این بنا تأثیر معماری لمبارد-امیلیان را به وضوح می‌توان دید.

آدرس کلیسای سن زنو ماجوره: Piazza San Zeno, 2, 37123 Verona VR, Italy

قلعه وکیو | Castelvecchio

در سال ۱۳۵۴ میلادی دستور ساهت قلعه وکیو توسط خاندان اسکالیجری (Scaligeri) صادر شد. هدف از ساخت این قلعه حفاظت از جان اعضای خانواده در برابر حملات و شورش‌های احتمالی در شهر بود. یک راه وخفی در قلعه طراحی شده بود که سکنان می‌توانستند از طریق آن به دشت‌های اطراف راه پیدا کنند. امروزه طراحی قلعه وکیو بسیار مورد توجه گردشگران علاقه مند به معماری قرار گرفته و آن را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های شهر ‌و‌ر‌و‌نا تبدیل کرده است. همچنین نقاشی‌ ها و مجسمه‌ هایی از بیزانو و تینتورتو که در فضای داخلی قرار دارند بازدید از قلعه را برای گردشگران بیش از بیش جذاب کرده‌اند.

آدرس قلعه وکیو: Corso Castelvecchio, 2, 37121 Verona VR, It

میدان دل اربه | Piazza delle Erbe

میدان Piazza delle Erbe با توجه به نظرسنجی که روزنامه‌های بین‌المللی اصلی انجام شده به دلیل داشتن ظاهر رنسانسی، ساختمان‌های منحصربه‌فرد تاریخی در اطراف خود و فضای پر جنب و جوش به عنوان «زیباترین میدان جهان» انتخاب شده است. Piazza delle Erbe قدیمی ترین میدان در و‌ر‌و‌نا است که برای قرن ها مرکز زندگی اجتماعی، اقتصادی و مذهبی شهر بوده است. بخشی از جذابیت آن ناشی از هماهنگی کاخ‌ها، برج‌ها، مجسمه‌ها و عناصر معماری در سبک های مختلف است که یک فضای منحصر به فرد را ایجاد کرده‌اند.

آدرس میدان دل اربه: Piazza delle Erbe, 37121 Verona VR, Italy

میدان دی سینیوری | Piazza dei Signori

مجموعه‌ای از بناهای تاریخی و چندین کاخ میدان زیبای دی سینیوری در شهر ورونا ایتالیا را تشکیل داده‌اند. میدانی که گذرگاه‌های طاق دار آن را به هم متصل کرده و مجسمه معروفترین شعار ایتالیایی به نام دانته را در خود دارد. این مجسمه سه متری جشن تولد او ساخته شد جنسی از سنگ مرمر داشته و نقطه عطفی در میدان دی سینیوری به شمار می‌رود. ساختمان لوجا دل کُنسیلیو (Loggia del Consiglio) که چندین مجسمه از افراد معروف ایتالیایی را بر روی بام خود دارد از دیگر جاذبه‌های میدان می‌باشد.

آدرس میدان دی سینیوری: Piazza dei Signori, 37121 Verona VR, Italy

کلیسای جامع ورونا | Verona’s Cathedral

کلیسای جامع و‌ر‌و‌نا یک کلیسای جامع کاتولیک رومی در این شهر است که به مریم مقدس با نام سانتا ماریا ماتریکولار تقدیم شده و محل استقرار اسقف و‌ر‌و‌نا نیز به شمار می‌رود. این کلیسا مجموعه‌ای از ساختمان‌های معماری ست که S. Giovanni در Fonte، S. Elena، صومعه Canons، کتابخانه Capitular و میدان روبروی کلیسا را شامل می‌شود. هر ساله گردشگران بسیاری از کلیسای جامع و جاذبه های اطراف آن بازدید می‌کنند.

آدرس کلیسای جامع: Piazza Vescovado, 37121 Verona VR, Italy

کلیسای سنت آناستازیا | Sant’Anastasia

کلیسای سنت آناستازیا متعلق به دوره لومبارد است که به باکره آناستازیا، شهید قرن چهارم تقدیم شده است. این ساختمان در انتهای جاده دکومانوس ماکسیموس قرار داشت، جاده اصلی رومی در ورونا که پورتا بورساری را به پل پستومیو سابق متصل می‌کرد. در حدود سال ۱۲۹۰ دومینیکن‌ها در اینجا مستقر شده و شروع به ساخت کلیسای گوتیک کردند. امروزه نام  کلیسای سنت آناستازیا در میان لیست جاذبه‌های و‌ر‌و‌نا دیده می‌شود.

آدرس کلیسای سنت آناستازیا: Piazza S.Anastasia, 37121 Verona VR, Italy

کاخ و باغ جوستی | Palazzo e giardino Giusti

کاخ و باغ Giusti در شرق و‌ر‌و‌نا ایتالیا و در فاصله کوتاهی از Piazza Isolo  در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته است. این کاخ در قرن شانزدهم ساخته و یکی از بهترین نمونه های باغ ایتالیایی در دنیا به حساب می آید. گردشگران می‌توانند در باغ قدم زده و از فضای سرسبز، گل آرایی و آامش آن لذت ببرند. مجسمه‌هایی که در میان درختان سرو بلند ردیف شده‌اند، چندین فواره زیبا و استخری که با نیلوفرهای آبی تزیین شده‌اند از جاذبه‌های کاخ و باغ جوستی هستند.

آدرس کاخ و باغ جوستی: Via Giardino Giusti, 2, 37129 Verona VR, Italy

ورونا؛ شهر عشق در ایتالیا

حضور خانه ژولیت شهر و‌ر‌و‌نا ایتالیا را پایتخت عشق جهان تبدیل کرده است. تا جایی که هر ساله عشاق بسیاری به این شهر زیبا سفر کرده و عهد خود را تازه می‌کنند. هر چند که هیچ شواهد تاریخی مبنی بر سفر شکسپیر به این شهر وجود ندارد اما به جرات می‌توان گفت که و‌ر‌و‌نا بیشتر محبوبیت خود را مدیون این نمایشنامه نویس معروف می‌باشد. نکته آخر اینکه جهت رزرو تور ایتالیا و اقامت در و‌ر‌و‌نا می‌توانید با همکاران ما در این واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چرا شهر و‌ر‌و‌نا تا این اندازه معروف شده است؟

شهر ورونا سرشار از آثار باستانی رومی است (این شهر با نام رم کوچک نیز شناخته می شود)، با این حال بیشتر دلیل خانه ژولیت تا این اندازه معروف شده است.

ونیز بهتر است یا ورونا؟

شهر ونیز و و‌ر‌و‌نا هر دو طبیعتی بکر و مناظر بی‌نظیر دارند اما در مجموع جاذبه های گردشگری ونیز بیشتر و‌ر‌و‌نا هستند.

آیا رومئو و ژولیت واقعا در شهر و‌ر‌و‌نا زندگی می‌کردند؟

رومئو و ژولیت یکی از معروف ترین تراژدی های تاریخ ادبیات است که در شهر ورونا ایتالیا اتفاق می افتد. اما این داستان واقعیت نداشته و فقط نمایشنامه‌ای ست که توسط ویلیام شکسپیر نوشته شده است.

بیشتر بخوانید …

جاهای دیدنی ایتالیا

عطر و بوی محلی در رستوران‌های رم، ایتالیا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید