آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر بخارست رومانی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 10 ژانویه 2023
Loading...

«پاریس کوچک» عنوانیست که به دلیل وجود معماری‌های با شکوه به شهر بخارست نسبت داده شده است. شهری که در آن تاریخ و فرهنگ ادغام شده و در عین حال هویتی کاملا مدرن دارد. ساختمان‌های بیزانسی، کلیساهای قرن شانزده، هفده و هجدهمی، عمارت‌هایی که معماری نوین را در نمای خود دارند و بناهای نئو کلاسیکی که از جنگ‌های دوره کمونیسم و زلزله جان سالم به دربرده‌اند همه و همه چهره‌ای از یک شهر خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارند. بخار‌ست یکی از زیباترین شهرهای اروپای شرقی ست که بیشترین جاذبه‌ تاریخی را در دل خود جای داده است.

اروپای شرقی و غربی فرقی ندارد! این قاره سرسبز مناظر طبیعی بی‌نظیر و بناهای تاریخی منحصربه‌فرد دارد. در این میان شهر بخا‌ر‌ست به عنوان پایتخت رومانی جایگاه ویژه داشته و توانسته در میان لیست شهرهای پرطرفدار تور اروپا قرار گیرد. در ادامه با جاذبه‌های گردشگری این شهر جذاب و تاریخی آشنا می‌شویم.

درباره شهر بخارست

بخا‌ر‌ست در جنوب رومانی قرار گرفته و به عنوان پایتخت و مرکز تجاری این کشور محسوب می‌شود. ساختمان عظیم دولتی Palatul Parlamentului با ۱۱۰۰ اتاق که به دوران کومونیسم تعلق دارد را می‌توان نماد این شهر زیبا دانست. منطقه تاریخی لیپسکانی، خیابان‌های همیشه بیدار برای تفریحات شبانه، کلیسای کوچک ارتدوکس شرقی استاوروپولئوس و کاخ قرن پانزدهمی کورتئا که محل سکونت شاهزاده ولاد سوم بود از دیگر بناهایی هستند که شهر را بیش از بیش زیبا کرده‌اند. نکته قابل توجه اینکه بخار‌ست از ارزان‌ترین کشورهای اروپای شرقی برای سفر و گردشگری ست. سالانه نزدیک به ۲ میلیون گردشگر از این شهر زیبا بازدید می‌کنند.

جاذبه های گردشگری بخارست

گشت و گذار در بخارست شما را با خود به دل تاریخ پر فراز و نشیب اروپای شرقی می‌برد. در مقابل بناهای قدیمی، ساختمان‌های تازه تاسیسی را می‌بینید که نشان از همگام شدن این شهر تاریخی با دنیای مدرن دارند. تاریخ شگفت انگیز، معماری‌های باشکوه و مردمی بسیار خونگرم و صمیمی از ویژگی‌های بخا‌ر‌ست هستند. شما می‌توانید در منطقه قدیمی شهر قدم زده و تنها با چند دقیقه پیاده‌روی مراکز خرید مدرن را در مقابل خود داشته باشید. در اینجا با جاهایی که قرار است در شهر بخا‌ر‌ست ببینید آشنا می‌شویم.

منطقه تاریخی و قدیم بخار‌ست | Old Town

Old Town یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بخارست است که قدمت سازه های آن به قرن ۱۵ و ۱۶ باز می گردد.  مقر شاهزادگان رومانیایی، مرکز تجارت، محلی برای عبادت و حتی محلی برای استراحت مسافران  از کاربردهای این منطقه در طول قرن‌های گذشته بوده است. منطقه قدیمی از جنگ داخلی دهه ۱۹۸۰ جان سالم به در برده و پس از گذشت ده‌ها سال از یک منطقه فقیرنشین به محله تاریخی و زیبا تبدیل شد. بسیاری از ساختمان‌های تخریب شده در این منطقه بازسازی شده و بسیاری نیز با حفظ ارزش تاریخی در حال تغییر هستند. حضور کوچه پس کوچه‌های قدیمی، خیابان‌های سنگ فرش شده، سالن‌های تئاتر، کافه و رستوران‌ها جذابیت ویژه‌ای به منطقه قدیمی بخشیده است.

 بازدید از Curtea Veche موزه ای در فضای باز که زمانی خانه ولاد شمشیرباز بود و موزه ملی تاریخ رومانی با مجموعه های عالی از گنجینه های مذهبی و سلطنتی از کارهایی ست که در این منطقه می‌توانید انجام دهید.

مدرسه هنری رومانی در بخار‌ست | Romanian Athenaeum

سالن باشکوه رومانیایی آتنائوم (Ateneul Român) معتبرترین سالن کنسرت در شهر بخا‌‌ر‌ست است. ساختمان قرن نوزدهمی که توسط معمار فرانسوی آلبرت گالرون طراحی شده و شبیه یک معبد یونان باستان با گنبدی به ارتفاع ۴۱ متر و پراستایلی شش ستونی می‌باشد. فضای داخلی کلیسا دارای لابی با سقف های طلایی، یک بالکن آبشاری شکل و راه پله‌های مرمری مارپیچی ست. این سالن با ۶۵۲ صندلی به دلیل سالن آکوستیک و طراحی هنری زیبایش معروف است. نقاشی دیواری به طول ۷۰ متر و ارتفاع سه متر که دور تالار دایره ای شکل پیچیده شده و صحنه‌هایی از تاریخ پر افتخار رومانی را به تصویر کشیده از دیگر جاذبه‌های سالن آتنائوم هستند.

آدرس مدرسه هنری رومانی: Strada Benjamin Franklin 1-3, Bucharest

پارک هراسترو  بخار‌ست | Herastrau Park

پارک پادشاه مایکل اول رومانی یا پارک هراستراو (نامی که مردم محلی از آن استفاده می کنند) دیدنی‌ترین و پربازدیدترین پارک بخارست به حساب می آید. این پارک باشکوه با ۱۸۷ هکتار در اطراف دریاچه هراسترائو قرار گرفته و همچون جواهری در این شهر می‌درخشد. تنها با دیدن این عکس‌های این پارک متوجه خواهید شد که چرا بسیاری از مردم محلی یکشنبه‌های تابستانی خود را در اینجا می گذرانند. البته هراستراو آنقدر بزرگ است که حتی در اوج شلوغی هم می‌توانید گوشه ای ساکت و دنج برای استراحت در آن پیدا کنید.

در هراستراو کارهای هیجان انگیز بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. این پارک دارای دو ورودی اصلی است که یکی در منطقه پیاتا شارل دوگل و دیگری در نزدیکی ایستگاه مترو Aviatoror و درب سوم در انتهای Soseaua Kisellef، روبروی Casa Scanteii قرار دارد.

میدان انقلاب بخار‌ست | Revolution Square

میدان انقلاب (Piata Revolutiei) پس از آخرین دقایق قدرت دیکتاتور نیکولای چائوشسکو در رومانی به این اسم نام‌گذاری شد. در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۹ بود که  انقلابی با جمعیت بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در این مکان  رخ داد و رهبر حزب کمونیست را مجبور به فرار بدین ترتیب تاریخ رمانی به سمت دموکراسی و آزادی تغییر کرد. تا پیش از رخ دادن انقلاب این مکان به نام میدان قصر شناخته می‌شد. ساختمان‌های تاریخی دیگری از جمله کاخ سنا، آتنائوم رومانیایی و کاخ آتنی هیلتون بخارست در نزدیکی میدان انقلاب قرار دارند. البته این میدان بیشتر شهرت خود را مدیون حضور بنای دراماتیک تولد دوباره می‌باشد. این مجسمه که در سال ۲۰۰۵ ساخته شد، شامل اسامی ۱۰۵۸ قربانی انقلاب خونین و مجسمه برنزی ایولیو مانیو، نخست وزیر رومانی است که توسط حزب کمونیست زندانی شده بود.

آدرس میدان انقلاب: Calea Victoriei Boulevard, Bucharest

کلیسای استاوروپولئوس در بخار‌ست | Stavropoleos Monastery Church

کلیسای کوچک، آرام و زیبای استاوروپلئوس (Manastirea Stavropoleos) در سال ۱۷۲۴ توسط یک راهب یونانی به نام Ioanikie Stratonikeas ساخته شد. این کلیسای به‌سبک برانکوونسک ساخته شده و با که حکاکی‌های پیچیده دارد، ستون‌های که به ردیف چیده شده‌اند و معماری خاص به عنوان نماد زیبایی در شهر بخا‌ر‌ست شناخته می‌شود. در فضای داخلی کلیسا حکاکی های ظریف سنگ و چوب که ترکیبی از عناصر رومانیایی و بیزانسی هستند دیده می‌شود. چندین نقاشی و المان جوبی از دیگر جاذبه‌های فضای داخلی کلیسا هستند. مجموعه کلیسا زمانی شامل یک مسافرخانه و یک صومعه بود اما هر دو ویران شدند. ساختمان اصلی نیز چندین بار پس از آسیب‌های ناشی از زلزله بازسازی و کتابخانه منحصربه‌فردی که مجموعه بزرگی از کتاب‌های مربوط به موسیقی بیزانس را در خود جای داده به آن اضافه شد.

آدرس کلیسای استاوروپولئوس: Strada Stavropoleos 4, Bucharest

موزه دهکده دیمیتری گوستی بخار‌ست | Dimitrie Gusti National Village Museum

موزه دهکده ملی دیمیتری گوستی که در سال ۱۹۳۶ تأسیس شد. این موزه که در فضای باز و در امتداد پارک سرسبز Herastrau قرار دارد شیوه زندگی سنتی در رومانی را به تصویر می کشد. بازدیدکنندگان می‌توانند در ۳۰۰ خانه سنتی از جمله خانه‌های دهقانی با سقف‌های شیب‌دار، انبارهای کاهگلی، کلبه‌های چوبی سنگین، انواع کلیساها، کارگاه‌ها و آسیاب‌ها – که همگی از شهرهای سراسر رومانی منتقل شده‌اند گشت و گذار کنند. هر ساختمان با دقت از محل اصلی خود جدا و به موزه فرستاده شده است. در این موزه می‌توانید از صنایع دستی، ظروف سفالی و همچنین سایر اقلام سنتی رومانی بازدید کنید.

آدرس موزه دهکده دیمیتری گوستی: Sos. Kiseleff 28-30, Herastrau Park, Bucharest

موزه ملی تاریخ رومانی | National Museum of Romanian History

موزه ملی تاریخ رومانی (Muzeul National de Istorie a României) در یک ساختمان جذاب نئوکلاسیک قرار دارد که در ابتدا برای خدمات پستی رومانی ساخته شده بود. این موزه درسال ۱۹۷۰ افتتاح و با ۶۰ اتاق جذاب ترین آقار تاریخی کشور را که مربوط به دوران ماقبل تاریخ تا دنیای مدرن هستند به نمایش می‌گذارد. هزاران اقلام طلا، بازمانده‌های دوران نوسنگی، جواهرات مربوط به زمان گتو-داسیان، جواهرات تاج رومانیایی شامل قطعات زمرد خیره کننده ساخته شده برای ملکه ماری در موزه ملی نگاه داری می‌شوند. اما فراتر از این‌ها مقبره توت عنخ آمون با ارزش‌ترین گنجینه‌است که  در این موزه می‌توان دید.

آدرس موزه ملی تاریخ رومانی: Calea Victoriei 12, Bucharest

خیابان پیروزی بخار‌ست

Calea Victoriei  یکی از قدیمی ترین و شناخته شده‌ترین خیابان‌های بخا‌ر‌ست است. حضور سبک‌های معماری منحصربه‌فرد در این خیابان است که باعث شد بخا‌ر‌ست عنوان «پاریس کوچک» را در یک قرن پیش به دست آورد.در اواخر قرن نوزدهم بود که نام ایت خیابان به عنوان مکانی بسیار زیبا بر سر زبان‌ها افتاد. این خیابان جز معدود مناطق بخا‌ر‌ست است که از جنگ‌های داخلی در امان ماند، میدان پیروزی و اسکله دمبوویتا از خیابان‌های معروف اطراف خیابان پیروزی هستند.

معروف‌ترین رستوران‌های بخارست

در سطح شهر بخارست رستوران‌ها و کافه‌های متعدد بسیاری وجود دارند که انواع غذاهای محلی و بین‌المللی را به گردشگران ارائه می‌دهند. در ادامه لیستی از معروف‌ترین رستوران‌های بخارست را مرور می‌کنیم:

  • رستوران CARU’ CU BERE
  • رستوران Energiea
  • رستوران هانول لویی مانوک | HANUL LUI MANUC
  • رستوران واکامو | Vacamuuu
  • رستوران Torna Fratre
  • رستوران Torna Fratre
  • رستوران توک توک | Tuk Tuk

بهترین زمان سفر به بخارست در رومانی

دو فصل پاییز و بهار را می‌توان بهترین زمان سفر به بخارست دانست. در فصل بهار دما معتدل بوده و خبری از آفتاب سوزان تابستان نیست و در فصل پاییز نیز هنوز به برف و سرمای زمستان نرسیده‌ایم. البته یادآور می‌شویم که قیمت‌ تورهای رمانی در فصل‌های پیک سفر کمی بیشتر از فصل‌های غیر پیک است.

سوالات متداول

بخا‌رست برای چه چیزی بیشتر شناخته شده است؟

بخار‌ست بزرگترین شهر و پایتخت رومانی به دلیل داشتن بلوارهای بزرگ و پردرخت، ساختمان‌های باشکوه Belle Époque و معماری‌های بی‌نظیر در دهه ۱۹۰۰ لقب «پاریس کوچک» را به خود اختصاص داد. این شهر در حاضر یکی از جذاب‌ترین مقاصد تور اروپا به شمار می‌رود.

آیا بخارست ارزش دیدن دارد؟

اگر عاشق معماری‌های خیره کننده و سفر در زمان هستید بدون شک شهر بخا‌رست مقصد رویایی شما خواهد بود.

آیا سه روز اقامت در بخا‌ر‌ست برای دیدن تمام جاذبه‌های آن کافی است؟

بله، با سه روز اقامت در این شهر می‌توانید از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

بیشتر بخوانید …

۱۰ غذای خوشمزه کشور های اروپایی

جاهای دیدنی ایتالیا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید